Ubuntu Server 9.10 Grub probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
Ik ben bezig een energiezuinig thuisservertje op te zetten en wil hier Ubuntu Server 9.1 voor gebruiken.

Mijn configuratie is als volgt:

Via Epia 800 Moederbord
Sweex PCI Sata kaart

1x 15Gb 1.8" Pata HD
2x 750Gb Sata HD

De 15Gb Moet de os-schijf gaan worden en de 750Gb Schijven moeten in raid 1 gaan draaien als data schijven.

Ik dacht dus CD er in en gaan (Heb al vaker een server opgezet)

Bij de eerste poging dacht ik eerst het os maar installeren en als dat werk ga ik de raid wel eens proberen te maken. Dus Ubuntu geinstalleerd een beetje geconfigureetd, so far so good. Totdat ik de Sata schijven aansluit, dan start de pc op en komt niet verder dan: GRUB loading.

Nog een beetje geknoeid met de rescue mode maar na een tijdje knoeien kwam ik er achter dat mijn pata HD /dev/SDC was geworden ipv /dev/SDA en omdat de Grub2 documentatie zo goed te vinden is op internet (NOT) dacht ik :Dan maar de boel installeren met de sata schijven al aangesloten.

Zo gezegd, zo gedaan. Ubuntu opnieuw geinstalleerd, pc opnieuw opgestart en voila. De boel blijft weer hangen op GRUB loading.

Ik heb al aardig wat geprobeerd maar omdat GRUB 1 en 2 momenteel nogal door elkaar heen lopen is het nogal lastig zoeken naar een oplossing.

Heeft iemand misscien een idee waarom GRUB niet wil doorstarten?
En kan iemand mij vertellen welke grub configuratie bestanden ik in de rescue mode kan wijzigen en waar ik die kan vinden?

@hieronder:
Ubuntu installeer ik op de 1e Pata schijf de 2 Sata schijven moeten later in SOFTWARE-RAID gaan draaien.

Na lang zoeken denk ik dat ik weet waar het probleem ligt. Tijdens het booten veranderd de Pata schijf van SDA naar SDC. Iemand een idee hoe ik dat kan tegengaan?

[ Voor 9% gewijzigd door jbhc op 01-01-2010 18:25 ]

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:20
Ik heb het omzeilt door eerst 9.04 te installeren en daarna meteen aptitude dist-upgrade te doen. Dat werkte. Er zit schijnbaar een bug in grub2 zodat ie niet met raid1 om kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:52
Een volledig herinstall is niet per se nodig. Je zou via een livecd een chroot kunnen doen naar je rootfs en vervolgens grub-legacy kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 20:10

Sosabowski

nerd

Kijk eens in je bios. HEt is duidelijk dat die voorang geeft aan de schijven aan de sweex ipv de pata. Boot volgorde goed staan?

edit:
om gedoe met SDx te voorkomen gebruiken we nu ook uuid's. Dus als je handmatig de sweex hd's had toegevoegd aan /etc/fstab, doe dat met uuid's.

[ Voor 37% gewijzigd door Sosabowski op 01-01-2010 22:59 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Ik ben 2 dagen bezig geweest met GRUB2 en ik moet zeggen dat ik nog nooit zo'n gedrocht van een programma heb gezien. Zeer slecht gedocumenteert en volgens mij zijn ook lang (nog) niet alle opties vrijgegeven. Het is voor mij dan ook onbegrijpelijk dat Ubuntu hier mee wordt uitgerust.

Het probleem is opgelost. Ubuntu server geinstalleerd in de expert mode en toen LILO gekozen in plaats van GRUB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 20:10

Sosabowski

nerd

jbhc schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 00:31:
...en volgens mij zijn ook lang (nog) niet alle opties vrijgegeven
Kan je dit uitleggen?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Misschien is vrijgegeven niet het goede woord. Maar ik heb persoonlijk het idee dat er meer opties in GRUB2 zitten dan dat er tot nu toe bekend/gedocumenteerd zijn.

Maar dat is mijn idee, ik kan er ook naast zitten. (Nee ik ga niet de sourcecode doorspitten >:) )

[ Voor 23% gewijzigd door jbhc op 03-01-2010 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Lilo zou ik afraden. Als een foutje maakt in je configuratie heb je meteen een live cd nodig. Bij grub kun je foutjes (verkeerde root partitie bijv) on the fly corrigeren. Omdat je nieuw bent met linux zou ik die risico's niet lopen. Als grub2 niet bevalt, voldoet grub nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Sir Isaac schreef op zondag 03 januari 2010 @ 22:26:
Lilo zou ik afraden. Als een foutje maakt in je configuratie heb je meteen een live cd nodig. Bij grub kun je foutjes (verkeerde root partitie bijv) on the fly corrigeren. Omdat je nieuw bent met linux zou ik die risico's niet lopen. Als grub2 niet bevalt, voldoet grub nog prima.
Ik ben 2 dagen bezig geweest om het systeem werkend te krijgen met GRUB(1 en 2). Met LILO werkte het in 1keer. Waar het probleem precies zit durf ik niet te zeggen, maar mijn vermoeden is dat het er mee te maken heeft dat mijn Pata schijf ergens tijdens het initialiseren van de kernel van /dev/sda in /dev/sdc verandert en dat GRUB hier niet mee overweg kan.

