Eltax...?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.080 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22401

Topicstarter
Hoi

ik wil graag nieuwe speakers hebben.. ik stel niet veel eisen, ik luister toch alleen maar mp3's en games en niet eens klassieke muziek ofzo... als ze maar leuk klinken met niet te weinig bass enzo is het al gauw goed.

was een beetje aan het kijken naar leuke budget speakers.. heb er 2 gevonden, de eltax silverstone 300.. kunnen veel hebben enzo.. da's toch wel belangrijk vindt ik

zijn die goed voor mijn doeleinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dit zijn de specs :

Long Term Power
150 Watt

Short Term Power
300 Watt

System
3 way, Bass Reflex

Tweeter
19mm poly dome

Mid-range
65mm

Woofer
2x165mm

Impedance W
4-8 Ohm

Sensitivity (2,83 v/1m)
89 dB

Frequency Response +/- 4dB
45-20.000 Hz

Cabinet Finishes
Silver/Black

Dimensions (HXWXD) mm
960x208x290

Weight (net)
10,7 Kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:00
Ik denk dat je hiermee aardig ver komt.... misschien wel verder dan je zelf wilde. Die specificaties zijn prima, vooral 3-weg systeem enzo, watt zegt niet zoveel. Aan de afmetingen te zien zijn het geen kleine jongens trouwens.

Ik vraag me af of dit niet wat overdreven is voor op een pc.... minder kan er ook wel mee door.... dit soort dingen sluit je meer aan op hoge kwaliteit audio-componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb m'n pc op m'n stereo aangesloten.. de stereo is van goede kwaliteit, tenminste.. vindt ik.. Het geheel is een tuner van sony, en een 3-cd wisselaar van philips, en een versterker van sony, die 2 maal 200 watt levert.. daar zit m'n computer dus op aangesloten (aux)..

zou toch voldoende moeten zijn? Ik hou er van om af en toe flink te blazen , daarmee heb ik m'n vorige speakers (jamo 115) opgeblazen.. |:(

dus de nieuwe moeten wel wat kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:00
Ja joh.... dan kan het makkelijk. Ik ga donderdag toevallig zelf ook speakers kopen, het merk weet ik zo nu even niet meer maar ze zijn ook 3-weg en leveren een flink vermogen. 3-weg is trouwens vooral handig voor lage tonen, dus zo te lezen handig voor jou. Ik denk dat die boxjes voor jou perfect zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22716

Ik weet niet hoeveel die eltax gevallen kosten, maar ik kan je de Labtec APX 4620 heel erg aanbevelen. Ik denk dat het ongeveer wel in dezelfde prijsklasse zit (330 piek), maar de specificaties zijn wel ff beter:

Power Output: 70 watts RMS [44W (subwoofer) +7.5W +7.5W (midrange) +5.5W +5.5W (tweeter)]

Frequency Response: 25 HZ - 20 kHz

(1) shielded 6" Max-X progressive suspension subwoofer

(4) shielded 2" Max-X midrange drivers in sattelite speakers

(2) shielded 2" Max-X tweeter drivers in sattelite speakers

En ze kunnen dus een geweldige bas aan, en keihard... Ik heb alleen die subwoofer weer aan elkaar moeten lijmen toen die uit elkaar getrild was >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

edit:

******domme dubbelpost, je kunt op et moment niet eens meer normaal een berichtje versturen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-02-2023
Eltax? is dat geen taxibedrijf in leiden?
volgens mij zijn dit van die neckermann/wehkampboxen.. :)
ik ken niemand de ze heeft maar ja.. als je ze koopt ben je de eerste

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik ben zelf al een jaar of 8 in het bezit van een paar hele fijne eltax speakers, inderdaad via de wehkamp, Ik heb 100/150Wt 3 weg speakers met Aluminium conussen, en ik ben er erg blij mee! Na zo veel tijd zijn ze nog piekfijn terwijl ze toch heel regelmatig veel te hard snoeiharde metal staan uit te schreeuwen. Ik baal er zelfs nu nog van dat ik er toen niet meteen 4 heb gekocht omdat mijn JVC buizen-versterker wel 4 uitgangen heeft. dus ik zeg: :):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-06 19:50

