Geschikte wireless usb stick voor ubuntu 9.10 Power PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-06 19:14

SpaceK33z

Webdeveloper

Topicstarter
Ik heb sinds kort Ubuntu 9.10 op mijn iMac G4 staan. Nou is het probleem dat ik op mijn iMac geen draadloos internet heb, en ik geen ethernet kabel in mijn kamer heb.
Omdat de iMac G4 nog een Power PC processor heeft, draait niet elk programma erop en vroeg ik me af welke usb stick voor draadloos internet ik het beste kan kopen. Het programma ndiswrapper werkt niet op PowerPC, dus daarom vallen er al veel af.

Ik heb al een wireless usb stick van Sitecom gekocht, maar die kreeg ik niet aan de praat, en aangezien ik mijn geld toch terug krijg, kan ik die uren die ik er aan zou verspillen beter ergens anders aan spenderen :P.

Op Google kom ik geen nuttige antwoorden tegen, de ene beweert dat diezelfde usb stick wel makkelijk aan de praat te krijgen is, de ander zegt dat het bij hem absoluut niet lukt.

Heeft iemand goede ervaringen met een wireless internet usb stick die op Ubuntu werkt en eventueel ook voor PPC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
In mijn ervaring werken iig atheros en realtec chips out of the box. Verder bestaat er nogsteeds vast wel een lijst met door prism ondersteunde chipsets, als ie daar tussenstaat moet het makkelijk zijn. Daarnaast werken volgens mij alle chipsets die apple zelf uitleverde bij z'n ppc macs ook gewoon in linux, dus je zou kunnen kijken wat er in de ppc macbooks zit qua chipsets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het beste is om een airport kaart op de kop te tikken en die in je iMac te schuiven. Die kaarten worden goed ondersteund. Helaas worden ze niet meer nieuw verkocht dus je zult 'm tweedehands moeten scoren. Op tweedehandsmac.nl zijn er een paar in de aanbieding.

[ Voor 37% gewijzigd door CyBeR op 30-12-2009 14:41 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Kees Kluskens schreef op woensdag 30 december 2009 @ 10:54:
Op Google kom ik geen nuttige antwoorden tegen, de ene beweert dat diezelfde usb stick wel makkelijk aan de praat te krijgen is, de ander zegt dat het bij hem absoluut niet lukt.
Dat komt doordat fabrikanten binnen eenzelfde typenummer soms wijzigen van chip die in dat kaartje zit. Soms wordt dit aangeduid met een hardwareversie (D-Link, Linksys) en soms met een mega lang typenummer (Belkin bijv.). Het enige dat echt uitsluitsel geeft is pci/usb vendor/product id's. (uitlezen met lsusb/lspci).

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-06 19:14

SpaceK33z

Webdeveloper

Topicstarter
@CyBeR: Bedankt voor de tip! Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht :P. Maar is het moeilijk om zo'n kaart in te bouwen of is het gewoon schuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Kees Kluskens schreef op woensdag 30 december 2009 @ 17:44:
@CyBeR: Bedankt voor de tip! Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht :P. Maar is het moeilijk om zo'n kaart in te bouwen of is het gewoon schuiven?
Dat is een kwestie van je iMac even op z'n kop tillen, de aluminium (meen ik, kan ook staal zijn) plaat aan de onderkant losschroeven, en dan de instructies volgen tbv de kaart. Da's redelijkerwijs een kwestie van schuiven idd.

Ik weet alleen niet of jouw iMac een nieuwe of oude kaart moet hebben -- van de iMac G4 zijn er modellen voor beide. De 800MHz in minder modellen gebruiken de oude Airport kaart (in weze een subtiel aangepaste PCMCIA kaart), de snellere gebruiken een Airport Extreme kaart (een Mini-PCI kaartje).

Ah, instructies op teh interwezb:
http://support.apple.com/kb/HT2993 (oude model)
http://www.info.apple.com...c/imacfp.1ghz-apc-cip.pdf (nieuwere)

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 30-12-2009 17:50 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1