Toon posts:

Wisselende draadloze snelheid.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet allemaal!

Op mijn laptop met draadloze n-ontvangst, wisselt mijn draadloze snelheid om de paar seconden tussen 72,0 Mbps en 144,0 Mbps. Altijd tussen die twee waarden, en altijd om de paar seconden!

Zie hier:

72,0 Mbps:
Afbeeldingslocatie: http://img683.imageshack.us/img683/515/72mbps.jpg

144,0 Mbps:
Afbeeldingslocatie: http://img683.imageshack.us/img683/6955/144mbps.jpg

Als ik de LAN kabel er ook in doe, blijven die waardes afwisselen. De LAN snelheid is wel gewoon 1 Gbps.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2010 12:22 ]

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wat is je vraag nu? :>

Verwijderd

Topicstarter
haha!

Hoe dit komt natuurlijk, en hoe ik die 144,0 Mbps liefst kan behouden! :p

OOOH, EN GELUKKIG NIEUWJAAR IEDEREEN !!! :9

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2010 12:30 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-03 07:43
Draadloze singalen kunnen door heel veel dingen gestoord worden. Dit kan ook om de paar seconden zijn.

Wat soms helpt is een grotere antenne. Of andere lokatie.

Verwijderd

Topicstarter
ok, zou het miss ook kunnen door dat andere computers op het netwerk, een g-signaal gebruiken?

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Lijkt me onwaarschijnlijk, want dat zakt meestal het hele netwerk naar G-snelheid: 54Mbit/s.

Overigens kan je natuurlijk altijd testen door die pc's uit te zetten. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Aloys op 01-01-2010 12:33 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Herplaatsen van de alle elektrische apparatuur. Let er op dat ook bijvoorbeeld magnetrons in naastgelegen kamers ook invloed uitoefenen op de snelheid van een wireless netwerk. Ook het uitschakelen van mobiele telefoons en andere radiografische appartuur zal de snelheid doen verhogen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:39

Umbrah

The Incredible MapMan

144 houden kan niet. Feitelijk gewoon onmogelijk op meer dan 50cm van het basisstation. Ook als hij 144 weergeeft, is het mogelijk dat hij door foutcorrectie je toch geen (144/2 voor half duplex /10 voor overhead) 7,2 megabyte/sec geeft! En het is schokkend wát er allemaal fouten kan geven, trafo's van lampjes, TL buizen, koperen leidingen in een bepaald patroon in je muur, de muur zelf, de stand van de zon/maan, zonneactiviteit, kosmische straling, en de magnetron natuurlijk.

Quote van mezelf uit een ander topic:
Mwhoah, 300MB? Laten we zeggen dat je zonder een hoop geklooi aan de spec-limiet van 160 zit. Half duplex, dus je kunt het gelijk door midden hakken, wat het geheel op 80 brengt. En dan hebben we het over 3-4CM vanaf de router. Hoewel 'link' in Windows soms wel mooi 160 aan kan geven (check je snelheid! Start > Netwerkcentrum > klik op de link met de WiFi verbinding voor het statusscherm), is er sowieso altijd een overhead, wat het hele 'delen door 8' eerder 'delen door 10' maakt. Komt er nog eens bij dat WiFi super gevoelig is, en tsja, je wilt natuurlijk geen gegevens corruptie, dus er hoeft maar het minste of geringste gebeuren, en hij vraagt voor een resend van een data package, weer wat data loss. Tel daar eens bij op dat meer verdiepingen door de 'vorm' van een WiFi signaal (het is net een paraplu met de antenne als middelpunt) de kwaliteit al helemaal instort, en elk muurtje ook z'n tol neemt, en dan zal ik zeggen, zonder een uitspraak te doen over je inrichting (positie respectabele PC's, positie router, regel 'traagste zet toon'), dat zeker onder een W7 naar W7 verbinding 600KB toch echt de schuld bij iets anders legt dan het OS. Je kan nog even kijken naar betere drivers voor je NIC's, of klooien met je antenne posities (vb: een USB NIC aan een USB verlengkabel zetten in plaats van achter de PC tussen het bureau en de muur in een hoekje in wat lekker dempend werkt, zeker met al die kabels er om heen), maar verwacht van WiFi nooit enorme wonderen. Sterker nog: de komende 3-4 jaar zal ik er geld op durven te zetten dat een kabel trekken of een grote USB stick pakken (en dus de schrijf actie en lees actie los van elkaar te doen) sneller is dan WiFi. 802.11n, al dan niet draft of uitgerust met multi-band trucs van fabrikanten is 'het' hem gewoon niet, en hoe hoger we op de band gaan (5GHz, wtf?) hoe sneller die storingen zullen blijven komen, en hoe sneller je aan je wettelijk maximale zendvermogen zit.

