Openen van webpagina's duurt (soms) lang

Pagina: 1
Acties:

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02 21:46
Ik heb al ongeveer een jaar internet van Ziggo en dat heeft altijd zonder problemen gewerkt. Echter enkele dagen geleden heb ik een draadloze router (Linksys wrt160n) tussen het modem en de PC gezet. Nu duurt het soms erg lang voor een website geladen wordt, eenmaal geladen werkt het weer gewoon vlot. De snelheid (speedtest.net) is in principe prima (18Mb/s).

Wat zoeken levert op dat het mogelijk aan de DNS server zou liggen.
Daarom heb ik OpenDNS eens als dns server geprobeerd, maar dit helpt niet.

- Als een pagina niet geladen wordt, dan kan ik die website wel gewoon pingen. Bijv nu.nl met "ping 62.69.179.198".
- Ook de dns server kan ik pingen met "ping 212.54.35.25" (in het geval van de ziggo dns server)
- Maar het ipadres opvragen met "nslookup www.nu.nl" lukt dan niet

Iemand een idee?

PS ik draai Ubuntu en het probleem doet zich zowel bij Firefox als Seamonkey voor

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:17
Wij hadden onlangs ook zoiets. Heb je last van bepaalde webpagina's die traag zijn?
Is het alleen de eerste request van elke website die traag is? Is het bv ook bij google.com het geval?
Bij ons hadden we last van een signaalverstoring van de kabel. Er zat een brakke verdeler tussen, die de monteur keurig uitmeette en vervolgens verving, met als resultaat een perfect internet. Je kan eens Ziggo bellen, helpt vaak wel.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• reablom
Nee, het doet zich bij alle websites voor. Zoals in mijn initiele post vermeld: enkel een router ertussen geplaatst.

• reablom
Het probleem doet zich nog steeds voor. Volgens mij moet het iets met de dns server te maken hebben.

Vandaag nog wat geprobeerd:

* in de terminal "ping 62.69.179.198" ingetypt zodat dit ip (ip van nu.nl) continu wordt gepingt. Vervolgens gewoon gaan internetten. Nu blijkt duidelijk dat ook wanneer ik de webpagina's niet geopend krijg het pingen gewoon blijft doorlopen (wordt ook niet trager).

* Als ik de webpagina open door direct het ip-adres in de adresbalk te typen ipv de url lijkt het altijd goed te gaan.

Het lijkt erop dat ik alleen problemen heb als ik het ip-adres via de dns-server moet ophalen.
Huidige dns server is 4.2.2.2 (op aanraden van Cisco helpdesk).

Als iemand een idee heeft...

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:42
Stomme vraag waarschijnlijk. Heb je ook via nslookup gecontroleerd dat je ingestelde dns ook daadwerkelijk gebruikt wordt voor resolving?

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-03 19:19

arie_papa

Running on Ubuntu

Hoi hoi, toevallig kortgeleden geupgrade naar 9.10 Ubuntu??
Na een fresh install had ik hier ook verschrikkelijk last van.
Blijkbaar heeft dit te maken met ipv6 in de kernel. Nadat ik de ipv6 had gedisabled, reageert het laden van pagina's gewoon weer als vanouds.

Disable IP6
1. sudo nano /etc/default/grub
2. Verander het volgende:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
naar:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="ipv6.disable=1 quiet splash"
Vervolgens opslaan en het bestand sluiten
3. sudo update-grub
4. reboot

Hopelijk doet deze truc wat je wil.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• reablom
@_H_G: Yep.

@ Skinlee78: ik draai inderdaad Ubuntu 9.10 vanaf fresh install (spiksplinternieuwe pc namelijk).
Ik zal dit ns proberen.

• reablom
Nope. Ook dit lost het probleem niet op.

• reablom
Misschien ook nog het vermelden waard, het kan echter puur toeval zijn.

Als ik, terwijl het probleem zich voordoet (linksonderin bij firefox staat "looking up ..."), een ip-adres begin te pingen (bijv. in de terminal) wordt de website na een keer of vier pingen plotseling wel geladen.

Maar nogmaals, t kan puur toeval zijn. Het is een beetje moeilijk met zekerheid vast te stellen. Ik weet nameijl nooit hoe lang het zonder te pingen nog geduurd zou hebben voor de website geladen zou zijn.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Overduidelijk een DNS probleem zorg dat de DNS forwarding in je draadloze router goed staat
dus de verwijzing moet ongeveer er dan zo eruitzien.

draadloze router -> normale Router -> internet

als dit anders is ingesteld dan kan het best lang duren voordat je dns requests erdoor komen.
Lukt trouwens een telnet op poort 53 naar 8.8.8.8 wel ?

Edit: het is trouwens hier op Tweakers niet de bedoeling je topic binnen 24 uur te kicken helemaal niet 3 keer achter elkaar hiervoor hebben we de edit knop voor uitgevonden ;)

[ Voor 20% gewijzigd door bobsquad op 21-01-2010 19:23 ]

• reablom
Het was niet de bedoeling mijn topic te kicken... Enkel om zo veel mogelijk (nuttige?) informatie erin te zetten.
Maar bedankt voor de tip! :-)

Telnet op porrt 53 naar 8.8.8.8 lukt (commando: "telnet 8.8.8.8 53", resultaat:"connected to 8.8.8.8")

Hoe stel ik dns forwarding in? De zoekresultaten die ik op internet vind lijken allemaal te gaan over het opzetten van een eigen server oid. Een linkje met een how-to oid. Is waarschijnlijk voldoende om me op weg te helpen.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Je kunt in je routers je DNS Servers opgeven.

Deze wijs je opvolgend aan naar buiten zoals aangegeven waar dit precies staan in deze routers durf ik zo niet te zeggen. Mocht dit alsnog geen baat hebben stel dan de 2e router in als bridge - AccesPoint.
Dit zou het probleem verhelpen.

p.s. zoek eens op dns request dan wordt het verhaal denk ik wel duidelijk iig veel succes ermee!

• reablom
Thanks. Tot nu toe lijkt dit te helpen!
Pagina: 1