Toon posts:

Gloednieuwe PC "pauzeert" een aantal keer per minuut

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na veel orienteren op GoT dan eindelijk m'n nieuwe systeem binnen:

Zalman HD160 Plus kast (whoei dies toch wel groot in het echt)
Asus M4A785TD-V EVO moederbord
AMD Athlon II X2 250 processor 3GHz
Scythe Mini Rev B koeler
4GB DDR3 SDRAM 1066 Kingston geheugen (2 reepjes van 2GB)
Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E HDMI
Western Digital 1.5TB harddisk (partitie 10GB systeem + 1490GB data, reden van deze verdeling is uitsluitend HTPC/Mediacenter-gebruik)
Cinergy C PCI HD TV-tuner
Win XP 32 bits (reden keuze voor XP is de ongekende stabiliteit voor HDTV met MediaPortal vergeleken met Vista of 7)

Nou heeft dit systeem vanaf de 1e seconde dat ie aanstaat de nare eigenschap te "hakkelen", kent iemand dat fenomeen?

Hij pauzeert als het ware steeds een paar seconden, een aantal keer per minuut, da's behoorlijk irritant. Dan "hangt" ie even (ook z'n downloadsnelheid valt dan ff naar 0mb/s heb ik het idee, en tijdens installeren van programma's blijft de vooruitgangsbalk ook telkens steken onderweg). Ik ben geen hardwaremaniak daarom de vraag of iemand - voordat ik allerlei wilde CPU-testen ga doen en screendumps posten - op het eerste gezicht iets opmerkelijks aan mijn systeem ziet. Zou dit te maken kunnen hebben met 2x2GB geheugen en een 32-bits OS systeem?

Ik moet MediaPortal en de hele TV-server mikmak er nog op installeren maar daarvoor wil ik 'm wel vlotjes hebben lopen uiteraard.

• Tout
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06-2022
Zou dit te maken kunnen hebben met 2x2GB geheugen en een 32-bits OS systeem?
Je kunt even proberen of hij met 1 reepje nog steeds hetzelfde probleem vertoond.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een reepje geheugen verwijder wordt ie nóg trager.

M'n videodrivers installeren duurde een uur en mijn 1,5TB schijf formateren een dag, da's nie echt normaal.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:55

M2M

medicijnman

download eens de process explorer van sysinternals. Dat is maar 1 MB (en er zit geen installer bij :)). Zie je daar iets met 100% cpu verbruik, of een programma / service dat je geheugen aan het opeten is? Kijk ook eens naar de grafiekjes tijdens een copieer actie, zie je dan iets vreemds?
En heb je alle drivers geinstalleerd? Onder andere de chipset kan de oorzaak van deze ellende zijn.

-_-

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-12 10:30

job

Hoogst waarschijnlijk is dit een driver issue.
Windows xp is oud, en je hardware is redelijk nieuw. Windows heeft de boel nu aan de praat met zijn eigen ingebouwde drivers, maarja die hoeven niet probleemloos te draaien met hardware die 8 jaar nieuwer is.

Nieuwste chipsetdrivers is het minste wat je moet installeren.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
+1 driver issue.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-12 21:32

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://forums.amd.com/gam...adid=116140&enterthread=y
I had exactly the same problem with a combination of HD4870 and Terratec Cinergy C PCI HD TV Tuner.
......

Only solution
So my action was that I reverted back to:
ATI Catalyst 9.4 + Terratec 1.1.0601 (latest drivers) where there is no packet loss and therefore no choppy picture.
PS,
Om ati te downgraden is drivercleaner handig. anders ben je een uur extra bezig.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de nieuwste drivers (AMD Chipset Driver, South Bridge Driver, Ati Catalyst,...) maar het systeem reageert echt zooooo langzaam dat er niet mee te werken is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2010 22:21 ]

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-12 13:51

Thapous

Nee toch niet.

Test je hdd eens. Als alles zo gigantisch traag is ligt dat wellicht aan de hdd.

//Thapous

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:37

Nvidiot

notepad!

