3 TB software raid DOS label --> GPT

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 11:30
Hoi,

Ik heb sinds kort mijn schijven vervangen door 3x 1,5 TB. Dit draait in een software raid 5 (mdadm) op een debian squeeze installatie. Het OS draait op een aparte 2.5 inch schijf.

Ik heb de volgende stappen gedaan:
fdisk /dev/sd*
fd partitie type gemaakt ( linux raid auto )

Vervolgens in mdadm de schijven samengevoegd.
Daarna de raid als ext4 geformatteerd.
Klaar, heb nu 3 TB beschikbare ruimte.

Wat is nu het probleem. Ik bedenk me net dat partities over de 2TB als GPT gemaakt moesten worden, maar op de manier hoe ik het gedaan heb (via fdisk) werkt het ook.
Nu staat er al 2,2 TB aan data op, dus even formatteren en opnieuw doen werkt niet voor mij.

Het is de bedoeling dat deze raid in de toekomst wordt uitgebreid, dus de partitie worden groter.
Ik ben in de war of ik het juiste heb gedaan, omdat het wel werkt.

Hoeft dat GPT alleen bij fysieke schijven >2 TB? Via google kom ik op verschillende forums die mij geen duidelijk antwoord geven. ( de ene how-to zegt fdisk partitie type fd en de ander zegt gparted )

Graag advies en/of opheldering

Bedankt.

Mike

[ Voor 10% gewijzigd door peak op 30-12-2009 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt geen partitie die 2Gig of groter is.

Je hebt 3 partities van 1.5Gig die samen een RAID device vormen van 4.5Gig.

Conclusie: do not worry :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
Oke, dus de gasten die zeggen dat je GPT moet doen kletsen dus uit hun nek, want er zijn nog geen schijven van >2TB....

Dit wou ik even bevestigd hebben.

thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:40
Als je md0 rechtstreeks hebt geformatteerd heb je hierop helemaal geen partitietabel.

[ Voor 4% gewijzigd door Nielson op 30-12-2009 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
Nielson schreef op woensdag 30 december 2009 @ 17:45:
Als je md0 rechtstreeks hebt geformatteerd heb je hierop helemaal geen partitietabel.
Als je mkfs.ext4 /dev/md0 als rechtstreeks beschouwd.

Als ik hier op tweakers naar GPT zoek, dan krijg ik weer verschillende antwoorden.
De ene zegt, nee niet nodig en de ander zegt. partities groter dan 2TB moet je als GPT doen... erg verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
In principe wordt /dev/md0 gewoon als block device door linux gezien, die je dan net als een 'gewone' hd eventueel weer kunt partitioneren en formatteren. Als je dan dus één grote partitie aan had willen maken zou dat MBR/GPT partitie verhaal wel van belang zijn geweest, nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

peak schreef op woensdag 30 december 2009 @ 17:41:
Oke, dus de gasten die zeggen dat je GPT moet doen kletsen dus uit hun nek, want er zijn nog geen schijven van >2TB....
Er zijn geen fysieke schijven die je los kan kopen van 2TB, dat klopt (voorlopig :P ), maar in het geval van hardwareraid kaarten, lijkt het wel alsof er volumes van meer dan 2TB zijn, waardoor je dus wel automatisch op GPT uitkomt.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
Nielson schreef op woensdag 30 december 2009 @ 17:55:
In principe wordt /dev/md0 gewoon als block device door linux gezien, die je dan net als een 'gewone' hd eventueel weer kunt partitioneren en formatteren. Als je dan dus één grote partitie aan had willen maken zou dat MBR/GPT partitie verhaal wel van belang zijn geweest, nu niet.
Maar ik heb nu toch 1 grote partitie aangemaakt?

Linux ziet 3 schijven en mdadm maakt er 1 virtuele schijf van /dev/md0
Ik heb dev/md0 als ext4 gepartitioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Nee, je hebt direct je ext4 filesystem op /dev/md0 gezet in plaats van md0 te partitioneren. :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
Nvidiot schreef op woensdag 30 december 2009 @ 18:20:
Nee, je hebt direct je ext4 filesystem op /dev/md0 gezet in plaats van md0 te partitioneren. :)
Zonder partitie kan ik toch ook geen filesystem aanmaken? kun je dat voor me uitleggen. ik snap het ff niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Dat is dus de grap, dat kan wel. Kijk maar eens met fdisk -l, die zal aangeven dat /dev/md0 geen bekende partitietabel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
Nielson schreef op woensdag 30 december 2009 @ 18:26:
Dat is dus de grap, dat kan wel. Kijk maar eens met fdisk -l, die zal aangeven dat /dev/md0 geen bekende partitietabel heeft.
Dat klopt, hij kan geen partitie tabel vinden...

