Toon posts:

DRBD LAN speed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb een testopstelling met 2 (wat oudere) servers, beide voorzien van een LSI megaraid (hardware raid) raid 5 controller en 4x 250gb satadisks, verbonden met een crosscable.

Op beide servers heb ik ubuntu 9.10 geinstalleerd met DRBD en een iscsi target.

DRBD geinstalleerd (sync rate staat op 100M, protocol C), initial sync:
- Replicatie gestart, datatraffic tussen de servers is +/- 35.000kbytes/sec
== replicatie klaar ==

-Iscsi guest, schrijft naar iscsitarget(serverA)
-DRBD staat aan op beide servers
snelheid: +/- 10.000kbytes/sec

-Iscsi guest, schrijft naar iscsitarget(serverA)
-DRBD staat aan op serverA, drbd service gestopt op serverB
snelheid: +/- 30.000kbytes/sec

als ik nu DRBD weer start op serverB, synct hij met +/- 40.000kbytes/sec

==
Zodra DRBD aan staat komt hij dus niet verder dan 100mbit, als dat uit staat doet hij zo'n 300mbit. Een sync doet hij wel met zo'n 300Mbit

waar kan dit aan liggen? en is dit te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ligt waarschijnlijk aan locking. Als er op beide machines data geschreven moet kunnen worden, moet er een write lock worden verkregen op het moment dat een van beide machines naar een block moet kunnen schrijven. Die lock moet worden bevestigd door de andere machine, zodat niet beiden op hetzelfde moment naar hetzelfde bestand gaan schrijven om elkaar daarna van op de hoogte te moeten stellen. Dat zou conflicten opleveren. Kortom, dat zal het waarschijnlijk zijn. En aangezien DRBD niet echt een filesystem is, zal dat waarschijnlijk op block niveau moeten gebeuren. Kortom, er moet nog een en ander worden afgestemd tussen de twee machines als ze allebei als master draaien.

Vandaar dat het syncen wel snel gaat, volgens mij gaat dat alleen als een van beiden slave is, dus de master kan in een keer alle data doorpompen zonder eerst locks te moeten vragen.

Ik denk dat dit het ongeveer wel moet zijn :)