Ik heb sterk het vermoeden dat je harde schijf in PIO mode staat in plaats van DMA mode, maar geen idee of dat met SATA drives ook kan.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 22:20:
Ik heb de nieuwste drivers (AMD Chipset Driver, South Bridge Driver, Ati Catalyst,...) maar het systeem reageert echt zooooo langzaam dat er niet mee te werken is.
Als je de moeite had genomen mijn link te lezen (of die zelf had gevonden) dan wist je dat de ATI 9.7 /9.8 problemen gaven met die kaart en de 9.4 bij die andere mensen werkte.

zooooo langzaam klinkt echter als een virus/ overactief programma probleem.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-12 18:21
Probeer anders eens een live-cd van bijvoorbeeld Ubuntu, dan kun je ook snel uitsluiten of het een hardware of software probleem is.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 22:27:
Als je de moeite had genomen mijn link te lezen (of die zelf had gevonden) dan wist je dat de ATI 9.7 /9.8 problemen gaven met die kaart en de 9.4 bij die andere mensen werkte.

zooooo langzaam klinkt echter als een virus/ overactief programma probleem.
Leuk geprobeerd maar als ik de videokaart en terratec kaart uit het moederbord haal en drivers terugrol blijven de problemen.
PC is te nieuw om een virus te hebben: is alleen nog maar met internet in aanraking geweest voor driverdownloads, programmatuur is nog niet geinstalleerd (zoals je kon lezen ;)).
Nvidiot schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 22:24:
Ik heb sterk het vermoeden dat je harde schijf in PIO mode staat in plaats van DMA mode
Nee staat op DMA Ultra 5 en 6

Windows blijft gewoon super langzaam reageren.
Dus als ik iets aanklik of start krijg ik pas vele seconden later actie, net alsof ie even moet "denken".
Maar je hoort de harddisk niet kraken of wat dan ook, hij doet dan gewoon even helemaal "niets" lijkt wel.

• matel
Verwijderd schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 23:40:
[...]
PC is te nieuw om een virus te hebben: is alleen nog maar met internet in aanraking geweest voor driverdownloads, programmatuur is nog niet geinstalleerd (zoals je kon lezen ;)).
De pc hoeft alleen maar een verbinding met internet te hebben om door allerlei virussen aangevallen en besmet te kunnen worden. Een net geinstalleerde Windows pc zonder updates en beveiliging is waarschijnlijk binnen een uur besmet.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
matel schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 00:18:
[...]

De pc hoeft alleen maar een verbinding met internet te hebben om door allerlei virussen aangevallen en besmet te kunnen worden. Een net geinstalleerde Windows pc zonder updates en beveiliging is waarschijnlijk binnen een uur besmet.
Mag ik hier enige nuance in aanbrengen? Een nieuw systeem dat met de standaardinstellingen draait (firewall, sp3 als je een recent schijfje gebruikt, UAC in het geval van Vista/7) zit op zich redelijk dicht. Daarnaast zitten we niet meer in het 56k-tijdperk waarbij iedere pc direct vanaf internet toegankelijk is, maar is de kans groot dat deze achter een NAT-router zit.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

spone schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 00:31:
[...]

Mag ik hier enige nuance in aanbrengen? Een nieuw systeem dat met de standaardinstellingen draait (firewall, sp3 als je een recent schijfje gebruikt, UAC in het geval van Vista/7) zit op zich redelijk dicht. Daarnaast zitten we niet meer in het 56k-tijdperk waarbij iedere pc direct vanaf internet toegankelijk is, maar is de kans groot dat deze achter een NAT-router zit.
Hmm, Hij gebruikt Xp. XP sp1 (die heel lang uitgeleverd is) heeft geen firewall aanstaan, net zoals kabel modem ook nog geen NAT hebben. zou kunnen... zou een veel betere verklaring zijn dan de drivers. 30 seconden met een XP SP1 aan internet zonder firewall en je hangt!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Kun je niet een andere OS proberen en kijken of het dan nog hapert? Zo kun je XP zo goed als uitsluiten als oorzaak. Anders verdenk ik ook hdd gerelateerde problemen.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn XP is de SP3 versie van december 2009, die zit zo dicht als wat.

Ik ga morgen een ander besturingssysteem proberen en anders naar een mannetje denk ik.

Verwijderd

Heb je na de windows install alle drivers geïnstaleerd?

-mobo: chipset/sound/satacontroller
-graka: drivers van de cd

heb je in windows bij apparaatbeheer nog conflicten (dwz: devices die nog niet herkend worden?)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
Verwijder eens de tv kaart uit je systeem en software hiervan verwijderen.(Cinergy C PCI HD TV-tuner).
indien beter, dan probeer eens in een ander slot te installeren, dit in verband met dezelfde irq aan meerdere hardware samen gekoppeld.

