Toon posts:

I7 860+Asus p7p55d PROBLEEM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers.

ik heb geprobeerd mijn systeem handmatig overclocken.
Voorheen draaide mijn systeem met de standaard instellingen van:

Prime 95
multiplier 21+1xturbo= muliplier van 22
Bus speed 133
Core speed 2942

Idle
Multiplier 9
Bus speed 133
Core speed 1203

Ik vond dit altijd een handig iets, omdat mijn systeem eigenlijk nooit uitstaat.
Nu heb ik waarschijnlijk wat instellingen veranderd in de bios, waardoor mijn systeem snelheid raar is veranderd

Prime 95
multiplier 21+1xturbo= muliplier van 22
Bus speed 133
Core speed 2942

Idle
Multiplier tussen de 22 en 26
Bus speed 133
Core speed tussen de 2926 en 3458.

Mijn vraag. Wie weet welke instellingen in moet hebben om de oude situatie weer terug tekrijgen. heb zelf de bios weer naar default toe gebracht, maar dit loste niks op. zelf instellingen veranderen heb ik ook gedaan. maar tot nu toe zonder resultaat.

P.S. denk dat ik me de volgende keer beter moet inlezen en niet gehaast moet werken.

Alvast bedankt voor alle hulp die jullie mij kunnen bieden

Edit-
Net gemerkt dat de multi toch terug klokt, voor ongeveer 0.5 sec. dan staat hij weer op 22-26

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2009 23:08 ]

• furio911
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
misschien is er een bios update voor dit probleem?

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

In bios load optimized defaults, save en exit.
Opnieuw opstarten en alles staat weer op normale instellingen

Lezen 8)7

Heb ja al eens een cmos reset gedaan?
Kijk even in je manual hoe je het moet doen, wellicht dat dat helpt.

[ Voor 40% gewijzigd door DaLoona op 31-12-2009 00:28 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07-2025
Ik weet niet of dit op je mobo zit, maar in de bios heb je Intel EIST en C-State, die moeten ingeschakeld zijn wil de processor goed terug schakelen. Tenminste ik heb het in m'n i7 bak, als ik het uitschakel dan blijft ie op 20 - 21 multiplier draaien.

Verwijderd

Topicstarter
gisteravond nog een paar dingen getest,
kwam er achter dat de cpu bij prime95 bij een 8 threats test op mulitplier 22 draaid. Dit is dus 21 en de turbo. maar als ik 1 threat test draai, dan springt de multieplier naar 26.

in mijn bios staat trouwens dat de max multiplier 21 is, en de turbo 1 is.

zal vanmiddag de tips die ik heb gehad uitvoeren.
resultaat volgd.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Bij de nieuwe intel processors heb je ook nog dat 1 core heel vlug kan worden, misschien is dit het.
Staat in de bios, kun je inschakelen of uitschakelen.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2009 @ 07:31:
gisteravond nog een paar dingen getest,
kwam er achter dat de cpu bij prime95 bij een 8 threats test op mulitplier 22 draaid. Dit is dus 21 en de turbo. maar als ik 1 threat test draai, dan springt de multieplier naar 26.

in mijn bios staat trouwens dat de max multiplier 21 is, en de turbo 1 is.

zal vanmiddag de tips die ik heb gehad uitvoeren.
resultaat volgd.
Is er niet iets wat op de achtergrond draait waar door je core clocks omhoog gaan?
bijv. even kijken in safe mode.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-01 16:15
Dat is de turbo functie van de nieuwe i7 processoren. Even in de bios naar Advanced -> CPU -> C-state disabled en je bent weer klaar om te gaan :)

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
ik heb alles op auto staan behalve c3c5c7 stepping die staat aan ipv auto.
nu gebruikt ie een multyplier van 9 tot 26.
als je niet overklokt de beste instelling gebruikt ie maar 1 core klokt ie 667mhz over.
als je wel overklokt kun je eist en c1 en c3c5c7 stepping beter uitzetten, je wil niet dat het moederbord de turbomode aanzet als je cpu al op 4 ghz loopt.
en al helemaal niet dat de cpu terugklokt tot 1ghz met 1.5volt ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
De hele avond bezig geweest met het veranderen en testen van de instellingen, niks hielp.
Uiteindelijk de cmos gereset door een jumper teveranderen en de powercell van het mamabord tehalen.

