Verwijderd

Topicstarter
Beneden hebben wij een TV staan, met digitale ontvanger van Samsung met Ziggo abbo. Dit functioneert allemaal goed, wel zit er bij het dichtste punt waar het spul het huis binnenkomt een signaal versterker voor de coax. Halen we deze weg is er beneden geen TV kijken mogelijk.

Op verdieping 2 hadden we 2 analoge TV's. Dit werkte goed. Ook op zolder was dit het geval.

Nu is op verdieping 2 een analoog bakbeest vervangen door een Samsung LCD TV, hierbij hebben we een tweede identieke Samsung decoder gekocht en bijhorende Ziggo smartcard die succesvol is geactiveerd.

Boven krijgen we echter geen signaal via het digitale gebeuren. Analoog op de LCD TV werkt wel. We hebben daarna alle nieuwe apparatuur naar beneden gehaald en daar erin geprikt. Beneden werkt alles prima, dus digitaal. Ook zijn de kaartjes en decoderkasten uitwisselbaar, geen probleem. De apparatuur op zich werkt dus.

Boven en op zolder werkt echter niets meer digitaal (dus WEL analoog!). Wat te doen. Moet er op de 2de verdieping ook een coax-signaalversterker komen? Moeten we als test een coaxkabel van beneden naar verdieping 2 leggen om te kijken wat dit doet?

Hulp is welkom.

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-02 12:57
Er moet een sterkere signaal versterker bij de inkomende signaal.
Als je een signaal versterker op verdieping 2 gaat installeren dan versterk je de 'ruis' alleen maar mee en ga je van kwaad naar erger ;)

edit : Je geeft eigenlijk zelf al antwoord !
Je geeft aan dat er een versterker nodig is anders kan er beneden geen tv gekeken worden.
Nu kun je boven geen tv kijken, omdat er dus "geen" versterker is ( a.k.a te zwakke versterker ).

[ Voor 36% gewijzigd door Bloemstukje op 29-12-2009 23:33 ]

gewoon nee.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:42
Je kunt wel kijken bij instellingen van de decoder hoe sterk het inkomende signaal is toch?

Ik heb hetzelfde hier (beneden decoder, mijn kamer decoder (en op zolder staat er ook nog 1)) werkt perfect hoor, zonder versterker zelfs.

Als je maar goede kabels gebruikt heb je eigenlijk geen versterker nodig, tenzij het inkomende signaal gewoon zwak is. Als het inkomende signaal zonder versterker niet sterk genoeg is om digitale TV te kijken zou ik contact op nemen met je CAI leverancier (Ziggo dus)

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2009 23:36 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:19
SanderPS3 schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:32:
Er moet een sterkere signaal versterker bij de inkomende signaal.
Of er moet eens kritisch naar de bekabeling, splitters etc gekeken worden...

Is het analoge beeld ook slecht trouwens? Ik heb zelf toevallig ook net de overstap van een "CRT bakbeest" naar een LCD-tv met digitale televisie gemaakt. De beeldkwaliteit van de analoge televisie was om te huilen (ruis, golvende balken) dus ik vreesde eigenlijk ook al voor de digitale tv-ontvangst, maar dat werkt juist prima. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:47
Hoe zijn de aansluitingen boven aangesloten, komt elke kabel beneden apart samen (ster), is elke aansluiting op elkaar doorgelust (rijg) of is het van alles wat met van die 2-weg splittertjes ertussen?

• Bloemstukje
Xander schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:37:
[...]

Of er moet eens kritisch naar de bekabeling, splitters etc gekeken worden...

Is het analoge beeld ook slecht trouwens? Ik heb zelf toevallig ook net de overstap van een "CRT bakbeest" naar een LCD-tv met digitale televisie gemaakt. De beeldkwaliteit van de analoge televisie was om te huilen (ruis, golvende balken) dus ik vreesde eigenlijk ook al voor de digitale tv-ontvangst, maar dat werkt juist prima. :)
Agree :)
Heb net bij mijn 'schoonouders' hetzelfde probleem gehad, die hadden het alleen al bij hun 1ste tv :X.
Anyway, daar was de bekabeling deels ook het probleem :O.

gewoon nee.

Verwijderd

Topicstarter
@ThinkPad:

Ik kan wel in het decodermenu komen en daar is de signaalsterkte gewoon op zn laagst, onbruikbaar.

@Xander: Tsja.. analoog slecht? Wat is slecht in dat geval, vind ik moeilijk te beoordelen. Geen golvende balken iig.

@ Nielson: Geen idee, zou me niks verbazen als het een mengelmoes is. Volgens mij gaat er vanuit de woonkamer een naar de TV, vanuit daar gesplitst met zo'n van-1-naar-2-connectoren-ding eentje naar boven. Daar weer door naar een andere kamer. En waar die van zolder vandaan komt is mij een raadsel.

Maar wat kan een Ziggo doen aan het feit dat wij zonder voorversterking geen digitale TV kunnen kijken? Een oplossing zou dus kunnen zijn om een goeie profi versterker beneden te plaatsen?

Verwijderd

Wat voor een antennekabel gebruik je?

Als het signaal al versterkt moet worden bij het AOP (Abonnee Overname Punt) om goed signaal te krijgen op de 1e TV...

