(Hoe korter, hoe kleiner de diameter mag zijn, tot 200 watt rms kan 2-3 mm2 tot een metertje of 10 ander meer en bij >300 watt zeker 4mm2 gebruiken tot een metertje of 10.)
Waarom zou je bij hogere vermogens een dikker kabel willen gebruiken? Dat is gewoon volksgeloof en nergens op gebaseerd. Even ter vergelijk: bij PA worden soms versterkers gebruikt die wel 2kW per kanaal leveren met vaak grote lengtes en maar iets van 3 mm^2.
89dba is niet errug veel. Mijn cheapo Cat Berlin speakers doen 94db, wat dus 2 x zo hard betekend
Ik word hier zo moedeloos van. Ik heb GVD die FAQ niet voor niets geschreven! Het is ook de bedoeling dat je die leest. 94 dB is vijf dB meer dan 89 dB, maar dat is niet zoveel keer zo hard. Zoveel keer zo hard bestaat eigenlijk niet met audio, net zoals met licht. De dB schaal heeft namelijk geen nulpunt, en daarnaar refereer je als je zegt "twee keer zo hard".
Vijf decibell is 10^0.5 keer zoveel vermogen, iets meer dan drie keer zoveel. Die 94 dB gevoelige luidsprekers zouden dus ongeveer drie keer zoveel akoustische energie als output moeten geven bij dezelfde input als die Eltax speakers. Maar je vermelt er al bij dat ze van Conrad afkomstig zijn, en dan kan je die 94 dB met een bak zout nemen. Waarschijnlijk is er gemeten bij 1 KHz, of binnen oid.
Maar 5 dB meer is alleen 5 dB meer, je kan dus niet zeggen zoveel keer zo hard, omdat dat niet gedefinieerd is.
Wel is het zo dat +10 dB door de meeste als 2 keer zo hard wordt ervaren.
In principe is elke versterker gebouwd om zijn volle vermogen op "12 uur" te geven. Draai je hem verder dan gaat hij (ook hoorbaar!) vervormen. Dus als je de centen hebt => andere versterker!!
Zal per merk verschillen denk ik, maar het is idd wel ongeveer zo. Mijn Pioneer zit ongeveer aan de 10 Watt output met cd als source bij redelijke output, bijna max dus.
Yamaha versterkers zijn er idd zo op gemaakt dat bij een flinke input de versterker maximaal werkt bij 12-uur-stand.
De andere helft is trouwens(zal nog eens 15 dB bijkomen ofzo) is bedoeld voor zachte bronnen.
Andere versterker zal trouwens niet echt een wereld van verschil uitmaken. Veel meer dan 3 dB extra zul je niet krijgen.
Ik weet niet hoeveel die eltax gevallen kosten, maar ik kan je de Labtec APX 4620 heel erg aanbevelen. Ik denk dat het ongeveer wel in dezelfde prijsklasse zit (330 piek), maar de specificaties zijn wel ff beter:
Ik verwacht niet veel van die Eltax speakers, maar het zal iig beter zijn dan computer speakers.
En over die specs, is het je niet opgevallen dat de freq response spec niet volledig is? Zo ja, lees dan de FAQ eens.
Jag