BP_LOZ schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 17:03:
[...]
Momenteel draaien alle rollen op 1 server, er is geen edge.
Het zijn zo'n 300 mailboxen met een mailbox grootte van 5GB. Storage loopt over iSCSI naar SAN.
De hoeveelheid mail heb ik niet zo'n kijk op, ik kan het moeilijk inschatten.
Bovenstaand plaatje is ook meer gebaseerd op de (nieuwe) security policy die gehanteerd moet gaan worden.
Daarom willen we een edge die in een DMZ komt, een CAS server voor de client connectivity en een mailbox/hub transport server voor interne mailafhandeling en mailboxen.
Dus:
Backend Mailbox & HUB
Frontend CAS
DMZ Edge
Klopt mijn laatste conclusie?
er is geen reden om met een klein aantal (ja 300 is klein) de mailbox rol te splitsen van de cas. verder is het gebruikelijk om indien er gesplitst wordt, de mailbox juist los te trekken van de cas\hub.
maak het jezelf niet moeilijk, je verstookt meer resources met het splitsen dan dat het je oplevert.
grove schatting kun je uitgaan van 1 backend server met mailbox\hub\cas. 4 cores, memory 4+(300X4)= 5 a 6 gb. daarmee kun je ruim uit de voeten. indien er ook forefront of een andere virusscanner op gaat draaien dien je er 1 a 2 gb memory bij te proppen
qua edge server kun je gewoon af met een dualcore met 2 gb geheugen, indien er veel mail voorbijkomt, of je gaat daar ook virusscannen dan 3 a 4 gb. dualcore is voldoende.
het splitsen van mailbox\hub\cas heeft in jouw situatie geen nut, ook qua veiligheid biedt het niets extras, het is dan een puur cosmetische scheiding. de cas server kan namelijk niet in een DMZ of iets dergelijks geplaatst worden aangezien deze een onbebelemerde toegang nodig heeft tot zowel de mailbox server als AD. dan kun je het beste met een reverse proxy werken, waar ISA\TMG het fijnste werkt voor je eindgebruikers.
verder loopt MAPI (outlook) in 2007 direct naar de mailbox, en niet via de CAS. pas bij exchange 2010 wordt Mapi on the Middle Tier geintroduceerd.
waarom eigenlijk geen ex2010 als je het nog moet opzetten?
[
Voor 3% gewijzigd door
KorneelB op 29-12-2009 17:33
]