Toon posts:

[DENON] Oude stereo versterker beter dan moderne receiver?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta versteld, echt letterlijk. Op dit moment heb ik mijn huiskamer aardig verbouwt om te kijken naar het verschil in geluid van mijn apparatuur in huis. Het gaat voornamelijk om het stereobeeld. Nou blijkt mijn oude denon pma-717 met zowel mijn tannoy j-95 en Tannoy Mx2 stereo speaker sets beter aan te drijven dan mijn AVR-2150, en mijn marantz sr5400 ose, gekker moet het niet worden :S . Qua bron heb ik 2 dingen geprobeert, mijn ipod via tulp en mijn pc via tulp naar de pma-717, en als source voor de receivers heb ik digitaal pc en analoog tulp voor ipod.

Ben ik nou gek of ben ik iets vergeten ? Ik weet dat het niet een al te zinnig verhaal is, maar als je wat extra info wil vraag maar raak en ik verstrek het :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:04

dreeke

outdated icon

Waarom is dat gek?

Nieuwer is niet per definitie beter.

[ Voor 52% gewijzigd door dreeke op 29-12-2009 22:42 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

er is hier zelfs een compleet topic over 'stereo versus suround versterker' daar staan een boel argumenten waarom dit inderdaad helemaal niet zo vreemd hoeft te zijn.

ik durf mijn marantz pm 80 MKII naast elke suround versterker tot een 1250 euro te zetten in stereo en de kans is klein dat de reciever het gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet meer dan normaal. Als ik op surround zou moeten overstappen zal ik diep in de buidel moeten tasten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-09 09:37
Zelfde hier, beneden staat inmiddels een Denon AVR-4310 , en die kan net tippen aan mijn Denon DRA-700AE.
Allebeide nieuwe devices, maar zit toch een goeie 1500 euro verschil in ;)
Ik heb het hier dan wel over stereo geluid :)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:30:
Niet meer dan normaal. Als ik op surround zou moeten overstappen zal ik diep in de buidel moeten tasten :P
Nergens voor nodig. Koop een AV receiver met pre-outs voor front L & R, interconnects tussen de pre-outs en je bestaande stereo versterker. Dat kan heel goedkoop. CD of andere muziekbronnen aan je stereoversterker, DVD, BD en andere troep aan je AV receiver. Surround calibreren met een volume van je stereo versterker dat makkelijk te onthouden is zodat je hem daarop kan zetten wanneer je surround gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-08-2024
Alle receivers wel in source direct getest zodat er nergens toonregeling aanstaat?
Ik kan zelf deze verschillen tussen een middenklasse surround en stereo versterker niet horen in direct vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
unkaputbar!!! HELD dat gaat mijn nieuwe opstelling worden!

@gastje13: jazeker toon regeling uit, het klinkt alsnog voller en transperanter echt ik heb het nu ff op een switch gezet tussen voor en achter kanalen en hier opgesteld, echt elk nummer klinkt beter :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:36:
[...]

Nergens voor nodig. Koop een AV receiver met pre-outs voor front L & R, interconnects tussen de pre-outs en je bestaande stereo versterker. Dat kan heel goedkoop. CD of andere muziekbronnen aan je stereoversterker, DVD, BD en andere troep aan je AV receiver. Surround calibreren met een volume van je stereo versterker dat makkelijk te onthouden is zodat je hem daarop kan zetten wanneer je surround gebruikt.
Vraag mij alleen af welk effect op de geluidskwaliteit het gebruik van twee pre-amp's heeft. Daarnaast zit je dan nog steeds met de D/A converter in je receiver. Dan zou mijn losse D/A converter ook zinloos zijn, en de geluidskwaliteit op de front-speakers ook omlaag gaan (vermoed dat de D/A conversie + analoge output van een budget surround receiver niet kan tippen aan een goede stand-alone).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 01:36:
[...]

Vraag mij alleen af welk effect op de geluidskwaliteit het gebruik van twee pre-amp's heeft. Daarnaast zit je dan nog steeds met de D/A converter in je receiver. Dan zou mijn losse D/A converter ook zinloos zijn, en de geluidskwaliteit op de front-speakers ook omlaag gaan (vermoed dat de D/A conversie + analoge output van een budget surround receiver niet kan tippen aan een goede stand-alone).
Je kan natuurlijk ook een eindversterker aan de pre-outs van de AV receiver kunnen hangen, maar ik lees dat de OP een geintegreerde stereoversterker heeft. Dat gaat trouwens prima en is een stuk flexibeler. Daarom zei ik ook dat je je audio bronnen aan je stereoversterker aansluit, in jouw specifieke geval dus je externe DAC. Dan hoef je de DAC in de AV receiver niet te gebruiken.

Wat ik voorstel is trouwens helemaal niet bijzonder en is precies de reden waarom veel AV receivers pre-outs hebben voor front L & R. Je leest niet vaak over de kwaliteitsverschillen tussen pre-outs. Niet veel audiomags testen dit. Stereoplay doet dat bijv wel. Yamaha en Marantz AV receivers hebben vaak betere pre-outs dan de rest vh spul. Om die reden heb ik een Yamaha RX-V1900 gekocht. Overigens hebben ook veel goedkopere AV receivers van bijv. Cambridge Audio en Yamaha front L&R pre-outs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:51
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 00:38:
unkaputbar!!! HELD dat gaat mijn nieuwe opstelling worden!

@gastje13: jazeker toon regeling uit, het klinkt alsnog voller en transperanter echt ik heb het nu ff op een switch gezet tussen voor en achter kanalen en hier opgesteld, echt elk nummer klinkt beter :O
Volgens mij had ik dezelfde suggestie ook aan de andere kant (@fok) al gegeven hoor..... Maar goed ;)
Pagina: 1