• AkTje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-08-2025
Zojuist mijn nieuw pc ontvangen van azerty...

Gigabyte Ga-P55A-6
Intel Core i7-860
2x Geil GV36GB1333C9TC DDR3 (6x 2gig)
Intel X25 SSD 80gb
Sapphire Radeon HD 5850
500 watt voeding van Coolermaster

Het begon met de computer in elkaar steken. Geen 2x 4pins voeding voor het moederbord, even snel maar Paradigit gereden om een nieuwe 500watt voeding te kopen en het probleem was opgelost. Alles in elkaar gestoken en testen maar.

Als eerste starte te pc op en na een 15tal seconden rebooten hij zich automatisch, tot nu toe nog geen beeld gezien.. Computer weer open gemaakt, geheugen eruit, opnieuw erin en nu starte hij wel door.

Computer weer netjes aangesloten, geen beeld (op ouderwetse VGA scherm). Ander scherm (digitale uitgang) erbij gepakt en nog steeds geen beeld.. Andere videokaart (redelijk nieuw en 100% zeker dat deze werkt), en krijg hier ook geen beeld mee.

We hebben alles los gehad, van alle oude hd's tot aan de dvdrom drives tot aan de PowerLED. Maar krijgen maar geen beeld.

Iemand ervaringen ermee of iemand die mij ermee kan helpen? Misschien dat het moederbord niet met het geheugen overweg kan?

alvast bedankt!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 21:12

silitek

Tubes Only

Clear CMOS eens. Indien systeem speakertje aangesloten...werkt deze? Geheugen staat niet in de QVL ..
Probeer eens 1 reepje....

Tubes....It's what make music music!

• Lars Kremers
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:28
Socket 1156 ondersteund toch geen triple channel geheugen?

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 21:12

silitek

Tubes Only

Lars Kremers schreef op maandag 28 december 2009 @ 20:20:
Socket 1156 ondersteund toch geen triple channel geheugen?
Dat klopt...! ;)

Tubes....It's what make music music!

• Lars Kremers
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:28
:P Dan wordt het tijd om dual channel geheugen te halen...

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Triple channel geheugen kits werken ook in dual channel. Dat kan het probleem niet zijn.

Wat me opviel is dat het moederbord toch zes geheugen sloten had terwijl een So1156 moederbord er meestal vier heeft. Dus even de handleiding open gedaan en daar staat in dat indien alle zes de slots gevuld zijn, dit met minstens vier single sided geheugen latjes moet. (P16 in de handleiding) Dus met dual sided geheugen latjes kan je maar vier sloten vullen.

Probeer dus eens met vier geheugen latjes waarbij je de eerste drie één slot vrij laat en bij de volgende drie ook één slot. Dus DDR3_3 en DDR3_6 leeg of DDR3_2 en DDR3_5 leeg. In DDR3_1 en DDR3_4 (de witte sloten) zou ik altijd een latje steken.

[ Voor 6% gewijzigd door kluyze op 28-12-2009 21:24 ]

Verwijderd

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen en standaard dingetjes controleren.

• AkTje
kluyze schreef op maandag 28 december 2009 @ 21:21:
Triple channel geheugen kits werken ook in dual channel. Dat kan het probleem niet zijn.

Wat me opviel is dat het moederbord toch zes geheugen sloten had terwijl een So1156 moederbord er meestal vier heeft. Dus even de handleiding open gedaan en daar staat in dat indien alle zes de slots gevuld zijn, dit met minstens vier single sided geheugen latjes moet. (P16 in de handleiding) Dus met dual sided geheugen latjes kan je maar vier sloten vullen.

Probeer dus eens met vier geheugen latjes waarbij je de eerste drie één slot vrij laat en bij de volgende drie ook één slot. Dus DDR3_3 en DDR3_6 leeg of DDR3_2 en DDR3_5 leeg. In DDR3_1 en DDR3_4 (de witte sloten) zou ik altijd een latje steken.
We hebben nu 4x 2 gig werkend.