Nu draaid de cpu vast op multiplier 22 en bussnelheid van 133, dit beter dan het steeds wisselen naar multie 26, maar is helaas nog steeds niet wat ik wil. heb nu weer de aanbevolen instellingen veranderd,
Maar het enig resultaat is weer die sprong op 1 core naar multi 26.

Heeft iemand hier dit mamabord met deze cpu, en draaid deze cpu op multi 21+1x turbo stressd en in idle multi 9. Zoja zou deze persoon foto's willen maken van de bios instellingen (voornamelijk ati tweaker en adv cpu) en deze posten.

In elkgeval een goed 2010.

• Goofy1978
wat wil je nu eingenlijk precies, handmatig overklokken of gewoon de beste en zuinigste instelling.?

wil je niet handmatig overklokken en het meeste rendement uit je cpu dan alles op auto en c3c5c7 stepping aan zetten.
dan gaat ie van 1.2 tot 3.46 ghz dus snel en zuinig.

ga je wel overklokken dan eist(speedstep) uit, c1 uit, en c3c5c7 ook uit, en verder zou ik nog niet weten want ben geen overklokker zolang het snel genoeg is, en dat is een i7860 voorlopig dan.

de sprong van 1 core naar multie 26 is juist goed, daar is het hele moederbord op gebasseerd, ik zie het probleem niet zo.
ik ben juist op zoek gegaan hoe je dat aan moest zetten in de bios.
en is alles auto en c3c5c7 stepping aan zoals ik hierboven al 2 keer zei.

ook fijne jaarwisseling idd

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01 22:31
Om even op deze combi van cpu en mobo in te haken ben ik benieuwd welke core temperaturen gehaald worden tijdens idle en een prime95. Op Internet zie ik 40 graden C. idle en 80 graden C. bij een omgevingstemperatuur van 20.

• Goofy1978
mijn 860 word idle soms 20 graden net zo warm als het in de kast is omdat ie zich terugklokt tot 1.2ghz ongeveer.
met prime95 word ie 58 graden loopt dan op alle cores 2.93ghz zit wel een betere koeler op dan de standaard.
scyte mini ninja rev b

Verwijderd

Topicstarter
Goofy1978 schreef op donderdag 31 december 2009 @ 23:33:
wat wil je nu eingenlijk precies, handmatig overklokken of gewoon de beste en zuinigste instelling.?

wil je niet handmatig overklokken en het meeste rendement uit je cpu dan alles op auto en c3c5c7 stepping aan zetten.
dan gaat ie van 1.2 tot 3.46 ghz dus snel en zuinig.

ga je wel overklokken dan eist(speedstep) uit, c1 uit, en c3c5c7 ook uit, en verder zou ik nog niet weten want ben geen overklokker zolang het snel genoeg is, en dat is een i7860 voorlopig dan.

de sprong van 1 core naar multie 26 is juist goed, daar is het hele moederbord op gebasseerd, ik zie het probleem niet zo.
ik ben juist op zoek gegaan hoe je dat aan moest zetten in de bios.
en is alles auto en c3c5c7 stepping aan zoals ik hierboven al 2 keer zei.

ook fijne jaarwisseling idd
Goofy1978 schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 13:02:
mijn 860 word idle soms 20 graden net zo warm als het in de kast is omdat ie zich terugklokt tot 1.2ghz ongeveer.
met prime95 word ie 58 graden loopt dan op alle cores 2.93ghz zit wel een betere koeler op dan de standaard.
scyte mini ninja rev b
ik wil jou instellingen, maar dan zonder de multi van 26.
Dus in idle een multi van 9x133 1200 mhz
met prime een multi van 21 plus de trubo dus 2900 mhz.
Heb alle instellingen die jij en anderen en het boekje aangaven verandert,
krijg niet meer ingesteld dat hij terug klokt naar multi 9.