ALH

Op dinsdag 06 maart 2001 15:21 schreef mboogie2 het volgende:
Ik ben zelf al een jaar of 8 in het bezit van een paar hele fijne eltax speakers, inderdaad via de wehkamp, Ik heb 100/150Wt 3 weg speakers met Aluminium conussen, en ik ben er erg blij mee! Na zo veel tijd zijn ze nog piekfijn terwijl ze toch heel regelmatig veel te hard snoeiharde metal staan uit te schreeuwen. Ik baal er zelfs nu nog van dat ik er toen niet meteen 4 heb gekocht omdat mijn JVC buizen-versterker wel 4 uitgangen heeft. dus ik zeg: :):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):)
En weet je wat je gezegd zou hebben als je i.p.v. speakers zomaar bij de wehkamp kopen een paar goede Mission's of B&W's geluisterd had? : :(:(:(:(:(:(

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-05 18:48

Obi

Eventjes één tip, als je speakers gaat kopen die niet al te duur zijn, overweeg 2 weg speakers. De cross-over is bij 2-weg veel minder gecompliceerd en 9 van de tien keer krijg je dus ook betere resultaten met 2-weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogie
  • Laatst online: 06-11-2024
Laat ik het zo zeggen: volume voluit zonder input => geen ruis en altijd een lekker mooi geluid.
Ik heb inderdaad nooit B&O centen gehad, maar ik heb ook nooit dat ik muziek bij een ander hoor die ik ook heb, en dat het beter klinkt dan bij mij thuis. Mijn stereo bevalt mij best. Al moet ik zeggen dan mijn versterker wel 1500.- was. Als die speakers slecht geweest waren, dan had ik ze inmiddels echt wel al opgeblazen, en had ik last van vervorming gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 14:05
89dba is niet errug veel. Mijn cheapo Cat Berlin speakers doen 94db, wat dus 2 x zo hard betekend :)

Die zijn dan ook ff anders uitgerust:
1 x tweeter liquid cooled "horn"
2 x 100 mm mid range speakers
2 x 23cm subwoofers

Alles voor zo'n 350 watt rms en 420 watt music.

Kosten: Zo'n 360,- bij de Conrad per paar.

Voor Surround heb ik 2 x 80 Watt 3 weg Jamo's LS800. Dus zat muziek :)

Maarjah, zal wel weer nix zijn, he audiofielen?
Koop alleen niet van die labtec dingen voor bij je versterker, dat klinkt leuk in je wc maar voor een huiskamer heb je meer nodig.

Succ6!

ps deze klinken beter dan vele dure setjes bij anderen, ook heb ik "duur" 4mm2 speakerdraad gekocht wat heeel belangerijk is

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-06 19:50

ALH

Het is nooit zozeer de vraag "of het iets is" maar of jij er tevreden mee bent. Als jij dan maar toe kan geven dat het geen superkwaliteit is maar dat je er toch heel tevreden mee bent, dan maakt het toch niks uit! :)
Alleen het probleem zijn de mensen met een Labtec setje van 200 piek die denken dat dat allemaal heel goed spul is en dat er supergeluid uit komt enzo, dat vind ik minder.

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 06 maart 2001 18:26 schreef ALH het volgende:
Alleen het probleem zijn de mensen met een Labtec setje van 200 piek die denken dat dat allemaal heel goed spul is en dat er supergeluid uit komt enzo, dat vind ik minder.
Ik weet niet of ik me aangesproken moet voelen :) Maar ik wil alleen nog maar ff zeggen dat voor de prijs die die labtecjes kosten, je heel wat krijgt... Gewoon goede prijs/kwaliteit verhouding, meer niet. Maarja, er werd ook gevraag naar wat leuke budget speakers. Niet speakers van duizenden guldens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20243

Nou ik geil altijd nog op me DTT2200 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-06 09:07

Mary Wana

keyboard nut

hey yalz

het lijkt allemaal wel leuk maar presteerd het ookz o ?? als jij die luidsprekers goed wilt gebruiken lijkt het me handig dat alles goed is , niet alleen goede luidsprekers maar alle kabels;componenten; en de bron , alles moet zo goed mogelijk zijn , met name de opstelling

eltax is wel een top merk maar geen high-end
voor300- ish et wel leuk maar dan kun je ook tannoy m1 tjes voor kopen ,als je mij mailt heb ik wel een plaatje met tech gegevens voor je en dan kun je die vergelijken(8>

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjhzenden
  • Laatst online: 02-02 16:06

mjhzenden

... vooral stilte ...

