Radiator[van je verwarming]

Pagina: 1
Acties:

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Heey, weet iemand het koelvermogen van een verwarming(ofja de radiator dan die in je slaapkamer hangt)?
Eerder gezegt het verwarm vermoge. Maar volgens mij koelt het ook redelijk toch? Wij hebbe nog met die van di ijzeren vinnen aan de achterkant..
Kan een gewoon700liter per uur pompje dit trekken? Die hebben toch maar tot 6meter ofzo? En er loopt heel wat meters door een verwarming lijkt me.
Bedankt:)

Typo's veranderen is lastig op de iPod sorry...

[ Voor 6% gewijzigd door alaintje op 29-12-2009 00:23 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:47

M2M

medicijnman

ik weet niet of een huis tuin en keuken radiator geschikt is voor waterkoeling in een pc, maar probeer vooral (en zet hier je waarnemingen en ervaringen neer..)

-_-

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

alaintje schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 00:21:
Heey, weet iemand het koelvermogen van een verwarming(ofja de radiator dan die in je slaapkamer hangt)?
Zoek online een radiator met dezelfde afmetingen en je krijgt een indicatie? Al zegt het nog weinig, want die getallen zijn bijvoorbeeld bij water van 60 of 70 graden.
Eerder gezegt het verwarm vermoge. Maar volgens mij koelt het ook redelijk toch?
Wat is volgens jou het verschil? Het water in de radiator is warmer dan de omgeving, dus de warmte verplaatst zich van radiator naar omgeving. Je kunt dat zien als het opwarmen van de kamer of het afkoelen van het water. Eén pot nat.
Die hebben toch maar tot 6meter ofzo?
Die hebben wat maar tot 6 meter? Bedoel je de opvoerhoogte? Wil je de radiator twee verdiepingen hoger gebruiken of zo?
En er loopt heel wat meters door een verwarmong lijkt me.
Je kunt zo opmeten hoe breed/hoog je radiator is. Of bedoel je het gehele CV-systeem?

Beetje vaag allemaal als ik heel eerlijk ben :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• alaintje
  • Nu online
De ijzerboer zal die er vast wel hebben liggen denk ik!
En het enigste wat je nodig hebt is wat slang en pompje en blok en LITERS koelvloeistof denk wel 30 ofzo misschien 50...
En een pomp voor de ingang van de rad en een erachtrr(ben je wel al makelijk150euro kwijt heb je dikke 120.3(4) rad voor!!

Sorry ipod wekrt net overzichtelijk. Maar mijn idee is om een radiator van mij verwarming op de kamer(iets dergelijks) te gebruiken in mij wc systeem.. Als je alles horizontaal legt heb je dan minder last van opvoerhoogte jet moet alsnog meters ver weg worden gepompt.
En het gaat mij voirnamelijk om het koelen van het syteem maar daarbij warmt het ook de omgeving op maar dat doen normale radiatoren op je wc koeling toch ook? Ze verplaatsen de warmte gewoon.

(misschien kan ik hem buiten hangen naja zie veel te lelijk uit xD)

[ Voor 47% gewijzigd door alaintje op 29-12-2009 00:33 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

? :P
Als je alles horizontaal legt heb je dan minder last van opvoerhoogte jet moet alsnog meters ver weg worden gepompt.
Je zal inderdaad iets van interne weerstand ondervinden, maar dat het vergelijkbaar is met iets 6 meter recht omhoog pompen (zwaartekracht!) lijkt mij sterk.
En het gaat mij voirnamelijk om het koelen van het syteem maar daarbij warmt het ook de omgeving op maar dat doen normale radiatoren op je wc koeling toch ook?
Uiteraard, dit werkt met alles zo. Ook luchtkoeling warmt gewoon de omgeving op. Daarom vond ik het gek dat je het over de warmtecapaciteit had en los de mogelijkheid om het water te koelen ;)

Over je gehele plan heb ik een vraag: waarom wil je dit? Het lijkt mij nogal lomp: je bent je verwarming in je kamer kwijt of je moet een tweede radiator in je kamer proppen.

