Chasis Fan werkt niet op moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Iceman1987
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-01 20:06
Beste Tweakies,

Gisteren heb ik mijn eerste systeem in elkaar gezet. *O* Ik liet het jaren doen bij de pc-winkels, maar het werd tijd om een keer heft in eigen handen te nemen.

De hele montage is perfect gegaan alles doet het. Behalve de fans die in mijn kast zitten. Ik heb een Thermaltake Soprano kast. Daarin zitten twee 120 mm fans in, een aan de voorkant en een aan de achterkant plus een 92 mm fan aan de zijkant.
De 92mm fan kun je alleen via een molex aansluiting aan sluiten op de PSU. Maar de 120 mm fans hebben naast de molex aansluiting ook een 3 pin aansluiting voor op de moederbord.

Mijn moederbord is trouwens een nieuwe Asus M4A79XTD EVO.
Toen ik het systeem opstarte werkte de fans niet. Pas toen ik ze in de molex aansluiting plaatste gingen ze draaien. Maar zo worden ze niet via de moederbord gecontroleerd en blijven ze continue volop draaien.
Mijn vraag is waarom werken ze niet op de 3pins aansluiting? Hebben ze standaard naast de 3 pins aansluiting nog een molex aansluiting nodig? Lijkt me niet logisch.
Zowel de manual van mijn kast als moederbord heeft me dat niet duidelijk kunnen maken?
Of moet ik het activeren in de bios? Ik heb geen optie kunnen vinden, behalve cool en quiet, maar die is al enabled.
Ik heb het gevoel dat de 3 pins aansluiting op de moederbord geen stroom levert

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Misschien zet het moederbord ze alleen aan als ie het warm krijgt?

meten is weten uiteraard.

Ook is het mogelijk dat er niet voldoende vermogen geleverd kan worden via de moederbord aansluiting.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-01 13:43
Bij mijn mobo staan de casefans standaard uit, als je die wil laten draaien moet je die in de BIOS aanzetten. Vandaar dat ik ook met spanning wacht op mijn nieuwe fancontroler ;)

Desktop | Server | Laptop

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Cpu fan kan normaal alleen geregeld worden(zover ik weet).

In de bios kun je tav fan's, kontrole aanzetten of ze lopen. Dit is voor voedings fan, chassis, etc.
Of je de fan's aan of uit kunt zetten(stroom) weet ik niet.(dacht van niet).

Je hoeft maar 1 aansluiting te gebruiken of 3 pins of voedings kabel.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zoals je zelf al het vermoeden had moet je inderdaad even kijken in je BIOS, en dan onder de tab Power ga je naar Hardware Monitor. Daar vind je CPU en Chassisfan Q-fan control die je op enabled moet zetten waarna je vervolgens kan kiezen tussen Silent, Performance en Turbo. Ik raad je aan eerst eens op de Turbo-stand de casefans te proberen want vermoedelijk dat zonder Q-fan de spanning te laag is, en vandaar je fans niet starten.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
defusion schreef op woensdag 30 december 2009 @ 09:35:
Misschien zet het moederbord ze alleen aan als ie het warm krijgt?

meten is weten uiteraard.

Ook is het mogelijk dat er niet voldoende vermogen geleverd kan worden via de moederbord aansluiting.
Volgens de handleiding max 2A per aansluiting (p42).

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Pagina: 1