Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

remote acces maar meerdere pc in netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Target187
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02-2011
Zoals vast zoveel van jullie help ik een aantal mensen hier uit de buurt wel eens met hun computerproblemen.
Ik vind het handig om daar een remote admin programma voor te gebruiken, omdat het meestal maar kleine problemen zijn die ik beter en sneller vanaf mijn eigen pc kan fixen ;-)

Ik krijg dat zelf wel aan te praat, zolang de ´client´ rechtstreeks en alleen zit aangesloten op de router of modem, maar nu mijn vraag:

Hoe werkt dat als er meerdere (server/client) PC's op één router zijn aangesloten?
(dus alle pc's hetzelfde externe IP-adres hebben?!)

Ik heb dat natuurlijk al eventjes geprobeerd in mijn eigen netwerk. (dan uiteraard wel via het externe IP adres en niet het locale) maar dan krijg ik alleen maar toegang tot één van de twee PC's die over de admin-server/client software beschikken.

dus: hoe krijg ik toegang tot de andere pc's in het netwerk?

Op de site van radmin lees ik iets over een virtueel netwerk via hamachi, maar eigenlijk zit ik niet op nog meer extra sofware te wachten.

Natuurlijk wil ik een hele hoop zelf uitzoeken op opzoeken, maar ik weet gewoon domweg niet waar ik om moet zoeken }:O

(ik gebruik Radmin 3.4)

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11 06:06
Hier is bijvoorbeeld Teamviewer al goed voor, daar krijgt elke computer in het netwerk gewoon een eigen ID. Misschien overwegen om dat te gaan gebruiken? Dit is maar een alternatief, met Radmin heb ik zelf geen ervaring.

Verwijderd

Port forwarding. Je configureert de gateway zo dat inkomend verkeer op verschillende poorten naar verschillende machines wordt doorgestuurd. Op de machines zelf hoef je dan meestal niets bijzonders in te stellen.

• Zip McOccup
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-11 16:43
Standaard connect je op poort 4899. Deze poort heb je adv portforwarding doorverwezen naar één ip/computer. Wat je zou kunnen doen is een andere (externe) poort, bijvoorbeeld 4900, intern doorverwijzen naar een ander (intern) IP op poort 4899. Afhankelijk van de poort waarmee je dan verbindt, kies je de PC waarmee je verbindt.

spuit elf :)

[ Voor 4% gewijzigd door Zip McOccup op 28-12-2009 12:52 ]

• Target187
Bedankt voor jullie (zeer snelle) reactie!

Extra software, zoals ook teamspeak, zit ik dus eigenlijk niet op te wachten. Als het niet anders kan probeer ik dat wel maar de meeste pc's die ik wel eens beheer hebben dit soort software er nog niet op, dus vermijd ik dat ook liever.
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 12:47:
Port forwarding. Je configureert de gateway zo dat inkomend verkeer op verschillende poorten naar verschillende machines wordt doorgestuurd. Op de machines zelf hoef je dan meestal niets bijzonders in te stellen.
Snap ik het goed?
Je bedoeld dat ik eigenlijk gewoon voor iedere 'client'-pc een verschillende poort kan/moet gebruiken?

bijv. : client pc 1: 192.168.2.2 = port 4899 (standaard Radmin)
client pc 2: 192.168.2.6 = poort 4952 (ik noem maar wat)

hmmm dat klink natuurlijk erg logisch en rel. simpel! thanks! _/-\o_
[edit: ondertussen hier in mijn eigen netwerk getest, en het lijkt idd te werken, toppie!]

bonusvraagje:
kan ik gewoon een willekeurig nummer als 'port' invullen? (natuurlijk moet router, client en vieuwer wel hetzelfde port-nummer hebben)
Of zijn daar een specifieke poorten voor? (nummers)

[ Voor 3% gewijzigd door Target187 op 28-12-2009 13:07 ]

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Tip:

Om achteraf gezeur te voorkomen zou ik er persoonlijk voor zorgen dat de hulp op afstand actie altijd door de gebruiker zelf geïnitieerd wordt. Windows Hulp op Afstand voldoet hier m.i. prima.
Omdat de gebruikers zelf de actie initiëren zal er over het algemeen ook niets op de routers ingesteld moeten worden om toegang te regelen.
Als je Remote admin poorten open zet op een firewall, ben dan voorbereid op een hoop attacks op die poorten.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

• Target187
@Revolpe:
bedankt voor je tip!
Ik stel de Radmin dan ook zo in dat de gebruiker eerst toestemming moet geven hoor, dus dat zou het probleem niet mogen zijn.