WiFi is leuk voor kleinigheidjes, internet, printen, kleine files delen, of zelfs HD streams (gaan ook nog steeds wel goed over het meeste WiFi, zelfs 54mbit) vanaf bijvoorbeeld een NAS naar de Sigma/Realtek videobox in de woonkamer, maar om 8GB te gaan kopiëren? Nah... WiFi zoals we dat nu kennen is daar van nature slecht in, het is half-duplex en niet-switched, wat voor elke machine snelheidsvermindering betekend, en te storingsgevoelig. Zelfs scholen met WiFi hebben vaak meer zendpunten, niet alleen om elke verdieping een eigen 'grid' te geven, maar ook om bandbreedte te kunnen verdelen.
Verder heeft het invoeren van een kabel op je PC natuurlijk geen enkele invloed op je WiFi, tenzij je de kabel zelf als antenne gebruikt (en het ethernet signaal ermee vern*kt). Het beste kun je heel WiFi uitzetten zodra je een bekabelde verbinding hebt, anders kan het gebeuren dat er alsnog WiFi gepakt wordt, wat op meer dan alleen transferrates natuurlijk beperkt is. Kabel er in? Knop van de antenne om!

[ Voor 4% gewijzigd door Umbrah op 01-01-2010 12:35 ]

• Cave_Boy
G en N apparaten doormekaar gebruiken heeft volgens mij wel degelijk effect opde snelheid. Ik heb inmiddels 3 verschildlende N routers gehad (ook 3 verschillende fabrikanten) en allengeven een lagere snelheid als er ook een G client connect ermee. Doe ik alleen N clients dan heb ik een hogere waarde. Bij de Draytek is dit verschil wel erg klein trouwens.

• Trommelrem
Umbrah schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 12:34:
144 houden kan niet. Feitelijk gewoon onmogelijk op meer dan 50cm van het basisstation. Ook als hij 144 weergeeft, is het mogelijk dat hij door foutcorrectie je toch geen (144/2 voor half duplex /10 voor overhead) 7,2 megabyte/sec geeft! En het is schokkend wát er allemaal fouten kan geven, trafo's van lampjes, TL buizen, koperen leidingen in een bepaald patroon in je muur, de muur zelf, de stand van de zon/maan, zonneactiviteit, kosmische straling, en de magnetron natuurlijk.
144 Mbps kan wellicht niet, toch heb ik een constante 300 Mbps verbinding op zo'n 5 meter. Daarvoor moet ik minimaal de magnetron, mobiele telefoons en de Buis-L uitschakelen. Bovendien lukt 300 Mbps niet op 50 cm. Dan is de afstand weer te klein.

Maar, 300 Mbps wireless is door de overhead (als je alle foutcorrigerende datastromen weglaat) toch gelijk aan 50 Mbps LAN? Hoe zit dat ookalweer?

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 01-01-2010 12:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo ziet ons netwerk er nu uit:
Afbeeldingslocatie: http://img4.imageshack.us/img4/6671/netwerkl.jpg

Zoals je kan zien:
- één laptop zowel draadloos(n) als bekabeld (mijne, Jo)
- twee andere laptops enkel draadloos(g) (Hans en Kaat)
- één ps3 bekabeld
- één "host"-desktop bekabeld (Jan)

Toen ik zojuist die wisselende draadloze verbinding testte, stonden ALLE andere apparaten uit!

Waar de modemrouter zich bevindt:
Afbeeldingslocatie: http://img4.imageshack.us/img4/5000/huisnetwerk.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2010 13:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
De onderste plaats voor draadloos, daar heb ik met n-signaal, die wisselende waarden. Alle andere apparaten stonden toen uit.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Is er nog een andere laptop oid waarvoor het station terugschakeld ?
(denk ook aan buurman die er bijvoorbeeld stiekem gebruik van maakt ?)

btw netto trek ik 60-70 mbit op een 150verbinding

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
onze verbinding is beveiligd met WPA2..

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mischien een ande kanaal proberen ? ( 1, 6 of 11)
kijk eens met netstumbler wat er zoal in de lucht zit

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 01-01-2010 13:32 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 13:32:
mischien een ande kanaal proberen ? ( 1, 6 of 11)
kijk eens met netstumbler wat er zoal in de lucht zit
kan je zeggen hoe ik tewerk moet gaan? :p

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:39

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 13:45:
[...]

kan je zeggen hoe ik tewerk moet gaan? :p
Ja...niet. Kanalen in N zijn anders dan zoals je ze bij G (en lager) kan toepassen.

