Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ben na lange tijd weer een beetje bezig met design etc. en heb nog wel een beetje basic Photoshop-skills (brushes, masks, basisopmaak etc.) maar ik wil nu ook programma's als Indesign en Illustrator voldoende onder de knie krijgen. Dat wil zeggen: goed genoeg om mijn eigen benodigdheden (logo's, folders etc.) netjes in elkaar te flansen.

Ik dacht dat ik met mijn bescheiden Photoshop-achtergrond wel iets zou kunnen met Illustrator, maar dat valt vies tegen. De makkelijkste dingen lukken niet.

Maar goed, de vraag...

Ik heb handmatig met de Pen-tool twee letters gemaakt voor een logo. De letters zijn de 'A' en de 'K' zoals je kunt zien hieronder. Ik ben er vrij tevreden over: simpel en redelijk strak, zeker voor mijn eerste echte logo.
Als ik de 'A' echter inkleur, dan neemt hij het zogenaamde 'gaatje' in de 'A' ook mee.
Ik wil dat dit gat transparant blijft, zodat je er als het ware doorheen kunt kijken wanneer ik dit logo over en bestaand (photoshop-/indesign-)bestand plak.

Afbeeldingslocatie: http://foto-uploaden.nl/img/0/n9p64so.jpg

Ik heb het geprobeerd door het 'driehoekje' op Exclude te zetten, maar dit lukt niet. Ik heb me aardig suf gegoogled en wat tutorials doorgespit, maar ik vind niets dat mij helpt.

Iemand een (makkelijke) oplossing? Oplossingen als importeren en weer exporteren m.b.v. Photoshop (om de opmaak daar te doen) heeft zeker niet de voorkeur, omdat ik wil weten hoe het echt werkt in Illustrator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

window > pathfinder

beide vormen selecteren en dan op contract klikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daves2hd
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

daves2hd

\o\ EMOTION /o/

^ zoals daar staat. Gewoon zoals je op dat plaatje hebt staan de A en K maken met fill. driehoekje over de A waar het gaatje moet (ook fill). Dan de A + driehoekje helemaal selecteren en windows > pathfinder. Dan de 2e optie en het zou geknipt moeten zijn :P (fill is voor het gemak vind ik zelf)

[ Voor 6% gewijzigd door daves2hd op 29-12-2009 03:05 ]

you should not attack your enemy before fully understanding his potentials

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:10
Het kan zijn dat je daarna nog even een ungroup en release compound path moet doen, waarna je het driehoekje zonder problemen kunt verwijderen. Als je wilt weten of het heeft gewerkt moet je gewoon een gekleur vlak onder het logo plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik lees dat je 'hem op exclude hebt gezet'. Ik denk dat je de laag bedoelt. En daar zit 'm wel het verschil in werkwijze tussen Photoshop en Illustrator. In Illustrator hoef je niet voor elk apart object een nieuwe laag aan te maken.

In Photoshop worden per laag effecten toegepast. In Illustrator kan dat ook wel, maar aangezien je met drukkleuren (transparantie is niet wat je ziet) en met vectoren (geen pixel-effecten) werkt, wil je eigenlijk daar gewoon geen effecten instellen. Lagen in Illustrator zijn meer om groepen objecten te verbergen en te tonen, en er zal vast nog wel een handige toepassing voor zijn (exporteren naar Flash bijvoorbeeld, mét lagen). Maar niet om per laagje een laag-effect of een overvloeimodus in te stellen.

Ook al ben je goed met Photoshop, ik zou je toch aanraden om een boek 'Illustrator for Dummies' of een Classroom in a book ofzo door te nemen. Illustrator mag dan een broertje in de familie van Adobe zijn, het komt van een heel andere achtergrond en werkt anders. En daarmee bedoel ik niet alleen de interface, maar ook de ontwerpen waarvoor je het inzet. Het is niet voor niets dat die programma's naast elkaar bestaan en door Adobe nog nooit zijn samengevoegd. Ze zijn allebei bedoeld voor verschillende typen bestanden / ontwerpen / uitkomsten in (druk)werk en daardoor is de benadering ook in beide heel anders.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs