Toon posts:

PC aansluiten op TV > S-video naar scart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Zoals zovelen heb ik geprobeerd om mijn pc op mijn tv aan te sluiten en ben ik daar vooralsnog weinig succesvol in geweest. Ik heb op dit forum o.a. De Grote TV-out-FAQ gelezen en ook de rest van het internet afstruind, maar ik kom er niet achter wat er fout gaat. Hopelijk heeft iemand een gouden tip voor me. De situatie is als volgt:

Videokaart: NVIDIA GeForce 8800 GT met twee DVI-uitgangen en een 7-pins S-Video-uitgang (afbeelding)
TV: Samsung breedbeeld-tv uit 2001 (zo'n bak van ongeveer een kubieke meter) met achterin een antenne-aansluiting en twee scart-aansluitingen. Aan de zijkant zit een 4-pins S-Video-aansluiting, een witte + rode + gele tulpaansluiting en een audio-ingang (afbeelding)
Kabels: bij de aanschaf van mijn videokaart werd een S-Video naar RGB-kabel bijgeleverd (afbeelding)

In een electronicazaak werd mij aangeraden om een RGB-verlengkabel (afbeelding) van 5 meter en een S-Video naar scart-converter (afbeelding) te kopen en e.e.a. op één van de scartaansluitingen van mijn tv aan te sluiten. Zo gezegd zo gedaan. De scart-converter zit nu op scartaansluiting 1 van mijn tv (schuifje input/output staat op input van pc naar tv. Er zit geen kabel in de gele tulpaansluiting van de converter), wat betekent dat het beeld op het AV1-kanaal te zien moet zijn. Dit is echter niet het geval, ik krijg alleen een blauw scherm te zien (geen signaal dus). Mijn pc detecteert de tv wel (als HDTV, geen idee of dat klopt) en ik heb zowel dualview als clone geprobeerd, alsmede verschillende resoluties varierend van 800*600 tot heel groot. Het beeld blijft echter blauw.

Ik doe dus iets verkeerd, óf ik heb me de verkeerde bekabeling aan laten smeren, aangezien er geen signaal door lijkt te komen. Hopelijk is mijn verhaal duidelijk en heeft er iemand een suggestie.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:31
Kijk even in de handleiding van je tv welke scart aasnsluiting s-video over scart accepteert, soms doet de ene scart alleen composiet+rgb en de ander composiet+s-video. Die verloopkabel van je videokaart is trouwens ws een Component (YPbPr) aansluiting (geen RGB) bedoelt om hdtv's analoog aan te sluiten. Past een standaard s-video kabeltje op de aansluiting van je videokaart? Anders probeer die eens naar de s-video aansluiting op de zijkant van je tv.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik vermoed dat de SCART-ingang geen RGB ondersteunt. Wat doet de tweede aansluiting op je televisie?

Ik zou zelf een gewoon een S-Videokabel kopen, want de 4 pinnen passen prima in de aansluiting op je videokaart.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:37
Je hebt in dit verhaal helemaal niets met S-video te maken. Dat verloopje heeft aan één kant weliswaar een op S-video gelijkend stekkertje, maar het gebruikt een paar extra pinnetjes om een YPbPr-signaal (ook wel component video genoemd) uit je videokaart te halen. Bij je TV heb je een YPbPr naar scart verloop, géén s-video naar scart dus.

De hamvraag: ondersteunt je TV dat wel...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm...met andere woorden, de tv-out van mijn videokaart geeft een YPbPr-signaal dat waarschijnlijk niet door de tv ondersteund wordt. Dus zelfs als ik aan een 7 pins naar 4 pins kabel zou kunnen komen en deze op de s-video-aansluiting van mijn tv aansluit, zal dit waarschijnlijk niet werken? Mijn tv is waarschijnlijk te bejaard?

Zou ik in de handleiding van mijn tv moeten kunnen vinden of die een YPbPr-signaal ondersteunt?

Kan ik eigenlijk iets met de tweede DVI-uitgang van mijn videokaart? Of is dat niet compatible met mijn oude tv?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2009 11:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
CodeCaster schreef op woensdag 30 december 2009 @ 11:07:
Ik vermoed dat de SCART-ingang geen RGB ondersteunt. Wat doet de tweede aansluiting op je televisie?

Ik zou zelf een gewoon een S-Videokabel kopen, want de 4 pinnen passen prima in de aansluiting op je videokaart.
Bedoel je dat ik gewoon een 4-pins kabel in de 7-pins aansluiting kan steken?

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

• Nonstandard 7-pin mini-DIN connectors (variant is called "7P") are used on laptops and video cards. A 7-pin socket accepts a 4-pin plug, but not vice versa.
• A 7-pin connector can also transmit YPbPr or RGB component video, though the outputs are usually 3 RCA jacks for YPbPr, and 5 BNC connectors or SCART for RGB. Such cables are often provided with video cards. Used in either of these modes, the pin out is as follows:

1 - Ground (all grounds are connected together)
2 - Ground
3 - Pr (YPbPr) or Red (RGB)
4 - Y (YPbPr) or Green (RGB) [there is no provision for a separate Sync signal]
5 - Ground
6 - Ground
7 - Pb (YPbPr) or Blue (RGB)
Kortom, controleer of je TV RGB danwel YPbPr ondersteunt op één van de SCART-aansluitingen, en zo nee, stouw er dan een gewone S-Videokabel in. Dat moet werken, want op de vier pinnen die dan worden gebruikt wordt een S-Videosignaal uitgegeven.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:31
Heb geen idee of YPbPr over scart mogelijk is, normaal gesproken zitten daarvoor drie afzonderlijke pluggen op de achterkant. Welk type kaart heb je exact, want mogelijk kan de kaart over hetzelfde stekkertje ook composiet en/of s-video uitsturen, kijk anders even in de handleiding. Vergelijk maar eens een plaatje van een s-video aansluiting met die van jouw, als het past gaat het ws ook wel werken. Soms gebruikt een kaartfabrikant een eigen variant, waardoor je aparte verloopkabeltjes nodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor jullie vlotte reacties. Zoals ik het nu zie, lijkt het me niet dat mijn tv YPbPr ondersteunt, aangezien ik e.e.a al op beide scartaansluitingen geprobeerd heb. Ik zal vandaag eens even zo'n 4-pins<>4-pins s-videokabel halen en mijn pc op die manier aansluiten.

Als dat werkt ga ik overigens alsnog huilen, aangezien ik me dan voor zo'n € 35,- aan waardeloze kabels aan heb laten smeren.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:37
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 11:40:
Heel erg bedankt voor jullie vlotte reacties. Zoals ik het nu zie, lijkt het me niet dat mijn tv YPbPr ondersteunt, aangezien ik e.e.a al op beide scartaansluitingen geprobeerd heb.
Kun je misschien een foto plaatsen van de symbooltjes die bij de SCART-aansluitingen staan?

Mijn oude SONY-televisie ondersteunde het wel, maar ik moest dan wel apart voor die ingang kiezen (dus niet gewoon EXT1 of EXT2 kiezen op de TV, maar een speciaal kanaal, even geen idee meer hoe dat genoemd werd).

Een 4-polige kabel in die 7-polige aansluiting stoppen zou sowieso moeten werken trouwens. Ik denk alleen wel dat het beeld beter is, mocht je die YPbPr kabel aan de gang krijgen. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 11:40:
Als dat werkt ga ik overigens alsnog huilen, aangezien ik me dan voor zo'n € 35,- aan waardeloze kabels aan heb laten smeren.
Gewoon met die kabels teruggaan naar de winkel en zeggen dat je eigenlijk toch andere nodig hebt. Een béétje winkel neemt die kabels zonder morren weer in.

Verwijderd

Topicstarter
Xander schreef op woensdag 30 december 2009 @ 12:18:
[...]

Kun je misschien een foto plaatsen van de symbooltjes die bij de SCART-aansluitingen staan?

Mijn oude SONY-televisie ondersteunde het wel, maar ik moest dan wel apart voor die ingang kiezen (dus niet gewoon EXT1 of EXT2 kiezen op de TV, maar een speciaal kanaal, even geen idee meer hoe dat genoemd werd).
Ik ben op dit moment niet thuis, maar ik weet vrij zeker dat ik gisteren bij scartaansluiting 1 de letters RGB zag staan. Bij scartaansluiting 2 stond dit volgens mij niet, maar dit weet ik niet zeker. Uit de post van Nielson begreep ik dat RGB weer een ander signaal is dan YPbPr?
Een 4-polige kabel in die 7-polige aansluiting stoppen zou sowieso moeten werken trouwens. Ik denk alleen wel dat het beeld beter is, mocht je die YPbPr kabel aan de gang krijgen. :)
Enig idee of dat een noemenswaardig verschil in kwaliteit oplevert op zo'n oudere tv?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2009 13:21 ]

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-12 15:41
moest je tv geen s-video ondersteunen krijg je normaal gezien een zwart/wit signaal ipv. kleur (maar nu krijg je niets)

Probeer eens het volgende: tv aansluiten, opzetten en dan pas pc aanzetten. Moet je geen instelling in je driver veranderen? zoiets als s-video selecteren? Staan er geen opties in je tv menu die je moet veranderen?

Verwijderd

Topicstarter
Heb vanmiddag een 4pins<>4pins s-video-kabel gekocht en aangesloten. Werkt perfect! Hartelijk dank voor de hulp!
Pagina: 1