• RealAlcatraZ
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-01 23:11
Ik heb een probleempje met een server die een oude moet vervangen.

De oude situatie:

Windows Server 2003 SBS
5 clients, XP Pro
Lokaal domein
Filesharing/printersharing
Geen IIS/mail

Dit werkt als volgt:

Router --> Server --> Switch --> Clients
Router geeft een 192.168.1.xxx adres
Server heeft een vast 192.168.1.xxx adres op de router
2e netwerkkaart in de server doet DHCP en geeft IP adressen aan de clients: 192.168.16.xxx
Clients loggen in via XP Pro op het lokale domein met hun user/password

Nieuwe situatie, de enige verandering is een nieuwe server met Windows 2008 Standard 64 bit english.

Ik heb de DHCP role aangezet, server een vast IP gegeven op de router (192.168.1.200) via NIC1. Ik heb een scope aangemaakt (192.168.2.1 - 192.168.2.200) en de domain server draait. De 2e NIC krijgt echter nooit een 192.168.2.xxx adres, maar houdt constant een 169.254-adres, zodat de clients niet online kunnen en alles een 'limited' connectie heeft (clients krijgen ook een 169.254-adres).

Ook heb ik geprobeerd NAT aan te zetten op de router, maar dit helpt niet. De 2e NIC blijft constant het 169.254-adres houden. Het lijkt er dus op dat de DHCP server die draait geen IP uitdeelt, want hij zou ze moeten uitdelen in de 192.168.2.xxx scope.
Ik heb diverse tutorials gevolgd die ik op google kon vinden, maar die zijn eigenlijk allemaal hetzelfde en bieden dus geen oplossing.
Beide netwerkkaarten zijn los geconfigureerd (1 vast IP, 1 DHCP). Als ik ze bridge dan krijgen alle clients een 192.168.1.xxx adres van de router en kunnen ze dus buiten het domein om inloggen, wat niet de bedoeling is. Ze moeten echt een ander intern IP krijgen van de server en niet van de router.

Kan iemand me helpen?

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-01 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Waarom twee netwerkkaarten? (Een netwerkkaart met een vast ip-adres lijkt me wat makkelijker) Je 2e nic via DHCP een adres laten krijgen terwijl hij zelf de DHCP server is, dat lijkt me niet de bedoeling.

Je zou je 2e netwerkkaart een vast ip-adres kunnen geven in dezelfde reeks al je 1e netwerkkaart zonder gateway, hierdoor zouden je clients een ip-adres moeten kunnen krijgen...

[ Voor 30% gewijzigd door Tags NL op 28-12-2009 14:40 ]

https://powershellisfun.com

• RealAlcatraZ
-={Fred_Perry}=- schreef op maandag 28 december 2009 @ 14:39:
Waarom twee netwerkkaarten? (Een netwerkkaart met een vast ip-adres lijkt me wat makkelijker) Je 2e nic via DHCP een adres laten krijgen terwijl hij zelf de DHCP server is, dat lijkt me niet de bedoeling.

Je zou je 2e netwerkkaart een vast ip-adres kunnen geven in dezelfde reeks al je 1e netwerkkaart zonder gateway, hierdoor zouden je clients een ip-adres moeten kunnen krijgen...
Het is 1 in, 1 uit. Dus NIC1 gaat naar de router, NIC2 naar de switch waar de clients op aangesloten zitten.
De 1e NIC heeft een vast IP met de router als DNS en zorgt voor de verbinding met internet.

De 2e NIC zou moeten DHCP'en, of is dit helemaal verkeerd gedacht?

Verwijderd

je DHCP server moet een vast ip krijgen, je zult die 2e nic dus ook een vast ip moeten geven

• RealAlcatraZ
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 14:45:
je DHCP server moet een vast ip krijgen, je zult die 2e nic dus ook een vast ip moeten geven
De 2e NIC zit niet rechtstreeks op de router, dus moet ik die dan een IP in de 192.168.2.xxx (scope) of 192.168.1.xxx (router) geven? Op de oude server heeft de 2e NIC een IP in de tweede reeks (op die server is dat 192.168.16.xxx).
Als ik de 2e NIC het adres 192.168.2.2 geef, zonder gateway/DNS dan staat er bij status: IPv4 Connectivity: limited.

