Opmerking over aangeboden artikelen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RK88
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:19
Beste medetweakers,

Graag zou ik via deze weg iets aan willen stippen waar ik me de laatste tijd aan stoor in de de aangeboden producten via deze website.

Er zijn redelijk wat aanbieders die een product verkopen, en daarbij "laten bieden" zonder de functionaliteit in te schakelen die de website hier voor heeft. Je ziet dan vaak in de reacties "Bod van XXX euro ontangen".

Het storende is, dat je niet kan nagaan of dit bod ook weldegelijk gedaan is. Ik heb het zelf al eens meegemaakt dat ik een bod heb gedaan waarna gemeld werd via e-mail dat "iemand anders" een hoger bod had gedaan. Vlak voor de deadline die de aanbieder heeft gesteld voor zijn advertentie krijg ik ineens een e-mail dat het hoogste bod is ingetrokken en ik de "gelukkige" ben die het product kan kopen.

Ik heb toen dus niet na kunnen gaan of iemand ook ECHT mijn bod overtroffen heeft, aangezien het ook een hele sluwe manier zou kunnen zijn om iemand nog net wat meer te laten betalen voor je product.

Vandaar: ik ben van mening dat er alleen op producten mag worden geboden als de bied-functie is ingeschakeld. Doe je dit niet, dan mag er alleen voor de vraagprijs verkocht worden. Voor een reactie waarin een lager bod gedaan word dan de vraagprijs is dit hele verhaal niet van toepassing. Het is helaas geen waterdichte manier, maar nog altijd beter dan de manier waarop het er nu af en toe aan toe gaat.

Graag zou ik jullie meningen en ervaringen op dit gebied horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
RK88 schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 10:55:
Het storende is, dat je niet kan nagaan of dit bod ook weldegelijk gedaan is. Ik heb het zelf al eens meegemaakt dat ik een bod heb gedaan waarna gemeld werd via e-mail dat "iemand anders" een hoger bod had gedaan. Vlak voor de deadline die de aanbieder heeft gesteld voor zijn advertentie krijg ik ineens een e-mail dat het hoogste bod is ingetrokken en ik de "gelukkige" ben die het product kan kopen.

Ik heb toen dus niet na kunnen gaan of iemand ook ECHT mijn bod overtroffen heeft, aangezien het ook een hele sluwe manier zou kunnen zijn om iemand nog net wat meer te laten betalen voor je product.
Als ik zo'n mail krijg dat iemand anders een hoger bod heeft gedaan, dan zou ik nooit een nog hoger bod doen. Dat doen denk ik weinig mensen, dus een sluwe manier zal het niet echt zijn. Als ik een mail krijg dat ik hem toch 'mag' kopen, dan kunnen er twee dingen gebeuren: Ik doe een lager bod of ik haak ook af. Als ik iets écht nodig heb, dan koop ik een nieuwe. Als ik het tweedehands koop, dan komt het vast nog wel een keer te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En als iemand iets op T.net te koop aanbied kan die persoon dat natuurlijk ook via marktplaats/ebay/speurders doen.

Dan zouden er dus makkelijk via 4 kanalen geboden kunnen worden.

Dus tjah, dat iets niet controleerbaar is, kan natuurlijk. Nog even los van het mond-op-mond circuit.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RK88
Megaflix schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 15:34:
[...]

Als ik zo'n mail krijg dat iemand anders een hoger bod heeft gedaan, dan zou ik nooit een nog hoger bod doen. Dat doen denk ik weinig mensen, dus een sluwe manier zal het niet echt zijn. Als ik een mail krijg dat ik hem toch 'mag' kopen, dan kunnen er twee dingen gebeuren: Ik doe een lager bod of ik haak ook af. Als ik iets écht nodig heb, dan koop ik een nieuwe. Als ik het tweedehands koop, dan komt het vast nog wel een keer te koop.
Ik ben het met je eens dat ik op zo'n moment ook uit principe zou willen afhaken. "Helaas" kom je toch echt wel eens dingen tegen die bijvoorbeeld niet meer gemaakt worden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RK88
RaZ schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 15:46:
En als iemand iets op T.net te koop aanbied kan die persoon dat natuurlijk ook via marktplaats/ebay/speurders doen.

Dan zouden er dus makkelijk via 4 kanalen geboden kunnen worden.

Dus tjah, dat iets niet controleerbaar is, kan natuurlijk. Nog even los van het mond-op-mond circuit.
Als iemand iets via een andere website ook aanbied is het best mogelijk om daar een linkje naar te maken, of op zijn minst te vermelden dat het ook op een andere website staat. Dan begint het verhaal vervolgens weer opnieuw want ook op marktplaats kun je kiezen voor een biedsysteem of een vaste prijs.