Eltax speakers zijn vrij goed. Ik heb ze een tijdje gehad (Eltax LR 6.5). Dit is een tweeweg systeem en voldeden op dat moment aan mijn behoeftes. Waren wel wat duurder: 875 gulden voor twee stuks. Dit type is trouwens niet bij de Wehkamp te koop, niet dat dat veel uitmaakt. Ik heb op dit moment Magnetostaten (Magnepan SmgB) staan die toch wel iets mooier klinken.
Verder lijkt het me als je je speakers opblaast dat je heel voorzichtig moet zijn met nieuwe speakers!! Het zegt namelijk meer over je versterker... veel voorkomende manier om een luidsprekers op te blazen is een vervormt signaal (van de versterker) wat vaak komt doordat je de versterker te veel open draaid. In principe is elke versterker gebouwd om zijn volle vermogen op "12 uur" te geven. Draai je hem verder dan gaat hij (ook hoorbaar!) vervormen.
Dus als je de centen hebt => andere versterker!!

Suc6

Greetz.

Maze :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Als je wilt weten wie Eltax dus niet zo goed vinden en waarschijnlijk miojn boxen ook niet, dan kun je even hier kijken. De site is niet zo mooi maar de info wel eerlijk en gedetailleerd.

http://www.xs4all.nl/~vrut/index.html

Mijn speakers voldoen pcies aan mijn eisen en ik ben ook zeeer tevree. Omdat ze zo goedkoop waren had ik wel zo mijn twijfels erover, maar na in werkstelling was ik overtuigd. De hoe tonen zijn strak en scherp, zonder vervormen en bassen diep en laag. Alleen in de middenrange ontbreekt het, duidelijk zijn de middentoners iets te "slap" qua vermogen. Maar ach, wie heeft die dan ook nodig ;) Meeste pop liefhebber zetten bas en treble omhoog, dat hoeft bij deze niet.

Nogmaals, van die 4+1 pcspeaker setjes klinken best "leuk". Maar in een huiskamer, waar ik mijn pc heb staan klinken ze net als van die 300wat pmpo speakertjes in je slaapkamer, nergens naar dus. Als je dus al een versterker heb, mooi speakers kopen, weet je wel, die van hout enzo :)

Dis dus geen flame op mensen met pcspeaker, want voor positional audio tijdens games is dat weer beter dan thuis speakers. Ik hoor pas mensen achter me lopen als de buren 3 blokken verder dat ook horen omdat die boxen ver weg staan, maar mp3's uit mijn Live! op de DVD-ingang klinkt toch wel errug "stoer"!

Die eltax kunnen dus best aan jou eisen voldoen, als ik jou was zou ik ook nog even kijken bij Conrad, want daar hebben ze ook leuk spul (neem alleen geen raveland).

Die Silverstone 300 ziet er ok uit, wellicht is die x-treme 4.0 wel wat als je wat meer ruimte heb? Die geeft een wat beter frequentie bereik zo te zien. Wellicht ook een wat beter gevoeligheid ( :? ze zijn cheaper? )

Succ6!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ow en koop bij je audiozaak in de buurt, of bij Conrad even 2-4mm2 speaker draad. Dat zul je zeker horen!

(Hoe korter, hoe kleiner de diameter mag zijn, tot 200 watt rms kan 2-3 mm2 tot een metertje of 10 ander meer en bij >300 watt zeker 4mm2 gebruiken tot een metertje of 10.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
  • Laatst online: 20-11-2024
Op dinsdag 06 maart 2001 17:51 schreef nigelator het volgende:
89dba is niet errug veel. Mijn cheapo Cat Berlin speakers doen 94db, wat dus 2 x zo hard betekend :)

ps deze klinken beter dan vele dure setjes bij anderen, ook heb ik "duur" 4mm2 speakerdraad gekocht wat heeel belangerijk is
89 dB niet veel? Da's gewoon gemiddeld hoor voor hifi luidsprekers, ik heb zelf twee BNS luidsprekers en die doen ook gewoon 89 dB.

Goed speakerdraad is inderdaad belangrijk, niet te dun en neem getwiste kabel als je denkt snel last te zullen hebben van storing.