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

RealAlcatraZ schreef op maandag 28 december 2009 @ 14:50:
[...]

De 2e NIC zit niet rechtstreeks op de router, dus moet ik die dan een IP in de 192.168.2.xxx (scope) of 192.168.1.xxx (router) geven? Op de oude server heeft de 2e NIC een IP in de tweede reeks (op die server is dat 192.168.16.xxx).
Als ik de 2e NIC het adres 192.168.2.2 geef, zonder gateway/DNS dan staat er bij status: IPv4 Connectivity: limited.
Een adres die in de clientrange zit, je mag wel dns servers opgeven op de 2e nic maar niet een gateway (Je 1e nic routeert het verkeer voor de clients en deze wordt dan opgegeven als gateway adres in je DHCP options?)

Is de SBS2003 server je ISA server? Hoe zit je netwerk in elkaar?

Verwijderd

Je zult je 2e NIC een vast ip in de scope 192.168.2.xxx moeten geven (het is in dit subnet dat hij ip's moet gaan uitdelen).

Wanneer je de DHCP server role wil installeren op je server dan zal hij vragen welke nic hij zal gebruiken, je moet daar dus zorgen dat je de juiste selecteert (192.168.2.xxx)

edit: bij het herlezen van je startpost zie ik dat je router ook ip's uitdeelt (aangezien de clients een ip krijgen waneer je server in bridge mode staat). Als je server het enige toestel is dat aan je router hangt, en deze toch een vast ip krijgt, heeft het niet veel zijn om je router als dhcp server te gebruiker

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2009 15:01 ]

• RealAlcatraZ
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 14:57:
Je zult je 2e NIC een vast ip in de scope 192.168.2.xxx moeten geven (het is in dit subnet dat hij ip's moet gaan uitdelen).

Wanneer je de DHCP server role wil installeren op je server dan zal hij vragen welke nic hij zal gebruiken, je moet daar dus zorgen dat je de juiste selecteert (192.168.2.xxx)

edit: bij het herlezen van je startpost zie ik dat je router ook ip's uitdeelt (aangezien de clients een ip krijgen waneer je server in bridge mode staat). Als je server het enige toestel is dat aan je router hangt, en deze toch een vast ip krijgt, heeft het niet veel zijn om je router als dhcp server te gebruiker
Er staat nog een pc (buiten de server om) op de router, vandaar dat die gewoon op DHCP staat, maar die moet verder niets doen binnen dit netwerk.

Dus ik moet de DHCP role installeren op de 192.168.2.xxx NIC die geconfigureerd staat zonder gateway en niet op de 192.168.1.200 NIC, ik denk dat dat steeds fout ging, ik probeer dit even.

• RealAlcatraZ
Dit heeft geholpen, tot bepaalde hoogte.
De DHCP server werkt, de 2e NIC staat op 192.168.2.1 en de 1e client die ik aansloot kreeg 192.168.2.2, alleen er is geen verbinding met internet.
Op een of andere manier moet dus NIC 1 aan 2 worden gelinkt? Connectivity in WIndows Server staat ook nog steeds op limited.

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

RealAlcatraZ schreef op maandag 28 december 2009 @ 15:20:
Dit heeft geholpen, tot bepaalde hoogte.
De DHCP server werkt, de 2e NIC staat op 192.168.2.1 en de 1e client die ik aansloot kreeg 192.168.2.2, alleen er is geen verbinding met internet.
Op een of andere manier moet dus NIC 1 aan 2 worden gelinkt? Connectivity in WIndows Server staat ook nog steeds op limited.
Wat voor options geef je mee in je DHCP configuratie? DNS servers en natuurlijk de router/gateway zijn belangrijk, zijn die te benaderen vanaf je clients?

• RealAlcatraZ
-={Fred_Perry}=- schreef op maandag 28 december 2009 @ 15:22:
[...]