Prestaties? Ik vraag me af of het veel beter is dan een klein radiatortje (speciaal voor waterkoeling) met heel veel oppervlak. Een normale radiator is namelijk gebouwd om te werken met hoogwaardige warmte: water uit de CV-keter is meestal een graad of 60 á 70.
Water uit je pc is laagwaardige warmte, evenals bijvoorbeeld vloerverwarming: 30 á 40 graden. Om daar goed gebruik van je te maken (en dus het water flink af te koelen!) heb je veel meer oppervlak nodig: de warmte verdeelt zich immers sneller bij hogere temperatuurverschillen. Vandaar vloerverwarming. Je kunt datzelfde water wel door je radiator gooien, maar je kamer wordt er niet echt warm van.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

alaintje schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 00:27:
De ijzerboer zal die er vast wel hebben liggen denk ik!
En het enigste wat je nodig hebt is wat slang en pompje en blok en LITERS koelvloeistof denk wel 30 ofzo misschien 50...
En een pomp voor de ingang van de rad en een erachtrr(ben je wel al makelijk150euro kwijt heb je dikke 120.3(4) rad voor!!

Sorry ipod wekrt net overzichtelijk. Maar mijn idee is om een radiator van mij verwarming op de kamer(iets dergelijks) te gebruiken in mij wc systeem.. Als je alles horizontaal legt heb je dan minder last van opvoerhoogte jet moet alsnog meters ver weg worden gepompt.
En het gaat mij voirnamelijk om het koelen van het syteem maar daarbij warmt het ook de omgeving op maar dat doen normale radiatoren op je wc koeling toch ook? Ze verplaatsen de warmte gewoon.

(misschien kan ik hem buiten hangen naja zie veel te lelijk uit xD)
Een standaard radiator is meestal niet gemaakt om horizontaal te leggen. Het warme water moet er van boven in om er onder zo koud mogelijk uit komen.

Iperf

• alaintje
  • Nu online
1750x500 mm i.p.v 120x120 mm
875000 mm2 i.p.v 14400 mm2
Is een verwarming dus maarliefst 60 x zo groot
Als je hier allemaal heatsinks op kumt zetten kun je makelijk 1200 watt passief koelen en met een paar 120 mm fans erop zo 1,2Kw denk ik.
Ik zie morgen wel verder.
Ik kon de edit buton niet vinden lol...

Het kopen van een 2e hands rad lijkt mij goedkoop..
En tja lomp.. Dat denk ik ook maar wil gewoon experimenteren lol hebben?
En als er nou een duchtigge peltier tussen zit? Of 2 misschien? Dan je Heb je zo water van 60 graden denk ik.

Maa is gewoon eens voor de lol :) !

[ Voor 30% gewijzigd door alaintje op 29-12-2009 01:08 ]

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
het water in je pc warmt toch nauwlijks op.. anders hadden we wel grotere rads voor in pc's..

ja, daag.

• alaintje
  • Nu online
Uhum? Ik wee niet wat er in jou pc zit maar misschien heb ik een i7 op 3,9 Ghz en 12 gb op 1600 Mhz en 4 ati 5970 in quadro dan zit ech wel aan 1500 watt hoor :) .
Heb ik alleen helaas niet maar het kan :p haha

@Gizz ik bedoel trouwe s de lengte in een verwarming! Heeft dit te maken met opvoerhoogte?
Het is waanzin als je je pomp boven de rad zet da het wat in de rad 'valt' wat eigenlijk in theorie wel zo is. Pomp op laagste punt is he och altijd dat hij het water krigt aangevoerd?

[ Voor 39% gewijzigd door alaintje op 29-12-2009 00:56 ]

• [Remmes]
nou dan pak je 2-3 A klasse pompen en maak je verschillende loops...

of je legt een 1,75 m radiator naast je pc neer wat waarschijnlijk te veel is voor een wc pomp ,maar je doet het toch in de hoop goed te koelen..

i7 op 3.9... komop minimaal 4.0 :P

ja, daag.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

alaintje schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 00:47:
Voor zover ik weet (en ik ben niet into waterkoeling) heeft een WC-radiator heel veel 'vinnen' om het oppervlak te vergroten. Alleen maar de externe maten nemen en een conclusie trekken gaat dan niet op.
Als je hier allemaal heatsinks op kumt zetten kun je makelijk 1200 watt passief koelen en met een paar 120 mm fans erop zo 3 Kw denk ik.
Nu zuig je getallen uit je duim. Daar moet je mee oppassen om teleurstelling te voorkomen :)

Een normale radiator levert zo'n 1,5kW, maar daar gaat dus water van 65 graden in.