Heb je memtest86 4.0 gedaan?

Met hdtune, snelheids test doen?

Met hd tune oppervlakte test doen?

Process explorer, heb je dit gedaan?

In bios alles instellen op AHCI of Enhanced Mode, is het beste(snelste),( indien het niet werkt dan, native ide(of sata to ide) of veilige/compatible/legacy).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 03:40:
Heb je na de windows install alle drivers geïnstaleerd?
yep
heb je in windows bij apparaatbeheer nog conflicten
nope, alles is herkend en van drivers voorzien
jan99999 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 06:40:
Verwijder eens de tv kaart uit je systeem en software hiervan verwijderen.(Cinergy C PCI HD TV-tuner).
moet ik nog proberen
Heb je memtest86 4.0 gedaan?
yep, no errors
overigens heb ik processor ECC (wat dat is weet ik niet) disabled staan zag ik
hdtune
net gedaan, en kreeg een heeeeel opvallend grafiekje met allemaal uitschieters :?
oppervlakte test
is bezig ;)
Process explorer
not yet
In bios alles instellen op AHCI of Enhanced Mode, is het beste(snelste),( indien het niet werkt dan, native ide(of sata to ide) of veilige/compatible/legacy).
als ik AHCI kies bij alle SATA dan start Windows niet meer op

ik kan alleen kiezen uit IDE, AHCI en RAID.
heb het nu weer op IDE staan

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2010 12:36 ]

• job
  • Laatst online: 26-12 10:30

job

Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 10:48:
als ik AHCI kies bij alle SATA dan start Windows niet meer op

ik kan alleen kiezen uit IDE, AHCI en RAID.
heb het nu weer op IDE staan
Geheel normaal dat windows dan niet boot. :)
Dat doe je normaal gesproken ook voordat je je windows installeert.
Om dat achteraf werkend te krijgen moet je even googlelen.

Het is aan te raden je sata controller in ahci in te stellen ivm de snelheid, maar ook in ide zou je pc niet dit verdrag moeten vertonen. Die grafiek klopt echt van geen meter.

Je zou wat hardware eruit kunnen trekken om te kijken wat de boosdoener is. Desnoods een andere videokaart (heb je een onbard kaart?) om mee te kunnen testen.
Het idee van een linux bootcd is ook slim. Als je in een ander OS geen problemen hebt kan je waarschijnlijk hardware problemen uitsluiten.

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Hebbie toevallig al antivirus en/of anti-malware software geinstalleerd ? Zo ja, deinstalleer deze en probeer opnieuw. Ook zou je in de Windows Event Log (en dan vooral system maar ook application) kunnen snuffelen naar driver/hardware failures (of "not responding/timeout") ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:55

M2M

medicijnman

helaas kun je niet in de bios, de setting omzetten van IDE naar AHCI. Windows heeft voor de laatste modus namelijk drivers nodig, die dus momenteel nog niet in het systeem zitten, en als ze er wel zitten worden ze niet geladen. Er zijn wel mogelijkheden om na een installatie van windows, AHCI toe te voegen aan windows xp, maar dat is omslachtig.

Tevens zie de HDtune grafiek er eigenlijk uit zoals je systeem respondeert. Sloom en traag.

Maar boven dat alles, zou ik een nieuwe installatie doen van een OS. En daarbij heb je twee mogelijkheden, of je neemt een andere windows versie, eentje die iets nieuwer is. Of je neemt een linux live cd. Ik zou beginnen met de laatste, dat is namelijk niet echt tijdrovend. CD downloaden, cd branden en herstarten vanaf de cd. Compleet veilig, en helemaal niets op je harde schijf.

Een nieuwere windows versie installeren, denk dan wel aan de AHCI drivers. Misschien dat die toch roet in het eten gooien, dus voordat je die windows installeert, zet in de bios de schijven op AHCI, en gebruik een floppy of USB stick om de drivers toe te voegen tijdens de installatie van het OS. Je krijgt ergens in het traject een vraag om extra (RAID) drivers toe te voegen. doe dat dan ook even :)

-_-

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Toch eerst process explorere kijken. want het lijkt wel of hij met hikken gewoon een hoge cpu load heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Net AHCI gepakt in bios en toch maar een Windows 7 install gedaan.

