Aan mijn Asrock ION HT-BD wil ik een externe schijf van minimaal 2 tb hangen. Het is alleen om films en muziek vanaf te streamen. Het liefst zou ik een netwerkschijf of een NAS er aan hangen, zoadat ik de schijf ook vanaf andere PC's kan benaderen. De meeste NAS heben allerlei snufjes op het gebied van RAID, backup en torrent. Dat heb ik allemaal niet nodig. Ik wil alleen heel veel opslagcapaciteit. Nu is er ook het programma USB over network van de firma Fabulatech. Dan zou ik kunnen volstaan om een USB extern schijfstation van 2 tb aan de Asrock te hangen. Met het programma USB over network is die externe schijf dan ook te benaderen door andere PC's in het netwerk. In de specificaties van Fabulatech lees ik niks over snelheden. Zou de snelheid een beetje te vergelijken zijn met een wat goedkopere NAS?
Bedoel je dit? Dit is volgens mij software die je op twee PC's installeerd, zodat de ene PC de USB devices van de andere kan gebruiken. Met de snelheid zal het wel goed zitten, met een moderne processor om de data te pompen.
Maar is het niet veel eenvoudiger om de extern schijf gewoon te sharen?
Maar is het niet veel eenvoudiger om de extern schijf gewoon te sharen?
Ja, dat prog bedoel ik. Ik kan alleen nergens iets vinden over snelheden. Kwist niet dat je een externe schijf ook kan delen. Als dat zo is, waarom zouden ze dan nog netwerkschijven maken?
Omdat niet iedereen continue een extra PC aan wil hebben staan als dat ook prima met een stand-alone NASje kanhanhub schreef op woensdag 30 december 2009 @ 17:30:
Ja, dat prog bedoel ik. Ik kan alleen nergens iets vinden over snelheden. Kwist niet dat je een externe schijf ook kan delen. Als dat zo is, waarom zouden ze dan nog netwerkschijven maken?
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Ik wil ook geen extra PC. Ik bedoel een externe usb hdd afgezet tegen een NAS. Als je een USB hdd kunt sharen in een netwerk of benaderen met mijn bovengenoemd prog(USB over Netwerk), is misschien alle extra van een NAS niet nodig. Mits de snelheden voldoende zijn om 1080p te streamen.
Het is *software*. Je hebt dus een PC nodig als usb-netwerk convertor. Dit bestaat overigens ook in hardware:link.
Het nadeel van deze benadering tov een nas is dat er hiermee slechts 1 client tegelijk verbonden kan zijn met de schijf, en dat die eerst actief moet verbreken, voor er weer iemand anders kan. De snelheid is max 100Mbit, ik heb geen idee of dit voldoende is voor 1080p. De meeste nassen komen wel hoger.
Het nadeel van deze benadering tov een nas is dat er hiermee slechts 1 client tegelijk verbonden kan zijn met de schijf, en dat die eerst actief moet verbreken, voor er weer iemand anders kan. De snelheid is max 100Mbit, ik heb geen idee of dit voldoende is voor 1080p. De meeste nassen komen wel hoger.
Je stelling klopt niet. Met het prog van Fabulatech kun je een USB apparaat, dus ook een externe hdd, benaderen met elke PC in het netwerk. Het prog bestaat uit een server deel, wat je op de PC installeert waar het USB apparaat op is aangesloten, en een client deel wat je op elke andere PC installeert in het netwerk waar je de HDD mee wil benaderen.
De aard van een USB harde schijf sluit uit dat hij door verschillende hosts tegelijk kan worden gebruikt. Ik weet niet wat de Windows termen zijn, maar er kan maar 1 OS hem tegelijk mounten, en die moet hem unmounten voordat een ander OS hem kan gebruiken.
Waarom deel je die schijf niet gewoon in windows?
How to configure file sharing in Windows XP
(Btw eerste hit op google: "file sharing windows")
How to configure file sharing in Windows XP
(Btw eerste hit op google: "file sharing windows")
[ Voor 65% gewijzigd door jbhc op 30-12-2009 22:57 ]
Pagina: 1