Daarbij beschikt Radmin over de functie om bestanden gemakkelijk van de ene naar de andere pc over te zetten, iets wat (voor zover ik weet) niet met hulp op afstand kan. Laat dat nou net een functie zijn die ik veel gebruik...
Natuurlijk kan ik hier een FTPserver e.d. voor opzetten maar met een enkel programma is natuurlijk handiger en sneller.

hmm voorbereiden op attacks: wat raad je me aan? Moet ik mezelf nog meer wapenen?
nu bij de meeste systemen:
- AVG antivirus
- spyware doctor
-windows firewall aan
- firewall in router aan

heb je nog tipd? Raad je aan om bijv. een andere (softwarematige) fire wall te gebruieken? ipv die van windows?

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:35

TheVMaster

Moderator WOS
Ik begrijp niet waarom je geen 3rd party software wilt gebruiken, maar dan wel Radmin gebruikt. Dit moet je toch ook eerst installeren op de PC? Poorten open zetten zou ik niet zondermeer doen....security issue....

Waarom niet, zoals ReVolpe al aangeeft, gewoon de default in Windows aanwezig Hulp op Afstand gebruiken...werkt perfect..en je hoeft er niets voor te installeren...nouja..je moet Live Messenger hebben...

Als je een eenvoudige oplossing wilt dan is Hamachi (http://www.logmein.com) een erg handige vpn-achtige oplossing.

De Firewall van Windows 7 is trouwens niets mis mee...'k zou geen (extra) softwarematige firewall gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door TheVMaster op 28-12-2009 14:02 ]

• Target187
Ik begrijp niet waarom je geen 3rd party software wilt gebruiken, maar dan wel Radmin gebruikt. Dit moet je toch ook eerst installeren op de PC? Poorten open zetten zou ik niet zondermeer doen....security issue....

Nou ik wil best 3rd party software gebruiken dat ik het probleem niet. Ik heb echter wel een hekel aan programma's die niet nodig zijn en dus onnodig ruimte en capaciteit wegnemen.

Waarom Radmin:
Hier heb ik in het verleden (v2.2) goede ervaringen mee. Werke prima voor wat ik wil/wilde. Echter is dat ondertussen een behoorlijk verouder programma en word het vaak verwijderd door spyware/virus scanners.
Radmin 3.4 vooralsnog niet.

Waarom niet, zoals ReVolpe al aangeeft, gewoon de default in Windows aanwezig Hulp op Afstand gebruiken...werkt perfect..en je hoeft er niets voor te installeren...nouja..je moet Live Messenger hebben...

Dit kende ik nog niet goed, wel tegen gekomen natuurlijk maar heb hier nog nooit serieus mee gewerkt.
Heb het net eventjes snel bekeken maar het lijkt mij, voor de mensen waar ik het mee wil gebruiken toch nogal omslachtig; mij uitnodigen via email, wachtwoord e.d. doorgeven...
Dat gaat hem gewoon niet worden, veel te ingewikkeld voor hen. 8)7

Vandaar dat ik zo'n 'fan' ben van Radmin, ze hoeven alleen maar een keer te klikken om toegang te geven. (akkoord te gaan) Als ik één keer het programma installeer en instel werkt het gewoon...
[en natuurlijk het feit dat ik geen xxkm hoef te rijden om te ontdekken dat het geluid op 'mute' staat >:) ]

MSN/ messenger gebruiken om mij uit te nodigen: een beetje hetzelfde verhaal...... lastig
Daarbij staat er op de meeste computers nog geen msn en proberen ze dat tegen te houden
(bang voor spam/hackers/spyware ofzo ;( )

Als je een eenvoudige oplossing wilt dan is Hamachi (http://www.logmein.com) een erg handige vpn-achtige oplossing.

