2 servers met DHCP en DNS hoe van ene netwerk naar andere

Pagina: 1
Acties:

• misterm90
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-03 13:09
Hallo,
ik zit met een dillema,
ik heb een ghost server ingericht met 2 netwerkkaarten
1 die met het interne netwerk is verbonden ( heeft als ip 192.168.10.254 sub. 255.255.255.0 en gateway+dns 192.168.10.5)/
de andere doet het DHCP en DNS werk van de ghostnetwerk 192.168.11.2 sub. 255.255.255.0
tevens hangt er ook een fileservertje op het ghostnetwerk die eventueel ook wel iets meer kan doen.

nu wil ik graag dat als de laptops zijn geimaged ( dus met IP 192.168.11.x) en opnieuw zijn opgestart kunnen internetten via het netwerk van 192.168.10.x.

mijn vraag dus:
is dit mogelijk ?

mvg Merlijn

Verwijderd

Dat hangt er vanaf, hoe heb je de 2 netwerken gescheiden? Zitten ze fysiek op een andere switch, gebruik je VLAN's? Of is het puur door subnet gescheiden?

Verwijderd

Dus je hebt 2 netwerken 1 voor inspoelen en 1 " live " netwerk met dhcp server?

Zodra je op het ghost netwerk een computer inspoeld en vervolgens op je normale netwerk aansluit zal je gewoon een adres moeten krijgen

Of het staat verkeerd in de image verwerkt dat er op elke laptop een static ip is geconfigureerd?

Ik snap de vraagstelling niet helemaal hoop dat dit is wat je bedoelt

• misterm90
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 15:03:
Dat hangt er vanaf, hoe heb je de 2 netwerken gescheiden? Zitten ze fysiek op een andere switch, gebruik je VLAN's? Of is het puur door subnet gescheiden?
het zit niet op een switch en ook niet op VLAN's, het is een simpel netwerkje (wel gigabit nu:) )

het zit totaal gescheiden.
er gaat een kabel van de ghostserver naar een switch die bij de geimagede laptops/pc's staat.
een andere kabel gaat naar het andere netwerk ( dus het gehele interne netwerk).
dus waar ik eigenlijk op doel, de ghostserver implementeren in het interne netwerk zonder dat de DHCP servers over de rooie gaan.
ik zal even een plaatje maken voor het gemak
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 15:04:
Dus je hebt 2 netwerken 1 voor inspoelen en 1 " live " netwerk met dhcp server?

Zodra je op het ghost netwerk een computer inspoeld en vervolgens op je normale netwerk aansluit zal je gewoon een adres moeten krijgen

Of het staat verkeerd in de image verwerkt dat er op elke laptop een static ip is geconfigureerd?

Ik snap de vraagstelling niet helemaal hoop dat dit is wat je bedoelt
ja eigenlijk bedoel ik het zoals jij zegt maar zou ik graag willen dat ik niet steeds van netwerk hoef te veranderen ( als het niet anders kan kan het niet anders.)
alvast bedankt

[ Voor 30% gewijzigd door misterm90 op 30-12-2009 15:09 ]

Verwijderd

netwerk brug? maar met 2 dhcp servers lijkt me dat niet lekker ;)

Gewoon de ghost server op " live" netwerk aansluiten lijkt me dan

Waarom 2 gescheiden netwerken + 2 dhcp servers?

• misterm90
omdat ik (officieel) niet aan de interne netwerk mag komen (dingen enz instellen mag wel,maar die server mag geen ghosttaken uitvoeren).
netwerkbrug dacht ik inderdaad aan, op de ghostserver kan ik die niet aanmaken die staat grijs aangevinkt maar op de fileserver kan dat wel gewoon als ik er 2 netwerkkaarten erin bouw,

situatie zoals ik nu geprobeerd heb is : laptop vraagt bij booten om IP, ghostserver reageert en geeft 192.168.11.x range aan met default gateway zichzelf en de "hoofdserver"(192.168.10.5) als secondary en bij DNS hetzelfde,
probleem is nu dus dat er geen route is ingesteld op de ghostserver dat alles wat hij niet kent gaat forwarden naar de hoofdserver. lijkt wel of OS dit tegenhoud ( beide servers zijn Windows 2003 SBS).

Verwijderd

kan je niet het e.o.a. in de ghostserver instellen?
Pagina: 1