Jij stopt in het water zo'n 200W tot 300W energie, veel meer komt er niet af van je computer. Je kunt dan nooit de radiator 3000W af laten geven door er maar een ventilator op te gooien, want die energie is er gewoon niet. Of je moet opeens onder kamertemperatuur komen en tot het absolutie nulpunt door blijven gaan :+

In het gunstigste geval raak je dus van die 200W ook 200W kwijt, of je daar nou extra koelblokken of ventilatoren opzet of niet. Nu raak je toch nooit alle warmte helemaal kwijt, dus laten we het op 180W afgifte in je radiator houden. Je ziet al het onzinnige: je gebruikt een apparaat van 1.5kW om 180W aan warmte af te gaan voeren. Dat soort kleine vermogens kun je prima af met iets dat minder lomp is! :)

• alaintje
  • Nu online
Ja is maar expiriment hè..
Maar als je een verwarming hebt(radiator...) die geeft toch niet 180 watt af?
En ja je hebt gelijk een 120 mm rad heeft veel vinnen maar dit is dan weer wel geheel passief!!
Mijn cpu heeft zeg maar een stress waarde va. 60C hier geeft hij toch op zijn minst 40 van af? Je kunt niet onder de kt komen zonder extreme koeling.

Msschien is een watterchiller als apparte loop hiervoor een optie?
Snahts eorden mijn gedachten heel vaag xD

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat kan, maar je kunt grotendeels ook gewoon even uitrekenen wat het effect is voordat je extra geld en tijd aan iets gaat besteden ;)
Maar als je een verwarming hebt(radiator...) die geeft toch niet 180 watt af?
Als jij er maar voor 200 watt aan warmte instopt zou dat een zeer nette score zijn. Waarschijnlijk geeft hij nog minder af, ik ken de efficientie van die dingen niet uit mijn hoofd, zeker niet met laagwaardige warmte.
Mijn cpu heeft zeg maar een stress waarde va. 60C hier geeft hij toch op zijn minst 40 van af?
Warmt je water dan ook echt tot 60 graden op?
Msschien is een watterchiller als apparte loop hiervoor een optie?
Zodat je radiator al helemaal weinig energie krijgt om te verspreiden? :P

Ik vraag me trouwens nog steeds af of je ervoor gaat zorgen dat je geen verwarming meer hebt in je kamer, of dat je je kamer vol gaat stoppen met extra bakbeest :)

• [Remmes]
volgens mij is het ook zo dat hoe meer water je in een rad hebt hoe minder het temp verschil is tussen begin en einde ( passief dan he)

dat DENK ik dan he.. net als dat een lepel soep sneller afkoelt dan je kom met soep

ja, daag.

• [Remmes]
Gizz schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 01:11:
[...]

Dat kan, maar je kunt grotendeels ook gewoon even uitrekenen wat het effect is voordat je extra geld en tijd aan iets gaat besteden ;)

[...]

Als jij er maar voor 200 watt aan warmte instopt zou dat een zeer nette score zijn. Waarschijnlijk geeft hij nog minder af, ik ken de efficientie van die dingen niet uit mijn hoofd, zeker niet met laagwaardige warmte.

[...]

Warmt je water dan ook echt tot 60 graden op?

[...]

Zodat je radiator al helemaal weinig energie krijgt om te verspreiden? :P

Ik vraag me trouwens nog steeds af of je ervoor gaat zorgen dat je geen verwarming meer hebt in je kamer, of dat je je kamer vol gaat stoppen met extra bakbeest :)
hij gaat de rad passief gebruiken, om stookkosten te minderen, en gebruik dus de hitte die het rad afgeeft.. :P *kuch* XD

ja, daag.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik weet niet of semi-grappige posts het echt duidelijker maken voor alaintje ;)

• alaintje
  • Nu online
Oja, ik geen 1200 watt systeem anders sla j gewoon 2 vliegen in 1 klap (h) haha
En rammes of remmes,
Jij. Hebt zeg maar een kom soep met een kern die langer warm blijft maar als jij 1 liter soep laat vallen koelt het net zo snel af als 10 liter zolang het opp groot genorg is!
Maar als je een kom hebt, heb je een kern die de warmte vasthoud, de verwarming heeft van die mooie driehoek vinnen erop die amper werken xD

• alaintje
  • Nu online
En heeft dus geen kern*

• [Remmes]
Gizz schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 01:21:
Ik weet niet of semi-grappige posts het echt duidelijker maken voor alaintje ;)
iedereen moet toch tegen een grapje kunnen lijkt mij..

stel dat het alles wel werkt en dat het goed koelt.. dan ben ik eigenlijk keihard uitgeluld , laten we maar zeggen

ik zou testjes doen met temp sensoren voor en achter rad, kijken hoe hoog tempratuur verschil is in een test opstelling ofzo

ja, daag.