Wat je nog wel kan kijken (zoals in dezelfde quote stond) is om met een software pakketje te kijken welke netwerken er in je buurt zijn. Maar of je daar nog wat mee op schiet ?

Welke wireless device heb je eigenlijk, ik heb bij mij in ieder geval ingesteld dat de 5 GHz band alleen N signaal ondersteunt...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Als kanaal wisselen niet helpt, en nieuwe drivers/firmware voor je apparaten ook geen resultaat bieden, dan kun je er alleen qua hardware nog iets aan doen, en dan moet je je afvragen: wil ik geld er tegenaan smakken voor sterkere/focus antennes? Is je WiFi echt zó snelheidskritiek (twee eisen die naar mijn mening niet bij elkaar passen)? Voor grote kopieer acties/download acties is het soms makkelijker om even het ding op te pakken, en een kabeltje te gebruiken.

• Cave_Boy
Ten eerste leuke tekening :-)

Verder ja het is een bereik kwestie en je zult een sterker singaal moeten ontvangen maar dit moet je laptop/ pc ook kunnen sturen. Anders heb je nogsteeds niet het effectw at je wilt hebben. Vaak helpt het wel om grotere antennes erop te doen maar dit is bij veel Linksyssen niet mogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
en als ik de router nu eens bovenaan de muur hang? (ipv zoals nu op de bureau, in de hoek, zie tekening)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:39

lier

MikroTik nerd

Waarschijnlijk haal je het meeste uit je wireless als je een losse antenne aansluit.

Maar, wat voor apparaat (router) gebruik je ?
Heb je verder nog iets gedaan met de diverse tips en/of opmerkingen die al gegeven zijn ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• MichielJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:54
Dit is typisch wireless gedrag. Zodra er frames verkeerd ontvangen worden schakelen client en access point naar een lagere snelheid om te kijken of de frames nu wel succesvol verzonden worden. Je zal dus op zoek moeten waar er problemen zijn.
Overigens.. Veroorzaakt het schakelen van die snelheid echt klachten? Ik neem aan dat je liever een iets tragere stabiele verbinding hebt dan een snelle onstabiele verbinding ;-)

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-11-2025
Gebruik gwn een kabel >_<

Als je toch wireless wilt probeer eens CTS/RTS aan te zetten, het is een hele mooie functie die standaard uitgeschakeld staat op zowat elk draadloos apparaat.

[ Voor 90% gewijzigd door weebl15 op 01-01-2010 17:46 ]

• Trommelrem
lier schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 17:28:
Waarschijnlijk haal je het meeste uit je wireless als je een losse antenne aansluit.

Maar, wat voor apparaat (router) gebruik je ?
Heb je verder nog iets gedaan met de diverse tips en/of opmerkingen die al gegeven zijn ?
Niet perse. Ik heb ooit getest met een AP met meer zendvermogen, maar als de clientkant nog steeds de standaardantenne heeft met het standaard zendvermogen dan schiet je er niets mee op.

Waarom niet gewoon in elke kamer waar wordt gewerkt een AP aansluiten? Enige nadeel is dat je dan wel kabels moet trekken, maar je kunt de AP's verbinden middels Powerline. Sinds ik in elke kamer een AP heb, heb ik eigenlijk geen klachten meer over de wireless coverage.

Verwijderd

Topicstarter
die AP's gaan dan toch in de LAN poorten van de modemrouter (Linksys WAG320N, voor diegene die het nog niet wist), neem ik aan?

Vind het een beetje dom als je maar 4 poorten hebt... heb nog maar één over.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Verwijderd schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 19:56:
die AP's gaan dan toch in de LAN poorten van de modemrouter (Linksys WAG320N, voor diegene die het nog niet wist), neem ik aan?

Vind het een beetje dom als je maar 4 poorten hebt... heb nog maar één over.
Daarvoor heb je losse switches. Hoe dacht je dat grote bedrijven dat deden? Router met 2000 LAN poorten? Nah, die routers daar hebben meestal slechts één poort, die naar een main Switch gaat, die vervolgens via een snelle verbinding op een backbone zit waar meer switches zitten aangeknoopt. Nu heb jij waarschijnlijk niet de hulpmiddelen om een 40gbit backbone te bouwen, maar een 1gbit backbone + switching gedrag zorgt er voor dat jij waarschijnlijk niets aan snelsheidsverlies merkt als je een switch aan de switch in je router knoopt, en vervolgens de PC's verdeelt tussen de resterende poorten van de routerswitch en de losse switch. Zolang je maar weet dat die backbone een bottleneck KAN zijn (vb: 3PC's aan de losse switch en 3 PC's aan de routerswitch tegelijk naar elkaar aan het kopiëren = 333mbit/sec per PC)
Pagina: 1