Zal er eens naar kijken. (ken ik nog niet)

De Firewall van Windows 7 is trouwens niets mis mee...'k zou geen (extra) softwarematige firewall gebruiken.
okee bedankt. Dan begin ik daar eerst niet aan.
(veel 'client'-pc draaien echter op XP. Eentje zelfs nog op win2000 :o )

kortom:
Is het openzetten van één poort echt zo gevaarlijk??

[ Voor 3% gewijzigd door Target187 op 28-12-2009 14:57 ]

• ajouin
  • Laatst online: 20-11 16:20
ik gebruik al jaren Radmin met portforwarding naar verschillende interne ip's.
Gaat heel vlot.
Is portforwarding hetzelfde als poort openzetten?
Voor bv extern bureaublad van windows zelf moet je toch evenzo een port forwarden...
en bij tal van andere toepassingen (create game op battle.net , ipcamera via internet bekijken enz...)

[ Voor 19% gewijzigd door ajouin op 28-12-2009 21:48 ]

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Target187 schreef op maandag 28 december 2009 @ 14:52:

Dit kende ik nog niet goed, wel tegen gekomen natuurlijk maar heb hier nog nooit serieus mee gewerkt.
Heb het net eventjes snel bekeken maar het lijkt mij, voor de mensen waar ik het mee wil gebruiken toch nogal omslachtig; mij uitnodigen via email, wachtwoord e.d. doorgeven...
Dat gaat hem gewoon niet worden, veel te ingewikkeld voor hen. 8)7
Nou dat valt mee...'t gaat allemaal via Messenger/MSN het enige is inderdaad dat wachtwoord, maar ja...dat lijkt me niet zo heel spannend. Desnoods even een 'how-to kaart' maken van 1 A4tje met de uitleg....
Vandaar dat ik zo'n 'fan' ben van Radmin, ze hoeven alleen maar een keer te klikken om toegang te geven. (akkoord te gaan) Als ik één keer het programma installeer en instel werkt het gewoon...
[en natuurlijk het feit dat ik geen xxkm hoef te rijden om te ontdekken dat het geluid op 'mute' staat >:) ]

MSN/ messenger gebruiken om mij uit te nodigen: een beetje hetzelfde verhaal...... lastig
Daarbij staat er op de meeste computers nog geen msn en proberen ze dat tegen te houden
(bang voor spam/hackers/spyware ofzo ;( )
Hmm...op de meeste computers staat geen Messenger..hmm...oke...'k ken Radmin wel....maar ja..je moet het inderdaad installeren eerst...remote overnemen van pc's is zowieso wel oke, maar 'k maak zelf altijd graag gebruik van de 'aanwezige middelen' ipv dat er dan 3rd party (betaalde) software voor nodig is.

Zal er eens naar kijken. (ken ik nog niet)

okee bedankt. Dan begin ik daar eerst niet aan.
(veel 'client'-pc draaien echter op XP. Eentje zelfs nog op win2000 :o )

kortom:
Is het openzetten van één poort echt zo gevaarlijk??
Ze zijn bang voor hackers..etc..maar je laat ze wel hun firewall openzetten zodat je dmv Radmin de boel kunt overnemen? Maar eh...Windows XP en Win2000...hehe..dan is die Messenger oplossing ook niet werkbaar denk ik.....
ajouin schreef op maandag 28 december 2009 @ 21:45:
ik gebruik al jaren Radmin met portforwarding naar verschillende interne ip's.
Gaat heel vlot.
Is portforwarding hetzelfde als poort openzetten?
Voor bv extern bureaublad van windows zelf moet je toch evenzo een port forwarden...
en bij tal van andere toepassingen (create game op battle.net , ipcamera via internet bekijken enz...)
Poort openzetten is technisch gezien een poortje op je firewall 'open' zetten, port forwarden is heel technisch gezien iets anders...aangezien je dan ook aangeeft dat verkeer wat op die poort binnenkomt wordt doorgestuurd naar een (andere) poort op een bepaalde host binnen je netwerk. Maar in de praktijk zal bij de meeste gebruikers hetzelfde bedoeld worden. Als je inderdaad vanaf internet RDP wilt gebruiken dan zul je dus poort 3389 open moeten zetten. Overigens hoef je voor hulp op afstand geen poorten open te zetten, ook voor Hamachi is dat niet nodig..