En als ik een oc wil gaan doen, dan wil ik dat over de 4 aanwezige core´s dus of allemaal op 3.4 ghz of gewoon op 2.9 ghz.
Ik werk namelijk veel met fotobewerking en laat deze foto´s in een batch tegelijkertijd aanpassen/veranderen.

Zou jij foto´s kunnen maken van je bios, (voornamelijk ati tweaker en adv cpu) en deze mailen of posten.
Picaroon schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 10:38:
Om even op deze combi van cpu en mobo in te haken ben ik benieuwd welke core temperaturen gehaald worden tijdens idle en een prime95. Op Internet zie ik 40 graden C. idle en 80 graden C. bij een omgevingstemperatuur van 20.
Mijn tempratuur was 24 graden in idle en 42 in stressd met een oc over alle core´s werd de temp 65 graden

• Goofy1978
als je perse de turbo modus tot 1 multi wil beperken zijn de instellingen op mijn gigabyte bord alles op optimized defaulds(komt neer alles op auto) dus fotos zijn niet nodig.
ik denk dat jij c3c5c7 stepping uit moet zetten dan heb je eem max turbomode van 1 multi.

ik ga dat verder niet testen of me erin verdiepen want waarom zou je je cpu langzamer willen laten werken dan dat waar ie op gemaakt is.
als je een spel speelt dat maar een core gebruikt laat je 533mhz aan cpu kracht liggen omdat je perse de cpu wil beperken tot 1 multi ipv de volle 5 multie 667mhz

voor een i7 860 is de turbo met 1 core actief 667 mhz
met 2 cores actief 533mhz
met 3 of 4 cores max 133 mhz

wat jij perse wil is dat ook al is er maar een core actief ie maar max 133mhz overklokt, en ik zie het nut er niet zo van in om je systeem trager te helpen maken dan dat ie kan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat over overclocken, niet standaardfunctionaliteit

Move PMG -> OC

Oslik blyat! Oslik!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-01 16:15
CMOS reset, dan in AI Tweaker tab de multi naar 22 zetten, en in Advanced -> CPU C-state naar disbaled zetten. Dat is het.

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01 22:31
@emielvanputten: ik begrijp niet helemaal wat je wil bereiken. In de eerste post zeg je dat het systeem nooit uitstaat en uit oogpunt van energiebezuiniging een multiplier van 9 ideaal is. Blijkbaar heb je een aantal instellingen veranderd waardoor dit nu niet meer van toepassing is.

Met welk programma zie je dat de multiplier nu tussen de 22 en 26 is wanneer de cpu idle is? CPU-Z geeft bij mij ook altijd een multiplier van 26 aan in idle mode, hoewel Realtemp 9 aangeeft.

Dan is er een optie waarbij de cores opgevoerd kunnen worden afhankelijk van het aantal gebruikte cores. 1 thread betekent 1 core waardoor deze ver opgevoerd kan worden tot een multiplier tot 26. Dit is waar het hele moederbord/cpu gebaseerd is.

Verwijderd

Topicstarter
Probeeem is opgelost.

Blijkbaar heb ik bij het instaleren van windows en alle drivers ook een programma van asus op mijn pc gezet.
Dit programma heet EPU-6 is een een energie safe programma. blijkbaar heb ik deze in win7 niet rechtsonder bij de andere pictogrammen gezet en heeft dit programma op de achtergrond zijn werk gedaan.
Dat dit icoon wit is hielp ook niet bij het vinden.

Verbeterde uitleg waarom ik wil wat ik nu weer heb.

Mijn systeem staat 24/7 aan. als mijn systeem in ilde staat zorgt dit programma ervoor dat er minder enegie wordt verbruikt. door onde randere de multi terug teschroeven.( ben meestal telui op mijn computer uit tezetten)

Als ik mijn pc opdracht geef tot de verwerkting van een partij foto's zorgt dit programma ervoor dat mijn pc weer terug springt naar multi 22.

