Toon posts:

Microfoon voor gebruik met spraaksoftware

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment in het bezit van een Samsung R510 laptop waar wel al een microfoon zit in gebouwd. Op Windows Vista heb ik begrepen dat er drivers voor zijn die omgevingsruis onderdrukken of iets dergelijks (maar dit kan ook een broodje aap zijn! (het zou leuk zijn als iemand dit kan bevestigen/ontkrachten)), maar als dit onder Linux probeer, dan moet ik wel heel dicht bij de microfoon komen wil het goed werken (als ik het signaal versterk dan wordt de ruis natuurlijk ook versterkt). Skype gaat op zich nog wel goed genoeg op een normale afstand, overigens.

Dus ben ik in eerste instantie op zoek naar een microfoon die geschikt is voor spraakherkenning. Eventueel mag het ook een head-set zijn (ik ben niet van plan om de microfoon vast te gaan houden :) ) . Ik weet dat Sennheiser wel goede hoofdtelefoons maken, maar als je puur naar de specificaties kijkt van sommige audio apparaten zouden deze beter moeten zijn dan die van Sennheiser. Ik geef totaal niets om "merken", maar ik heb het idee dat het heel makkelijk is om te liegen over specificaties, aangezien er toch maar een handvol mensen zijn die het kunnen controleren.

Het beste zou het zijn als ik ergens in een winkel een aantal microfoons zou kunnen uitproberen en aan kunnen sluiten, zodat ik zelf onder echte omstandigheden kan zien of het product voldoet, maar ik heb het idee dat dat niet echt gangbaar is.

Een korte samenvatting dan nog: head-set of microfoon die niet voor professionele spraakherkening doeleinden ingezet zal worden, maar wel moet werken en indien er een hoofdtelefoon component bij zit, moet de geluidskwaliteit vergelijkbaar zijn met die van een Sennheiser van een euro of 60-70.

• RK88
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-01 19:58
Beste gang-ster,

Kun je even uitleggen wat je precies wil met spraakherkenning? Wat wil je precies gaan doen?

RK88

Verwijderd

Topicstarter
RK88 schreef op woensdag 30 december 2009 @ 10:00:
Beste gang-ster,

Kun je even uitleggen wat je precies wil met spraakherkenning? Wat wil je precies gaan doen?

RK88
Ik wilde een taalcursus doen waar je ook moet spreken. Technisch weet ik alleen niet hoe wordt herkend of de uitspraak wel goed is. Ik heb net nog een houtje-touwtje-microfoon gevonden en daar lijkt het in ieder geval al een stuk beter mee te werken. Dus, ik weet eigenlijk niet in hoeverre een ander product beter zal zijn nu en of een andere microfoon meer nuance voor dat soort software zal geven.