[OSx86] Partitie opbouw

Pagina: 1
Acties:

• BinaryRun
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-08-2025
Beste tweakers,

Na jaren naar mac systemen te hebben aangestaard heb ik nu besloten om mijn eigen pctje softwarematig om te bouwens naar een OSx86 systeem. Ik heb hiervoor de laatste iATKOS aangeschaft en voor de net ook een licensie om het zo legaal mogelijk te houden.

Nu wil ik wel een dual-boot creëren, maar ik weet niet goed welke configuratie het verstandigst is en hou ik het beste een dual-boot kan maken.

Ik heb al wat rondgezocht op internet en de informatie is niet duidelijk te noemen. Vandaar dat ik dit graag hier zou willen bespreken.

Ik heb momenteel 2 hdd's. Een van 150GB en 1 van 40GB. (En een externe van 1TB maar daar wil ik geen OS op)

Momenteel heb gebruik ik die van 40 gb om documenten in op te slaan. De schijf van 150gb bestaat uit 3 partities, 1 van 30GB voor windows 7. 1 van 50GB voor meuk en 1 van 70GB voor spellen.

Ik heb geen probleem met het formatteren van eventuele schijven, dit omdat het mogelijk hierdoor eenvoudiger wordt, en ik heb de mogelijkheid om van mijn bestanden een backup te maken.

De partitie van windows 7 hoeft zeker niet groter dan +/- 70 GB te zijn. Hierbij is 20GB berekend voor windows en 50GB voor spellen en zooi die ik op mijn media streamer wil afspelen.

Nu is mijn vraag welke configuratie jullie aanraden en misschien uitleg over hoe jullie een dual-boot zouden creëren. Nou moet ik wel toevoegen dat ik hierin (OSx86) een totale dummie ben. ( Maar wel klaar om te tweaken ;) )

Edit:
Nog een andere korte vraag, bij apple keyboards het je andere toetsen. Hoe kan je deze configuratie "overzetten" op en windows keyboard zodat de functionaliteit behouden blijft?

[ Voor 6% gewijzigd door BinaryRun op 30-12-2009 12:29 . Reden: Toevoeging ]

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:04
Hinkl schreef op woensdag 30 december 2009 @ 12:21:
Beste tweakers,

Na jaren naar mac systemen te hebben aangestaard heb ik nu besloten om mijn eigen pctje softwarematig om te bouwens naar een OSx86 systeem. Ik heb hiervoor de laatste iATKOS aangeschaft en voor de net ook een licensie om het zo legaal mogelijk te houden.

Nu wil ik wel een dual-boot creëren, maar ik weet niet goed welke configuratie het verstandigst is en hou ik het beste een dual-boot kan maken.

Ik heb al wat rondgezocht op internet en de informatie is niet duidelijk te noemen. Vandaar dat ik dit graag hier zou willen bespreken.

Ik heb momenteel 2 hdd's. Een van 150GB en 1 van 40GB. (En een externe van 1TB maar daar wil ik geen OS op)

Momenteel heb gebruik ik die van 40 gb om documenten in op te slaan. De schijf van 150gb bestaat uit 3 partities, 1 van 30GB voor windows 7. 1 van 50GB voor meuk en 1 van 70GB voor spellen.

Ik heb geen probleem met het formatteren van eventuele schijven, dit omdat het mogelijk hierdoor eenvoudiger wordt, en ik heb de mogelijkheid om van mijn bestanden een backup te maken.

De partitie van windows 7 hoeft zeker niet groter dan +/- 70 GB te zijn. Hierbij is 20GB berekend voor windows en 50GB voor spellen en zooi die ik op mijn media streamer wil afspelen.