Op het oog loopt alles gesmeerd, helemaal niks mis mee :)

Helaas is XP voor mij een must omdat ik dit systeem straks voor een HTPC met HDTV wil gaan gebruiken (een beetje een lang verhaal waarom XP mijn voorkeur heeft maar da's ook niet zo relevant)

PS. voor de aardigheid toch maar hdtune gerund, krijg wel weer allemaal uitschieters (al zijn ze een centimetertje korter dan toen ik XP had draaien).

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Windows 7 heeft toch xp mode ofzo, biedt dat geen uitkomst?

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• Rubu
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-12 11:36
Die uitschieters van HDTune zijn normaal, dat komt (geloof ik) omdat de schijf die je aan het testen bent ook je systeemschijf is en dan is hij bij die uitschieters ook aan het lezen/schrijven voor het systeem.

Verwijderd

Topicstarter
jayvol09 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 14:46:
Windows 7 heeft toch xp mode ofzo, biedt dat geen uitkomst?
Zojuist gedaan, geloof het of niet... XP Mode in Windows 7 gaat - zo lijkt het nu tenminste eventjes (?) - even traag als de echte XP

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2010 18:51 ]

• GrrRon
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Zet Cool 'n Quiet eens uit in je bios en kijk of dat helpt.

"Soylent Green is people!"

Verwijderd

Topicstarter
* never mind *

[ Voor 162% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2010 23:43 ]

• matel
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 19:11:
[...]

Dit wil ik heel graag doen maar nu heb ik weer een nieuw probleem:
Tijdens de voorbereiding van de XP installatie druk ik op F6 om die RAID drivers toe te voegen, maar dan krijg ik de melding dat er geen floppystation is gevonden. Da's ook logisch want ik heb geen floppydrive :(

Is het daarmee onmogelijk geworden om AHCI te krijgen op een AMD (geen intel) machine of...?
Intel of AMD maakt geen verschil. Je moet de drivers slipstreamen op de cd of anders tijdelijk een diskettestation eraan hangen.

Verwijderd

Je kan een nieuwe installatiecd voor XP maken door van je oude een iso te maken, deze te bewerken en dan opnieuw te branden. Meer info vindt je via google als je zoekt naar 'slipstream xp sp3', ik raad je aan om nLite te gebruiken -> http://www.nliteos.com/ en je BIOS in AHCI zetten en alzo xp te instaleren, dat vraagt niet zoveel tijd als je zou denken, nLite is heel eenvoudig te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
matel schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 19:15:
[...]
Intel of AMD maakt geen verschil. Je moet de drivers slipstreamen op de cd of anders tijdelijk een diskettestation eraan hangen.
Een diskettestation (via USB aangesloten) daar trapt ie niet in helaas, USB staat in bios enabled.

Ik ben een leek op dat IDE/AHCI/RAID gebied, kan iemand mij misschien vertellen welke drivers ik moet hebben? Dan kan ik met nLite aan de slag.

Ik kom overal Intel drivers tegen (ICH6 t/m 10) maar ik heb geen Intel chipjes ;)
M'n harddisk is een Western Digital 1,5TB SAT2 WD15EARS die op de SATA1 van mijn M4A785TD-V EVO moederbord zit geprikt.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 23:44:
[
Ik ben een leek op dat IDE/AHCI/RAID gebied, kan iemand mij misschien vertellen welke drivers ik moet hebben? Dan kan ik met nLite aan de slag.
ACHI scheelt je maar een paar procent. Leuk voor de tweakers, maar heeft helemaal niks te maken met je probleem. gewoon BIOS in IDE mode zetten en standaard Xp zou moeten werken zonder vlite enzo. Je gaat niet de laatste 10% tunen als de eerste 95% NOG NIET IN ORDER ZIJN.

Draai nou eens goede benchmarks in XP en kijk wat het probleem is. CPU? disk? memory?

mogelijk is er er gewoon iets defect he?

[ Voor 7% gewijzigd door leuk_he op 03-01-2010 12:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update: T'is opgelost! :)

1) Cool 'n Quiet Mode in de BIOS disabled
2) Een nieuwe format c: gedaan (nu wat meer GB voor de systeemschijf gehouden)
3) Westerm Digital calibratiesoftware gebruikt om mijn harddisk beter te laten functioneren in XP.

Dit laatste was volgens mij de bottleneck.
Pagina: 1