Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvanpinxten
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-09 12:50
Gisteren een BIOS update gedaan naar een nieuwere versie van mijn moederbord, omdat ik af en toe wat blue screens had tijdens bepaalde activiteiten. Ik heb met versie 1.70 een half jaar gedraaid op 3600MHz en 959MHz geheugen, met een kleine overvolt op de CPU.

Op dit moment wordt de snelheid van de CPU en het geheugen juist herkend (dus standaard waardes) indien ik de Fail-Safe Defaults kies. Wanneer ik dan Save & Exit, of reset druk, dan boot de pc gewoon door.

Als ik nu probeer een koude herstart te doen, nadat ik Windows (XP of 7) of Ubuntu 9.04 LiveCD heb opgestart en heb laten afsluiten, dan POST mijn pc niet meer en krijg ik dus alleen nog aan met een bios reset en kan ik weer opnieuw beginnen.

Als ik meteen na de bios de pc uitzet en paar minuten later een koude start probeer, dan kan ik gewoon booten, zonder problemen.
Mijn specs:
  • C2D E7300
  • Cooler Master Real Power M520
  • MSI P45 NEO3-FR iP45
  • Asus Radeon HD4850
  • Samsung 640GB (HD642JJ)
  • Corsair XMS2 Dominator Xtreme Performance TwinX Matched 4x 1GB
Ik weet niet waar ik het probleem moet zoeken. Wie kan mij een duw in de juiste richting geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben niet bekend met je moederbord, maar dit soort dingen heb ik wel gehad.
Je kunt in de BIOS de ACPI nakijken (moet natuurlijk aan staan).
En in de BIOS het voltage voor de geheugen-stripjes even nakijken.
En misschien de geheugen-stripjes en grafische kaart er even uit halen en er goed in terug zetten, zodat het goed contact maakt. Of de geheugen-stripjes van plaats verwisselen.

Bij mij had ik dit soort dingen bij een defecte grafische kaart, en bij het mengen van verschillende geheugen-stripjes van verschillende snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Probeer eens een andere voeding?
Lampjes op het moederbord die foutmeldingen geven?
Wat start er wel op de pc, fan's, lampjes?
Externe hd's en usb sticks verwijderen, dan weer booten.

[ Voor 70% gewijzigd door jan99999 op 30-12-2009 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvanpinxten
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2009 @ 10:26:
Ik ben niet bekend met je moederbord, maar dit soort dingen heb ik wel gehad.
Je kunt in de BIOS de ACPI nakijken (moet natuurlijk aan staan).
ACPI staat standaard aan, ik kan volgens mij zelfs kiezen tussen versie 1.3 en 1.6 (kan nu niet checken, maar dacht dat dat een optie van de ACPI was)
En in de BIOS het voltage voor de geheugen-stripjes even nakijken.
Wordt netjes op 2.1V (en 1066MHz) gezet, ook in de H/W Monitor wordt die waarde correct ingesteld. Wanneer hiervoor een overclock/undervolt had gefaald, dan rebootte het mobo zelf en gaf deze aan dat het de default settings wilde instellen.
En misschien de geheugen-stripjes en grafische kaart er even uit halen en er goed in terug zetten, zodat het goed contact maakt. Of de geheugen-stripjes van plaats verwisselen.

Bij mij had ik dit soort dingen bij een defecte grafische kaart, en bij het mengen van verschillende geheugen-stripjes van verschillende snelheden.
Het zou kunnen dat het de grafische kaart is, zag gisteren dat een van de rode lampjes op mijn HD4850 rood bleef in een bepaalde situatie, maar kon dit niet reproduceren, dus dacht dat dat misschien gewoon een bij-verschijnsel was. (zal proberen om het nog eens op te laten treden)

Geheugenstripjes en de videokaart zitten er nu 9 maanden op dezelfde manier in en heb daar geen boot-problemen mee gehad. Ik zal dat inderdaad maar eens gaan proberen.