Nu is mijn vraag welke configuratie jullie aanraden en misschien uitleg over hoe jullie een dual-boot zouden creëren. Nou moet ik wel toevoegen dat ik hierin (OSx86) een totale dummie ben. ( Maar wel klaar om te tweaken ;) )

Edit:
Nog een andere korte vraag, bij apple keyboards het je andere toetsen. Hoe kan je deze configuratie "overzetten" op en windows keyboard zodat de functionaliteit behouden blijft?
Je kan best windows7 en osx op verschillende schijven zetten. Dit is omdat windows gebruik maakt van een master boot record (MBR) en OSX van een GUID.
Voor het dual boot gedeelte maak je best gebruik van Chameleon bootloader. Deze laadt probleemloos windows7 en OSX. Je kan instellen welke default boot, hoelang hij moet wachten voor het booten, ..
Je keyboard werkt normaal onder OSX. Bij mij werd mijn windows toets de command toets. Toch heb ik mij een apple bluetooth keyboard aangeschaft voor op mijn hackintosh, dat werkt altijd wat fijner :)

• BinaryRun
Het probleem is dan alleen dat mijn 2de hd 40gb is. Wat zou inhouden dat ik na installatie van windows maar 20gb overhoud voor spellen. Vandaar ik daar niet voor ben gegaan, en bij iATKOS zit Chameleon 2 in. Dus dat scheeld.

Is het dus mogelijk om 1 HD te verdelen tussen de OSen ?

( Btw, ik ga nog geen apple keyboard aanschaffen, empty pocket :) )

• silentkiller
Hinkl schreef op woensdag 30 december 2009 @ 12:38:
Het probleem is dan alleen dat mijn 2de hd 40gb is. Wat zou inhouden dat ik na installatie van windows maar 20gb overhoud voor spellen. Vandaar ik daar niet voor ben gegaan, en bij iATKOS zit Chameleon 2 in. Dus dat scheeld.

Is het dus mogelijk om 1 HD te verdelen tussen de OSen ?

( Btw, ik ga nog geen apple keyboard aanschaffen, empty pocket :) )
Dat weet ik eigenlijk niet. Maar waarom zet je osx niet op die schijf van 40gb ?

• BinaryRun
Omdat ik meer dat 40GB nodig heb voor mijn bestanden en dergelijke.

• silentkiller

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:42
Ja, het kan op 1 schijf!

Je moet eerst in de OSX installatie met de disk tool je schijf partitioneren als GUID. Zorg er wel voor dat je alle partities als FAT instelt. Windows 7 kan wel omgaan met GUID partitietabellen, maar niet met het mac filesystem.

Nadat je dan windows 7 op een FAT partitie installeert (die je tijdens de win7 installatie wijzigt in NTFS, anders wil hij niet verder) kan je vervolgens OSX installeren op een andere partitie, die je tijdens de OSX installatie wijzigt in het mac filesystem.

Zo heb ik 't zaterdag nog gedaan :D

Niets...

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:51

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Je kunt in principe Windows en OS X best op 1 schijf zetten. Sowieso door eerst OS X te installeren op je schijf met GUID indeling. Vervolgens maak je met de Disk Utility in OS X nog een FAT32 partitie aan zodat OS X er een hybride GUID / MBR schijf van maakt. Dan kun je van je Windows 7 schijf opstarten en zal deze de partitieindeling ook kunnen lezen. Dan kun je de FAT32 partitie formatteren als NTFS en Windows installeren.

Dan moet je naderhand wel zelf Chameleon of een andere OS X compatible bootloader weer herinstalleren. Dat moet dus handmatig. Vandaar dat het niet zoveel uitmaakt wel OS X distro je pakt, je bootloader herinstalleren moet je toch, want Windows overschrijft die.
starwave schreef op woensdag 30 december 2009 @ 12:52:
Ja, dat kan.

Je moet eerst in de OSX installatie met de disk tool je schijf partitioneren als GUID. Zorg er wel voor dat je alle partities als FAT instelt. Windows 7 kan wel omgaan met GUID partitietabellen, maar niet met het mac filesystem.

Nadat je dan windows 7 op een FAT partitie installeert (die je tijdens de win7 installatie wijzigt in NTFS, anders wil hij niet verder) kan je vervolgens OSX installeren op een andere partitie, die je tijdens de OSX installatie wijzigt in het mac filesystem.