Wat voor options geef je mee in je DHCP configuratie? DNS servers en natuurlijk de router/gateway zijn belangrijk, zijn die te benaderen vanaf je clients?
NIC1:

Vast IP 192.168.1.200
Gateway/DNS: 192.168.1.50 (router)

NIC2:

Vast IP 192.168.2.1
Geen gateway/DNS

Dan heb ik DHCP role aangemaakt, zonder gateway en met een scope 192.168.2.1-192.168.2.200
DNS server vraagt 'ie wel om, maar ik heb geen idee wat ik daar moet invullen, de router? De andere NIC?

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

RealAlcatraZ schreef op maandag 28 december 2009 @ 15:34:
[...]

NIC1:

Vast IP 192.168.1.200
Gateway/DNS: 192.168.1.50 (router)

NIC2:

Vast IP 192.168.2.1
Geen gateway/DNS

Dan heb ik DHCP role aangemaakt, zonder gateway en met een scope 192.168.2.1-192.168.2.200
DNS server vraagt 'ie wel om, maar ik heb geen idee wat ik daar moet invullen, de router? De andere NIC?
Je scope zou 192.168.2.2-192.168.2.200 moeten zijn, je DHCP server heb je .1 gegeven en die moet je dan of excluden uit je DHCP range of je range aanpassen.

Je hebt toch een eigen DNS server draaien op je SBS2003? Deze kun je laten forwarden als het buiten je eigen dns zone gaat richting je router.

Maar wat heb je nu als DHCP option ingevuld bij router/gateway en kunnen je clients daar wel bij?

Verwijderd

Volgens wat ik opmaak uit je startpost ziet je netwerk ze zo uit:

router --------> server -------> switch --------> clients
--------> client

Tenzij je deze opstelling met een bepaalde reden gebruikt, zie ik er het nu niet van in. Al het verkeer dat naar buiten moet, moet namelijk over je server.

• RealAlcatraZ
-={Fred_Perry}=- schreef op maandag 28 december 2009 @ 15:40:
[...]

Je scope zou 192.168.2.2-192.168.2.200 moeten zijn, je DHCP server heb je .1 gegeven en die moet je dan of excluden uit je DHCP range of je range aanpassen.

Je hebt toch een eigen DNS server draaien op je SBS2003? Deze kun je laten forwarden als het buiten je eigen dns zone gaat richting je router.

Maar wat heb je nu als DHCP option ingevuld bij router/gateway en kunnen je clients daar wel bij?
De SBS2003 server gaat eruit, de server wordt compleet vervangen voor een nieuwe, welke dus Server 2008 standard draait. Op SBS2003 was dit een stuk makkelijker, vandaar dat ik er nu even niet meer uitkom.

Ik doe de role even opnieuw zo, dan zie ik precies wat ik heb gedaan.

Bij mijn weten draait er geen DNS server en is dat nodig als het verder geen webserver is? Van buitenaf hoeft niemand op de server, alleen vanaf de clients. Het enige wat de server doet is filesharing voor documenten etc. en er zijn wat netwerkprogramma's die het nodig hebben om in een domein te draaien.

Config is zo:

(het is 1 router met ingebouwde 4 poort switch, poorten 3 en 4 hebben niets aangesloten)

Kabelmodem >> Router WAN
Router poort 1 >> aparte computer, alleen internet access, geen server access
Router poort 2 >> server NIC1
Server NIC2 >> switch >> clients die op de server moeten + internet access

Verwijderd

Met die opstelling moet je je server instellen zodat hij verkeer routeert van 192.168.2.xxx subnet naar het 192.168.1.xxx subnet. Dit kan met bv route add command.

Met deze opstelling moet echter al het extern verkeer over je server, dus ik vraag mij af in hoeverre dit de bedoeling is.

Misschien kan je beter volgende opstelling gebruiken:

router poort 1 >> aparte computer
router poort 2 >> server
router poort 3 >> switch >> clients

en dan de router als dhcp server laten functioneren

ofwel

router poort 1 >> aparte pc
router poort 2 >> switch >> server
-------------------->> switch >> clients
en dan je server als dhcp server gebruiken

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-01 10:14
of

Router > switch

switch:
Vlan 1 aparte computer
Vlan 2 Server met clients

Don't trust an atom, they make up everything.

