• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-01 18:23
In mijn laptop zit één fan, en deze ene fan loopt al een tijd enorm te ratelen, als je een tik op de behuizing boven de fan geeft (je probeert eens wat :/ ) dan is hij even 1 minuut stil en begint daarna weer vrolijk verder te ratelen.

nou kan ik hier ten eerste dus NIET tegen (word langzaam erg, erg Chagrijnig) en ten tweede heb ik het idee, dat hij minder hard draait en dus minder koelt, getuige dat ik al een paar keer heb gemerkt dat tijdens het gamen de laptop vertraagt tot slakken gang. na de laptop een klaptm te geven begint dan de fan te draaien en je kan weer verder.

ik heb al een nieuwe fan besteld, maar deze moet uit de US komen en dat duurt nog wel een weekje of 3 :'(

is er een manier om de fan (tijdelijk) nieuw leven in te blazen?

ik vind namelijk alleen maar guides in de vorm van: maak je laptop open en haal stof weg (al gekeken zit er niet) en haal de oude fan eruit en doe er een nieuwe in.

beide nutteloos :/

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Soms wil het helpen om een beetje naaimachine olie tussen de lagertjes van de fan te spuiten of een beetje WD40 ofzo :).
Nadat je dat gedaan hebt het blad van de fan even met de hand ronddraaien en de fan zelf ook in verschillende posities houden (verticaal, horizontaal sticker boven, sticker onder enzovoort) zodat de olie goed tussen de lagers komt.

Eventueel de laptop voorzichtig op verschillende manieren neerzetten zodat de olie overal goed tussen kan lopen.

• !GN!T!ON
WD40 heb ik helaas niet, wel zie ik een bus met CFS staan. op de bus staat:

loosens
cleans
protects
en lubricates

is dat ook te gebruiken? zo niet dan ga ik een busje WD40 halen

[ Voor 11% gewijzigd door !GN!T!ON op 30-12-2009 09:29 ]

• TheTeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-01 16:11

TheTeek

TheTeek

Dat klinkt als WD40, vergeet alleen niet dat dit een tijdelijke oplossing is, het heeft meer zin de fan te demonteren en het lager met een vettige olie, kogel lager vet of vaseline in te smeren.
Gebruik niet te veel!!!

Overigens is het lager meestal een stalen bus met daardoorheen de as, echt spreken van een lager kun je niet, deze is meestal afgeplakt met een stikkertje, je kunt eventueel een beetje olie proberen toe te dienen met een injectie naald en spuit, klein gaatje door het stikkertje en olie toevoegen. zo doe ik het meestal...

No one knows what TheTeek is

• !GN!T!ON
inmiddels de ingreep uitgevoerd met gezegte CFS en het heeft wel iets geholpen, hij ratelt nu niet meer oorverdovend maar er zit nog wel een zachte "tik" in.

omdat hiervoor de fan helemaal los moest zag ik er nog een type nr. op staan:

adda AB6905HX-EB3

Ik ga eens kijken of deze in nederland ook ergens verkocht word.

iemand een idee waar je in nederland dit soort dingen zou kunnen kopen? ik zit zelf al bij conrad te kijken, maar misschien dat er nog meer van dit soort bedrijven zijn?

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ze staan op eBay: http://stores.shop.ebay.c...5?_nkw=ADDA&submit=Search

... maar wel prijzig ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• !GN!T!ON
helaas staat het juiste type er niet bij, ik heb de shop houder een mailtje gestuurd of hij ook aan dit type kan komen.

eerlijk gezegt vind ik de prijzen nog meevallen trouwens, bij zepto usa hebben ze er ook nog een paar liggen maar die vragen 50 dollar voor het rot ding :X

[ Voor 39% gewijzigd door !GN!T!ON op 30-12-2009 10:14 ]

Pagina: 1