Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Snelheid berekenen voorbijgaand verkeer

Pagina: 1
Acties:

• ivorlandon
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-11 16:53
Heej allemaal,

Ik heb thuis een webcam voor me raam staan, deze is gericht op de weg waar wel is een auto voorbij rijd. Nu zou ik wel is willen weten hoe hard die auto's rijden :P Ik kan het wel met de hand gaan zitten berekenen door 2 foto's te nemen als een auto rijd en dan de afstand delen door de tijd. Maar is hier geen software voor? Moet er toch wel zijn :) weten jullie misschien iets? Ik heb al gezocht op google, maar daar kan ik niet echt wat vinden..

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 13:23
als je webcam motion detectie ondersteund op bv bepaalde plaatsen is ht en eitje. anders kom je denk ik in prof. software terecht.

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:57
Met WebcamXP (google) kan je zorgen dat je webcam automatisch foto's maakt als er beweging is.. dan heb je nog een ander programmatje nodig dat die timestamps vergelijkt, maar 1 stap is dan al gezet.

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 23:27
De theorie is vrij simpel. Een shot zodra een auto het beeld inkomt, een shot wanneer deze weg is.
De afstand tussen de hoeken van het camera beeld een keer meten en dan die afstand delen door de tijd.

Maar of er software voor is... Onder linux heb je wel vrij geavanceerde pakketten waarin je zones in het beeld kunt aanmaken met triggers eraan (zoneminder.com)

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 23:27

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Obliterator schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 19:40:
De theorie is vrij simpel. Een shot zodra een auto het beeld inkomt, een shot wanneer deze weg is.
De afstand tussen de hoeken van het camera beeld een keer meten en dan die afstand delen door de tijd.
Theorie is simpel, maar je maakt toch een denkfout. Bij jouw manier van rekenen rijden de langere auto's langzamer. :+

{signature}

• akjssdk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04-2022

akjssdk

Slurp Slurp

Kijk eens aan: een kant en klare oplossing: http://blog.makezine.com/...n_geschwindigkeitsme.html

Aan de reacties te zien zou het moeten werken

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 13:25
Inderdaad. Je kiest een punt op/van de auto dat je 2x fotografeert en met behulp van de vooraf berekende werkelijke afstand bepaal je de snelheid. Dat kan de voorkant van een auto zijn, maar dan moet je daarna natuurlijk niet de achterkant nemen :P

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-11 02:33

PcDealer

HP ftw \o/

We houden toch wel rekening met eventuele lag van het beeld en het aantal (theortische) fps?

[ Voor 8% gewijzigd door PcDealer op 29-12-2009 21:48 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 23:33

Reptile209

- gers -

<hap>
@PcDealer: als je met 'lag' de lichtsnelheid bedoelt, denk ik dat de fout daarin wel mee valt. Bovendien geldt in alle gevallen dat je 2 frames vergelijkt die op dezelfde manier gemaakt zijn. Eventuele lag in het systeem valt daarmee tegen elkaar weg. Het moeilijkste is inderdaad het goed bepalen van de afgelegde afstand in 2 frames. Ik zou zeggen: verf de stoeprand zwart/wit met blokken van 10 cm, dan kan je vrij nauwkeurig de afgelegde weg bepalen :) </hap>

Zo scherp als een voetbal!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-11 02:33

PcDealer

HP ftw \o/

Reptile209 schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 21:54:
<hap>
@PcDealer: als je met 'lag' de lichtsnelheid bedoelt, denk ik dat de fout daarin wel mee valt. Bovendien geldt in alle gevallen dat je 2 frames vergelijkt die op dezelfde manier gemaakt zijn. Eventuele lag in het systeem valt daarmee tegen elkaar weg.bepalen :) </hap>
Nee, de lag tussen het opnemen van de beelden. Auto is 2 seconden in beeld, dus twee seconden tussen eerste en tweede plaatje. Om allerlei redenen kan de output op het scherm 3 seconden zijn. Lag van 1 seconde. Redenen: processingsnelheid camera, vertraging in het netwerk, processing op de pc.

LinkedIn WoT Cash Converter

• ivorlandon
Ik gebruik al jaren webcamxp voor het vastleggen van beweging, alleen gister kwam ik dus op dat idee :P ik heb even dat programma gedownload en ingesteld! ik zal vanmiddag wel me bevindingen posten :P

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-11 13:50

Brantje

De post is daar >>

rogierweb schreef op woensdag 30 december 2009 @ 10:54:
Ik gebruik al jaren webcamxp voor het vastleggen van beweging, alleen gister kwam ik dus op dat idee :P ik heb even dat programma gedownload en ingesteld! ik zal vanmiddag wel me bevindingen posten :P
Getest, werkt erg goed :)

• ivorlandon
Ja het werkt goed, alleen jammer dat het erg basis is :9 Weten jullie geen programma die wat meer professioneler is? Ik krijg namelijk ook steeds foutmeldingen na een tijdje en het programma sluit het dan af ;(
Pagina: 1