Overigens: als ik mijn Intel drive-controller in RAID mode zet, dan kan ik geen MemTests (MemTest86, MemTest86+, GoldMemTest etc) meer draaien, is dit een bekend probleem, of duidt dit ook op incompatibiliteit van bepaalde onderdelen?
jan99999 schreef op woensdag 30 december 2009 @ 12:11:
Probeer eens een andere voeding?
Lampjes op het moederbord die foutmeldingen geven?
Wat start er wel op de pc, fan's, lampjes?
Externe hd's en usb sticks verwijderen, dan weer booten.
Fans beginnen gewoon te draaien, geen verbinding met het beeldscherm, geen lampjes op het mobo, harddisks spinnen op, maar tonen geen activiteit via de LED. Heb alle externe apparaten al verwijdered, en dat gaf geen resultaat... Andere voeding ben ik niet zo gemakkleijk in staat om aan te sluiten, heb er gewoon geen liggen. Heb er naar mijn weten ook nog niet eerder problemen van gehad, maar zal eens kijken of ik idd de voeding eens tijdelijk kan vervangen.

Bedankt voor de opties, jammer dat er nog niemand is die dit probleem herkent, hopelijk kom ik er snel achter wat het probleem is! Als er uiteindeiljk niets mis lijkt met de HW, dan ga ik terug naar de oude BIOS-versie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Probeer voor de grap eens ACPI *uit* te zetten... dit zou wel eens gare ACPI/APIC tabellen kunnen zijn. Dat gezegd, als dit allemaal na update naar de meest recente BIOS gekomen is, is een downgrade terug een duidelijke oplossing. Daarnaast zou een bugmelding bij de fabrikant ook anderen kunnen helpen :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvanpinxten
Bugmedling ben ik mee bezig, maar had kennelijk te weinig informatie over de hardware opgegeven, waardoor ze het nog niet in behandeling hebben genomen. Verder heb ik de BIOS via MSI LiveUpdate gedraaid en heb ik hiervoor geen USB-boot oid uit moeten voeren, waar ik eigenlijk altijd wat huiverig ben, om dus de BIOS terug te zetten.

Deze APIC zorgt volgens mij ook voor de Hibernate en standby? In Stand-By blijft de computer rustig, maar in hibernate wordt ie binnen 5 minuten spontaan weer wakker... Dacht gewoon dat de ondersteuning ruk was, maar misschien duidt dit ook op een brakke ACPI? Thx voor de tips, ga ze vanavond eens uitproberen!

[ Voor 2% gewijzigd door joostvanpinxten op 02-01-2010 10:59 . Reden: te snel gepost, info vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvanpinxten
kleine update: Met ACPI disabled kan ik met de ubuntu live-cd wel booten, maar (waarschijnlijk uiteraard) met mijn huidige windows installs kan ik helemaal niet meer booten. Na het booten van de live-cd kan ik wel doorbooten.

Kent er misschien iemand een linux diagnostische tool, waarmee ik kan zien of er inderdaad BIOS errors worden gegeven. (bij de live-cd kon ik dmesg draaien om te zien welke errors er waren, waaronder een waarschuwing dat ik een PnP incombatible BIOS had)

Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Windows houdt er idd niet van om van ACPI naar non-ACPI te gaan, aangezien dat een andere HAL eist, en dat niet zomaar bij iedere boot gewijzigd kan worde (gruwelijk inflexibel als je beter gewend bent trouwens, maar dat is een andere discussie...)

Probleem is natuurlijk dat je (ook met Linux) met ACPI disabled geen ACPI errors gaat vinden behalve het feit dat ACPI niet aanstaat (met alle gevolgen van dien, zoals die waarschuwing over PnP incompatible meuk).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvanpinxten
Toch maar terug naar BIOS 1.70 ipv 1.A0 (andere BIOSversies heb ik geen ervaring mee). Nu heb ik ook gelijk mijn 1GHz overclock weer terug en kan ik weer normaal booten. Had alleen gehoopt dat met de nieuwe BIOS minder hangers zou hebben. Afwachten wat het bug-report geeft, heb iig weer een computer die gewoon boot! :-)

Bedankt voor alle tips, voor de overige 'problemen' zal ik nog wel 's een ander topic openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

omdat ik af en toe wat blue screens had tijdens bepaalde activiteiten.
Misschien schot voor open doel, maar heb je je overclock wel eens weggelaten en gekeken of je dan nog BSOD's hebt?
Zo nee, heb je dus gewoon een instabiele overclock, maar als je dan toch nog steeds problemen hebt kun je verder zoeken.
Dus probeer eesn je oc weg te halen en kijk het eens aan zou ik zeggen ;)

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Pagina: 1