MP3 geluidslevel normaliseren / MP3Gain

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299568

Topicstarter
Ik ben al een tijdje op zoek naar een programma'tje om het geluidslevels van al mijn mp3'tjes te normaliseren omdat het redelijk irritant is om op een iPod naar muziek te luisteren en dan bij het volgende liedje plots niets meer horen omdat het zo stil is (of je rot te verschieten omdat het zo luid is).
Nu had ik dit redelijk uitgebreid gegoogled en kwam ik op 2 programma's uit, mp3gain (freeware) en mp3gain pro (shareware).
Uiteraard zou ik liefst het freeware programma hebben, maar het probleem daarmee is dat na een heel korte installatieprocedure, bij het opstarten, dit programma vraagt naar een installatiebestand van microsoft hybrid. En ik vraag mij af wat dit is? Ik heb naar mijn gevoel heel google afgezocht, maar vind nergens een concrete aanwijzing van wat dit juist is (ik heb zelf een legale versie van microsoft office professional (het kan echter ook business zijn, ben het niet helemaal zeker) 2007, maar vind het er niet in terug ook).
Als er andere alternatieven zijn om het geluidslevel te normaliseren, zijn deze ook welkom natuurlijk?

Bedankt

edit: Ik heb uiteraard ook naar audacity gekeken, maar het probleem met dit programma is dat het mp3's alleen kan exporteren naar 128kbps (voor zover ik weet), en ik zou toch graag de huidige kwaliteit van mijn mp3's (dikwijls 256kbps en 320kbps) behouden.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 299568 op 30-12-2009 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

MP3gain vraagt niet om extra software op mijn XP-installatie.
Overigens zit er een optie in iTunes (wat je bij je iPod kreeg) om er een gain overheen te gooien, Mediamonkey heeft de optie...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb MP3gain op Win2000, XP, Vista en Win7 geinstalleerd, en nooit de vraag gekregen voor een extra bestand. Heb je wel de juiste installer genomen, met de Visual Basic module?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik had inderdaad niet de installer met de Visual Basic module genomen, maar het maakt niet uit, bij elke beschikbare download is er na het al dan niet installeren het probleem dat er een windows installer opkomt die vraagt naar microsoft office professional hybrid 2007.
Wat nog irritanter is, is dat aangezien hij dit niet vind, alles min of meer vastloopt aan het programma, ik moet manueel in taakbeheer het proces MP3GainGUI gaan beëindigen of hij blijft proberen dit installatiepakket te zoeken en installeren.
En ik heb ook een vista-installatie, dat had ik er inderdaad niet bijgezegd, maar dat helpt dus ook niet, aangezien jij dit probleem niet hebt...
En blijkbaar ben ik ver de enige met dit probleem, want ik heb ook via google niets gelijkaardig gevonden.

Ik ben er wel vergeten bij zeggen dat er geen microsoft office op mijn pc is geïnstalleerd aangezien ik met openoffice werk, maar ik zie niet echt waarom dit een probleem zou kunnen zijn aangezien ik in de installatiebestanden nergens een .msi -pakket vind met de naam hybrid.

Waar zit deze optie in iTunes, want ik heb heel even gezocht naar een gain in de help-files (en in de menu's), maar vind dit niet. Of bedoel je de soundnormalizer op de iPod zelf? Want mijn ervaring is dat deze zijn werk niet echt grondig doet...
Decodeert en encondeert MediaMonkey de bestanden dan opnieuw? Want anders gaat dit denk ik (of ben ik mis?) niet veel veranderen aan het geluidslevel van de MP3's op mijn iPod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

mp3gain decodeerd de bestanden net zo min opnieuw als mediamonkey dat doet... beiden doen hun werk via de MP3-tags, waardoor de bestanden dus niet (onherstelbaar) gewijzigd worden, zoals MP3gain PRO (andere maker) dat wel doet.
Ik ben niet een heel erg grote liefhebber van iTunes, dus ik kan je niet exact vertellen waar de optie staat en hoe deze heet... het is al een aantal versies (en jaar) geleden dat ik voor het laatst iTunes heb opgestart ;) Ik weet alleen dat ik de optie ooit eens ben tegengekomen.

Overigens.. heb je nu wel of geen Office geinstalleerd staan.. in je eerste post lijkt het van wel, in de tweede is het plotseling niet meer het geval. Hoe dan ook, het lijkt erop dat er wordt gezocht naar een file vanuit een (MS) office-installatie.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aha, oké, ik wist dat mp3gain de mp3's niet opnieuw codeerde, maar vroeg mij dus ook af of dit op de iPod wel resultaat zou leveren? Van mediamonkey dacht ik dat het een soort plugin was die het geluid aanpaste op de moment dat ze speelde, maar als het in principe hetzelfde doet als mp3gain, kan ik dat natuurlijk ook eens proberen...
Mijn excuses voor de verwarrende post, ik heb wel degelijk een installatiecd voor office liggen, en heb hem doorzocht naar dit hybrid-installatiepakket, maar ik heb momenteel geen microsoft office op mijn laptop geïnstalleerd staan, aangezien ik openoffice gebruik.
En ik had inderdaad ook die forumpost gelezen die je linkte, maar vond er niet veel concreets aan. Maar ik zal toch eens proberen met microsoft office geïnstalleerd te hebben, mp3gain opnieuw te installeren. Dat is praktisch het enige dat ik uit die forumpost haal, dat dat misschien nuttig is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelandO
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
in mijn iPod (nano, 3e generatie, 8GB) zit een dergelijke functie dacht ik ingebakken. Onder "instellingen" de functie "geluidscontrole" is het. Ik gebruik het zelf niet, dus ik weet niet of het werkt, maar het valt te proberen natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olghur
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-05 09:47
Beetje offtopic misschien maar ik zoek zo'n programma als mp3gain maar dan voor flac bestanden,
Speel al mijn flac bestanden af via xbmc mediacenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, op mijn iPod ook hoor, heb ik wel ergens gezegd geloof ik in dat hele verhaal, maar het is niet echt effectief, ik merk zelfs niet dat er iets aan het geluidsniveau wordt gedaan dus niet echt handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelandO
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Anoniem: 299568 schreef op woensdag 30 december 2009 @ 16:55:
heb ik wel ergens gezegd geloof ik in dat hele verhaal
ja klopt, sorry. Daar las ik net iets te snel overheen dan denk ik |:(
Pagina: 1