Je zou Ziggo eens kunnen vragen of ze willen meten hoe sterk het signaal is dat bij jou binnenkomt. Of je zou het bij de buren kunnen vragen of zij ook zo'n beroerd signaal hebben.

• Bloemstukje
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:51:
Wat voor een antennekabel gebruik je?

Als het signaal al versterkt moet worden bij het AOP (Abonnee Overname Punt) om goed signaal te krijgen op de 1e TV...

Je zou Ziggo eens kunnen vragen of ze willen meten hoe sterk het signaal is dat bij jou binnenkomt. Of je zou het bij de buren kunnen vragen of zij ook zo'n beroerd signaal hebben.
Hij geeft aan dat het signaal bij hem beneden in de woonkamer wel goed is voor digitale TV.
Het inkomende signaal lijkt me dus sterk genoeg, de fout zit hem in de bekabeling binnen in zijn huis, of gewoon een te zwakke antenne versterker ;)

Edit : Niet helemaal correct gelezen; zoiets is trouwens wel redelijk normaal hoor. Als je meerdere tv's in huis hebt word een signaal versterker sowieso haast een vereiste. Aangezien een normaal passief splittertje dan niet meer voldoet

[ Voor 14% gewijzigd door Bloemstukje op 29-12-2009 23:54 ]

gewoon nee.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx, zal morgen voor mn ouwelui wel es bellen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:47
Als je een flink aantal tv's aansluit met ook nog lange bekabeling dan kan en zal Ziggo daar weinig aan doen denk ik. Het ingangssignaal moet aan bepaalde voorwaarden voldoen, en voor de rest van de (binnenhuis) bekabeling ben je zelf verantwoordelijk. Probeer dus eerst de bekabeling naar boven precies inzichtelijk te krijgen en kijk wat je hieraan kunt verbeteren. Klakkeloos een zwaardere versterker er tussen gooien heeft niet zoveel nut, dan heb je kans dat tv's dichtbij teveel signaal krijgen. Het mooiste is om alles via een versterker + multitap te verdelen, eentje die bij voorkeur verschillende dempingswaardes op de uitgang heeft welke de verschillende kabellengtes ed compenseren.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als één versterker niet genoeg is om beneden en boven digitaal te kunnen kijken dan is het denk ik verstandig om een kritisch naar coax kabels en connectors te kijken. Grote kans namelijk dat die installatie kwalitatief niet in orde is waardoor je enorm veel verlies hebt. Het grondig vernieuwen van kabels en connectors is in dat geval veel beter als een extra of zwaardere versterker plaatsen.

[ Voor 18% gewijzigd door ik222 op 29-12-2009 23:55 ]

Verwijderd

SanderPS3 schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:52:
[...]
Hij geeft aan dat het signaal bij hem beneden in de woonkamer wel goed is voor digitale TV.
Het inkomende signaal lijkt me dus sterk genoeg, de fout zit hem in de bekabeling binnen in zijn huis, of gewoon een te zwakke antenne versterker ;)

Edit : Niet helemaal correct gelezen; zoiets is trouwens wel redelijk normaal hoor. Als je meerdere tv's in huis hebt word een signaal versterker sowieso haast een vereiste. Aangezien een normaal passief splittertje dan niet meer voldoet
Okee, maar bij zulke afstanden speelt signaalverlies vooral een rol bij slechte kabel. (en/of een goedkope versterker)

Hier nog een link dat een vergelijkbaar geval bespreekt; http://www.circuitsonline.net/forum/view/52279

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:43

Nakebod

Nope.

Vreemd dat je beneden zonder versterker geen eens tv kan kijken. Is dat dan analoog, of ook alleen digitaal in dat geval?

Anyway, wij hadden hier thuis met UPC ook een versterker bij het AOP, 1 tv beneden, 3 naar boven. Hiervan was, als ik het mij goed herinner, 1 aansluiting retourgeschikt (aka signaal kan 2 kanten op). En daar werkt digitale tv wel op.
Boven kon ik wel digitale TV krijgen, maar gaf best veel problemen, wat zich voornamelijk uitte in signaalverlies.
Omdat ook het signaal beneden niet echt optimaal was, waar al wat heen en weer gebeld was met UPC, had men (UPC :?) besloten om een nieuwe versterker ertussen te plaatsen (Gratis, dat dan weer wel _/-\o_ ), welke meerdere retourgeschikte aansluitingen had.
Sindsdien werkt het zowel beneden als boven probleemloos.

Nu weet ik niet of het toeval is dat het sindsdien hier wel werkt, zover ik weet/lees heb je hier wel een retourgeschikte versterker voor nodig.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Retourgeschikt is alleen nodig voor interactieve diensten, ook zonder retourgeschikte versterker moet je wel gewoon digitale tv kunnen kijken.

Dat het dus het normaal digitaal kijken bij jou na het plaatsen van die nieuwe versterker wel probleemloos werkte zegt enkel iets over de sterkte van die nieuwe receiver. Maar het heeft er dus niets mee te maken dat die nieuwe retourgeschikt was.

[ Voor 47% gewijzigd door ik222 op 30-12-2009 00:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update:

We hebben vandaag alle stekkers van de coaxkabels vervangen door beter afgeschermde varianten van Hirschmann, en zoveel mogelijk omgestekkerd naar F-connectoren (schroefconnectoren) en nu werkt het.

Dank voor de tips :)
Pagina: 1