Toon posts:

Echo effect na aansluiten nieuwe televisie

Pagina: 1
Acties:
  • 3.169 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Als eerste allemaal een goed nieuwjaar gewenst!

Als tweede heb ik mijn nieuwe TV (Sharp LC-46LE700E) op mijn (gewone) audio installatie aangesloten voor een beter geluid bij het bekijken van films en zo. Het geluid via de externe versterker en speakers is stukken beter dan dat van de ingebouwde speakertjes van de TV. Zoals te verwachten...

Wat ik _niet_ had verwacht is dat het geluid via de externe speakers niet meer helemaal synchroon loopt met datgene wat op het beeld getoont wordt. Als ik het geluid van de TV speakers ook aanzet (of aan laat staan) dan is er ook sprake van een enigszins hilarisch echo effect.

Het audio signaal voor de externe verstreker en speakers heb ik op verschillende plaatsen "afgetapt". In de eerste plaats van de audio uitgang (met twee tulpjes) van de TV zelf. Ook het audio signaal rechtsreeks van de UPC media box gehaald. Maar dat maakt geen verschil.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is en wat ik eventueel nog kan doen?

With regards, Aad Slingerland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Je moet even vaststellen of het het beeld is dat voorloopt, of juist het geluid. Diverse beeldverbeteringstechnieken in je televisie kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat het beeld een fractie van een seconde later wordt weergegeven. Hiervoor heeft je versterker dan waarschijnlijk wel een optie, meestal iets als "A/V Sync", waar je je versterker mee op deze vertraging kunt laten inspelen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:04

FeaR

In GoT we trust

Het is veelal het geluid wat voor loopt. Inderdaad doordat door de beeldverbeteraars in de tv's van tegenwoordig het beeld gewoon later (tot wel 200ms) wordt weergegeven.

Wat wel typisch is dat negen van de tien keer de uitgaande bron (in dit geval de tv) het geluid zou moeten syncen met het beeld. Dus de audio-out van de tv zou geen delay moeten kennen. Want deze zou rekening moeten houden met de software voor beeldverbetering.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 19:53
De beste manier (IMO) is om de luidsprekers van de TV uit te schakelen en enkel die van je receiver te gebruiken... Op die manier zal je geluid sowiso beter klinken omdat het (meer blikkerige) geluid van je tv niet stoort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=33196213,noline]meestal iets als "A/V Sync"
Heb ik even naar gezocht maar mijn tuner-versterker is nogal gedateerd... prima geluid overigens maar niet dit soort features....

Thanks Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=33196688,noline]
Wat wel typisch is dat negen van de tien keer de uitgaande bron (in dit geval de tv) het geluid zou moeten syncen met het beeld. Dus de audio-out van de tv zou geen delay moeten kennen.
Helemaal mee eens. Zou moeten... Ik ga morgen nog eens bij de winkel langs waar ik mijn TV gekocht heb om daar dit verschijnsel ook eens voor te leggen.

Thanks Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=33196700,noline]De beste manier (IMO) is om de luidsprekers van de TV uit te schakelen en enkel die van je receiver te gebruiken...
Yep. En dan heb ik ook echt _prima_ geluid. Het is maar net afhankelijk van het soort film waar je naar kijkt of de kleine mismatch tussen beeld en geluid opvalt. Vanavond is ICE Age 3 aan de beurt om te bekijken en bij dit soort (animatie) films valt het totaal niet op.

Thanks, Aad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

en als je eens alle "beeld verbeteraars" uitzet?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

offtopic:
Webknecht (Aad),

Het is door de quote-tags te gebruiken is het mogelijk om op meerdere mensen te reageren in één en dezelfde post. Dan hoef je geen drie (of meer) posts na elkaar te doen.