Ok. volgende vraag.

Waarom zou iemand het op mijn manier doen ( rechtstreeks ) en iemand anders eerst op /dev/md0 een partitie maken en daarna pas het filesystem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

peak schreef op woensdag 30 december 2009 @ 18:28:
[...]
Waarom zou iemand het op mijn manier doen ( rechtstreeks ) en iemand anders eerst op /dev/md0 een partitie maken en daarna pas het filesystem.
Geen idee, ik doe het ook altijd op jouw manier ;)

/me vind linux software raid devices partitioneren maar raar.

Overigens ter verduidelijking je hoeft op blockdevices geen partitietabel aan te maken. Veel mensen denken dat dat wel moet maar dat is onjuist.

Mijn raid set heeft geen partitietabel.
Mijn usb sticks ook niet.
Mijn externe hardeschijf ook niet.
enz. enz.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2009 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 18:14
Als je een block-device van meer dan 2TB wilt partitioneren/onderverdelen in meerdere partities, zul je GPT(of LVM) moeten gebruiken omdat MBR dat niet kan...
Maar in linux kun je ook elk block-device meteen formatteren, waardoor je dus die hele partitioneringsstap kan overslaan.

Jouw situatie:
3 schijven van 1,5TB, schijven zelf kunnen normaal geformatteerd worden.
Samengevoegd tot 1 block-device:/dev/md0.
Als je hierop meerdere partities zou willen maken, zou je dat met GPT of LVM moeten doen, maar jij hebt dat block-device gewoon meteen geformatteerd, en het bestandssysteem de volledige disk gegeven. Geen partitionering nodig...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
Thanks laurencevde.

Jij maakt het al wat duidelijker, maar waarom zijn er dan toch mensen die in tutorials dit adviseren.
Zij zeggen iets als: als je partities groter dan 2TB wilt, moet je GPT gebruiken.

Er is ook niet ergens 1 duidelijk antwoord. Zoiets wat jij beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 19:36

Sa1

peak schreef op woensdag 30 december 2009 @ 18:48:
Thanks laurencevde.

Jij maakt het al wat duidelijker, maar waarom zijn er dan toch mensen die in tutorials dit adviseren.
Zij zeggen iets als: als je partities groter dan 2TB wilt, moet je GPT gebruiken.

Er is ook niet ergens 1 duidelijk antwoord. Zoiets wat jij beschrijft.
je blijft een beetje in een loop lopen (ha!). Als je dus wilt gaan werken met partities op je software raid (wat dus onlogisch is) dan moet je GPT gebruiken.

ECHTER ga je dit niet doen, dus heb je het niet nodig. Als mensen dit dus adviseren heeft dat betrekking op iets wat jij niet gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En daarop heeft ie toch een partitie van 3 TB? (even over de Gig/TB verspreking heen lezende ;))

Nou weet ik niks van Linux af, dat scheelt, maar ik doe maar een gooi.

Edit: Ik was weer te langzaam, er is al een erg duidelijk antwoord gegeven.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2009 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 19:51:
En daarop heeft ie toch een partitie van 3 TB? (even over de Gig/TB verspreking heen lezende ;))

Hij heeft geen partitie van 3TB, hij heeft een RAID device van 3TB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 19:51:
Dit probleem heeft niets met linux te maken, elk ander OS wat gebruik maakt van een PC bios loopt tegen hetzelfde probleem aan :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 19:36

Sa1

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 20:03:
[...]

kijk! hier slaat Stacheldraht de spijker op z'n kop! Dit zijn ook precies dus de dingen die door elkaar gehaald worden. GPT is alleen van toepassing bij partities, deze gaat de TS niet gebruiken, hij plaatst direct een filesystem op de volledige device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 20:03:
[...]

Dat heb ik inderdaad doorgekregen na het lezen van de andere reacties :)
Maar in dit geval heeft het daar niet mee te maken omdat je er blijkbaar geen partitie op hoeft aan te maken.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2009 20:59 ]

Pagina: 1