• alaintje
  • Nu online
En tot morgen want mij ogen vallen dicht :) lator
Ik was al van plan een fan mate kopen voir 4 fans en 4 temps dus kan ik er 2 op aansluiten, voor en achter doen :) naja we zien wel :P

[ Voor 59% gewijzigd door alaintje op 29-12-2009 01:31 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Remmes_NT schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 01:25:
[...]
iedereen moet toch tegen een grapje kunnen lijkt mij..
Het is meer dat ik het idee heb dat hij een paar hardnekkige denkfouten maakt en hij jouw opmerking misschien als nieuwe serieuze informatie zag :P

• alaintje
  • Nu online
'Niet ruzieën!' zegt de leraar..
Haha we spreken morgen wel weer verder heren :)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

een pc radiator heeft 1 tot 2 m2 aan oppervlakte per '120' eenheid. (afhankelijk van merk en type) kijk nog ns naar de platte platen van je verwarming en trek je conclusie.

daarnaast: luchtkoeling zal net zo goed die 200w in de lucht van je kamer brengen als waterkoeling, je kamer zal in de huidige situatie net zo veel opwarmen als dat het zou met waterkoeling.

kortom: koop fatsoenlijke waterkoeling (compacter, betere prestaties, even duur) voor de temperaturen, of hou het bij luchtkoeling (goedkoop)

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-01 14:23
:) Wou dit ook eens doen. Het kan wel, dat is zeker. Alleen is de vraag blijft het koel genoeg normaal dient zo een radiator om 95°c water aftekoelen.
Mij werd er gezegd dat het radiator geen 15°c warmer werd dan kamertemperatuur. Dus eigenlijk bleef je dan op 35°c hangen.

• alaintje
  • Nu online
Nog even één keer voor de duidelijkheid:
Ik wil gewoon eens proberen met een oude verwarming van de schroot :p , als het niet werkt hoef ik er alleen een 120.2 radiator in te hangen en ik heb een gewoon watercool systeem.
Ik doe dit alleen voor de lol, en naar mijn mening moet dit ook gewoon koelen.
En een 2dehands radiator kost hoop ik geen 40 euro :o .
Want dat kost een 120.1 radje wel.

En als dit dan mijn systeem van 450 watt kan koelen tot 30 graden vind ik dit goed genoeg... Mijn Arctic doet het nu met 24 graden idle dus dat vind ik wel vergelijkbaar :) Het is maar gewon voor de fun :p .
Mij werd er gezegd dat het radiator geen 15°c warmer werd dan kamertemperatuur. Dus eigenlijk bleef je dan op 35°c hangen.
Bedoel je dat als je er 50 graden instopt dat het dan niet warmer word dan 35 graden?
De verwarming wordt echt wel 100 graden als jij er lang genoeg water van 80 graden induuwtDe hele kamer zou dan in theorie tot 80 graden stijgen alleen duurt dit heel lang ;p .

[ Voor 30% gewijzigd door alaintje op 29-12-2009 17:16 ]

• Xenomorphh
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

alaintje schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 13:00:
Nog even één keer voor de duidelijkheid:
Ik wil gewoon eens proberen met een oude verwarming van de schroot :p , als het niet werkt hoef ik er alleen een 120.2 radiator in te hangen en ik heb een gewoon watercool systeem.
Ik doe dit alleen voor de lol, en naar mijn mening moet dit ook gewoon koelen.
En een 2dehands radiator kost hoop ik geen 40 euro :o .
Want dat kost een 120.1 radje wel.

En als dit dan mijn systeem van 450 watt kan koelen tot 30 graden vind ik dit goed genoeg... Mijn Arctic doet het nu met 24 graden idle dus dat vind ik wel vergelijkbaar :) Het is maar gewon voor de fun :p .

