Vraag: Videokaart Nvidia, X-Fi en SPDIF/HDMI

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicRPR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 20:37
Hallo,

na al jaren hier te komen spieken toch maar eens een account aangemaakt ;) eigenlijk omdat ik er even zelf niet helemaal uitkom en hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik ben van plan mijn pc aan onze lcd aan te sluiten. 15 meter hdmi kabel en klaar zou je denken maar niet helemaal. Het geheel moet worden aangesloten op de sony 2400es dus het mooist zou zijn het geluid te hebben via de hdmi.

Nu zit er in deze pc een creative audigy 2 (had ik indertijd over uit mijn oude pc) en een 9600GS 5128mb. Deze zat standaard bij deze pc en is helaas al een keer gerepareerd door een fan van een oudere videokaart op deze te bevestigen. Nu toch tijd voor een vervanging.

Zelf zat ik te denken aan de Nvidia 250 lijn, hdmi uitgang, 1024mb, pci express x16. Merk ben ik nog niet uit, misschien tips (natuurlijk wel een spdif nodig om de videokaart zelf) ? Nu zit er op mijn oude geluidskaart geen spdif aansluiting, iig niet intern wat helaas wel nodig is in dit geval. Creative heeft X-Fi Xtreme audio met externe spdif maar dus geen intern. Is deze van buitenom naar binnen te trekken? of zijn er andere mogelijkheden?

Onboard heb ik natuurlijk ook een geluidskaart, deze heeft de aansluiting wel maar is het niet zo dat deze standaard wordt uitgeschakeld bij een nieuwe geluidskaart? of anders gevraagd, zou ik deze misschien kunnen doorlussen met de nieuwe videokaart zonder problemen te krijgen met de creative?

Nu heb ik wel gezien dat een groot aantal Ati kaarten een onboard soundchip hebben, nu heb ik eigenlijk nooit een Ati kaart gehad (beetje huiverig zeg maar). Heb vroeger netjes de 3DFX addons gehad, toen Nvidia kwam overgestapt en nooit meer iets anders gehad. Misschien dat een ander merk geluidskaart een optie is maar ook hier weer ben ik een gewoontedier ;) altijd al creative gehad.

Het aansluiting op de lcd is voor eigenlijk alle gebruik, draadloze toetsenbord en muis, internetten, muziek/video afspelen en misschien zelf een game (WoW, FPS). Weet niet of het verders relevant is maar de pc nu is een Q6600 2,4 Ghz, 4 gig 800Mhz ram (m9351 HP....jajaja I know, heb toen ik wat jonger was :P altijd zelf alles in elkaar gezet maar dit was toch net even wat makkelijker en hij werkt perfect).

Hoop dat ik alles wel heb neergezet en misschien dat iemand mij kan helpen en alvast bedankt.

"Kennis is slechts de briljantheid in de organisatie van ideeen. Het is geen ware wijsheid. De ware wijsheid gaat voorbij aan kennis."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sperenvanger
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59
Je receiver (Sony STR-DA2400ES) lijkt HD audio codecs zoals Dolby TrueHD en DTS Master Audio aan te kunnen. Wellicht is het dan aardig om eens te kijken naar de Ati Radeon 5750. De Ati 5xxx reeks is, voor zover ik weet, de enige videokaart die deze HD codecs aan je receiver kan doorgeven. (Er zijn ook geluidskaarten die dit kunnen, maar die kosten meer dan deze videokaart). Een nVidia Geforce GTS 250 is voor zover ik op wikipedia kan zien een oude kaart met een nieuwe naam.

Mocht je toch liever voor een nVidia kaart gaan zou ik eerder de nVidia Geforce GT 240 aanraden (niet de GTS 240!). Deze heeft een nieuwe chip die, ten opzichte van de GTS 250, veel meer videoformaten hardwarematig kan decoderen. Deze kaart zal in games waarschijnlijk minder goed presteren dan een Ati Radeon 5750 en ondersteund geen HD audio codecs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicRPR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 20:37
Hmmm, even gekeken naar de wiki link en idd meer een remake van de 9800GT.
Het is meer dat ik dus Ati niet ken in gebruik maar even bij alternate gekeken en komt de 5750 op 125 (duurst) en de GT240 op 85. Daarentegen zit er dan wel een audiochip op de 5750 en heb ik geen nieuwe geluidskaart nodig (gezien mijn audigy 2 het nog goed doet). Ook geen gerommel met spdif doorlussen.....

Is misschien dus toch wel een goede optie, even over nadenken :D thnx voor de reply Sperenvanger

"Kennis is slechts de briljantheid in de organisatie van ideeen. Het is geen ware wijsheid. De ware wijsheid gaat voorbij aan kennis."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sperenvanger
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59
Sowieso is er weinig gerommel met doorlussen omdat het ook met de GT240 niet hoeft. Kaarten van oudere generaties moest je soms wel doorlussen omdat deze geen geluid konden verwerken, maar deze kunnen dat wel. De GTS250 die je eerst in gedachten had was bij alternate net geen €100. Een HD5750 heb je voor een tientje meer. Ik kon zo snel geen benchmarks vinden die een GT240 tegenover een HD5750 zetten, maar dat tientje meer lijkt het me, door de extra functies en snelheid, meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Houdt er wel rekening mee dat die HD5750 zo'n 2 keer zo snel is als de GT240. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om voor de HD4770 te gaan. Nog steeds veel sneller dan de GT240 en ook audio via HDMI, maar vanaf 75 euro verkrijgbaar. Of wachten op de HD56xx serie, die ook heel snel uit komt nu.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyronick
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:18

Pyronick

Vorsprung durch gas geben.

Depep schreef op woensdag 30 december 2009 @ 14:01:
Houdt er wel rekening mee dat die HD5750 zo'n 2 keer zo snel is als de GT240. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om voor de HD4770 te gaan. Nog steeds veel sneller dan de GT240 en ook audio via HDMI, maar vanaf 75 euro verkrijgbaar. Of wachten op de HD56xx serie, die ook heel snel uit komt nu.
Zover ik weet is het assortiment aan ondersteunde audioformaten (DTS-HD Master, Dolby TrueHD) bij de HD 5k reeks veel interessanter voor een HTPC dan een HD 4k reeks.

Voor Linux is op het moment nVidia iets interessanter vanwege het snelle ontwikkelingsproces van VDPAU, maar met de VAAPI frontend waar ook Intel, S3 en ATI/AMD (XvBA) op de loer zal dat niet lang meer duren.

Aan je post te lezen speel je ook nog games, dan is een HD 5k reeks toch wel veel interessanter.

[ Voor 21% gewijzigd door Pyronick op 30-12-2009 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-08 10:48

amx

ik heb precies dezelfde vraag, zijn er geluidskaarten met op het printplaatje zelf een spdif ingang, zoals die op het moederbrod zou zitten? Ik heb nl een Geforce 9800GX2, en die gaat nog wel even mee hopelijk...
Pagina: 1