Engineer Stewie schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 06:36:
[...]
Dat is een mooie overklok.
Ik draai op 4009 MHz met mijn E8500 (9.5*422) en heb er daarna nooit meer aangezeten.
Mijn voltage is 1.31V in cpu-z idle en1.296V in cpu-z stressed.
Waarde ingesteld in bios 1.35V in de BIOS (geweldige Vdroop op zo een gigabyte mobo

).
MSI kan er ook wat van hoor

. Nouja volgens mij staat het in de bios op iets als 1,5v en dan in CPU-Z op of rond de
1,38v. EDIT: Ik heb te lang niet gekeken naar mijn CPU-Z, het voltage is 1,405v

. Toch keurig zo op idle. Temp wordt iig niet te hoog. Hoe warm wordt jouw cpu?
Ik heb 'm voornamelijk geOC'd omdat hier twee graka's (4850's, met 512MB in hangen). Die proc moet wel hard werken als ik Anno 1404 speel.
Danidani schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 19:28:
Bij deze allen een gelukkig 2010!
Door de feestdagen ben ik niet in de gelegenheid gekomen foto's te maken van mij BIOS en deze te uploaden, maar hier zijn ze dan toch
Hier volgen een aantal:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Na de foto's gemaakt te hebben, heb ik de fsb met 10 verhoogd en de PCI-E op manual-100 gezet.
Hopelijk helderd dit het een en ander op. BTW, mijn OS= Windows 7 64bit.
Bij voorbaat dank voor reacties.
Zoals je iets eerder kan lezen heb ik de mijne op 4460 mhz gekregen. Ik kan je wel een stappenplan geven;
Benodigdheden:
- Je hardware
- Papier en pen
1. Ga je bios in, en verhoog je CPU klokfrequentie met 10 tot 25 Mhz.
2. Test of je computer wil starten, als dat het geval is, schrijf je instellingen op en ga naar stap 1. Als dat niet het geval is, ga dan naar stap 3.
3. Het is duidelijk dat of je hardware niet verder wil, of je Core voltage te laag staat. Los dit op door je voltage één of twee trappen omhoog te zetten (meestal in de orde van 0,025v-0,05v per stap). Ga hierna weer naar stap 2. Als je denkt dat je CPU snel genoeg loopt, ga dan door naar stap 4.
4. Nu is het tijd om te testen hoe stabiel je pc is. Als je voltage veel te laag is, start je computer niet eens, zoals bij stap 2 beschreven. Waarschijnlijk is je voltage nu net hoog genoeg om te starten. Je blijft kans houden op BSOD's. Download prime95 of een andere stresstool voor je CPU. Laat hem draaien en test je cpu op stabiliteit. Als je een foute berekening krijgt binnen 8 uur, dan moet je terug gaan naar stap 3.
LET OP: als je voltage niet hoog genoeg is, of niet goed je CPU laat stresstesten, dan maakt je processor rekenfouten. Dit is ERG irritant. Zorg dus dat je goed stresstest, of je hebt last van allerlei uitvallende programma's. Ik heb het allemaal gehad

. Ook is het opschrijven heel belangrijk. Als je niet meer je bios in komt, of je pc weinig meer doet, dan moet je het bios resetten. Dit doe je door het batterijtje te verwijderen of misschien zit er een knopje op je mobo. Als je dan al je OC instellingen kwijt bent, dan heb je het nog op papier en heb je het zo ingesteld. Ook, als je je systeem laat stresstesten, let even op de temperatuur van je CPU. Coretemp kan je bijvoorbeeld gebruiken. Ga terug naar een lagere instelling als hij te heet wordt.
Verder kan je gedurende je overklok met een gerust hart je NB voltages wat ophogen, dit schijnt weinig kwaad te kunnen doen, en de NB zal op den duur je parten gaan spelen. Je PCI-e frequentie kan ook wel naar de 110 mhz volgens mij.
In mijn geval kon ik niet verder, mijn geheugen had er geen zin meer in.
[
Voor 64% gewijzigd door
fonsoy op 06-01-2010 14:41
]