Het hele doel van deze post is, dat ik vage of niet-transparante praktijken graag aangepakt zie worden op tweakers. Tweakers blijft een specifieke groep mensen waar via V&A veel interessante dingen worden aangeboden tegen meestal realistische prijzen. Door vroegtijdig in te grijpen en strikte regels te hanteren voorkom je dat in de toekomst vreemde dingen gebeuren zoals op marktplaats etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 21:21
Het punt is alleen dat andere Tweakers dit probleem veroorzaken. Zo ben ik momenteel bezig met de afwikkeling van de verkoop van een product waarbij iets dergelijks opging.
Ik kreeg één openbare reactie, de rest ging of via DM (één) maar het overgrote deel (acht stuks) via email. Geen behaalde de vraagprijs, maar er zaten wel twee dichtbij elkaar. (Het scheelde vijf euro.) Ik heb toen ook een email gestuurd naar de laagst biedende (en heb het ook in de advertentie neergezet) en de mensen tevens verzocht om het bod openbaar te maken.
Dus ik snap helemaal waar je op doelt, maar de verkoper kan er alleen wat aan doen door nooit biedingen te accepteren via email / dm. Minder prettig voor de kopers, maar ik zal het wel in overweging nemen.

Als je het toch over 'fouten' hebt, bij een veiling dan is het wel de veel te lange looptijd van zo'n veiling. Vervolgens krijg je dan vaak het gezeur dat diverse mensen afhaken omdat ze elders al iets zagen en de verkoper maar weer miepen. Ik geloof nog altijd dat een looptijd van een week vaak niet werkt. Een deel reageert meteen en trekt zich terug en een ander deel wacht tot de laatste dag en kijkt of er wat te snipen valt.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RK88
Dadona schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 16:07:
Het punt is alleen dat andere Tweakers dit probleem veroorzaken. Zo ben ik momenteel bezig met de afwikkeling van de verkoop van een product waarbij iets dergelijks opging.
Ik kreeg één openbare reactie, de rest ging of via DM (één) maar het overgrote deel (acht stuks) via email. Geen behaalde de vraagprijs, maar er zaten wel twee dichtbij elkaar. (Het scheelde vijf euro.) Ik heb toen ook een email gestuurd naar de laagst biedende (en heb het ook in de advertentie neergezet) en de mensen tevens verzocht om het bod openbaar te maken.
Dus ik snap helemaal waar je op doelt, maar de verkoper kan er alleen wat aan doen door nooit biedingen te accepteren via email / dm. Minder prettig voor de kopers, maar ik zal het wel in overweging nemen.

Als je het toch over 'fouten' hebt, bij een veiling dan is het wel de veel te lange looptijd van zo'n veiling. Vervolgens krijg je dan vaak het gezeur dat diverse mensen afhaken omdat ze elders al iets zagen en de verkoper maar weer miepen. Ik geloof nog altijd dat een looptijd van een week vaak niet werkt. Een deel reageert meteen en trekt zich terug en een ander deel wacht tot de laatste dag en kijkt of er wat te snipen valt.
Beste Dadona,

Je hebt helemaal gelijk. Op het moment dat je een product voor een vaste prijs te koop zet en mensen gaan bieden, dan denk ik dat dit altijd in de reactie moet onder de advertentie en niet via DM. Ik zou mensen altijd verzoeken dit te doen zodat je meer helderheid in je verkoop verschaft. Maargoed, dan hebben we het nog altijd over oprechte handel in jouw geval aangezien je niet het bod aan het opkrikken bent.

Daar komt ook nog eens bij dat iemand naar mijn mening verplicht is een product voor de vraagprijs te kopen als deze geboden wordt. Stel je biedt iets aan voor 50 euro, iemand post dat hij 50 euro wil geven en kort daarna post iemand dat hij er wel 60 euro voor wil geven. Dan geldt in mijn optiek het bod van 50 euro.

Ik vermoed dat dit voor een aantal mensen misschien niet te begrijpen is, maar laat ik het zo zeggen: er is een verschil tussen een winkel en een veiling. Als je naar een winkel gaat om iets te kopen, en je hebt het geluk het laatste uit het schap te pakken maar iemand roept naar de verkoper dat hij er wel wat meer voor geeft word je denk ik ook boos als de verkoper hier op in gaat.

Om nog even samen te vatten: als je iets wilt verkopen en je hebt een vaste prijs in gedachte waar je genoegen mee neemt --> Vaste prijs advertentie, en de eerste die de vraagprijs geeft krijgt het product

Wil je iets verkopen maar weet je niet goed wat het waard is of denk je een flinke klapper te kunnen maken met je product --> Veilen met het systeem wat tweakers hier voor heeft.

Ik heb overigens geen moeite met een animo-check achtige veiling zolang het maar duidelijk vermeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
RK88 schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 15:55:
Ik ben het met je eens dat ik op zo'n moment ook uit principe zou willen afhaken. "Helaas" kom je toch echt wel eens dingen tegen die bijvoorbeeld niet meer gemaakt worden etc.
Dat is waar het lagere bod komt kijken :) Veilingen doe ik alleen als ik een lage startprijs kan instellen van bijvoorbeeld 1 euro en dan gaat het ook weg voor het hoogste bod. Ook als dat maar een euro is. Alleen echt "waardeloze" meuk dus.

[ Voor 23% gewijzigd door Megaflix op 29-12-2009 16:44 ]

Pagina: 1