• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:03
Hallo allemaal,

ik heb hier thuis een pc-tje van een vriend van me ter reparatie.. Zowel soft- al hardware matig heb ik hem even nagekeken, en ik zag al snel dat hij te warm werd doordat hij helemaal vol met stof zat. Ik besloot alles uit elkaar te halen, de koeler er even af te trekken, en het meoderbord er even helemaal uit te halen. Na alles stof vrij te hebben gemaakt en alles weer in elkaar draaide zag ik tot mijn grote schrik dat de cpu temp opliep tot bijna 70 graden! Dit met een nieuwe originele itel s775 koeler. Ik had de CPU en de koeler keurig schoongemaakt, en er voor plaatsing van de nieuwe koeler een beetje artic silver koelpasta tussen gesmeerd. Ik besloot de koeler die er bij zat (en toch wat dikker was) er weer op te zetten en een systeemfan te plaatsen. Nu loopt de temperatuur ineens op tot 92 graden! Volgens everest ultimate tenminste. De heatpipes van de koeler worden helemaal niet verschrikkelijk heet..

Weet iemand of de temps wel kloppen??? Ik kan in de bios de temp niet nagaan helaas.. Is dit een kwestie van een jumper anders zetten op het moederbord? Zo dat ik bij de klok instellingen en hardwaremonitor kan komen?

Graag tips!

De PC waar het overgaat:

Medion PC MT7 met Intel P4 3.2Ghz s775 CPU met hyperthereading.

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Als je zeker weet dat de koeler goed zit en de heatpipes zijn niet heet, dan kloppen de temperaturen niet, dat kan niet anders.

Waarom kan je in de bios niet bij de hardware monitor, of zit dat er helemaal niet op? Ik zou dan toch ff een ander prog dan everest proberen, speedfan ofzo. Ik gebruik zelf ook everest en hij geeft de temperaturen goed weer, behalve dat ik af en toe een notify krijg dat hij 95C is, en als ik dan kijk is de temp gewoon goed, maar heeft hij hem voor 1 sec op 95C gedetect. Ik zou dus niet blind op everest vertrouwen.

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03:21
Buntmans schreef op woensdag 30 december 2009 @ 15:48:
Als je zeker weet dat de koeler goed zit en de heatpipes zijn niet heet, dan kloppen de temperaturen niet, dat kan niet anders.

Waarom kan je in de bios niet bij de hardware monitor, of zit dat er helemaal niet op? Ik zou dan toch ff een ander prog dan everest proberen, speedfan ofzo. Ik gebruik zelf ook everest en hij geeft de temperaturen goed weer, behalve dat ik af en toe een notify krijg dat hij 95C is, en als ik dan kijk is de temp gewoon goed, maar heeft hij hem voor 1 sec op 95C gedetect. Ik zou dus niet blind op everest vertrouwen.
Als de koeler niet goed zit wordt dat ook niet warm.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
vertrouw niet altijd op 1 programma, maar controleer met 2-3 prgramma's dan weet je het zeker

ja, daag.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Dus... CoreTemp / RealTemp / Speedfan. Gewoon allemaal even langslopen, dan weet je in ieder geval meer.

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
FreestyleFrl schreef op woensdag 30 december 2009 @ 15:53:
[...]

Als de koeler niet goed zit wordt dat ook niet warm.
Wel lezen he, ik begon mijn tekst met "als je zeker weet dat de koeler goed zit" :p

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Bij de originele koeler heb je lagere temps dan zit de ander gewoon niet goed.
Artic silver heel heel erg dun op doen! Zie artic silver site hoe dit te doen, indien je dit niet weet.

[ Voor 20% gewijzigd door jan99999 op 30-12-2009 21:15 ]

Verwijderd

Inderdaad even controleren of je er niet teveel koelpasta op hebt gedaan.

Teveel heeft ook een nadelige effect omdat het dan warmte gaat vasthouden, en niet afgeven aan het koellichaam. :)

Heb je een geregistreerde versie van Everest? Want ik heb wel eens verhalen gehoord dat een geregistreerde versie nauwkeuriger is.

Succes! :*)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:47

M2M

medicijnman

Jejking schreef op woensdag 30 december 2009 @ 16:09:
Dus... CoreTemp / RealTemp / Speedfan. Gewoon allemaal even langslopen, dan weet je in ieder geval meer.
volgens mij werken coretemp en realtemp enkel met processors vanaf de core2 serie, maar ik kan me vergissen.

Trouwens, druk de koeler eens wat harder op het moederbord, dan zouden de temperaturen omlaag moeten gaan. Ja? dan zit de koeler er niet goed op. Nee? kapotte sensor.

-_-

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-01 17:01

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

Ik heb dit probleem ook gehad met een Pentium IV, bij everest de stabiliteit test binnen een paar seconden op 96 graden, het bleek uiteindelijk dat 2 pushpins kapot waren zodat de cooler er niet meer goed op werd gedrukt, maar als je een beetje aan de cooler beweeg er helemaal niets aan de hand bleek te zijn, en een andere oorzaak was dat er een te dikke laag koelpasta tussen zakt.

Dit kan natuurlijk ook bij jou gebeurt zijn, ik zou dus even deze 2 dingen nakijken:

- de puchpins, of deze allemaal nog heel zijn.
- de koelpasta, of het niet een te dikke laag is.

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-01 16:10
Pushpins zijn knudde, gewoon bolt on van maken en dan nog eens kijken.

Straks is het stuk en dan heb je niks meer. Maar zeker ook even meerdere programma's gebruiken.
Pagina: 1