• RealAlcatraZ
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 16:12:
Met die opstelling moet je je router instellen zodat hij verkeer routeert van 192.168.2.xxx subnet naar het 192.168.1.xxx subnet. Dit kan met bv route add command.

Met deze opstelling moet echter al het extern verkeer over je server, dus ik vraag mij af in hoeverre dit de bedoeling is.

Misschien kan je beter volgende opstelling gebruiken:

router poort 1 >> aparte computer
router poort 2 >> server
router poort 3 >> switch >> clients

en dan de router als dhcp server laten functioneren

ofwel

router poort 1 >> aparte pc
router poort 2 >> switch >> server
-------------------->> switch >> clients
en dan je server als dhcp server gebruiken
Het is op zich geen probleem als alle data over de server gaat, gaat het nu ook en is nooit een probleem geweest. En het werkt nu op SBS2003 ook gewoon allemaal prima.
Ik heb nu alles geprobeerd en de DHCP server werkt prima, alleen krijg ik geen internet access op de clients en blijft de NIC2 op limited connectivity staan. Ook heb ik de DNS role aangezet, maar dit helpt verder niet.

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

RealAlcatraZ schreef op maandag 28 december 2009 @ 16:19:
[...]

Het is op zich geen probleem als alle data over de server gaat, gaat het nu ook en is nooit een probleem geweest. En het werkt nu op SBS2003 ook gewoon allemaal prima.
Ik heb nu alles geprobeerd en de DHCP server werkt prima, alleen krijg ik geen internet access op de clients en blijft de NIC2 op limited connectivity staan. Ook heb ik de DNS role aangezet, maar dit helpt verder niet.
Gebruik je nu Active Directory of niet eigenlijk? Je geeft aan lokaal domein, maar weet niet wat je daarmee bedoeld? (Zitten alle clients in een workgroup? Zo ja, dan kun je de router als DNS server gaan gebruiken. Zitten ze in een AD? Zo ja, dan moet je forwarding instellen in je DNS server naar de DNS servers van je provider en dus de clients de DNS server laten gebruiken op de server zelf om AD dingen te kunnen doen)

Kun je de gateway wel pingen die je je ingesteld via DHCP? Kun je eens een ipconfig /all doen op een client en die hier posten?

• RealAlcatraZ
-={Fred_Perry}=- schreef op maandag 28 december 2009 @ 17:21:
[...]

Gebruik je nu Active Directory of niet eigenlijk? Je geeft aan lokaal domein, maar weet niet wat je daarmee bedoeld? (Zitten alle clients in een workgroup? Zo ja, dan kun je de router als DNS server gaan gebruiken. Zitten ze in een AD? Zo ja, dan moet je forwarding instellen in je DNS server naar de DNS servers van je provider en dus de clients de DNS server laten gebruiken op de server zelf om AD dingen te kunnen doen)

Kun je de gateway wel pingen die je je ingesteld via DHCP? Kun je eens een ipconfig /all doen op een client en die hier posten?
Active Directory staat aan en kan ik niet uitzetten omdat het in een domein draait.
De clients loggen in op het domain, met hun user/password wat op de server staat ingesteld, dus niet via een workgroup. Dit moest voor bepaalde software die ze draaiden.

De roles op de server zijn:

Active Directory Domain Services (niet verwijderbaar)
DHCP Server
DNS Server

Usernames, namen die daarbij horen, passwords en rechten worden dus door de server beheerd en niet door de client op de pc zelf.
Ik zal een ipconfig /all doen op een client zodra ik de mogelijkheid heb en die hier posten.

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

RealAlcatraZ schreef op maandag 28 december 2009 @ 18:00:
[...]

Active Directory staat aan en kan ik niet uitzetten omdat het in een domein draait.
De clients loggen in op het domain, met hun user/password wat op de server staat ingesteld, dus niet via een workgroup. Dit moest voor bepaalde software die ze draaiden.

