Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19

alienfruit

the alien you never expected

Topicstarter
Ik ben al enige tijd gevestigd in het buitenland buiten de EU namelijk in Zwitserland. Nu ben ik van plan om enkele goederen te kopen op naam van mijn éénmanszaak. Nu is de vraag of ik hierover BTW moet betalen of ik meteen om een 0% factuur kan vragen. Het is natuurlijk een stuk makkelijker als het meteen verrekend kan worden ipv. het terug te vragen van de Zwitserse belastingdienst. Omdat men daar meestal met minimum bedragen werken.

Iemand enig idee hoe het gaat met aankopen in het buitenland en de BTW? En dan met name in Zwitserland? EU hoort sinds vorig jaar december wel tot het Schengen-gebied.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Dus jouw onderneming is een Zwitserse onderneming, en je wilt in een EU land goederen aanschaffen en in Zwitserland importeren?

Ik heb niet het exacte antwoord: Het hangt af de belastingverdragen tussen het exporterende land en Zwitserland.

Stel dat het exporterende bedrijf Nederlands is. Nederlandse bedrijven mogen geen BTW heffen over export naar buiten de EU, dus dan komt er 0% bij. Je noemt het Schengen-verdrag, bij mijn weten heeft dat er weinig mee te maken. Maar goed, stel dat Zwitserland moet worden behandeld als een EU land, dan gaat het als volgt: 1. Het verkopende bedrijf moet nagaan dat de klant een bestaand bedrijf met een geldig BTW nummer is; 2. Op de factuur moet ook het BTW nummer van de klant worden vermeldt; 3. Het tarief is dan ook 0%; 4. Het exporterende bedrijf doet naast de BTW-aangifte ook een aangifte ICL (Intra-communautaire Leveringen). NB: Volgens mij geldt dit alleen voor EU-landen, ik betwijfel dat het Schengen-verdrag BTW regelt.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19

alienfruit

the alien you never expected

Topicstarter
Nee, ik heb een Nederlandse eenmanszaak en wil wat spullen kopen in Zwitserland kopen en vervolgens opvoeren als kosten. Alleen nu wil ik het liefst meteen geen BTW-betalen :) Excuses voor de onduidelijkheid.