[GRUB] kan menu.lst niet vinden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronozphere
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-12-2020
Hey iedereen,

Heb sinds kort een win7 v.s Ubuntu 9.10 dual boot draaien en alles werkt prima. :9

Als GRUB nu geladen is word na 10 sec automatisch Ubuntu gestart, terwijl ik liever win7 automatisch start. Om dit aan te passen heb ik /boot/grub/menu.lst nodig, maar die is nergens te vinden.

Wat ik ook vreemd vind is dat Ubuntu 2x in het lijstje in GRUB staat ( + 2x recovery mode). Hoe kan dat?
Om dit op te lossen heb ik waarschijnlijk ook menu.lst nodig.

Ik heb al wat threads gelezen, maar ik begrijp er maar de helft van omdat ik n linux-beginner ben.

Kan iemand me verder helpen?

Hartelijk bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:52

MsG

Forumzwerver

De nieuwe Grub 2 werkt niet meer met menu.lst

Hier vind je er meer info over: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1195275

Daar lees je onder andere dat je nu voortaan: /boot/grub/grub.cfg moet hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door MsG op 01-01-2010 14:37 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnicronNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-04-2024
Dit is wat je nodig hebt

http://www.joewein.net/bl...u-9-10-with-grub2-loader/

Windows 7 komt dan niet boven aan de lijst te staan, maar is wel geselecteerd bij boot, en start dus ook als default!

(is voor vista dus even aanpassen naar win7)

1) List the bootable operating systems:

joe@ubuntu910:~$ fgrep menuentry /boot/grub/grub.cfg
menuentry “Ubuntu, Linux 2.6.31-15-generic” {
menuentry “Ubuntu, Linux 2.6.31-15-generic (recovery mode)” {
menuentry “Ubuntu, Linux 2.6.31-14-generic” {
menuentry “Ubuntu, Linux 2.6.31-14-generic (recovery mode)” {
menuentry “Memory test (memtest86+)” {
menuentry “Memory test (memtest86+, serial console 115200)” {
menuentry “Windows Vista (loader) (on /dev/sda1)” {

2) Mark and copy the entry you want to stay bootable, from double quote to double quote, for example “Windows Vista (loader) (on /dev/sda1)”.

3) Edit the Grub configuration and paste the new value after the GRUB_DEFAULT= (in place of 0 or 4 or whatever number):

joe@ubuntu910:~$ gksudo gedit /etc/default/grub
GRUB_DEFAULT=”Windows Vista (loader) (on /dev/sda1)”
joe@ubuntu910:~$ sudo update-grub

en testen maar.

[ Voor 70% gewijzigd door UnicronNL op 01-01-2010 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronozphere
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-12-2020
Heel erg bedankt. Het heeft gewerkt. :*)

Heb ook meteen ff de verouderde kernels verwijderd, zodat die niet in het menu komen.

http://www.linuxquestions.org/questions/ubuntu-63/grub-2-multiple-entries-775315/#post3789841

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 20:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je had ook Grub2 kunnen verwijderen en Grub Legacy installeren. Is nog beschikbaar in de repo. Maar Grub2 is wel wat 'lastiger' in het aanpassen, even makkelijk de volgorde (Windows eerst of als laatst) vergt meer onderzoek en testen dan eerst.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-03 16:17

afraca

Open Source!

Toegegeven, GRUB2 is misschien is misschien flink wat wennen, maar kent vele voordelen ten opzichte van GRUB legacy. Een "oplossing" zoals Hero of Time hierboven beschrijft vind ik dan ook verschrikkelijk. Als je even had gekeken in het draadje waarvan MsG een link postte, zag je dat het easy peasy is om W7 default te maken.....

En lees dan gelijk even de voordelen, dan zie je dat GRUB2 zwaar prima is :)

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

The Zep Man

🏴‍☠️

afraca schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 19:30:
Toegegeven, GRUB2 is misschien is misschien flink wat wennen, maar kent vele voordelen ten opzichte van GRUB legacy.
Het lijstje met wat er verbeterd zou moeten zijn (direct geript vanaf de website):
* Scripting support, such as conditionals, loops, variables and functions.
* Graphical interface.
* Dynamic loading of modules in order to extend itself at the run time rather than at the build time.
* Portability for various architectures.
* Internationalization. This includes support for non-ASCII character code, message catalogs like gettext, fonts, graphics console, and so on.
* Real memory management, to make GNU GRUB more extensible.
* Modular, hierarchical, object-oriented framework for file systems, files, devices, drives, terminals, commands, partition tables and OS loaders.
* Cross-platform installation which allows for installing GRUB from a different architecture.
* Rescue mode saves unbootable cases. Stage 1.5 was eliminated.
* Fix design mistakes in GRUB Legacy, which could not be solved for backward-compatibility, such as the way of numbering partitions.
Hartstikke leuk, al die uitbreidingen. Echter: al is het enige doel om je systeem dual-bootable te maken zonder fancy stuff, dan is de functionaliteit van GRUB Legacy ruim voldoende.
En lees dan gelijk even de voordelen, dan zie je dat GRUB2 zwaar prima is :)
'Zwaar' is het inderdaad. Je kan het zelfs 'bloated' noemen, als je alleen maar bepaalde basale functies nodig hebt.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:52

MsG

Forumzwerver

Ik heb zelfs een GUI programma gedownload die prima werkt. Zodoende heb ik mijn XP ook als default. Zal nog even kijken hoe dat programma heette.

The Zepman, grub 1 wordt niet meer gesupport en grub2 is niet slomer, dus zou niet in zien waarom je nog grub1 zou willen.

[ Voor 30% gewijzigd door MsG op 01-01-2010 20:28 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:57
Aangezien Grub1 (grub-legacy) niet meer doorontwikkeld wordt moet je het echt alleen gebruiken als Grub2 niet voldoet en dat is hier niet het geval. Ik ben het dus helemaal eens met afraca.

Overigens: als je oude kernels met de hand uit je bootmenu hebt verwijderd staan ze waarschijnlijk nog wel geinstalleerd op je systeem. De netste manier om je bootmenu schoon te krijgen is oude kernels verwijderen via de package manager (synaptic of aptitude). Elke kernel + aanverwante modules neemt zo'n 200mb in beslag bij standaard ubuntu installaties, dus het kan aardig oplopen.
Pagina: 1