Ik ben zelf niet zo weg van Eltax, maar het gaat uiteindelijk om wat je ermee wil. Als je niet zulke hoge eisen stelt aan het geluid, het moet gewoon leuk klinken, dan heb je van die Eltax boxen waarschijnlijk veel plezier. Bovendien ben je dan niet zoveel geld kwijt en het is maar wat de gek ervoor geeft zeg ik altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Het zijn best grappige luidsprekers hoor. Geen high-end, maar wat wil je voor dat geld. Als je prioriteiten liggen bij scherp hoog, niet teveel midden, en een goede stevige bas kun je met die Eltax vloerstaanders alle kanten op denk ik. Maar dingen die een normale luidspreker van een écht goede luidspreker onderscheiden (fasecorrectheid, stereobeeld - hoogte/breedte/diepte, middengebied, piekvastheid ed) hoef je bij die speakers natuurlijk niet te verwachten...

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op dinsdag 06 maart 2001 17:51 schreef nigelator het volgende:

Die zijn dan ook ff anders uitgerust:
1 x tweeter liquid cooled "horn"
2 x 100 mm mid range speakers
2 x 23cm subwoofers

Alles voor zo'n 350 watt rms en 420 watt music.

Kosten: Zo'n 360,- bij de Conrad per paar.

Voor Surround heb ik 2 x 80 Watt 3 weg Jamo's LS800. Dus zat muziek :)

Koop alleen niet van die labtec dingen voor bij je versterker, dat klinkt leuk in je wc maar voor een huiskamer heb je meer nodig.

Succ6!

Zucht... Meer dan 89dB... Waar heb je dat voor nodig??? Als je last van geluid om je heen hebt zet je maar een goede hoofdtelefoon op. 89dB is (zoals TripleM ook al zei) heel normaal voor speakers... OK, het gaat misschien niet SUPERhard, maar hard genoeg voor ruzie met je buren... Volgens mij weet jij niet wat 89dB is, of wel?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

(Hoe korter, hoe kleiner de diameter mag zijn, tot 200 watt rms kan 2-3 mm2 tot een metertje of 10 ander meer en bij >300 watt zeker 4mm2 gebruiken tot een metertje of 10.)
Waarom zou je bij hogere vermogens een dikker kabel willen gebruiken? Dat is gewoon volksgeloof en nergens op gebaseerd. Even ter vergelijk: bij PA worden soms versterkers gebruikt die wel 2kW per kanaal leveren met vaak grote lengtes en maar iets van 3 mm^2.
89dba is niet errug veel. Mijn cheapo Cat Berlin speakers doen 94db, wat dus 2 x zo hard betekend
Ik word hier zo moedeloos van. Ik heb GVD die FAQ niet voor niets geschreven! Het is ook de bedoeling dat je die leest. 94 dB is vijf dB meer dan 89 dB, maar dat is niet zoveel keer zo hard. Zoveel keer zo hard bestaat eigenlijk niet met audio, net zoals met licht. De dB schaal heeft namelijk geen nulpunt, en daarnaar refereer je als je zegt "twee keer zo hard".
Vijf decibell is 10^0.5 keer zoveel vermogen, iets meer dan drie keer zoveel. Die 94 dB gevoelige luidsprekers zouden dus ongeveer drie keer zoveel akoustische energie als output moeten geven bij dezelfde input als die Eltax speakers. Maar je vermelt er al bij dat ze van Conrad afkomstig zijn, en dan kan je die 94 dB met een bak zout nemen. Waarschijnlijk is er gemeten bij 1 KHz, of binnen oid.
Maar 5 dB meer is alleen 5 dB meer, je kan dus niet zeggen zoveel keer zo hard, omdat dat niet gedefinieerd is.
Wel is het zo dat +10 dB door de meeste als 2 keer zo hard wordt ervaren.
In principe is elke versterker gebouwd om zijn volle vermogen op "12 uur" te geven. Draai je hem verder dan gaat hij (ook hoorbaar!) vervormen. Dus als je de centen hebt => andere versterker!!
Zal per merk verschillen denk ik, maar het is idd wel ongeveer zo. Mijn Pioneer zit ongeveer aan de 10 Watt output met cd als source bij redelijke output, bijna max dus.
Yamaha versterkers zijn er idd zo op gemaakt dat bij een flinke input de versterker maximaal werkt bij 12-uur-stand.
De andere helft is trouwens(zal nog eens 15 dB bijkomen ofzo) is bedoeld voor zachte bronnen.
Andere versterker zal trouwens niet echt een wereld van verschil uitmaken. Veel meer dan 3 dB extra zul je niet krijgen.
Ik weet niet hoeveel die eltax gevallen kosten, maar ik kan je de Labtec APX 4620 heel erg aanbevelen. Ik denk dat het ongeveer wel in dezelfde prijsklasse zit (330 piek), maar de specificaties zijn wel ff beter:
Ik verwacht niet veel van die Eltax speakers, maar het zal iig beter zijn dan computer speakers.
En over die specs, is het je niet opgevallen dat de freq response spec niet volledig is? Zo ja, lees dan de FAQ eens.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjhzenden
  • Laatst online: 02-02 16:06

