[Apple Cube G4] Hoe repareren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 11:47
Tweakers,

Ik zit met het volgende.
Ik heb van iemand een oude Apple Cube G4 incl. 15" cinema display kunnen overnemen. Prachtig apparaat met 1 probleem. Hij ligt in stukjes. Ik heb ontzettend veel geprobeerd, maar ik krijg hem niet aan de praat. De originele IDE-kabel is niet meer aanwezig. Wellicht dat het daar aan ligt (ik heb deze vervangen door een ding van 2 euro bij de computertoko). Ik heb geen idee. Ik heb niet het idee dat de hardware kapot is. Aangezien ik wel groene lampjes zie op het moederbord. Ik hoor wat spinnen, alleen zet dit niet door. Kunnen jullie mij hiermee helpen of is dit tech die jullie niet meer ondersteunen? Zijn er mensen hier op tweakers die nog repareren en verstand hebben van de cube? Ik wil zo graag dat hij heerlijk werkt, want is een prachtapparaat!

Gr. Mike

Edit..
Ik heb al contact gezegd met redelijk wat apple resellers, maar krijg elke keer de respons dat ze deze tech niet meer ondersteunen..

Verder heb ik nog gekeken naar de voeding, maar krijg ook niet de indruk dat het daar aan ligt. Je kunt de cube aanzetten op 2 verschillende manieren. Bovenop en op het beeldscherm. Beide gaan aan, maar ook meteen weer uit.

[ Voor 18% gewijzigd door aschja op 29-12-2009 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
De IDE-kabel niet per ongeluk verkeerd om aangesloten? Start de cube wel op vanaf OS cd/dvd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik denk dat dit wel een goed forum voor je is: http://www.cubeowner.com/forums/index.php?showforum=30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwreijman
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-12-2023
Hoor je wel de opstart gong geluid uit de speaker komen bij het aanzetten?

He's got a magnet!!! Everybody BACKUP!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
nee.. hij boot helemaal niet.. Krijg niet eens beeld.. Als ik de touchbutton op zowel het beeldscherm als de cube aanraak, licht hij op en gaat weer uit.. Hier hier en daar een spin en thats it.. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Klinkt als kortsluiting ergens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je kunt hem het best eerst zo minimaal mogelijk in elkaar zetten. Dus geen IDE-kabel of evt. insteekkaarten/usb-apparaten etc. Als er meerdere geheugenmodules in zitten probeer of ie het ook met 1 doet. Of haal geheugen er helemaal uit en kijk of er dan iets anders gebeurt (piepjes?).

Controleer verder ook of evt. ventilators zijn aangesloten. Soms zit er een beveiliging op het moederbord dat deze weer uitschakelt als er geen fan is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Bedankt voor de reply.. Ik zal dat zo eens proberen.. Hierbij een update..

Ik heb nu alles aangesloten. Op het moment dat de powersupply in het moederbord gaat, boot hij meteen. Harde schijf hoor ik spinnen en de superdrive hoor ik ook geluid maken. Na een paar seconden herhaalt zich dit. Reboot na reboot. Ik heb 1 groen lampje en 1 rood lampje. DS1 is groen en DS2 is rood. Geen idee of dat moet en wat dat betekent. Ik krijg bij geen enkele boot beeld. Het beeldscherm is via DVI (of zoiets) aangesloten die volgens mij ook van stroom word voorzien via de aansluiting. Zowel de cube als het beeldscherm hebben aanraakgevoelige knoppen. Deze beginnen te knipperen bij iedere reboot. Wellicht zegt het jullie wat..

@Palomar: De cube heeft geen fans, dus daar zal het niet aan liggen.

P.s. Heeft iemand ervaring met MacRepair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 08:29
Klinkt als een defect moederbord. Is het mogelijk om de voeding eens te vervangen door een ander exemplaar? Of CPU, of RAM? Je kunt nog wat dingen testen voordat je hem opstuurt....

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou eens kunnen proberen of hij met andere -low profile- geheugenbankjes wél van start gaat. Ik heb 14 Cubes (tja...), een verkeerd reepje geheugen is het meest voorkomende euvel als een Cube het niet meer doet.
Als je de kans hebt het na te gaan, zorg er dan voor dat er alleen PC133 geheugen in gaat, het liefst met 2-2-2-2 timings. Probeer het ook eens met een enkel 256Mb reepje, als je er 1.5Gb in wilt draaien heb je erg stabiel geheugen nodig. Met minder RAM lijkt een Cube wat vergevingsgezinder.
Als het geheugen het probleem niet is, neem dan eens een andere IDE schijf (je hebt er toch geen SATA schijf in gedaan?) van maximaal 120Gb. Formateer die schijf eerst in een andere PPC Apple (ja, dat maakt wat uit) en zet er Debian Linux op. Check of Linux vanaf die schijf in een andere PPC Apple start en als dat zo is, zet hem dan in de Cube. Grote kans dat ie het nu doet.
Als dat zo is, pak je vervolgens een OSX installatieschijf (OSX 10.4 bij voorkeur, hoewel 10.2 soms wat soepeler draait) en start je de Cube vanuit de OFF positie (en niet de sleep positie) opnieuw. Het handigst is het om de voeding uit het stopcontact te trekken en even te wachten nadat je hem hebt uitgezet.
Dan doe je de stekker er weer in, je houdt de 'C' toets ingedrukt en je installeert OSX.

En als dit alles ook niet werkt en je hebt er helemaal genoeg van, dan wil ik hem wel. :)

Gr. Arthur
Pagina: 1