Verwijderd

Topicstarter
Wij maken gebruiken van een nieuwe HP Proliant DL380G6 (2x Quad-Core + 12GB RAM + P400-512MB). Hierop staat de meest recente versie van ESXi 4 (niet de HP-versie) geïnstalleerd. Er draaien twee VM's (1x SBS2003 + 1x TS2008). Zeer regelmatig vallen beide VM's uit zonder aanwijsbare reden.

Unexpected shutdown is het enige wat in de System log staat van beide VM's.
We laten nu een PING lopen naar de ESXi host om te zien of de Host ook uitvalt.
De DL380 heeft redundante voedingen en is gekoppeld aan een APC UPS.

Hoe kunnen wij verder zien waar dit door wordt veroorzaakt?
Of zijn er bepaalde instellingen die specifiek nog gedaan moeten worden?

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 19:17

Ethirty

Who...me?

Misschien gekke vraag, maar waarom draai je niet de HP-versie? Die geeft je de mogelijkheid om (beperkt) de status van de hardware uit te lezen vanuit de vSphere client. Wellicht ook dat de logging wat meer aangeeft als de hardware op de juiste manier uitgelezen kan worden.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• nicket84
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-02 23:00
Weet je zeker dat je ESXi 4 update 1 hebt geinstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
Geen specifieke reden voor de "normale" versie ipv die van HP.
Zeker weten dat de laatste versie staat geïnstalleerd.
De Host Update Utility geeft geen beschikbare updates meer aan.

Kan het nog een probleem zijn dat het een 32-bits SBS 2003R2 Server is en een 64-bits TS 2008R2?
Gewoon toch mogelijk om 32-bits en 64-bits door elkaar heen te gebruiken, mits de hardware ondersteund wordt door VMware!!??

Verder info is dat er een SCSI tapestreamer aan gekoppeld is met een ondersteunende HBA. Maakt ook geen verschil als we deze loskoppelen of uit de config halen.

De NOD32 virusscanner staat wel op SBS maar niet op de TS, dus dit kan ook niet verklaren waarom dat beide VM's uitvallen.

Het vermoeden is dat de gehele Host spontaan reboot. Vandaar dat we nu ook een PING laten lopen om te zien of daadwerkelijk de Host reboot oid.

Zijn er geen specifieke settings die eventueel nog gedaan moeten worden op het gebied van Power Management of zoiets op de Host?

Verwijderd

Dan heb je waarschijnlijk een vroege rev van je server. Ik he hetzelfde gehad. In je ILO log staat iets over powerloss. Om dit op te lossen moet je een firmware van een of andere rom updaten.
Ik ben nu thuis, en heb geen link voor je. Als je googlet op je ilo melding kom je op de hp site een oplossing tegen. Anders kan ik maandag wel de link voor je zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Dit topic kwamen we tegen icm 2008 R2.
http://kb.vmware.com/self...playKC&externalId=1011709

Het resultaat laten we jullie weten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2009 @ 17:56:
Dan heb je waarschijnlijk een vroege rev van je server. Ik he hetzelfde gehad. In je ILO log staat iets over powerloss. Om dit op te lossen moet je een firmware van een of andere rom updaten.
Ik ben nu thuis, en heb geen link voor je. Als je googlet op je ilo melding kom je op de hp site een oplossing tegen. Anders kan ik maandag wel de link voor je zoeken.
Bedoel je de Bios van de server of een specifiek onderdeel zoals de Smart Array?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2009 @ 17:59:
[...]

Bedoel je de Bios van de server of een specifiek onderdeel zoals de Smart Array?
Specifiek iets.Weet niet meer wat. Er is een support document voor. Kan deze alleen nu even niet vinden.

Verwijderd

Geen ASR probleempje ... daar hebben sommige HP's last van.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2009 18:06 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:51
tijdje geleden waren er ook 'brakke' voedingen in omloop welke unexpected shutdown genereerden (als je maar 1 psu had :P )

in de iLO logs zie je dan een 'power removed' melding ipv' power reset' dan weet je dat je dat probleem hebt en kan je hem aanmelden bij HP

had een tijdje terug een hele serie servers waarvan het OS spontaan was afgesloten zonder aanwijsbare (windows) reden.. bleek de PSU te zijn

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Powershell schreef op donderdag 31 december 2009 @ 18:07:
tijdje geleden waren er ook 'brakke' voedingen in omloop welke unexpected shutdown genereerden (als je maar 1 psu had :P )

in de iLO logs zie je dan een 'power removed' melding ipv' power reset' dan weet je dat je dat probleem hebt en kan je hem aanmelden bij HP

had een tijdje terug een hele serie servers waarvan het OS spontaan was afgesloten zonder aanwijsbare (windows) reden.. bleek de PSU te zijn
Als we inloggen op iLO dan zie ik omtreeks de crash van beide VM's de melding "Server reset".
Daarnaast zien we de melding in de Integrated Management Log "Uncorrectable Memory Error ((Processor 1, Memory Module 9))". Heeft dit met een geheugenbankje te maken of de module die naast de processors zit? De DL380G6 is orgineel vanaf fabriek en geen extra toeters en bellen behalve een HBA.

