Toon posts:

3 computers (netwerk maken) hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb afgelopen week een nieuwe computer gekocht, en heb nu 3 computers via een router/modem op het internet aangesloten. Maar graag had ik ook bestanden en gegevens van de computers ondeling willen uitwisselen, heb ook zelf wat onderzoek gedaan, maar alle uitleg die ik vind kom ik niet goed mee weg. met name de het instellen van IP nummers en had ik graag meer uitleg over gehad wat te doen. Het gaat om deze 3 computers.

Desktop PC Windows XP
Laptop PC Windows XP
Desktop PC Windows 7

Alle computers zijn met netwerkkabels verbonden, dus dit zit al goed. Nu nog dat netwerkje werkend krijgen.

Ben zelf een computerleek, dus niet al te technisch als het even kan, maar gewoon begrijpelijk voor een beginner.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:59
Als het goed is werkt alles al, netwerktechnisch gezien. Je hoeft normaalgesproken geen IP adressen in te vullen, daar zorgt je router voor als het goed is. Kan je op alle computers al internetten?
Voor het delen van bestanden zou ik toch even verder zoeken op dit forum of via google. Hier zijn namelijk prima howto's voor geschreven.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
FatalError schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 22:42:
Als het goed is werkt alles al, netwerktechnisch gezien. Je hoeft normaalgesproken geen IP adressen in te vullen, daar zorgt je router voor als het goed is. Kan je op alle computers al internetten?
Voor het delen van bestanden zou ik toch even verder zoeken op dit forum of via google. Hier zijn namelijk prima howto's voor geschreven.
Dat heb ik al gedaan, maar ik zie allemaal grote beren op de weg verschijnen, heb de afgelopen 2 kerstdagen hiermee bezig gehouden maar nog steeds geen netwerk

BTW: de 3 computers kunnnen wel op internet, maar krijg ze niet onderling aan de praat om gegevens uit te wisselen.

Waar staat het op dit forum uitgelegt zonder dat ik een HBO ICT opleiding gehad hoef te hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2009 22:58 ]

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
http://www.howtogeek.com/...between-windows-7-and-xp/

Misschien heb je hier iets aan? Het staat er redelijk overzichtelijk uitgeschreven. Nog net niet in macro's

[ Voor 37% gewijzigd door TheMe op 29-12-2009 23:01 ]

There is no place like 127.0.0.1

Verwijderd

Topicstarter
TheMe schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:00:
http://www.howtogeek.com/...between-windows-7-and-xp/

Misschien heb je hier iets aan? Het staat er redelijk overzichtelijk uitgeschreven. Nog net niet in macro's
Heb de link gelezen, echter ik kan nergens iets vinden waar je een wachtwoord oid moet aanmaken, bovendien kom ik niet goed weg met dat Engels geschreven. Als ik die pagina wil vertalen dan krijg ik een heel vreemde vertaling.

Als ik het goed begrepen heb hoef ik niet met IP nummers en dat zwarte dos venster te klooien?

• Mathieuh
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-01 10:26
nee. niet met ipadressen gaan klooien.
dit is gewoon een veeeeeelste basic vraag. zoek gewoon op de website van microsoft of op google op: bestanden delen in netwerk.

je bent echt niet de eerste die wil weten hoe dit moet. Er is genoeg over te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Mathieuh schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:14:
nee. niet met ipadressen gaan klooien.
dit is gewoon een veeeeeelste basic vraag. zoek gewoon op de website van microsoft of op google op: bestanden delen in netwerk.

je bent echt niet de eerste die wil weten hoe dit moet. Er is genoeg over te vinden.
Heb zo'n beetje op alles gegoogled, maar kom er niet uit en het is mij allemaal te technisch. Is er hier niemand die al dan niet tegen betaling voor mij thuis kan instellen?

Edit aanvulling, volgens mij is er iets gelukt. Het het IP adres uit het zwarte dos venstwer eens ingevoerd in de adresbalk van de windows 7 computer , en tot mijn verbazing zag ik enkele afbeeldingen die ik naar de gedeelde map had gesleept op mijn windows 7 computer.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2009 23:32 ]

• SymenGT
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:05
Kijk eens op Youtube voor uitleg over het aanmaken van een netwerk en het delen van bestanden. Misschien kom je dan verder.

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:24:
[...]

