Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Geen DHCP lease van Ziggo onder Debian

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben al eentijdje aan het knutselen en zoeken maar ik krijg het niet voor elkaar om een DHCP lease te verkrijgen onder Debian.

Ik heb een alles in 1 pakket van ziggo wat er opneer komt dat de UBEE modem default staat ingeteld gevolgd door een standaard switch om meerdere computers te kunnen aansluiten. Nu heb ik op deze switch diverse windows pc's en deze krijgen netjes een DHCP lease.

Mijn Debian 5.03 install op andere pc echter niet. Ik gebruik hiervoor de dhclient3 welke bij de install default wordt geinstalleerd.

nu las ik inderdaad her en der dat je wat items moest meegeven bij de aanvraag van een dhcp address, nu heb ik al geprobeerd in de /etc/dhcp3/dhclient.conf de host-name, dhcp-client-name etc mee te geven maar schijnbaar doe ik nog iets niet goed.

Kan mij iemand verteleln wat ik wel moet meegeven en waarin (ik gok in de dhclient.conf) om dit werkend te krijgen ?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
In de tijd dat ik Ziggo had werden er maximaal 2 publieke ip's uitgedeeld. De 3e kreeg geen DHCP lease. Ik gok dat dat nog steeds zo is. Zet er een router tussen die privé-ip's uitdeelt (192.168.x.x) (dus niet enkel een switch) en je problemen zijn waarschijnlijk opgelost.

edit: http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=19452 bevestigt mijn verhaal.

[ Voor 30% gewijzigd door spone op 30-12-2009 18:58 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook een router geprobeerd, een 3com 3cr860 ofzo maar die krijgt ook geen leas omdat deze waarschijnlijk ook linux based os erop heeft staan.

Wat de 2 ip addressen betreft, ik heb er nu maar 2 computers aanhangen, degene waar ik nu mee werk en de debian bak.

Het kan inderdaad zijn dat ie dat ergens onthoud, heb er namelijk ook een andere windows machine aangehangen. Ik ga even checken als ik een andere NIC gebruik aan deze PC of ik dan weer een lease krijg, zo ja dan zou ik concluderen dat 2 addressen kunnen en weer worden vrijgegeven wanneer de computer ontkoppeld wordt/een nieuwe dhcp aanvraag zich voordoet.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De router krijgt geen lease omdat het het 3e apparaat is, zelfde verhaal als ieder ander ding wat aangesloten wordt. Het modem houdt een lijstje met gebruikte adressen bij. De makkelijkste manier om dit lijstje te resetten is het modem even uit en aan te zetten. Wanneer je dan direct je router eraan hangt, zou deze wél een lease moeten krijgen.

Of het een Linux/Windows/BSD/Mac/DOS machine is doet er in deze niet heel veel toe. Daarnaast controleert het modem niet actief of een mac-adres in dat lijstje nog actief is of niet.

[ Voor 25% gewijzigd door spone op 30-12-2009 19:11 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Verwijderd

Topicstarter
spone schreef op woensdag 30 december 2009 @ 19:09:
De router krijgt geen lease omdat het het 3e apparaat is, zelfde verhaal als ieder ander ding wat aangesloten wordt. Het modem houdt een lijstje met gebruikte adressen bij. De makkelijkste manier om dit lijstje te resetten is het modem even uit en aan te zetten. Wanneer je dan direct je router eraan hangt, zou deze wél een lease moeten krijgen.

Of het een Linux/Windows/BSD/Mac/DOS machine is doet er in deze niet heel veel toe. Daarnaast controleert het modem niet actief of een mac-adres in dat lijstje nog actief is of niet.
Bedankt,

je hebt inderdaad helemaal gelijk, 2 ipaddressen is max en deze onthoud hij. Na een modem reset werkt het inderdaad. Bedankt voor de snelle reactie.