Ik heb zelf een 3-weekse reis door Indonesie gemaakt afgelopen zomer en heb daarbij m'n SLR meegenomen. Voor de reis heb ik vijf keer opnieuw besloten wat ik aan foto-apparatuur zou meenemen, maar uiteindelijk is het m'n Pentax K10D geworden met Tamron 17-50 (f2.8), Pentax F50 (f1.7) en de compacte telezoom Pentax DA 50-200 (f4-5.6).
Over de SLR op vakantie: Fotografie is een hobby van mij en deze reis leek me een prachtige gelegenheid om m'n ervaring een boost te geven. Maar buiten dat vind ik het leuk om op mooie plekken even rustig een foto te schieten met de juiste scherptediepte, een belichting die mij aanstaat, of eventueel een extra lange of zo kort mogelijke sluitertijd. Zo heb ik zonder flits beelden in donkere tempels gefotografeerd en Balinese dansen vastgelegd. Dat geeft mij absolute meerwaarde van het meeslepen van het apparaat. Dit heb ik overigens geen enkel moment als belemmering gezien: van hostel naar hostel met grote backpack en een daypack, uitstapjes met een daypack en hele korte tochtjes met alleen de schoudertas van de dSLR en een extra lens. In Indonesie hebben hostels bijna altijd twee-persoonskamers, in tegenstelling tot de dorms die in Europa wat gebruikelijker zijn. Volgens mij gaat de twee-persoonskamer in de 'goedkope landen' in Azie vooral op. Een stukje extra veiligheid voor je spullen zal ik maar zeggen.
Mijn tip: als je zus alleen op de Auto-stand fotografeert moet ze het apparaat alleen meenemen als ze gaat fotograferen zonder flits, of in ieder geval in relatief donkere ruimtes. Of als de autofocus erg belangrijk is. Een moderne compact lijkt me anders goed genoeg. En je weet: de beste camera is altijd nog de camera die je bij je hebt. En die kans is groter met een compact.
Over lenzen en superzooms: Ik heb 80% van m'n 1500 foto's gemaakt met de Tamron 17-50. Dan nog ongeveer 19% met de Pentax F50 voor de donkere plekken, close-ups waar ik een kleine scherptediepte wilde, of de momenten waarop ik vond dat ik maar eens gewoon met een vaste brandpuntsafstand moest werken. Die andere procent was met m'n 50-200, omdat ik het zonde vond om 'm niet te gebruiken. Die had ik echt thuis moeten laten. Tele is leuk voor op safari, maar naar mijn idee niet om door Azie mee te trekken. Als je 'm wilt gebruiken in Azie is het waarschijnlijk voor iets dat je opmerkt en net te ver weg is. Waarschijnlijk is het dan een mens of een dier. If so: dan ben je toch te laat met lens opzoeken, wisselen en foto's schieten. Als je je tele dan al bij je hebt. En als je die tijd wel hebt, dan kun je er net zo goed naartoe lopen.

Wellicht soms handig, maar naar mijn idee de moeite van het meeslepen niet waard. Mocht je voor een dergelijke reis (een klein beetje) extra willen investeren, dan is een lichtsterke prime naar mijn idee een betere keuze. Het geeft mogelijkheden bij donkere situaties of snelbewegende objecten, is veelal scherper dan je kitlens of een goedkope tele. En het maakt je creatiever.
Iets teveel uitgewijd en meer gericht op de gevoerde discussie dan de topicstart, maar ik hoop dat ik hier en daar iemand tot dienst kan zijn.
Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!