Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-06 14:40
Hallo Tweakers,
Ik heb laatst (bij gebrek aan ruimte) een nieuwe harde schijf gekregen een Western Digital Caviar Green 1TB (WD10EADS) ik heb expres voor deze gekozen (en geen ander model van WD) vanwege de grote cach (32MB).
Alles werkt goed alleen zie in apparaatbeheer dat de cach is uitgeschakeld, volgens mij is dit niet goed voor de prestaties. Bij het aanvinken van de cach krijg ik een foutmeling. (de vraag is nu duidelijk lijkt mij toch).

Nog even ter informatie, het is de enige sata schijf in mijn pc, het OS (Windows 7 32-bit Ultimate) draait nog op een IDE schijfje. En de schijf staat ingesteld op Sata-150 (mbv een jumper) omdat mijn mobo gewoon niets meer trekt.

Afbeeldingslocatie: http://i247.photobucket.com/albums/gg137/Marijn100/Cach.png

[ Voor 1% gewijzigd door Marijn100 op 28-12-2009 12:50 . Reden: Alinia tussen tekst en plaatje & OS toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-07 17:29
Draai eens een benchmark van HDTune en vergelijk met andere mensen op het internet. Kijk ook eens of er bij 'Info' een vinkje staat bij 'Write Cache', en of er problemen zijn in de SMART (kijk bij 'Health').

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
Benchmark Gedraaid, Info en SMART bekeken.
SMART kan niet uitgelezen worden |:( en info geeft vierkante vinkjes)

Afbeeldingslocatie: http://i247.photobucket.com/albums/gg137/Marijn100/Bench-1.png

Afbeeldingslocatie: http://i247.photobucket.com/albums/gg137/Marijn100/Health-1.png

Afbeeldingslocatie: http://i247.photobucket.com/albums/gg137/Marijn100/info-1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-07 17:29
Sequentiële snelheden zien er goed uit (maar de naam doet al vermoeden dat ze niet echt veel gebruik maken van cache :P), access time is wat hoog, maar burst rate is ronduit bedroevend.
Het feit dat Info en Health niet uit te lezen zijn doet me toch denken dat het eerder aan het moederbord ligt. Kan je de schijf testen in een andere computer?

(En trouwens, het wordt 'Cache' geschreven en niet 'Cach')

[ Voor 8% gewijzigd door Malantur op 28-12-2009 22:58 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-07 20:45
Heb je de RAID functionaliteit van je bord aanstaan? Want SMART werkt (9/10x) niet door RAID heen.
De naam van je Schijf is ook wat kort... Probeer AHCI of Native eens, dan even testen...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-07 11:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je kunt beter ATTO Disk Benchmark gebruiken om te beoordelen of de write-back cache van de disk naar verwachting functioneert. Bij een uitgeschakelde cache zullen de schrijf transfer rates bij kleine blokgroottes duidelijk lager zijn dan de lees transfer rates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Volgens mij zijn het toch twee verschillende soorten cache waar over gesproken wordt.
De Windows write cache is een stukje computergeheugen dat wordt gereserveerd voor write operaties naar harde schijven.
De harde schijf cache (die 32MB dus) is puur hardwarematig en kun je niet in-of uitschakelen in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
Ik zal m'n bios setting nog even controleren, volgens mij heb ik niet eens RAID support rechtstreeks in de bios maar moet ik daar een aparte utility voor gebruiken.
ATTO Disk Benchmark gedraaid met dit als output:

Afbeeldingslocatie: http://i247.photobucket.com/albums/gg137/Marijn100/ATTODiskBenchmark-2.png

Instellingen heb ik op standaard laten staan (behalve schijfletter natuurlijk :') ) hoop dat dat goed is.

Edit: Bios gecheckt -> "SATA Operation Mode" op "non-RAID" gezet, maakt nog niks uit voor smart.

[ Voor 10% gewijzigd door Marijn100 op 29-12-2009 18:45 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-07 11:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Twister336 schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 14:02:
Volgens mij zijn het toch twee verschillende soorten cache waar over gesproken wordt.
De Windows write cache is een stukje computergeheugen dat wordt gereserveerd voor write operaties naar harde schijven.
De harde schijf cache (die 32MB dus) is puur hardwarematig en kun je niet in-of uitschakelen in Windows.
Het gaat toch om het bovenste vinkje dat niet werkt? Die is om de write-back cache van de harde schijf uit- of aan te zetten. Dit kan wel degelijk softwarematig dmv het versturen van een ata commando.

De resultaten in de bovenstaande ATTO benchmark zien er in ieder geval goed uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Femme op 29-12-2009 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
Ik kwam net misschien met iets (hoe noem je zoiets)
Misschien staat de cache wel aan maar maar ziet Windows dit niet, Windows ziet namelijk ook de SMART en andere gegevens niet of is dit niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mijn WD green geeft in HD tune hetzelfde als bij jouw screens (info en health). HD tune pro geeft me veel meer info en kan ook de smart status ed. uitlezen.

Mijn access time ligt iets lager, 14.3ms en mijn burst staat op 141.8MBps maar de transfer speeds iets lager. Nu heb ik wel op die schijf mijn OS geïnstalleerd dat natuurlijk ook een deel bandbreedte zo nu en dan in beslag neemt. Mijn cpu gebruik ligt ook maar op 4.3% maar dat kan ook aan mijn i7 920 op 3.6GHz liggen.

Ik gebruik ook Vista en bij 'Policies' van mijn disk heb ik 'Optimize for performance' aan staan (maar staat in het grijs) en 'Enable write cache on the disk' staat aangevinkt en dan heb ik nog een optie 'Enable advanced performance' welke ik ook heb aangezet.

In mijn bios staat AHCI aan en ik heb het op een Intel ICH10R (x58 chipset) hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
kluyze schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 20:27:
HD tune pro geeft me veel meer info en kan ook de smart status ed. uitlezen.
Ik zal ff kijken voor HD Tune Pro op het grote Interweb ^^
Edit: Maakt geen verschil

[ Voor 5% gewijzigd door Marijn100 op 29-12-2009 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Welke versie? De niet pro heb ik dezelfde versie als in jouw screens 2.55, de pro heb ik versie 3.50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
kluyze schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:17:
Welke versie? De niet pro heb ik dezelfde versie als in jouw screens 2.55, de pro heb ik versie 3.50
De pro die ik heb is ook 3.50 ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
En heb je al eens een ander programma getest voor het uitlezen van smart? zoals CrystalDiskInfo?

Hoe is trouwens je score bij HD tune pro? Ongeveer gelijk met de non pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 271132

Ik heb hier hetzelfde probleem met een 2 TB van WD. Ook tergend langzaam en ben nu aan mijn 2.e bezig, maar die heeft hetzelfde probleem. M.i. moet een schijf gewoon doen wat de specificaties zeggen en is het simpelweg een hardwarefout. Andere harde schijven draaien hier probleemloos en met de snelheid, die in de specificaties staat. WDee, weg er mee.????
Pagina: 1