De roles op de server zijn:

Active Directory Domain Services (niet verwijderbaar)
DHCP Server
DNS Server

Usernames, namen die daarbij horen, passwords en rechten worden dus door de server beheerd en niet door de client op de pc zelf.
Ik zal een ipconfig /all doen op een client zodra ik de mogelijkheid heb en die hier posten.
Ok, je moet dan dus in ieder geval de DNS server gebruiken op je Domain Controller (Windows 2008 server) en daar Forwarders instellen voor alle domains anders dan je eigen naar je ISP zijn DNS servers. Ben benieuwd naar je ipconfig van een pc en of die pc wel de domaincontroller (of een ip-adres op internet) kan pingen...

• RealAlcatraZ
-={Fred_Perry}=- schreef op maandag 28 december 2009 @ 18:03:
[...]

Ok, je moet dan dus in ieder geval de DNS server gebruiken op je Domain Controller (Windows 2008 server) en daar Forwarders instellen voor alle domains anders dan je eigen naar je ISP zijn DNS servers. Ben benieuwd naar je ipconfig van een pc en of die pc wel de domaincontroller (of een ip-adres op internet) kan pingen...
Ik zit even zonder switch, dus dat gaat morgen weer worden. Het staat nu in een testopstelling, de SBS2003 server is nog live.
Het vreemde is dat ik daar nooit dit soort dingen heb hoeven doen. Alleen domein instellen, DHCP aanzetten en het draaide meteen.

Ik krijg dus als client wel een IP maar kom niet op internet, Google doet bijvoorbeeld al niks.
Forwarders heb ik bij SBS2003 ook nooit hoeven instellen. Is er niet een settings migratie tool van 2003 naar 2008? Heb hier naar gezocht maar kon niks vinden behalve upgrade, maar de server is fysiek een andere en dit is de system builder versie, niet de upgrade/retail. SBS2003 is een OEM van Dell trouwens, maar dat zou niet uit moeten maken neem ik aan.

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als je op je SBS2008 even de RRAS wizard(verglijkbaar met oude ICS) doorloopt, dan kan je aangeven of er geroute moet worden tussen de 2 nics , en welke aan i-net verbonden is en welke intern.
Denk nl. dat je dat nog niet gedaan hebt.
Kan je controleren door hetvolgende te doen.

ping eerst vanaf je client naar je 2e nic van je serve.r
als dat werkt ga je naar 1e nic van je server pingen
daarna probeer je de router te pingen
en daarna google.nl of een ip , zodat je kan controleren waar het ophoudt

www.degroot-it.nl

• RealAlcatraZ
degroot schreef op maandag 28 december 2009 @ 20:11:
Als je op je SBS2008 even de RRAS wizard(verglijkbaar met oude ICS) doorloopt, dan kan je aangeven of er geroute moet worden tussen de 2 nics , en welke aan i-net verbonden is en welke intern.
Denk nl. dat je dat nog niet gedaan hebt.
Kan je controleren door hetvolgende te doen.

ping eerst vanaf je client naar je 2e nic van je serve.r
als dat werkt ga je naar 1e nic van je server pingen
daarna probeer je de router te pingen
en daarna google.nl of een ip , zodat je kan controleren waar het ophoudt
Ga ik morgen direct proberen. 2008 is standard, niet small business server overigens, dat was 2003.

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
RealAlcatraZ schreef op maandag 28 december 2009 @ 22:12:
[...]

Ga ik morgen direct proberen. 2008 is standard, niet small business server overigens, dat was 2003.
en is het gelukt?

www.degroot-it.nl

• RealAlcatraZ
Ik kon nu pas verder gaan. Ik heb RRAS aangezet, maar nu krijgen mijn clients weer een 169-IP. Eerst was dat wel een 192.168.2.xxx adres, alleen had ik nog geen internet access.
Ik ben dus eigenlijk terug bij af.

• RealAlcatraZ
Ik heb nog eens diverse tutorials doorlopen, zonder succes.

RRAS: wel een goed IP, wel kunnen inloggen op het domein, geen internet
ICS: wel een goed IP, wel internet, maar niet kunnen inloggen op het domein

Verwijderd

hmm je bent vergeten routing aan te zetten op je server. je kan namelijk niet een ip adres toegewezen krijgen als je zelf de dhcp bent.
zou een beetje raar zijn.
je kan wel je 2de nic zelf een ip geven.
maar je zou eigenlijk routing moeten aanzetten op je server dan kan je wel de 2de nic gebruiken

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2010 16:47 ]

• RealAlcatraZ
Ik heb routing & remote access aan staan, ik heb LAN forwarding aangezet, NAT translation staat aan en nog steeds helemaal niks. 2e NIC krijgt een 169.254-adres en dus kan ik niks.
Als ik er nou 192.168.2.1 van maak dan heb ik evengoed geen internet op de clients.