[...]

Bedoel je dat als je er 50 graden instopt dat het dan niet warmer word dan 35 graden?
De verwarming wordt echt wel 100 graden als jij er lang genoeg water van 100 graden induuwt(eigenlijk heb je dan stoom maar even als voorbeeld :p ).
De hele kamer zou dan in theorie tot 100 stijgen alleen duurt dit heel lang ;p .
Is dat zo?
Als ik een pan op het vuur zet wordt mijn pan ook geen 600+ graden hoor.
Ik vind het heel ambitieus maar hoe wil je een slang op die radiator doen. Die diameter is een stuk groter dan van een pompje. Als je even kijkt naar je buizen zijn het flinke japen.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• alaintje
  • Nu online
Lol, nou...
Die buis van de verwarming zelf is zeer dik ja.
Maa hier gaat een thermostaat op(zo'n draaiknop 8)7 ).
En dan krijg ik echt een smal buisje hoor?
En je hebt toch ook wel omzet stukken enmet wat gedoe krijg ik dit er wel in of over.
Maar wat doen jullie moeielijk? Ik wilhet gewoon eens proberen.
En kun je ook gewoon kraan water in je systeem doen, of tast dit het materiaal METEEN aan?
Dit vol met demi-water gooien lijkt me niet zo'n goedkope oplossing.

@gizz, ik bedoel gewoon als het water 100 graden is, gewoon even niet kijken dat het stoom word, je kon ook 600 xeggen ja, ik bedoel gewoon water van een tempratuur ... :s

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:21
alaintje schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 00:47:
Als je hier allemaal heatsinks op kumt zetten kun je makelijk 1200 watt passief koelen en met een paar 120 mm fans erop zo 1,2Kw denk ik.
Ik zie morgen wel verder.
Ik kon de edit buton niet vinden lol...
Je hebt het hier over frontaal oppervlak terwijl een radiator zoals gebruikt in waterkoeling het moet hebben van de vinnen die tussen de koelbuizen (totaal 11 koelbuizen) zitten en daarmee het totale oppervlak vergroten.. Bij de rads bedoeld voor low rpm fans zit je rond de 10FPI (Fins per Inch). Maar Black Ice GTX rads hebben zelfs 30FPI
Per 120mm is dat dus

120/2,54 x 10 = 50 vinnen. Maal 11 koelbuizen is 550 vinnen.

Radiator is ongeveer 4,5-5cm dik en 1 vin ongeveer 1cm breed. Dus 5cm2 x 550 is 2550cm2 oftewel 255000mm2 of dus 775000mm voor de 30FPI rad. Wil je dat ding vullen met gedestilleerd/demineraliseerd water bij je nog steeds 50,- kwijt alleen aan water.

De eerste 2 uur ofzo zal je zeker leuke temperaturen hebben, maar dat is meer vanwege de totaal te verwarmen liters water dan de afgifte van de radiator van de PC warmte.

[ Voor 3% gewijzigd door Kadett op 29-12-2009 18:01 ]

• Bitbored
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-07-2025
Als ik jouw was, zou ik toch even wat verder onderzoek doen naar hoe warmteoverdracht werkt en hoe water door buizen stroomt, en doe er liefst wat chemie bij ook, voor je je hele PC verneukt en dure dingen koopt die je achteraf niet kan gebruiken.
Met de uitspraak "De verwarming wordt echt wel 100 graden als jij er lang genoeg water van 100 graden induuwt(eigenlijk heb je dan stoom maar even als voorbeeld :p )." heb je al genoeg gezegd om de gemiddelde fysicus moordneigingen te laten krijgen, en aan de rest van je uitleg is ook meer fantasie dan wetenschap te linken.

Zelfs de gemiddelde huishoudmoeder weet dat water onder een hogere druk en/of bij "verontreiniging" kookt (=stoom wordt) bij hogere temperaturen dan 100 graden.

Hoe dan ook, technisch gezien is het mogelijk, hoewel het nut vrij ver te zoeken is.
Veel succes met je test.

• alaintje
  • Nu online
Waarom denken jullie allemaal zo serieus?
Ik wil het gewoon eens proberen :s ...

• [Remmes]
ga het dan doen.. zou ik zeggen...

ja, daag.

