[Windows] Timeout verminderen bij netwerkshares

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:19
Je kent het wel, als je in Mijn Netwerklocaties zit te surfen, en je klikt op een computer die niet aan staat, moet je eerst 10-15sec wachten voordat je de melding krijgt dat de share niet beschikbaar is. Aangezien ik veel shares heb, klik ik wel eens verkeerd en loopt heel explorer.exe vast omdat ik moet wachten op die melding dat hij niet beschikbaar is.

Volgens mij zit Windows dus te proberen om die share te openen, maar komt er na 10 sec achter dat dat niet kan. Aangezien pingen naar een host die uitstaat ook lang duurt, zal er wel zo'n mechanisme in zitten. Bij pingen is de timeout te verkleinen, maar is dat ook mogelijk in Windows-netwerken?

De timeout verkleinen van 10sec naar 2 bijvoorbeeld zou al heel wat schelen...

Er was niet veel te vinden op Google, behalve mensen die dit ook graag willen, maar daar waren geen reacties op. Ik hoop dus dat hier wel reacties komen >:)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Denk netwerktechisch en je hebt je antwoord.
Je doet een (tcp) request op een resource die niet beschikbaar is.
Wat is dan de laag die gebruikt wordt?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-08 11:13
Ik herken je probleem en heb er ook geen mooie standaardoplossing voor kunnen vinden.
Dus zelf maar iets gefabriekt wat een beetje in de buurt komt.
Mijn shares zijn niet in de explorer aangemaakt maar in een batch file.
Voordat ik de share aanmaak (met optie /persistent:no) check ik eerst met een ping of de betreffende computer aan staat.
Pc's aan of uitgezet worden na de aanroep van de batch file worden hier uiteraard niet mee gevangen.

• maarud
alt-92 schreef op donderdag 31 december 2009 @ 17:20:
Denk netwerktechisch en je hebt je antwoord.
Je doet een (tcp) request op een resource die niet beschikbaar is.
Wat is dan de laag die gebruikt wordt?
Ik heb mij daar nog niet mee bezig gehouden dus ik kan niet zo 1,2,3 benoemen welke laag er wordt gebruikt, maar ik denk de transportlayer? Ik kan voor de rest niet netwerktechnisch denken :P

@hierboven: ik heb inderdaad welk stukjes code gezien die eerst de host gaan pingen bijvoorbeeld, maar ik wil graag de ingebouwde Windows-netwerklocaties blijven gebruiken. Dat is ook het makkelijkst voor de rest van de gebruikers...

[ Voor 20% gewijzigd door maarud op 31-12-2009 17:44 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

maarud schreef op donderdag 31 december 2009 @ 17:43:
[...]

Ik heb mij daar nog niet mee bezig gehouden dus ik kan niet zo 1,2,3 benoemen welke laag er wordt gebruikt, maar ik denk de transportlayer? Ik kan voor de rest niet netwerktechnisch denken :P
Hoe wil je dan leren zelfstandig een probleem (wat er niet is) op te lossen?
Dit is basic TCP communicatie - en helemaal als je het in Netwerken post mag je toch wel de basics een beetje doornemen ;)
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc958890.aspx

Anyways: je doet een request naar een server-share, dan moet eerst de hostname naar IP worden omgezet. Als daar geen antwoord op volgt omdat het ding uitstaat dan krijg je een time-out (je standaard time-out van je TCP stack) en als eindresultaat een Host Not found melding.

Nou zul je waarschijnlijk een gewoon huis-tuin en keukennetwerkje hebben, en ben je afhankelijk van je netbios naamresolutie (en de cache die daarin gebruikt wordt).
Je kan met nbtstat die cache zelf bekijken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• maarud
met nbtstat heb ik wat bekeken maar daar heb ik eigenlijk niet veel aan? Alleen de naam van de pc waarop ik het commando uitvoer komt in de lijst voor, op elke pc...

Het punt is dat ik gewoon niet zo lang wil wachten, dus vandaar dat ik de timeout-tijd misschien kon verkorten...
Ik begrijp dat de hostnames e.d. omgezet moeten worden, maar die time-out tijd wil ik dus verkorten zodat die melding al na een paar seconden komt ipv na 10 seconden :)

[ Voor 32% gewijzigd door maarud op 31-12-2009 21:25 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En het antwoord heb je dus nu al twee keer gekregen :)

• maarud
Daar zit wat in :) Ik zal me eens gaan verdiepen in het netwerken... Toch wel aardig interessant :P
Pagina: 1