mjhzenden

... vooral stilte ...

Het aantal db zegt alleen iets over het gemak of juist ongemak voor je versterker. Hoe meer db's de speakers hoe minder hard je versterker eraan hoeft te werken. Hoe minder vermogen de versterker dus hoeft te leveren.
Vandaar dat mensen met een voorliefde van buizenversterkers die doorgaans niet meer dan 15 watt afleveren met hoogrendements speakers werken vanaf zo'n 94 db.

Andere versterker??
Het gaat ook niet om het vermogen of het aantal Db's maar dat je een goede versterker aan redelijk goede speakers hangt. Anders is de kans vrij groot dat hij ze weer opblaast!! :(

Succes...

Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Laatst online: 06:59

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Als je leuke hifi-speakers zoekt die ook goedkoop moeten zijn dan moet je eens kijken bij Richer Sounds aan de van Woustraat in Amsterdam. Ik heb er al mijn hifi vandaan, en echt geen 'hifi-prijzen'. Je kan ff op hun engelse site kijken: http://www.richersounds.com

Ik heb overigens ook mijn Eltax Symphony 6 speakers daar vandaan... (http://www.feelders.com -> Hifi)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Het aantal db
Zoiets heet gevoeligheid.
Andere versterker?? Het gaat ook niet om het vermogen of het aantal Db's maar dat je een goede versterker aan redelijk goede speakers hangt. Anders is de kans vrij groot dat hij ze weer opblaast!!
Een speaker is op twee manieren makkelijk kapot te maken: de tweeters met clippen, en de woofers met het overschreiden van de max uitslag. Het tweede heeft niks met de versterker te maken. Je kan hooguit beweren dat een versterker met een dikke voeding iets minder snel zal clippen. Maar ook met de dikste voeding zal de versterker nog boven zijn max spanning kunnen komen.
Maar ik weet niet hoe jullie met jullie spullen omgaan, maar wie gaat er nou een HiFi set zo hevig gebruiken dat de versterker gaat clippen:?

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Jag.. than we meet again LoL

kijk eens hier, bij mensen die er wel wat vanaf weten:

http://www.xs4all.nl/~vrut/index.html

En deze info komt van een boxen bouwer uit de buurt, hij maakt speakers en versterker reference designs voor B&O en Stage Acompany. Dus om eerlijk te zijn geloof ik je graag, maar ik denk dat ze het toch beter weten. Verder alles wat er niet klopt over dba, sorry. Enne ik zeg ook niet dat die conrad speaker zoveel lawaai maken, maar tis wel zo dat als ik maar de helft van 300 watt nodig heb dit beter klinkt dan de volledige 150 watt van een lichtere speaker of niet?

DAAROM heb ik ze gekocht.. omdat overkill in bijna alle situaties handig blijkt. Verder kan ik als mijn bovenburen hun sony plastic aan zetten nog altijd net even 40db harder ;)

Maarjah, nu zal die arme jongen helemaal niet meer weten wat ie moet en laat ie zich alsnog naaien bij de blok ofzo :)

Die Berlins zijn in Duitsland bij een een of andere audioblad in een ISO studio getest en haalden die waardens... niet slecht voor dat geld dus. Maar dan nog, ik ben geen audiofiel en misschien nog wel een beetje doof en dit klinkt fantastisch.. tis een kwestie van smaak :)

Eltax heeft ook High end speakers, dus die cheapere zullen ook wel goed zijn (iig ok).