DDR3_3 leeg
DDR3_6 leeg

Zoals je zegt werkt het nu wel.. hoe krijg ik nu 12 gig werkend? Of moet ik hiervoor het geheugen gaan inruilen voor ander geheugen?

• kluyze
  • Niet online
Dan heb je single sided latjes nodig. Geen idee eigenlijk of dat bestaat in 2GB. Volgens de handleiding/specs is 16GB max mogelijk, en laat dat nu juist 4x4GB zijn. So1366 moederborden/cpu's kunnen meestal tot 24GB gaan.

De handleiding is ook heel onduidelijk en zegt dingen als:
The six DDR3 memory sockets are divided into two channels and each channel has two memory sockets as following:
Channel 0: DDR3_1, DDR3_2, DDR3_3
Channel 1: DDR3_4, DDR3_5, DDR3_6
Er zijn dus twee sloten per channel maar dan noemt hij er drie. Ik gok dat DDR3_2 en DDR3_3 hetzelfde slot zijn en alleen samen gebruikt kunnen worden als er dus in beide een single sided geheugen latje zit. Het zelfde voor DDR3_5 en DDR3_6.

Dus jouw 12GB is onmogelijk werkend te krijgen in dat moederbord volgens mij.

Edit: (extra uitleg over sloten en banken)
Ik dacht dat één slot twee banken waren. Single sided geheugen neemt één bank in, dual sided of double sided neemt twee banken in. Dus volgens mij zijn er bij jouw twee sloten die gezamenlijk twee banken delen. Om twee dual sided latjes te gebruiken heb je dus vier banken nodig. Die twee paarse? sloten hebben er gezamelijk maar twee dus past dat niet.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en ik geen fout gemaakt heb in mijn uitleg.

12GB kan je bereiken met in de witte sloten telkens een latje van 4GB te steken en in de andere telkens een latje van 2GB. Dus 2x4GB + 2x2GB. Opletten als je 4GB geheugen koopt dat registered is, dat gaat namelijk niet samen met je cpu. ECC kan wel.

[ Voor 32% gewijzigd door kluyze op 29-12-2009 00:12 ]

• AkTje
Bedankt voor de uitleg! Gigabyte geeft inderdaad een minder duidelijke beschrijving aan. Meest voor de hand liggende is dus om 4x4 gb erin te steken. Maar aangezien dit een ander prijskaartje heeft, laten we dat maar even links liggen.

Zou je mij kunnen zeggen of het goed gaat als ik dit geheugen erin laat? Dus 4x2, 8gig? Of dat het door een conflict toch langzaam is?

• kluyze
  • Niet online
Het lijkt me dat dat goed moet gaan. Je zou eventueel eens een test kunnen doen. Bv Everest heeft een test om de snelheid van en naar het ram te testen. Als dat goed zit tov wat de bandbreedte zou moeten zijn dan lijkt me dat alles in orde is. Natuurlijk is zo een test maar een synthetische test, maar als die de juiste waarde voor de bandbreedte geeft zou ik er me niet te veel zorgen om maken.

Je zit natuurlijk met die twee overgebleven latjes, misschien kan je daar nog iemand mee blij maken of zo. Je kan die ook natuurlijk gewoon terug sturen maar ik vrees dat je dan de volledige kits terug moet sturen en nieuwe bestellen.

[ Voor 23% gewijzigd door kluyze op 29-12-2009 00:11 ]

• AkTje
Misschien een ander moederbord, of ondersteunt geen een moederbord met deze socket mijn geheugen?

• kluyze
  • Niet online
Het is eerder jouw cpu die het moet ondersteunen. De enige hardware die momenteel triple channel heeft is een Intel core i7 op So1366 dus een i7 in de 9xx reeks met een X58 chipset. De geheugen controller zit sinds de i5/7 op de cpu zelf ipv op het moederbord.

Of er andere sockets bestaan die zes geheugen sloten hebben die elk dual sided geheugen aan kunnen kan je zelf even op zoeken.

[ Voor 20% gewijzigd door kluyze op 29-12-2009 15:28 ]

Pagina: 1