Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van m'n collega haar DELL Dimension E520 in ontvangst genomen om een kijkje te nemen naar het falende systeem.

Ik heb wat moeite met t ontdekken van de specs, hier een aantal dingen:
2x 512MB RAM
Samsung SP2504C (250GB, 7200 RPM, SATA)
Mobo: DELL REV. A01

Het gaat om een BSOD met STOP 0x0000007B
Zoekend naar die code vond ik dat er bij velen "INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE" bij staat, dit is bij mij niet het geval.

De dingen die ik heb geprobeerd zijn als volgt:
Allereerst heb ik de Windows CD erin gegooid met als doel de recovery console in te gaan, dit lukte niet. De drivers werden geladen en daarna kreeg ik weer de BSOD. ----> Het booten faalt niet alleen vanaf een HDD, maar elke andere poging geeft ook deze BSOD

Lijkt me dus met 't mobo te maken te hebben. Toch nog even wat proberen:
  • M'n eigen HDD erin gegooid (Samsung nog wat, 500GB, 7200RPM, SATA). Dit gaf de zelfde 7B BSOD
  • De HDD van mn collega proberen te booten in m'n eigen computert. Dit gaf tot mijn verbazing ook 7B? Misschien is de installatie corrupt geraakt toen hij in de DELL Dimension zat? ( M'n eigen HDD terug in mijn eigen computer werkte wel gewoon weer).
  • De HDD van mn collega als slave in m'n eigen computer draaien, werkte wel goed. Kon er zonder proberen op en heb alle files gelukkig gered :)
    Toen CHKDSK gebruikt op de slave, heeft t een en ander gefixt maar dat heeft niks veranderd bij het hertesten van de bovenstaande testjes
Windows herinstalleren op haar HDD lijkt me overbodig. Het lijkt me niet de HDD die ervoor zorgt dat de BOOT_DEVICE nu INACCESSIBLE_ is.

Ik zou dus zeggen dat er iets aan het moederbord mankeert, en daar houdt het zo'n beetje wel op met mijn reparatiekunsten.
Of zie ik een paar ernstige dingen over het hoofd?
Wat advies graag :Y

[edit]

Achteraf had ik hem misschien bij moederborden moeten plaatsen.. excuses :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Ik vond dit via google:
INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE
Caused by improperly configured jumpers on PATA hard drives, a boot sector virus, or incorrect IDE controller drives, which can also occur when installing the wrong chipset drivers.
staat de HDD goed in de BIOS?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ahja, in de bios had ik ook nog een beetje rondgesnuffeld.

Ik heb gekeken naar of alle gebruikte SATA-ports wel open stonden, en overigen uit gezet.
Voor de rest ziet de boot sequence er goed uit, alle devices worden correct herkend.

Naast dat lijkt t me unlikely dat t daar aan zou kunnen liggen, aangezien hij van niks kan booten..
Correct me if im wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
Je zult een driver voor je s-ata controller moeten gebruiken indien deze in de bios op ahci/raid staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op woensdag 30 december 2009 @ 15:36:
Je zult een driver voor je s-ata controller moeten gebruiken indien deze in de bios op ahci/raid staat.
Kun je dit toelichten? Wat houdt het in als de controller op ahci/raid zou staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-08 21:50
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 18:37:
[...]

Kun je dit toelichten? Wat houdt het in als de controller op ahci/raid zou staan?
Dan heb je een driver nodig (af te halen bij de fabrikant van het moederbord meestal), waardoor Windows de controller kan aanspreken en daardoor de harddisk wel ziet (die harddisk hangt namelijk aan die controller, herkent Windows de controller niet, dan ziet hij ook de harddisk niet ;) )

Jij stelt dat het aan het moederbord ligt, want je kan van niets booten. Het enige dat je hebt geprobeerd is booten van de harddisk en booten met een Windows CD om te proberen te repareren. Dat beide niet werken is vrij logisch, het is beide dezelfde Windows versie en deze heeft dus een driver nodig. Tijdens het opstarten vanaf de installatie/reparatie cd kan je op F6 drukken om de driver te laden tijdens de setup vanaf een diskette. Dat is ook de reden waarom jouw eigen Windowsschijf niet wil booten, want ook daar zit die driver niet in.

Als je uit wilt sluiten of het aan het moederbord ligt, pak een Linux live CD (bv Ubuntu) en kijk of je daarmee wel kan booten en de harddisk ziet. Eventueel kan je van daaruit ook een moederbord test doen als je dat gerust stelt :)

De keren dat ik een 7B zag, lag het elke keer aan de driver voor de raidcontroller die Windows nodig had tijdens de installatie.

[ Voor 12% gewijzigd door ParaNoiMia op 30-12-2009 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terug met 'n update na Oud & Nieuw

Ik weet niet geheel zeker of dit wel het probleem is dat bij mij van toepassing is.
Als ik het goed begrijp, zeggen jullie dat deze 7B wordt veroorzaakt door de afwezigheid van SATA Controller drivers. Hier door is er dus een ''inaccessible_boot_device''.
Het handmatig installeren van deze drivers zou het probleem dan moeten verhelpen.

*tussendoor: met een linuxcd booten zou wel moeten lukken, is dat omdat die cd wel sata-controller drivers bevat?*
ParaNoiMia schreef op woensdag 30 december 2009 @ 22:09:
......Tijdens het opstarten vanaf de installatie/reparatie cd kan je op F6 drukken om de driver te laden tijdens de setup vanaf een diskette. Dat is ook de reden waarom jouw eigen Windowsschijf niet wil booten, want ook daar zit die driver niet in.........

......De keren dat ik een 7B zag, lag het elke keer aan de driver voor de raidcontroller die Windows nodig had tijdens de installatie.
Googlend naar deze F6 methode ben ik gaan begrijpen dat het hier gaat om de installatie van Windows op SATA schijven op een moederbord dat niet de juiste controllers geïnstalleerd heeft (goed gezegd?)

Hier gaat het niet om een falende winxp installatie, de pc werkt al n aantal jaartal correctly.
Mijn conclusie hieruit is dat de SATA Controllers altijd al aanwezig zijn geweest..
Zijn deze dan corrupt geraakt ofzo? Of zie ik het allemaal verkeerd?

Ik heb ook nog geprobeerd die drivers handmatig te installeren.
Wat ik had gedaan is de bestanden van de DELL driver R158601 (klikkerdeklik) gebrand op een leeg cdtje (dit zijn denk ik de driverfiles die ik nodig heb). Daarna tijdens t opstarten van de Windows CD op F6 gedrukt.
Ik kon toen op E drukken om iets nieuws gedaan te krijgen maar daar werd niks gevonden. Floppy gaat hem niet worden, hoe kan ik dat anders doen? (mocht het nodig zijn dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
De drivers toevoegen via een los cd'tje werkt niet, kan alleen via een floppy (en heel soms een usb stick die icm de bios een floppydrive emuleert) of je kan de drivers slipstreamen in de xp installatie-cd. Dit kan o.m. via nLite. Het is inderdaad raar dat de originele installatie ook deze melding geeft, dan zouden daar de goede drivers ook niet inzitten, óf xp is bv geinstalleerd terwijl de modus van de s-ata controller op ide stond, en deze is later in de bios op raid gezet. Voor xp is 't dan opeens een totaal andere hd controller, wat dan de 0x7b fout veroorzaakt.
Pagina: 1