Bijvullen waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

• N00bieW1
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-09-2025
Ik zit te denken om mijn oude luidruchtige systeem te voorzien van waterkoeling. Dit heeft meerdere voordelen: ten eerste hoop ik op een geluidsreductie. Mocht er daarnaast iets misgaan dan is niet mijn high-end systeem eraan, maar slechts mijn oude rammelbak.

Nu heb ik al talloze topics hier over waterkoeling doorgenomen, en ik heb begrepen dat je wanneer je waterkoeling hebt je het systeem om de zoveel tijd moet bijvullen.

Echter; hoe doe je dit zonder je hele systeem te moeten losschroeven?

Neem nu bijvoorbeeld dit reservoir:

V&A aangeboden: XSPC 750 Dual Bay Reservoir Pump

Als ik deze zou inbouwen zou het het "vulgat" in de kast komen te zitten. Wanneer ik het reservoir dan wil bijvullen moet ik eerst de vier schroeven losdraaien, het reservoir naar voren schuiven zodat het voorste stuk uit de kast zal steken voordat ik het kan bijvullen.

Of zijn er makkelijker manieren om een waterkoelsysteem bij te vullen? Ja bijvoorbeeld door het inbouwen van een buisreservoir, maar even bij bovenstaand voorbeeld blijvend: dit reservoir is dus alleen bij te vullen door het telkens weer los te schroeven?

[ Voor 6% gewijzigd door N00bieW1 op 30-12-2009 16:54 ]

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
zo vaak hoeft het bijvullen niet te gebeuren,

je kan ook anders nog een vulstuk ergens tussen zetten

ja, daag.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:41
waterkoeling is gewoon wat meer werk.

Als je je setje moet bijvullen zul je gewoon wat dingen moeten losschroeven meestal om uberhaupt te kijken of het bijgevuld moet worden. Maar goed dit gebeurt ook niet vaak hoor. Ik check het meestal om de paar maanden ofzo samen met een schoonmaak van mn pc.

edit: je kan natuurlijk ook een fillport gebruiken zoals remnes hierboven omschrijft. Maar goed dan moet nog steeds je kast open om te checken of je het uberhaupt moet bijvullen. Dit is gewoon allemaal te koop bij highflow.

[ Voor 27% gewijzigd door Craven op 30-12-2009 17:10 ]

• N00bieW1
Remmes_NT schreef op woensdag 30 december 2009 @ 17:01:
zo vaak hoeft het bijvullen niet te gebeuren,

je kan ook anders nog een vulstuk ergens tussen zetten
Hier dacht ik dus ook al aan, maar ik wist niet of het ook daadwerkelijk bestond daar ik op Highflow en Aquatuning er niets over kon vinden.

Neem aan dat jij weet waar ik zoiets zou kunnen kopen?

Edit: gevonden. :)

• [Remmes]
ik zou zoiets voor de pomp maken,

ik ben niet heel erg bekend met waterkoelin moet ik zeggen

je zou ook een slang kunen maken aan het resevoir, waar je normaal hoort bij te vullen, als je daar een kogelkraantje aanzet en zorgt dat ie niet lekt

( mijn theorie dan hoor :P )

[ Voor 49% gewijzigd door [Remmes] op 30-12-2009 17:18 ]

ja, daag.

• N00bieW1
Craven87 schreef op woensdag 30 december 2009 @ 17:08:
waterkoeling is gewoon wat meer werk.

Als je je setje moet bijvullen zul je gewoon wat dingen moeten losschroeven meestal om uberhaupt te kijken of het bijgevuld moet worden. Maar goed dit gebeurt ook niet vaak hoor. Ik check het meestal om de paar maanden ofzo samen met een schoonmaak van mn pc.

edit: je kan natuurlijk ook een fillport gebruiken zoals remnes hierboven omschrijft. Maar goed dan moet nog steeds je kast open om te checken of je het uberhaupt moet bijvullen. Dit is gewoon allemaal te koop bij highflow.
Maareh Craven: als ik een reservoir koop als die te koop wordt aangeboden in Vraag en Aanbod dan kan ik toch zien aan de voorkant van mijn kast wanneer mijn systeem bijgevuld moet worden? Als het waterlevel in mijn reservoir daalt?