Heb zo'n beetje op alles gegoogled, maar kom er niet uit en het is mij allemaal te technisch. Is er hier niemand die al dan niet tegen betaling voor mij thuis kan instellen?

Edit aanvulling, volgens mij is er iets gelukt. Het het IP adres uit het zwarte dos venstwer eens ingevoerd in de adresbalk van de windows 7 computer , en tot mijn verbazing zag ik enkele afbeeldingen die ik naar de gedeelde map had gesleept op mijn windows 7 computer.
Simpelste oplossing is gewoon een hub kopen.

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/mQ7WF.png

edit: tadaaa een zooi hubs aka switches waar je uit kan kiezen. >> http://tweakers.net/pricewatch/cat/311/netwerk-switches.html

[ Voor 8% gewijzigd door Xadeon op 29-12-2009 23:36 ]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:13
Xadeon schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:35:
[...]

Hij heeft op alle pc's al internet, dus een HUB kopen is misschien niet meer nodig.

Verwijderd

Topicstarter
[...]

[afbeelding]

edit: tadaaa een zooi hubs aka switches waar je uit kan kiezen. >> http://tweakers.net/pricewatch/cat/311/netwerk-switches.html
Mijn 3 compters staan via een router/modem (Alcatel speedtoch) met elkar in verbinding en alle 3 de computers kunnen onafhankelijk van elkaar op het internet. Als ik het IP adres van die laptop intyp dan kom ik in die gedeelde map terecht.

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 14:53
[...]

[afbeelding]

Waarom zou hij een hub moeten kopen? Dat lost aan zijn probleem niets op. :?
Hij krijgt op alle pc's al een ip van de router.

Hij hoeft nu op 1 pc alleen nog maar een map te sharen, via cmd + ipconfig te kijken wat het ip van die pc is. En dan via de verkenner op 1 van de andere pc's naar dat ip gaan. Dan zal hij de geshare-de map zien.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:38:
[...]

Mijn 3 compters staan via een router/modem (Alcatel speedtoch) met elkar in verbinding en alle 3 de computers kunnen onafhankelijk van elkaar op het internet. Als ik het IP adres van die laptop intyp dan kom ik in die gedeelde map terecht.
Dan werkt het toch al? Of moet er nog meer gebeuren?

[ Voor 23% gewijzigd door yamahabest op 29-12-2009 23:43 . Reden: antwoord op reply ]

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Ik neem dat je weet waar een hub/switch voor dient, dan weet je ook dat het degelijk een oplossing is voor de TS. Het gaat hem immers alleen om het sharen van bestanden onderling.

edit: het is slechts een kwestie van aansluiten, en je kan aan de slag.

[ Voor 17% gewijzigd door Xadeon op 29-12-2009 23:46 ]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Verwijderd

Aangezien hij al een router heeft zal het daar ook wel mee lukken

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

True. Maar aangezien de TS aan heeft gegeven een leek te zijn in dit onderwerp. Lijkt me de meest handige en minst werk vergende oplossing voor de hand liggend.

• yamahabest
Xadeon schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:45:
Ik neem dat je weet waar een hub/switch voor dient, dan weet je ook dat het degelijk een oplossing is voor de TS. Het gaat hem immers alleen om het sharen van bestanden onderling.

edit: het is slechts een kwestie van aansluiten, en je kan aan de slag.
Die hub, of beter gezegd switch, zit toch al in zijn router, daar is hij toch geen extra hardware voor nodig.

Dat je met een hub aan komt zetten, kom dan in ieder geval met een switch, een hub komt uit de prehistorie...

• Mathieuh
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-01 10:26
het gaat niet om de hardware. het gaat hier om de instellingen. de ts heeft al een modem/switch/router en deze functioneert ook goed, dat is het hele probleem niet. het probleem is gewoon dat de ts geen thuisnetwerk kan maken omdat hij dat niet snapt. neem even de tijd om alle reacties hier te lezen en dit soort onzin is vermeden....