• Zwelgje
  • Laatst online: 09:51
Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2009 @ 18:23:
[...]

Als we inloggen op iLO dan zie ik omtreeks de crash van beide VM's de melding "Server reset".
Daarnaast zien we de melding in de Integrated Management Log "Uncorrectable Memory Error ((Processor 1, Memory Module 9))". Heeft dit met een geheugenbankje te maken of de module die naast de processors zit? De DL380G6 is orgineel vanaf fabriek en geen extra toeters en bellen behalve een HBA.
dat mag de monteur uitzoeken :)

maandag bellen met HP (of heb je een 24x7 4 uurs contract dan doe je dat nu, mag die monteur nu nog even langskomen :P )

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Powershell schreef op donderdag 31 december 2009 @ 18:26:
[...]

dat mag de monteur uitzoeken :)

maandag bellen met HP (of heb je een 24x7 4 uurs contract dan doe je dat nu, mag die monteur nu nog even langskomen :P )
Is dus duidelijk dat het hierdoor wordt veroorzaakt. Wel een carepack, maar geen 24x7.
Ik zal de server direct maandag aanmelden. Resultaat volgt. Thnx iig voor al jullie input!!
Prettige jaarwisseling!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2009 @ 18:23:
[...]

Die memory errors had ik niet. Denk dat dat een ander probleem is.

HP document gevonden!

http://h20000.www2.hp.com...=en_US&objectID=c01955503

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2009 @ 17:56:
Deze melding was het zeker? http://h20000.www2.hp.com...=en_US&objectID=c01955503

Verwijderd

Yups... zie de post van mij hierboven :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2009 @ 18:45:
[...]

Yups... zie de post van mij hierboven :9
Hierbij de verwijzing naar een HP topic waar meer mensen hetzelfde probleem beschrijven.

Een workaround die door HP wordt opgegeven is:
- update the BIOS from P62(Jun09) to P62(Oct09)
- update SmartArray p410i FW to 2.50
- change following settings in BIOS:
Reboot the server and press F9 to enter RBSU.
Select "Power Management Options."
Select "Advanced Power Management Options."
Select "Minimum Processor Idle Power State."
Select "C1E" or "No C-States."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit die topic heb ik mijn genoemnde oplossing gevonden. De oplossing die jij noemt werkt niet vaak.
Ik zou vorige genoemde oplossing toepassen, dan ben je van je probleem af vermoed ik.
Memory probleem zal dan nog wel blijven bestaan. Die kan je gewoon laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie666
  • Laatst online: 21-06-2024
Ik had precies hetzelfde probleem met een DL380G6

Gisteren HP gebeld en het was een bekend probleem en daar hebben ze een update voor, die werd mij toe gemaild en tot nu toe draait alles weer stabiel.

http://h20000.www2.hp.com...=en_US&objectID=c01955503

Daar is hij te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 12:17:
[...]

Hierbij de verwijzing naar een HP topic waar meer mensen hetzelfde probleem beschrijven.

Een workaround die door HP wordt opgegeven is:
- update the BIOS from P62(Jun09) to P62(Oct09)
- update SmartArray p410i FW to 2.50
- change following settings in BIOS:
Reboot the server and press F9 to enter RBSU.
Select "Power Management Options."
Select "Advanced Power Management Options."
Select "Minimum Processor Idle Power State."
Select "C1E" or "No C-States."
Met bovenstaande workaround heeft het systeem de afgelopen dagen prima gefunctioneerd. Zojuist de HP Firmware 8.60 cd-rom omgezet naar de USB versie. Hierin de aangegeven Bios updates (systeem + P400) geplaatst en deze geïnstalleerd. Vervolgens Power settings weer op standaard gezet (Balanced). Het is even aankijken, maar ga ervan uit dat het hiermee is opgelost. Dank voor al jullie input _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2010 11:22 ]

Pagina: 1