RAID 5 op SB 750

Pagina: 1
Acties:

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-09 00:16
Ik ben al een tijdje aan het denken aan het aanschaffen van nieuwe hardeschijven, en omdat mijn huidige HDD kuren vertoont en opgestuurd wordt voor garantie denk ik dat het tijd is voor iets nieuws.
Mijn idee was om 3 nieuwe Samsung HD502HJ HDDs te kopen (nav. benchmarks), aan 9cent/GB. Zou het een goed idee zijn om die schijven in RAID 5 te zetten ? Bij RAID0 zou ik nooit op m'n gemak zijn, en RAID 5 maakt een mooi combinatie van snelheid en bruikbare opslagruimte. De southbridge (AMD SB750) van mijn moederbord (MSI 790FX-GD70) ondersteunt RAID 5 dus dat zit ook goed....

Nog een paar vragen :
- Hoe groot gaat het effect op de snelheid zijn (dus RAID 5 tov enkele schijven) en hoeveel verlies is er omdat het geen dedicated controller is ?
- Is het mogelijk om de oude HDD (Samsung HD501LJ) als ze terugkomt uit garantie bij de nieuwe schijven in een array te zetten ('bijvoegen' of gewoon een nieuwe array).
- Als datgene hierboven kan, heeft dat een negatieve invloed op de snelheid van de RAID array in zijn geheel ?

Misschien handig, linkjes naar de specificaties : HD501LJ | HD502HJ

Andere oplossingen zijn zeker ook welkom !

Edit :nog een idee. Misschien is het geen slecht idee om 2 schijven (van het OS, documenten en program files) in RAID 0 te zetten (snelheid) en dan extra opslag op 1 of 2 andere schijven ? Zolang alles wat ik nodig heb dubbel bestaat, moet dat gewoon goed zijn lijkt me ?

[ Voor 8% gewijzigd door Kosty op 31-12-2009 01:44 . Reden: Andere mogelijkheid ]

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Onboard raid controllers en raid-5 is geen winnende combinatie ivm tegenvallende prestaties. Als je raid-5 wilt gaan draaien kun je beter zoeken naar een losse raid controller. Leuke 2e hands controllers heb je al vanaf zo'n 200 euro.

Alternatief is natuurlijk dat je raid-10 gaat draaien. Afhankelijk van je onboard controller heb je dan lees prestaties die vergelijkbaar zijn met raid-0, maar je hebt dan wel de redundancy van een raid-1 array. Nadeel is dan natuurlijk wel dat je de helft van je opslag capaciteit op moet offeren, maar de prestaties zullen ook op een onboard controller prima in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-09 00:16
Wat ik nu heb gedaan : de 3 schijven gekocht, 2 in RAID 0 en 1 "extra". De dingen die voor mij belangrijk zou hou ik dubbel, 1x in de RAID array, 1x op de andere schijf en écht belangrijke dingen ook een keertje extern.

Misschien handig voor toekomstige twijfelaars : RAID 5 op de SB750 was tussen de 75 en 125MB/s read....
Een enkele schijf haalt +- 140MB/s gemiddeld en in RAID0 (met 2) max 277MB/s, gem 240MB/s