• RealAlcatraZ
Ik heb een reinstall gedaan omdat ik de domain controller niet kon herconfigureren, zelfs de computernaam kon ik niet wijzigen.
Zelfs zonder domain controller en gewoon alleen NAT, RIP en alle andere tutorials krijg ik geen internet op de 2e NIC, wel gewoon op de eerste die ook een vast IP naar de router heeft.
Zijn er ergens echt goeie tutorials te vinden misschien? In Server 2003 SBS was het echt 5 minuten werk, hiermee ben ik nu al weken bezig.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
logisch, de naam van een DC kun je ook niet wijzigen. das 'by design'

howto: http://www.redline-softwa...ows-server-nat-router.php

A wise man's life is based around fuck you

• RealAlcatraZ
Powershell schreef op zondag 17 januari 2010 @ 15:57:
logisch, de naam van een DC kun je ook niet wijzigen. das 'by design'

howto: http://www.redline-softwa...ows-server-nat-router.php
Ok duidelijk. Hij staat nu goed VOOR ik de DC heb geïnstalleerd.
Link die je geeft beschrijft precies wat ik wil, ik ga het proberen, bedankt.

• RealAlcatraZ
Het eerste gedeelte is gelukt, er is nu internet op de clients. Nu ga ik ADDS installeren en kijken of ik A ) op het domein kan inloggen B ) ik dan nog internet heb. Spannend!

• Zwelgje
RealAlcatraZ schreef op zondag 17 januari 2010 @ 19:49:
Het eerste gedeelte is gelukt, er is nu internet op de clients. Nu ga ik ADDS installeren en kijken of ik A ) op het domein kan inloggen B ) ik dan nog internet heb. Spannend!
en config ook direct even je firewall goed, 2008 heeft itt 2003 RRAS geen 'basic firewall' functionaliteit meer in rras. (je moet het dus met de hand goed instellen)

• RealAlcatraZ
Internet op clients werkt
Firewall op 2008 heb ik even uitgezet, die komt als laatste.

Ik kom nu alleen het domein niet meer op. Client krijgt netjes een IP uit de range van de 2e NIC (192.168.2.xxx) en heeft dus gewoon internet.
Dan moet ik ze in het domein zetten. Ik heb de computer en user + password aangemaakt op de server in de domaincontroller en XP (client) zegt steevast:

A domain controller for the domain [domain naam] vouls not be contacted.

Bij details staat: 0x0000005B4 ERROR_TIMEOUT

Daarop vond ik dit: http://www.octeamdenmark....0005b4-error_timeout.html

Ik kan de gateway (192.168.2.1) gewoon pingen, maar nslookup servernaam.domainnaam werkt niet, ik krijg timeouts. Dus toch iets op de server wat nog niet goed gaat.
Nu moet ik wel zeggen dat de naam van de domaincontroller niet de naam is van een webdomein, of eigenlijk wel maar dan anders, beetje lastig, probeer het uit te leggen:

Stel het gaat hier om pietjepuk bv, die heeft een website pietjepuk.nl, gewoon een hosting account bij een hoster.
De server, die op kantoor staat, geven we de naam: pukserver, we gaan dit draaien op het lokale domain pietjepuk.nl, dus de server is dan: pukserver.pietjepuk.nl en de clients er omheen loggen ook in op het domain pietjepuk.nl, wat verder niet gekoppeld is aan het www-adres pietjepuk.nl Dat moet toch gewoon kunnen, gezien alles lokaal is? Zo gaat het nu met SBS 2003 namelijk ook gewoon, maar ik vermoed toch dat Server 2008 hier moeilijk over doet...

edit: ik vermoed dat ik er dan dus pietjepuk.local van moet maken ipv .nl, ik ga dat eens proberen, als dat nog kan...