[ Voor 16% gewijzigd door TheVMaster op 29-12-2009 11:41 ]

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-11 14:15
Zoals al eerder genoemd, teamviewer doet precies wat jij wilt. En de clientsite hoeft niet geïnstalleerd te worden. Je laat de eigenaar van de pc een bestandje downloaden en openen en jou het id en wachtwoord geven (een 2 tal nummertjes die duidelijk in beeld verschijnen) en jij kunt inloggen zonder instellingen in routers te veranderen oid.

Mijn ervaring is dat zelfs de grootste computerleek dit binnen 2 min kan waardoor jij in kunt loggen, de pc fixen en klaar;)

En omdat er niets is geïnstalleerd is er ook geen gevaar is voor "hackers"

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
-Niels- schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 11:46:
Zoals al eerder genoemd, teamviewer doet precies wat jij wilt. En de clientsite hoeft niet geïnstalleerd te worden. Je laat de eigenaar van de pc een bestandje downloaden en openen en jou het id en wachtwoord geven (een 2 tal nummertjes die duidelijk in beeld verschijnen) en jij kunt inloggen zonder instellingen in routers te veranderen oid.

Mijn ervaring is dat zelfs de grootste computerleek dit binnen 2 min kan waardoor jij in kunt loggen, de pc fixen en klaar;)

En omdat er niets is geïnstalleerd is er ook geen gevaar is voor "hackers"
Inderdaad....als je echt niets wilt installeren.....is teamviewer wel erg handig :) 'k gebruik het ook wel eens...maar ik moet wel zeggen dat bij mij altijd de sessie na een x aantal minuten weg is....moet ik opnieuw connecten..

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

vnc heeft een hele handige repeater.
Je maakt een port open richting de repeater op het doelnetwerk en van daaruit kom je overal bij.

Netviewer is ook handig voor af en toe een verbinding een beetje a la teamviewergok ik zo

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 29-12-2009 12:00 ]

Iperf

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-11 00:31
Target187 schreef op maandag 28 december 2009 @ 12:57:
Bedankt voor jullie (zeer snelle) reactie!

Extra software, zoals ook teamspeak, zit ik dus eigenlijk niet op te wachten. Als het niet anders kan probeer ik dat wel maar de meeste pc's die ik wel eens beheer hebben dit soort software er nog niet op, dus vermijd ik dat ook liever.

[...]

Snap ik het goed?
Je bedoeld dat ik eigenlijk gewoon voor iedere 'client'-pc een verschillende poort kan/moet gebruiken?

bijv. : client pc 1: 192.168.2.2 = port 4899 (standaard Radmin)
client pc 2: 192.168.2.6 = poort 4952 (ik noem maar wat)

hmmm dat klink natuurlijk erg logisch en rel. simpel! thanks! _/-\o_
[edit: ondertussen hier in mijn eigen netwerk getest, en het lijkt idd te werken, toppie!]

bonusvraagje:
kan ik gewoon een willekeurig nummer als 'port' invullen? (natuurlijk moet router, client en vieuwer wel hetzelfde port-nummer hebben)
Of zijn daar een specifieke poorten voor? (nummers)
Radmin is niet helemaal handig, zeker niet in een groot netwerk dat achter een NAT-router zit.
Je zult per client een andere poort moeten opgeven en deze manueel openen in de router. Verder posed dit nogal wat beveiliging risico's. Natuurlijk zou je een VPN kunnen opzetten om vervolgens naar de betreffende client te connecten.

Ik weet niet waarom Teamspeak om de hoek komt zetten, dit heeft immers helemaal niets met remote control te maken. Maar ik gebruik zelf al een geruime tijd Teamviewer en dat werkt geweldig!
Het maakt niet uit achter welke firewall je zit het werkt nagenoeg altijd. Verder kun je de gebruiker de toegang zelf laten initiëren (d.m.v. ID en password) of ervoor kiezen om volledige toegang te krijgen tot systemen. Hiermee is het een stukje veiliger dan bijvoorbeeld een oplossing als Radmin. Imho

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1