Tevens is het zo dat je als GRUB niet werkt(wat bij mij dus het geval was) je ook een live/installatie CD nodig hebt net zoals bij LILO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sir Isaac schreef op zondag 03 januari 2010 @ 22:26:
Als je nieuw bent met linux ga je meestal ook niet de configuratie van je bootloader aanpassen... Zeker niet als Linux, het enige OS is dat je geïnstalleerd hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2010 @ 23:44:
[...]

Als je nieuw bent met linux ga je meestal ook niet de configuratie van je bootloader aanpassen... Zeker niet als Linux, het enige OS is dat je geïnstalleerd hebt
Maar je kan alsnog wel schijven toevoegen, nou net precies het gene waar het door fout is gegaan. Wat moet je dan doen? Ergens gaat er wat mis, z'n IDE schijf heeft geen zin meer om netjes te booten als die SATA schijven zijn aangesloten.

@TS, zoals hierboven al eens is gemeld, stond je boot volgorde wel goed met de harde schijven? Het wil ook wel eens helpen om via het boot menu van je BIOS (F11, F12, wat voor toets ook nodig is om 't te krijgen) de harde schijf specifiek aan te geven. Bij mijn PC geeft dit een prima werkende grub op meerdere schijven, terwijl bij elk de root op (hd0) staat. Een van de grub configs heeft de andere schijf erin staan, met als entry (hd3,1).
Probeer het dus nog eens met Grub (m'n PC heeft nog Jaunty, dus standaard grub ipv grub2). Daarna kan je eventueel Grub2 proberen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Hero Of Time schreef op maandag 04 januari 2010 @ 12:44:
[...]

@TS, zoals hierboven al eens is gemeld, stond je boot volgorde wel goed met de harde schijven? Het wil ook wel eens helpen om via het boot menu van je BIOS (F11, F12, wat voor toets ook nodig is om 't te krijgen) de harde schijf specifiek aan te geven. Bij mijn PC geeft dit een prima werkende grub op meerdere schijven, terwijl bij elk de root op (hd0) staat. Een van de grub configs heeft de andere schijf erin staan, met als entry (hd3,1).
Probeer het dus nog eens met Grub (m'n PC heeft nog Jaunty, dus standaard grub ipv grub2). Daarna kan je eventueel Grub2 proberen.
Een deel van het probleem zit er denk ik in dat mijn sata schijven aan een aparte pci insteek kaart (een Sweex :X ) hangen. De SATA-schijven zijn dan ook onzichtbaar voor het bios van het moederbord en de PATA-schijf is in het bios van het moederbord "DISK 0"

Echter, als ik een UBUNTU installatiedisk pak en linux start op dan worden mijn SATA-schijven /dev/sda en /dev/sdb mijn PATA-Schijf wordt dan /dev/sdc. Ik heb het idee (ik weet het niet zeker want ik ben gestopt met zoeken toen LILO werkte) dat GRUB de PATA-schijf tijdens de boot ziet als 1e harddisk en niet als 3e en dat het daar mis gaat.

LILO lijkt heel ingewikkeld, maar als je weet hoe je handmatig moet mounten en je zet je laptop met google er naast dan is het echter niet heel veel moeilijker dan met een editor een grub bestand aapassen.
Aangezien ik een servertje maak zonder grafische schil vind ik het persoonlijk niet zo erg om een beetje rond te snuffelen in een terminal. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Van
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-02-2023
HDD eens niet op auto-detect zetten, maar vast (BIOS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
jbhc schreef op zondag 03 januari 2010 @ 23:39:
[...]
Tevens is het zo dat je als GRUB niet werkt(wat bij mij dus het geval was) je ook een live/installatie CD nodig hebt net zoals bij LILO.
Dat is niet waar grub heeft een command line interface en begrijpt diverse bestandssystemen. Daardoor kun je voor het booten je configuratie aanpassen als er fouten in zitten. Na een succesvolle start kun je de configuratie file aanpassen. Allemaal zonder live cd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik denk dat het probleem is dat de device.map van Grub niet overweg kan met de toegevoegde schijven. Er wordt eerst grub geïnstalleerd met alleen de PATA schijf, wat voor grub die (hd0) maakt, later worden er schijven toegevoegd en wordt het spontaan (hd2) en die SATA dingen (hd0) en (hd1). Ook al heb je de schijven er al aan hangen, doet de installatie van Ubuntu het fout, lijkt het op. Grub probeert te laden, dat komt door de computer die van de PATA schijf start, maar 't probeert daarna de bestanden van grub te laden van (hd0), en daar is nu niets meer. Het bestand device.map moet dus aangepast worden, dit is hoe de mijne eruit ziet:
code:
1
2
3
4
5
(hd0)   /dev/sda
(hd1)   /dev/sdb
(hd2)   /dev/sdc
(hd3)   /dev/sdd
(hd4)   /dev/sde

Wat Ubuntu bij de TS maakt, is alleen de '(hd0) /dev/sda' entry, waarna later dat dus /dev/sdc moet worden, dan kan grub de bestanden weer vinden om te starten.
Een andere optie is om grub opnieuw te installeren via 'sudo grub', 'find /boot/grub/stage1', 'setup (hdx)', waar x de schijf is die uit de find komt.

Even voor de anderen die het niet helemaal begrijpen, zoals Sir Isaac:
Grub laadt niet eens, dus hoe kan je dan de boot parameters veranderen zonder live CD ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Hero of Time op 09-01-2010 10:49 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1