Toon posts:

Fysieke server restoren naar virtuele machine

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in het echt 2 DC's draaiende. (2003)
Ik wilde nu deze toestand virtueel hebben om zo experimenten te doen alvorens dit in het echt uit te voeren.
Op DC1 heb ik ook de DHCP draaien.
Wat heb ik gedaan:
Ik heb een system state backup genomen van DC1
Ik heb binnen Vmware workstation een Server 2003 geinstalleerd en upgedated zoals DC1. Tot hier geen probleem natuurlijk.
Maar dan begint het.
Ik importeer de genomen system state van die dc1 in die vmwareserver met ntbackup. (ik hou alle aanbevolen instellingen)
Hij geeft in het rapport enkel een probleem met het terugzetten van framwork 1.....
Ik herstart de server (binnen vmware) en het duurt zeker 5 minuten alvorens de server terug opgestart wordt.
Binnen het apparaatbeheer heb ik gemerkt alle vroegere apparaten in verborgen toestand staan en mijn originele hebben allemaal een uitroepingsteken. ( Error message when you try to set an IP address on a network adapter )
Welliswaar staan alle users en computers in de AD.
De snelkoppelingen naar DHCP, DNS, gebruikers en computers.... staan ook niet in de lijst.
Waar doe ik iets mis?
Ik dacht dat dit als het ware een recovery zou zijn van een gecrashte hardware op een andere machine?

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 09:21
Misschien is dit makkelijker:
http://www.vmware.com/products/converter/get.html

Het is in principe een backup van je systeeminstellingen. Hoe het precies in elkaar steekt kan ik je ook zo niet vertellen.

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad, p2v is een optie.
maar ik dacht, ik zal het doen met een system state want op deze manier kan ik al eens kijken of alles vlot zou verlopen indien de echte server de geest zou geven. Blijkbaar zou ik wel in de problemen zitten (en mss nog vele andere mensen) indien morgen m'n server zou crashen!
Je zou kunnen zeggen dat ik een brandoefening zou doen ;)

Zijn er mensen die dit al gedaan hebben?

• eRRoR.InSiDe
En als je de hardware weggooit voordat je de reboot doet?

En na de restore van de systemstate de vmware converter laten lopen?

[ Voor 38% gewijzigd door eRRoR.InSiDe op 30-12-2009 12:27 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 12:08:
inderdaad, p2v is een optie.
maar ik dacht, ik zal het doen met een system state want op deze manier kan ik al eens kijken of alles vlot zou verlopen indien de echte server de geest zou geven. Blijkbaar zou ik wel in de problemen zitten (en mss nog vele andere mensen) indien morgen m'n server zou crashen!
Je zou kunnen zeggen dat ik een brandoefening zou doen ;)

Zijn er mensen die dit al gedaan hebben?
maar die brandoefening is dalijk nergens voor nodig als het gevirtualiseerd is :*)

Verwijderd

Topicstarter
natuurlijk als dit gevirtualiseerd is is dat niet meer nodig.
Een system state backup is toch duidelijk kleiner dan een p2v.
In de boekskes staat het wel hé, backup system state en dan restore system state, maar meestal op dezelfde machine en dus geen andere aparaten.
En de vraag in m'n eerste bericht blijft dus hé :'(

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-01 13:28
Je doet de restore neem ik aan wel in AD restore mode?
Daarnaast overschrijf je al je instellingen van de virtuele machine (system state pakt bijvoorbeeld ook de registry mee) dus zijn alle instellingen van je VM zijn om zeep geholpen en overschreven door drivers+instellingen dingen van de fysieke machine.

Wat niet meegenomen wordt zijn de gebruikersprofielen dus als je icoontjes hebt die verwijzen naar verschillende services (zoals DNS) dan worden die niet van fysiek naar virtueel overgezet.

System state bestaat uit: http://technet.microsoft....rary/cc785306(WS.10).aspx

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed voor heb:
Systemstate is goed bij problemen op dezelfde machine.
is NIET goed wanneer je naar andere hardware gaat.

Dus is het beter om een tweede domeincontroller te plaatsen om zo de ad te repliceren.(en mss op een andere plaats?)

Maar indien er een brand is? Hoe gaan jullie dan te werk? Zeker wanneer je geen zelfde hardware meer kan krijgen!

(wanneer ik een volledige backup maak van de systeemschijf, is dat niet beter?)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 19:25:
Dus als ik het goed voor heb:
Systemstate is goed bij problemen op dezelfde machine.
is NIET goed wanneer je naar andere hardware gaat.

Dus is het beter om een tweede domeincontroller te plaatsen om zo de ad te repliceren.(en mss op een andere plaats?)

Maar indien er een brand is? Hoe gaan jullie dan te werk? Zeker wanneer je geen zelfde hardware meer kan krijgen!

(wanneer ik een volledige backup maak van de systeemschijf, is dat niet beter?)
bij brand gebruik ik een fatsoenlijk (lees: geen ntbackup) pakket welke systemstate's kan terugzetten op andere hardware.

BackupExec kan dat bv :)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Powershell schreef op woensdag 30 december 2009 @ 19:34:
[...]

bij brand gebruik ik een fatsoenlijk (lees: geen ntbackup) pakket welke systemstate's kan terugzetten op andere hardware.

BackupExec kan dat bv :)
Ja, maar een andere hardware blijft toch andere hardware, met of zonder backupexec???

• eRRoR.InSiDe
BackupExec restored waarschijnlijk of de systemstate zonder drivers voor HD e.d. of gebruikt de standaard drivers zodat het wel normaal werkt na een reboot.

• DoleBole
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01 13:51
Heb je wel de Vmware tools geinstalleerd na de restore?

Verwijderd

Even je titel aangepast :)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 19:41:
[...]

Ja, maar een andere hardware blijft toch andere hardware, met of zonder backupexec???
in backupexec kan je bij een restore aangeven dat je de specifieke hardwaredrivers niet wilt overschrijven. en dus een restore doet van alles zonder de drivers van je targetplatform zodat het gewoon altijd werkt

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
terug van weg :)

inderdaad, ik heb wat zitten lezen en het klopt dat die driver... eruit kunnen zijn indien gewenst.
Dit is jammerlijk een tamelijk duur programma. Ik weet het 'waar voor je geld'.

Ik denk dat Acronis ook zoiets heeft maar een stuk goedkoper.
Ik hou jullie op de hoogte want ik denk dat ik dit programma eens zal aanschaffen (ik mag het eens gebruiken van een verre vriend die ik morgen zie) om een en ander te proberen.

Ik ben er zeker van dat er bij zeer veel firma's (ik spreek dan nog niet over particulieren) zeer veel verloren zou gaan moest er een serieuse brand zijn bij hun computers!!

Enfin, dank aan iedereen die al een bijdrage heeft geleverd en aan iedereen een gelukkig en boordevol IT in 2010 toegewenst.

pc: thx wilhelmstroker voor m'n titel ;)
Pagina: 1