[ Voor 3% gewijzigd door RealAlcatraZ op 17-01-2010 20:35 ]

• Zwelgje
clients hebben als DNS server toch wel de 2008 server en niet die van je internetprovider :?

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc754941.aspx

[ Voor 24% gewijzigd door Zwelgje op 17-01-2010 20:39 ]

• RealAlcatraZ
Powershell schreef op zondag 17 januari 2010 @ 20:39:
clients hebben als DNS server toch wel de 2008 server en niet die van je internetprovider :?

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc754941.aspx
Ja klopt, dat stond wel in die link van een paar terug, maar ik heb DHCP aangezet omdat ik niet elke client zelf wil configureren, dus 192.168.2.1 is de DNS server, al heb ik geen DNS role geïnstalleerd, dat zal ik dan wellicht ook moeten doen?
En dus domain instellen op .local

• Zwelgje
RealAlcatraZ schreef op zondag 17 januari 2010 @ 20:41:
[...]

Ja klopt, dat stond wel in die link van een paar terug, maar ik heb DHCP aangezet omdat ik niet elke client zelf wil configureren, dus 192.168.2.1 is de DNS server, al heb ik geen DNS role geïnstalleerd, dat zal ik dan wellicht ook moeten doen?
En dus domain instellen op .local
er is wel een dns server aanwezig op je netwerk> de domaincontroller die dns draait :) daar mogen ze naar verwijzen

pietjepuk.nl naar .local is een domain rename..:P http://technet.microsoft....rary/cc738208(WS.10).aspx

[ Voor 9% gewijzigd door Zwelgje op 17-01-2010 20:45 ]

• RealAlcatraZ
Powershell schreef op zondag 17 januari 2010 @ 20:44:
[...]

er is wel een dns server aanwezig op je netwerk> de domaincontroller die dns draait :) daar mogen ze naar verwijzen

pietjepuk.nl naar .local is een domain rename..:P http://technet.microsoft....rary/cc738208(WS.10).aspx
Dat deed 'ie net nog niet, ben ik nu aan het instellen. We gaan het zien, ik heb zo het gevoel dat ik er bijna ben, het werkt alleen allemaal nog niet.
Het is mij ook een raadsel waarom het allemaal zo ingewikkeld is geworden, in SBS 2003 kostte me dit nog geen tien minuten.

• RealAlcatraZ
Ok, nu het .local is en DNS aangezet is kan ik inloggen op het domain, zolang de user/pass is aangemaakt op de server èn ik heb internet op de clients. Helemaal goed dus tot zo ver, nu moet ik nog e.e.a. testen, maar als dit blijft werken is het eindelijk af. En uiteraard alvast dank aan iedereen die heeft geholpen.

• Zwelgje
RealAlcatraZ schreef op zondag 17 januari 2010 @ 20:48:
[...]

Dat deed 'ie net nog niet, ben ik nu aan het instellen. We gaan het zien, ik heb zo het gevoel dat ik er bijna ben, het werkt alleen allemaal nog niet.
Het is mij ook een raadsel waarom het allemaal zo ingewikkeld is geworden, in SBS 2003 kostte me dit nog geen tien minuten.
bij SBS2003 gaan ze er vanuit dat de beheerder een 'dummy' is die niks zelf kan :P

bij de full versions moet je wel weten waar je mee bezig bent

• RealAlcatraZ
Powershell schreef op zondag 17 januari 2010 @ 21:13:
[...]

bij SBS2003 gaan ze er vanuit dat de beheerder een 'dummy' is die niks zelf kan :P

bij de full versions moet je wel weten waar je mee bezig bent
Qua Windows servers ben ik dat ook wel een beetje, ik kan beter overweg met Debian, maar dat kon in deze situatie niet ivm bepaalde software die onder Windows Server moet draaien.

Het nadeel van 2008SBS is dat er geen dual nic support op zit, dus daar had ik sowieso niks aan. En een beetje meer hulp had wel gemogen, het is niet bepaald goedkope software. SBS was dus eigenlijk ook voldoende geweest, die heeft geloof ik max 75 client support. Maargoed, tot zo ver werkt het en dat is het belangrijkste.
Pagina: 1