Succ6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4390

Ik kom wel eens in Nijmegen stad, bij een audiozaak, daar verkopen ze ook Eltax luidsprekers, deze staan rustig tussen de JBL, BNS, B&W etc in.. ze klinken op zich wel leuk. Tis maar wat je oren gewend zijn.
Persoonlijk zou ik voor die prijs 2 JBL luidsprekers kopen (en 100 piek bijleggen) die nog een stukje beter klinken. Wattage boeit geen reet.. ik ken 35 watt luidsprekers van BNS etc die harder klinken dan 200 watt luidsprekers van Sony, dus wat dat betreft. En who cares.. als jij er tevreden mee bent. dan is het toch goed. En anders Vraag je aan de wehkamp of ze ze weer komen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Enne ik zeg ook niet dat die conrad speaker zoveel lawaai maken, maar tis wel zo dat als ik maar de helft van 300 watt nodig heb dit beter klinkt dan de volledige 150 watt van een lichtere speaker of niet?
Met die zware versterker kan je 3 dB harder tov die lichte, met dezelfde vervorming. Dus in het theoretische geval dat de versterker een tijdje 200 Watt moet leveren, dan zou het idd beter zijn. Maar als je ooit wel eens een power meter of een multimeter aan je versterker hebt gehangen, dan weet je dat je meestal niet eens boven de 0.1 Watt uitkomt. Voor een normaal luisterniveau hoeft de versterker maar iets van 1 mW te leveren, één duizendste van een Watt. Als je knalhard luistert zo'n 10 Watt, en die vele honderden watts erna levert nog een heel klein beetje extra op.
DAAROM heb ik ze gekocht.. omdat overkill in bijna alle situaties handig blijkt.
Ik heb zelf 107 dB gevoelige luidsprekers van EAW met een Crest power amp, ik weet wel wat overkill is.
Dus om eerlijk te zijn geloof ik je graag, maar ik denk dat ze het toch beter weten.
Wat heb ik dan fout volgens jou?

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Jah, goed punt, misschien over die kabeltjes.. :)

Uhm.. vreemd, wat was er nu ook al weer..

Nah, alleen dat ik wel er van overtuigd ben dat dikkere en zuivere kabeltjes wat uitmaken, maar dan weet ik niet pcies wie ik eigenlijk moet geloven. Kijk, tis natuurlijk ook de vraag welk wattage je moet aannemen voor het nemen van je kabeltje..piek, of normale belasting, of maakt dat niet uit?

Wel vreemd dat zelf de Sony duurdere setjes en Pioneer duurdere setjes met .5 mm2 en .75mm2 geleverd worden.. errug schraal dus... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ga er maar vanuit dat je met zelfs een dunne draad makkelijk 1 kW kan vervoeren zonder dat de kabel te heet wordt.
En natuurlijk zijn er nog andere dingen van belang bij een kabel, maar ik heb het nu dus alleen over dat je een dikkere kabel zou moeten gebruiken voor grotere vermogens.

Wat bijvoorbeeld kan meespelen is de dempingsfactor van je versterker. Ik betwijfel het nut ervan, maar een kabel verlaagt iig de dempingsfactor, en dat effect kan vrij dramatisch zijn (dramatisch voor de dempingsfactor, waarschijnlijk niet zozeer voor het geluid). Zo heb ik zelf een versterker met een dempingsfactor van 1000, 0.008 Ohm dus. Als je dan een kabel gebruikt met een weerstand van 0.1 Ohm ben je die echt volledig kwijt.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Waah ahah!

Maar, ik heb die kabels gekocht omdat mijn speaker het vermogen "overdroegen" aan de vloer/muur en er een vrij harde bas uit de speakers kwam.. Het mooie warme volle geluid kon ik bij de buren, me slaapkamer en wc wel goed horen. Nu met die nieuwe kabels voelt en klinkt het warmer en voller op de juiste plek. Ook merk ik dat de "range" beter gevuld wordt. Helpen "spikes" hier nu ook bij?

ps die draad werd me dus bij die audiozaak geadviseerd, was ik dus wel blij mee..

(Heee, edit werkt!!!)

Pagina: 1