Zo heb ik 't zaterdag nog gedaan :D
Windows kan niet met GUID omgaan, 7 ook niet, maar OS X maakt een hybride partitielayout als je FAT partities toevoegt. Je kunt OS X dus gewoon op HFS+ installeren, en ernaast een FAT partitie aanmaken.

Overigens is de volgorde van installeren die je aangeeft eigenlijk wel slimmer, dan hoef je naderhand inderdaad de bootloader niet opnieuw te installeren. :)

[ Voor 42% gewijzigd door --MeAngry-- op 30-12-2009 12:55 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• BinaryRun
Ik heb jullie reactie even bekeken en ik ga de weize van --MeAngry-- gebruiken. Dit omdat ik Mac graag als 1ste partitie installeer en omdat ik toch de bootloader opnieuw wou installeren aangezien op de DVD niet de laatste versie staat.

Bedankt voor alle reacties, als jullie nog meer opties hebben hoor ik het wel en natuurlijk laat ik weten hoe het is afgelopen.

* BinaryRun gaat nu even backups maken en dan rustig beginnen

• silentkiller
--MeAngry-- schreef op woensdag 30 december 2009 @ 12:53:
Je kunt in principe Windows en OS X best op 1 schijf zetten.
[...]
Nou daar ben ik het niet mee eens. Het gaat dus wel zoals je aangeeft (weer iets bijgeleerd ;) ) maar ik vind het niet de beste methode.
Tegenwoordig kan je in de bios aangeven van welke schijf je wil booten. Moest er dan iets mislopen met chameleon dan kan je nog perfect van je windows schijf booten. Daarom heb ik ze liever op twee verschillende schijven staan ;).

Veel success in ieder geval, ik ben benieuwd naar het resultaat!

Edit:
Waarom probeer je er niet meteen snow leopard op te zetten dmv EmpireEFI of deze methode

[ Voor 12% gewijzigd door silentkiller op 30-12-2009 16:03 . Reden: snowleopard ]

• BinaryRun
silentkiller schreef op woensdag 30 december 2009 @ 16:01:
[...]

Nou daar ben ik het niet mee eens. Het gaat dus wel zoals je aangeeft (weer iets bijgeleerd ;) ) maar ik vind het niet de beste methode.
Tegenwoordig kan je in de bios aangeven van welke schijf je wil booten. Moest er dan iets mislopen met chameleon dan kan je nog perfect van je windows schijf booten. Daarom heb ik ze liever op twee verschillende schijven staan ;).

Veel success in ieder geval, ik ben benieuwd naar het resultaat!
Heb zojuist osx succesvol geistalleerd, helaas wel engels moet ik op een later tijdstip nog een oplossing voor zoeken, ga nu windows 7 installeren.

• BinaryRun
Sorry voor dubbel post maar ik wou even iets onder de aandacht brengen. Het zojuist windows geïnstalleerd ging perfect. Daarna Charmeleon, os X start goed op, maar wanneer ik windows opstart krijg ik error 0xc000000e.

Heeft iemand hiermee ervaring en/of weet wat ik hiermee aanmoet? Heb al wat lopen zoeken maar kon niks vinden.

Edit: Opgelost, windows partitie actief gemaakt, windows hersteld met EasyBCD. Wanneer ik nu windows opstart kan ik in EasyBSD win7 en osx opstarten. OS X optie stuurt mijn door naar Cameleon met een paar virtuele bios errors. Cameleon kan ik dan OS X opstarten of windows (Waarvan windows me weer doorstuurt naar het eerdere EasyBCD menu. En win7 in het EasyBCD menu stuurt mijn door naar windows :)

Nog wel regelmatig kernel panics, maar daar werk in aan :)

[ Voor 40% gewijzigd door BinaryRun op 30-12-2009 21:04 . Reden: Update ]

Pagina: 1