[Win7] Video hapert na een tijdje

Pagina: 1
Acties:

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:39
Ik heb nu al een tijdje last van het probleem dat films na een tijdje spelen, ineens gaan haperen. Dit duurt dan enkele seconden om vervolgens weer vloeiend door te gaan. Ik heb dit op meerdere (Core2Duo) systemen gemerkt.

Nu staan mijn films op een server, maar daar tussen ligt een 1Gb-netwerk wat ook snel werkt en het probleem heb ik ook als ik gerippede DVD's afspeel. Het lijkt me dus niet dat de stream niet snel genoeg binnen komt. En daarbij, als dat het probleem zou zijn zou het ook niet na een paar seconden weer goed moeten gaan.
Ook heb ik al eens een file vanaf de harddisk gespeeld, waarbij het probleem ook optreedt.

Qua videokaart heb ik het gemerkt op een GeForce 9600GT en een Ati HD3650. De temperatuur lijkt me ook geen probleem, aangezien het dan ook niet na enkele seconden weer goed zou moeten zijn.

Ik heb op Internet ook al rond gezocht, maar kom dan voornamelijk problemen tegen waarbij het beeld altijd traag loopt of over het FPS/frequentie-probleem (25fps op een 60Hz scherm). En dat is weer niet hetzelfde als in mijn geval.

Voor de codecs heb ik Sharks Codec Pack geinstalleerd (Win7-components en x64-components). En ik heb CoreAVC draaien, maar ook daarmee heb ik het probleem. Mijn drivers zijn ook allemaal up-to-date.

Wat kan er nog meer mis zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door maikel op 31-12-2009 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Welke speler gebruik je? probeer anders eens MPC HC.
Kijk eens wat de CPU en netwerk load op client / server is (afhankelijk welke de film decode).

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Ik gebruik MediaPlayer / MediaCenter. Ook met MPC HC heb ik het al eens gemerkt.

Zojuist een film gekeken terwijl op de server en lokaal de Performance Monitor draaide (harddisk en CPU loggne). Lokaal niks bijzonders (harddisk 0,6%, CPU 14%), maar op de server zie ik wel enkele pieken:
- een keer is de CPU richting de 100% gegaan (volgens de grafiek, bij de gegevens staat een maximum van 13% en een scale van 10)
- een korte tijd heeft de CPU rond de 75% gezeten, daarbuiten maximaal 60% en lager
- de harddisk zat meestal onder de 10%, maar een keer gedurende enkele seconden richting de 50% (verschillende pieken vlak achter elkaar) en een keer hetzelfde richting 75%

Het is dus niet echt een specifieke oorzaak, maar het enige extreme is die piek van de CPU. De film heeft echter vaker gehaperd (3 keer), dus ik vermoed dat de harddisk toch ook wel mee telt.

Netwerk heb ik nog niet bijgehouden, dat zal ik de volgende keer ook eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relief2009
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-09 09:09
Ik heb dit probleem nou ook! Misschien dat anderen een idee hebben waar het probleem ligt?

[ Voor 14% gewijzigd door Relief2009 op 20-02-2010 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Toch dit topic nog maar eens kicken, aangezien het nog steeds niet is opgelost.
Als ik de film lokaal zet, werkt het probleemloos. Het kopieren van een HD-film duurt ook maar een paar minuten, dus de netwerksnelheid kan het niet zijn. Ook als ik de snelheid test (met iperf), kom ik uit op zo'n 300Mb/s.

Ik heb al zitten proberen met jumbo frames aan/uit, flow control aan/uit, grotere buffers in WMP, maar niks lijkt te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Inmiddels heb ik er een nieuwe videokaart in zitten (Ati HD5750) en heb ik Windows opnieuw geinstalleerd, maar helaas: ook gisteren merkte ik bij een aflevering van een serie halverwege ineens een paar seconden haperingen. Daarna is de rest wel weer vloeiend gegaan.

Iemand nog suggesties waar dit aan kan liggen? Het haperen komt dus maar af en toe voor (maar wel elke aflevering), dus netwerk-performance lijkt me niet logisch: dan zou 't wel vaker voor moeten komen.

Overigens heb ik het probleem niet als ik de file lokaal heb staan, wat ik ten tijde van mijn TS wel had. Dat lijkt toch te duiden op netwerk-problemen of iets op de server zelf. Echter kan ik van beide nergens iets van problemen meten. Het kopieren van een Full-HD film gaat ook vrij vlot, dus ik snap niet waarom het bij het afspelen dan wel moeilijk zou gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door maikel op 06-07-2010 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Mijn Popcorn Hour C200 had dit ook en dat bleek aan het gigabit netwerk te liggen. De PCH kan niet goed met Gb snelheden overweg (misschien iets met de buffering van de netwerkkaart?) en dat resulteert in een haperend beeld na een tijdje. Er zijn een boel PCH C200 bezitters die hier last van hebben.

Oplossing: netwerk op 100 Mbit zetten. Ik had zelf nog een oude 100 Mbit switch liggen en dat bleek inderdaad de oplossing. De video's spelen weer vloeiend af.

Het is jammer dat je dan niet meer op GbE draait, maar mijn NAS kan toch niet met GbE snelheden lezen en schrijven dus het maakt niet zoveel uit. De verbinding naar de NAS loopt nu dus een 100 Mbit switch en de rest van het netwerk via de 1 Gbit switch.

Je zou je nic ook eens op 100 Mbit kunnen zetten, of misschien heb je ook nog een 'oude' 100 Mbit switch liggen.

(Voor de PCH C200 komt overigens compleet nieuwe software uit, hopelijk lost dat het 1 Gb probleem op.)

[ Voor 6% gewijzigd door Bergen op 06-07-2010 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Hmm, dat zou ik nog kunnen proberen ja. Al zou dat wel erg jammer zijn, aangezien alles in huis Gb-enabled is. :(

Misschien iets in de instellingen van het Gb-netwerk? Ik heb al eens getest met/zonder jumbo-frames, met/zonder flow-control, met/zonder IPv6, maar zag geen verschil. Vanavond dus eens proberen op 100Mbit.

Ik moet overigens wel toegeven dat er op mijn server een aantal VM's draaien, waaronder de domain-controller. Nu is het maar een thuis-netwerkje en staan die server het grootste deel van de tijd uit hun neus te eten, dus ook daar verwacht ik geen problemen. Maar wie weet....

[ Voor 30% gewijzigd door maikel op 06-07-2010 12:32 ]

Pagina: 1