Verwijderd

Wel even foto's maken, en wat grafiekjes van de temperaturen...Mocht je het succes kunnen bouwen en laten werken :)

Ik vind zogenaamde "beun" of "redneck" oplossingen altijd uitermate interessant :)

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 16:39
gedemineraliseerd water kan je overigens zo bij de albertheijn haen voor 50 cent de literfles :)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik denk dat je de radiator héééééel vaak mag doorspoelen voordat demi-water zin heeft. Er zit namelijk zoveel zooi in een radiator, zeker als het al een oud ding is.

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 16:39
ook dat, ik zou er eerst een tijdje de tuinslang op aansluiten en hem eens stevig doorspuiten

Verwijderd

Als je het dan wil proberen, niet te veel over lullen en gewoon proberen. Goed veel foto's maken en later benchmarks draaien, dan heeft de rest van de wereld er ook nog wat aan.

Theoretisch geleuter is leuk, maar aangezien niemand hier ooit nog zoiets geprobeerd heeft gaat het nergens over.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:08
de radiator zal zeker zijn werk doen, alleen al door de tijd dat het water in de radiator blijft, tov de tijd dat het door de pc stroomt is al zo hoog dat er genoeg tijd is om af te koelen.
als je de radiator en de pc op gelijke hoogte zet, heb je niet veel te maken met opvoerhoogte oid, omdat de druk of weerstand gewoon heeel laag blijft.

je hebt alleen wel een gigantische hoeveelheid water nodig, en het aansluiten van het een op het ander kan wat problematisch zijn.
je kunt het bijna vergelijken met waterkoeling door bijvoorbeeld permanent water uit de sloot door de pc te pompen en vervolgens weer in de sloot te lozen.
dan verwarm je alleen de sloot ( nou ja.. die paar watts per liter doen natuurlijk heeeel weinig in een sloot.)

het experiment lijkt me dus vooral veeeeeeeeel werk, gedonder en weinig echt resultaat.het enige wat het op kan leveren is dat je achteraf kunt zegen.. uiteindelijk werkte het, als je zo lang doorexperimenteert en doorzet.
maar dat kan ik je nu ook wel vertellen...

end ie driehoekige vinnen op een normale cv radiator doen uiteraard wel degelijk iets.
die vergroten het koeloppervlak aanzienlijk. maar het effect is natuurlijk het grootst bij convectie, dus dat de opwarmende lucht omhoog langs de vinnen stroomt, en zo ook weer koele lucht van onderen meevoert.
de radiator plat leggen vermindert het rendement van de radiator dus, maar wellicht, als de radiator groot genoeg is, voldoet die dan nog steeds voor het koelen van een pc-tje

en voor wat betreft de opwarming van je kamer, die wordt niet warmer dan wanneer je luchtkoeling of wat voor koeling dan ook gebruikt. er komt gewoonniet meer warmte uit je pc, het enige is dat het langzamer of sneller uit je pc wordt getransporteert. ( ok, misschien dat het dan dus 0,1 graad scheelt in een kleine kamer.....)

het beschadigen van ej pc is natuurlijk een belangrijk punt ook, en in dat opzicht is het misschien handig je standaard waterkoelingsspullen voor de pc niet direct aan de radiator te koppelen, maar door een warmtewisselaar te laten stromen die vervolgens weer op de radiator zit. dan heb ej twee gescheiden circuits en verkloot je niet je dure WC spullen.
je hebt dan wel 2 pompjes nodig ipv 1, en het rendement vermindert iets door het verlies in de warmtewisselaar

[ Voor 12% gewijzigd door engelbertus op 30-12-2009 13:19 ]

• alaintje
  • Nu online
Nog bedankt ikga het binekort dnek ik proberen ;) .
en mijn pc is niet kapot als mijn wc setup dat is hè.
er komt geen stuk ijzer door de pomp heen wat toevallig door de buis heen schiet door mijn grafiche akart op weg naar mijn voeding en daar kortsluting veroorzaak(imagination xd).

Maarja tuurlijk draai ik benches :) , en pixs DUH.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

dr zijn gewoon 1/2" slangpilaren die je met n male-male koppelblokje zo in n verwarming kan schroeven ja :) dat alles hebben ze bij de bouwmarkt (en is al voor n tientje aan parts :P)
Pagina: 1