Groeten is op GoT ook niet nodig, zie daarvoor Het algemeen beleid #groeten

Verder geen op- of aanmerkingen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 12:32
Ik heb het probleem ook met onze sony lcd tv, met 5.1 bronnen heb je er geen last van omdat het stemgeluid dan alleen uit de centerbox komt(de tv dus in mijn geval) en je dus geen echo hebt.
Met geupmixte stereo hoor je idd. wel de echo en is het bijna niet meer te verstaan, dan zet ik het geluid van de tv meestal gewoon uit.

Binnenkort komt er een 5.1 receiver ipv. een stereo versterker en dan koop ik ook een aparte centerbox om van dit gezeur af te zijn.

Misschien ook een optie voor jouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 18:00
Lennart_1337 schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 19:38:
Ik heb het probleem ook met onze sony lcd tv, met 5.1 bronnen heb je er geen last van omdat het stemgeluid dan alleen uit de centerbox komt(de tv dus in mijn geval) en je dus geen echo hebt.
Met geupmixte stereo hoor je idd. wel de echo en is het bijna niet meer te verstaan, dan zet ik het geluid van de tv meestal gewoon uit.

Binnenkort komt er een 5.1 receiver ipv. een stereo versterker en dan koop ik ook een aparte centerbox om van dit gezeur af te zijn.

Misschien ook een optie voor jouw?
Als je een nieuwe receiver koopt hoeft een center niet eens perse nodig te zijn.
Ik heb mijn TV met een optisch kabeltje met mijn receiver verbonden (audio-out v/d TV) en er zit nog een HDMI kabeltje tussen de receiver en de TV.

Op de receiver iets van HDMI control aangezet, bij de TV ergens een instelling op 'home cinnema' aangevinkt en dat was het.

Het geluid van de TV gaat nu via de receiver.
Als ik met de AB van de TV het geluid harder of zachter zet dan gaat de receiver harder of zachter, het geluid van de TV niet, en je hebt geen vertragingen in het geluid.
Tevens als ik nu de TV uitzet (standby via de AB) dan gaat de reveiver ook uit. :)

Tv is trouwens een Pana 42G10 en de receiver een Denon AVR2310.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JvdW schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 12:30:
[...]
Op de receiver iets van HDMI control aangezet, bij de TV ergens een instelling op 'home cinnema' aangevinkt en dat was het.
HDMI Control is het aanzetten van HDMI CEC. Dus dat is de reden dat de remote van de televisie ook de controls van de receiver over neemt. Dus het aanzetten van die optie heeft niets te maken met het oplossen van eventuele lip-sync. Jouw tv is wellicht minder gevoelig voor delay dan de tv van TS. Al is het probleem van de TS sowieso apart, want uit de audio-uit van de tv zou sowieso geluid moeten komen wat niet onderhevig is aan delay. Maar nogmaals: HDMI Control heeft daar dus niets mee te maken...

Receivers hebben wel opties om het geluid automatisch te delayen, dan moet je gaan werken met opties als "auto lip sync". Je tv en receiver rmoeten dan beide beschikken over HDMI 1.3 aangezien deze de optie ondersteunen. De apparaten onderling worden dan afgestemt om geen delay te hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door FeaR op 02-01-2010 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neetje86
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-08-2022
Zet de boxxeb allebij aan zodat je de echo hoort ga in je tv menu naar de geluidsinstellingen en vertraag het geluid klik voor klik tot de echo weg is hierba loopt je geluid synchroon

• Jappied2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:29
Neetje86 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:03:
Zet de boxxeb allebij aan zodat je de echo hoort ga in je tv menu naar de geluidsinstellingen en vertraag het geluid klik voor klik tot de echo weg is hierba loopt je geluid synchroon
Zou hij er na ruim 12,5 jaar nog last van hebben? :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jappied2 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:11:
[...]
Zou hij er na ruim 12,5 jaar nog last van hebben? :)
Dat gaan we niet te weten komen, "Anoniem: 195219" wil zeggen dat deze persoon zijn/haar account op heeft laten heffen... Enfin, slotje.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.