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Zo even snel het topic doorgelezen heb je in principe al een netwerk. Wat is precies je bedoeling wat je met het netwerk wil. Bestand deling of shared maps zijn genoeg handleidingen te vinden op het internet. Ik raad je wel aan mocht je alles geconfigureerd hebben via DHCP dan de deling van mappen en dergelijke via DNS te laten verlopen. Ook al zal je ip-nummer bijna nooit verlopen thuis mocht een lease een keer verlopen is DNS het makkelijkst.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:21

M2M

medicijnman

dus, ga bijvoorbeeld in je windows xp machine, naar het configuratie scherm. klik op netwerken (of iets wat daarop lijkt, in het Nederlands is het allemaal een stukje moeilijker ivm mijn engelse windows xp installatie), dubbelklik op de LAN adapter. Als het goed is is dat er maar eentje. Je krijgt nu een statusschermpje voor je neus, klik op eigenschappen. Nu krijg je een lijst met protocollen die geladen zijn. Kijk even of daar de "microsoft file en printer delen" tussen staat. Zo ja? mooi, zo nee, zit er ook een toevoegen knop :)

Vervolgens, op dezelfde windows xp machine, in het configuratie scherm, dubbelklikken op system. --> computernaam. Schijf dat ding op, of wijzig die in iets simpels en eenvoudigs, minimaal 6 letters / cijfers om het goed onderscheidbaar te houden. (wel even restarten als je het wijzigt).

Vervolgens open je een verkennervenstertje. Dan ga je naar tools of extra (bovenin, in het rijtje bestand, beeld, ...?) en naar opties. Kies voor de middelse tab waar ik de naam van kwijt ben, helemaal onderaan staat simpel file sharing (eenvoudig bestanden delen). Zorg dat daar een vinkje voor staat.

Daarna ga je naar de C schijf, en maak je een nieuw mapje aan. Rechterklik op die map --> delen --> kies maar een naam --> OK

Dan op een andere computer, open je een windows explorer venstertje en typ je in: \ \ [computernaam] (zonder spaties tussen de "\"). En als het goed is zie je nu je gedeelde mapje staan.

Ps. bovenstaande, er vanuit gaande dat alle computers via hetzelfde netwerk op internet kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door M2M op 29-12-2009 23:57 ]

-_-

• yamahabest
Zie ook dit artikel: http://www.tekstenuitleg....elen/bestanden-delen.html

Is een handleiding met plaatjes en al. Dit moet je dus doen op 1 van de Windows XP machines.

[ Voor 29% gewijzigd door yamahabest op 29-12-2009 23:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
yamahabest schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:42:
[...

Dan werkt het toch al? Of moet er nog meer gebeuren?
Ja nu nog de vreemde de vage foutmelding van flac fronted ''runtime error 75 '' oplossen, ik kan in windows 7 geen WAV decoderen naar flac, schijnt te maken te hebben met bit 32 of bit 64. Wie kent deze foutmelding, op google kom ik hoofdzakelijk op Engelstalige sites terecht.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/mpjqo.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2009 00:07 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:49

BHQ

feelthepower schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:38:
[...]
Hij heeft op alle pc's al internet, dus een HUB kopen is misschien niet meer nodig.
Buiten dat, een hub is een archeologische opgraving en die dingen worden echt niet meer nieuw geproduceerd (wellicht voor industriële toepassing maar dat betwijfel ik).

[ Voor 21% gewijzigd door BHQ op 30-12-2009 00:05 ]

• yamahabest
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 00:04:
[...]

Ja nu nog de vreemde de vage foutmelding van flac fronted ''runtime error 75 '' oplossen, ik kan in windows 7 geen WAV decoderen naar flac, schijnt te maken te hebben met bit 32 of bit 64. Wie kent deze foutmelding, op google kom ik hoofdzakelijk op Engelstalige sites terecht.

[afbeelding]
Misschien is het verstandig om daarvoor een nieuw topic te openen? Anders gaat alles zo door elkaar heen lopen.

Verwijderd

Topicstarter
yamahabest schreef op woensdag 30 december 2009 @ 00:09:
[...]

Misschien is het verstandig om daarvoor een nieuw topic te openen? Anders gaat alles zo door elkaar heen lopen.
Zal ik doen heb de laptop nu perfect werkend. Snap de logica nou . zal straks even die derde computer uitproberen, en toevoegen een de windws 7.

In welk subforum kan ik die vraag met die runtime error foutmelding het beste plaatsen?

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
De melding die je nu krijgt is een rechten kwestie zorg dat de rechten op de pc in dit geval de pc waarop je de share hebt aangemaakt goed hebt staan.
Pagina: 1