De 667 mhz turbo mode is voor mij niet zo handig, de applicatie die ik het meest gebruik is een multiecore aplicatie.

Ik heb dus liever een overclock over mijn 4 core's dan een oc over 1 core.

Maar eind goed al goed. nu weer kijken tot hoever ik kan gaan met een oc voor alle core's

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Mag op slot

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
dat terugschroeven van de multi wordt geregeld door speedstep (in je bios EIST) dit wordt ondersteunt door C1E die ervoor zorgt dat er bij minder belasting ook minder vcore wordt gebruikt, resultaat, een zuiniger en koeler systeem, dat EPU engine doet daar dus niks mee.

die turbo is sowieso handig, want als je multicore programma's draait, dan krijg je op alle cores +1 op de multi, dus sneller is het sowieso

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
nedernakker schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 22:53:
dat terugschroeven van de multi wordt geregeld door speedstep (in je bios EIST) dit wordt ondersteunt door C1E die ervoor zorgt dat er bij minder belasting ook minder vcore wordt gebruikt, resultaat, een zuiniger en koeler systeem, dat EPU engine doet daar dus niks mee.

die turbo is sowieso handig, want als je multicore programma's draait, dan krijg je op alle cores +1 op de multi, dus sneller is het sowieso
Vrees mijn probleem gerelateerd was aan dit programma. cpu begon pas weer naar multi 9 tegaan nadat programma overnieuw was geinstaleerd. zal mijn systeem nog even goed nakijken, wat de afgelopen dagen merkte ik zelf niks aan bios veranderingen is C1E of Speedstep.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
er is in meerdere tests al bewezen dat dat epu programma keihard zuigt, het veroorzaakt meer problemen dan energiebesparing, mijn advies, lekker die zooi eraf, wil je toch een energiezuinig systeem, overklok dan niet, want helaas zijn dit 2 tegenover elkaar staande dingen.

je kan icm. je overklok proberen eist en c1e te gebruiken, om c1e goed te laten werken moet je vcore op auto staan, risico is dat hij hem op max speed overvolt, voor eist moet de multi op auto staan, anders werkt het niet, gevolg is vaak dat het voor instabiliteit zorgt, het zal je een hoop tijd en ergernis kosten om hier een gulden middenweg tussen te vinden.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:26

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

hey super ik ben niet de enige met dit probleem,

Standaard wil ik mijn bak ook niet overclocken omdat ik hem veel 's nachts laat aanstaan om te downen. Als ik ga overclocken duw ik gewoon op mijn oc-genie knopje en draait ie mijn bak stabiel naar 3.7G.Maar sinds kort wil hij ook niet meer terugclocken uit zichzelf.( als mijn oc uitstaat voor alle duidelijkheid) (EIST en C1E staan beiden enabled, niet op auto) maar toch doettie volgens CPU-Z niks, nog steeds 2.8g op 21X. Een plek in mijn bios om de multiplier op auto te zetten vind ik niet. temps komen nauweljiks op 20 graden uit.

de tip van hierboven eens proberen met realtemp. Kan er mij iemand trouwens software aanraden die de fans automatisch aanstuurt op temperatuur. Speedfan moet je het altijd manueel bij doen en word dat nogal moe (1X4pins die zichzelf ook niet automatisch aanstuurt + 2X driepins die ik zou willen aansturen tempbased) dit moet toch mogelijk zijn gezien bijna alle laptops dit doen.

Mobo: MSI P55-GD65
cpu: i7 860

-edit- mijn cpu klokte dus wel terug, het was idd CPU-Z dat het gewoon niet zag.
Dus Picaroon, thx m8. Realtemp vanaf nu.
Mijn fanprobleem blijf ik wel hebben ;) iemand ideeën?

[ Voor 8% gewijzigd door Joindry op 03-01-2010 16:10 . Reden: update situatie ]

Pagina: 1