• [Remmes]
ja dat kan met zo'n res in je bays

ja, daag.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2025
Je kan ook gewoon het reservoir ergens anders plaatsen of op een andere manier (als je je pc nooit verplaatst hoef je het geeneens vast te zetten) zodat je er wel makkelijk bij kan. Alleen bij het verplaatsen van je pc is het namelijk belangrijk dat alle spullen vast zitten.

Ook kan je desnoods een 3e slang maken van de opening en die afdichten. Wanneer je dan moet bijvullen haal je de sluiting van de 3e slang af en giet je daar de vloeistof in.

• diabolofan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:45
Je kunt toch ook een slang in de bak met bijvulwaterkoelingsspul doen, en dan aan de slang zuigen, en hem dan snel in het reservoir doen. Of zeg ik nu iets heel geks?

Zo vulde ik in ieder geval ook altijd mijn vissenkom vroeger bij ;)

Het is misschien niet één van de betere manieren qua lekken, maar het werkt wel! (bij vissenkommen dan in ieder geval)

• Craven
Reservoirs hoeven niet perse in je 5.25 drive bays te zitten. Ik heb er eentje als top op mijn pomp.

Als je het echt makkelijk wilt houden dan moet je je reservoir aan de buitenkant van je pc monteren. Vereist wel wat modden maar goed dan is het wel makkelijk bijvullen.

En zoals ik al zei eens in het half jaar je spulletje checken is wel genoeg hoor. Om daar nou zoveel moeite voor te doen.

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Gewoon een T-stuk opnemen in je waterloop. Het uiteinde kun je gebruiken als een bijvulslang.
Dopje eraf, trechter erop, watervullen en het dopje weer erop. Zo doe ik het.
En alle eventuele luchtbubbels worden naar boven geleid.
Achter de rad zit de Eheim 1048 pomp.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/waterloop.JPG

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:48

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Afbeeldingslocatie: http://www.chilledpc.co.uk/shop/images/large/xspc-ddc-res-l.jpg
Dat linkergat met schroefdeksel is mijn vulopening.

• [Remmes]
ja maar dat soort res zit niet in een drivebay , zoals word aangegeven in de start post, ik kan begrijpen dat je dan moeilijker erbij komt

ja, daag.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

helemaal niet, die zet je gewoon onderin je kast, deur dr af (met 2 schroefjes, 2 duimschroefjes, of met n klikmechanisme, en je kan dr bij.

Verwijderd

Ik heb ook zo'n xspc top res, super makkelijk in gebruik, al lijkt het me wat duur voor een oud systeem.

Die bay res is ook makkelijk bij te vullen, maak de slangen wat langer zodat hij een stuk naar voren kan, bijvullen gebeurd toch sporadisch, die ene keer schroefjes losdraaien is niet zo veel werk :)

• N00bieW1
_/-\o_ Mijn hartelijke dank voor alle tips, input etc.

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10-2025
Ik loop men waterkoeling loop nu al 6 maanden en er is nog geen centimeter weg dus ik denk dat tegen je moet bijvullen toch je loop moet leegmaken om de vloeistof te verversen of om een nieuw onderdeel in te bouwen (videokaart ofzo).

Gewoon hoog genoeg vullen en die gaat een jaar mee zonder vullen volgens mijn ervaringen.

• Craven
je zou bijvoorbeeld ergens in je loop dit kunnen zetten:
http://highflow.nl/aanslu...schroef-black-nickel.html
van daaraf een slang naar boven ergens en daarop plaats je dees:
http://highflow.nl/aanslu...8-id-tube-bp-wtp-c32.html

Dan gebruik je de slang die naar boven loopt als reservoir als het ware.
Pagina: 1