Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46308

Topicstarter
Ik heb getwijfeld of ik dit hier moest posten of in audio, maar hier leek me toch beter.

Ik wil graag mijn medetweakers vragen mee te denken voor een oplossing voor het volgende probleem:

Ik heb een stereoversterker waarvan het output te sterk is, hierdoor moet het volume geregeld worden op minder dan een kwart van het bereik van de volumeknop. Het is een versterker die ontworpen en gebouwd is door een hobbyist. Helaas is hij overleden en kan dus het probleem niet meer oplossen. Dit is ook een reden waarom we de versterker wel willen blijven gebruiken.

Ik had zelf bedacht om een soort demper (versterker met een factor < 1) tussen de luidsprekers en de versterker te zetten. Wat enigszins afwijkend is tov gewone versterkers is dat de eindversterkers in de luidsprekers zitten (die ook zelfbouw zijn)

Is er iemand hier die weet hoe ik dit aan zou kunnen pakken?
Alvast heel hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het is mogelijk om een weerstand tussen de versterker en speaker te plaatsen. Zet je er eentje tussen met de weerstand als de speaker, dan zal het vermogen ongeveer 75% afnemen.

Het is alleen niet aan te raden; de demping wordt lager. (Dat is als het ware de grip die de versterker op de speaker heeft, wordt dat lager, dan zal de speaker minder precies het signaal volgen).
Ook heb je een hoogvermogensweerstand nodig.

Je kunt beter het ingangssignaal verzwakken, de kunt dan gewoon standaard 1/4 watt weerstanden gebruiken en de demping blijft gelijk. Enige nadeel is dat je in theorie beetje meer ruis krijgt in deze situatie, maar dat kan best meevallen. Ik zou eerst dit proberen.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06 23:55
Zit er wel een logaritmische potmeter in?

Wikipedia: Potentiometer

[ Voor 50% gewijzigd door jbhc op 28-12-2009 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
Eventueel kan je eens kijken of je intern in de versterker iets kan aanpassen, zodat je de voorversterker wat kan minderen. Het kan zo simpel zijn als gaatje boren, dubbelpolige schakelaar erin, 2 weerstanden en 2 draadjes toevoegen en klaar. Dan heb je een extra knop waarmee je schakelt tussen laag en origineel volume.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:57
Post anders een een paar foto's. Misschien herkend iemand het ontwerp en kunnen we je een beter advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal vanavond wel even wat foto's schieten. Het liefst wil ik niks in de versterker zelf veranderen. Ik ben veel te bang dat ik iets stuk maak. Dus liever een extra doosje tussen versterker en luidsprekers oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-06 23:20

Part

Helemaal niets.....

Anoniem: 46308 schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 12:12:
Ik zal vanavond wel even wat foto's schieten. Het liefst wil ik niks in de versterker zelf veranderen. Ik ben veel te bang dat ik iets stuk maak. Dus liever een extra doosje tussen versterker en luidsprekers oid.
Doosje aan de ingang is geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:31

franssie

Save the albatross

idd aan de ingang gaan dempen en minimale ruis toename voor lief nemen want kleinste kans iets te verprutsen.

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 29-12-2009 13:41 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De versterker heeft 8 ingangen, vandaar dat ik zelf eerder aan de uitgang zat te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237999

De eenvoudigste oplossing is een weerstandje bij de volume regelaar (of twee als het een stereo versterker is). Een beetje elektronica hobbyist heeft dit zo voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Anoniem: 46308 schreef op maandag 28 december 2009 @ 12:29:
Ik heb getwijfeld of ik dit hier moest posten of in audio, maar hier leek me toch beter.

Ik wil graag mijn medetweakers vragen mee te denken voor een oplossing voor het volgende probleem:

Ik heb een stereoversterker waarvan het output te sterk is, hierdoor moet het volume geregeld worden op minder dan een kwart van het bereik van de volumeknop. Het is een versterker die ontworpen en gebouwd is door een hobbyist. Helaas is hij overleden en kan dus het probleem niet meer oplossen. Dit is ook een reden waarom we de versterker wel willen blijven gebruiken.

Ik had zelf bedacht om een soort demper (versterker met een factor < 1) tussen de luidsprekers en de versterker te zetten. Wat enigszins afwijkend is tov gewone versterkers is dat de eindversterkers in de luidsprekers zitten (die ook zelfbouw zijn)

Is er iemand hier die weet hoe ik dit aan zou kunnen pakken?
Alvast heel hartelijk dank!
Bij (gitaar)versterkers wordt dan een attenuator (verzwakker :P) gebruikt. Een extra massa, om je output te dempen.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Er zijn wel regelaars om een (versterkt) luidsprekersignaal terug te regelen hoor :)
Zien eruit als een erg lompe potmeter; wat het in weze ook is. Omdat je een relatief flink vermogen moet terugregelen kan dat niet met een simpel potmetertje.
Ze zijn er bijvoorbeeld van het merk Profitec:
http://www.eijlander.nl/article.php?group=817&id=312439
Afbeeldingslocatie: http://www.eijlander.nl/imagescript.php?img=product/at40d.jpg&size=190
Verkrijgbaar bij de betere elektronicaspeciaalzaak.

[ Voor 12% gewijzigd door HyperioN op 29-12-2009 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hier de foto's:

http://wdegeus.nl/images/P1000345.JPG
http://wdegeus.nl/images/P1000342.JPG
http://wdegeus.nl/images/P1000344.JPG

Laatste is een close-up van pcb waar de speakeruitgang op aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-05 18:18

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Ziet er vrij oud uit. Ik zou idd ook liever niet binnenin dingen gaan solderen. Wat HyperioN zegt lijkt mij de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:09

voodooless

Sound is no voodoo!

Het is eigenlijk toch tamelijk normaal dat het volume niet meer dan een kwart open hoeft te staan? Als het volume dan niet goed regelbaar is, is de kans groot dat de potmeter van het volume gewoon versleten is, zeker gezien de leeftijd van de versterker lijkt me dat zeer goed mogelijk. Ik zou die eens als eerste vervangen, misschien lost dat al veel van de problemen op.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Niet online
Anoniem: 46308 schreef op maandag 28 december 2009 @ 12:29:... tussen de luidsprekers en de versterker te zetten. Wat enigszins afwijkend is tov gewone versterkers is dat de eindversterkers in de luidsprekers zitten.
Hierdoor dacht ik dat alles over de versterker in de speaker ging, nu valt pas het kwartje: dit is puur een voorversterker.

Je kunt dan gewoon de uitgang verzwakken met standaard weerstanden:

Zet er een potmeter van 10kΩ tussen, draai die tot het niveau wat je wilt, haal hem los, meet de waarden tussen de pinnen en vervang door gelijkewaardige vaste weerstanden.

Mocht dit erg veel ruisen, dan zul je toch een weerstand langs de volumepotmer moeten zetten.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55

BCC

En als je nou de speakers vervangt door zwaardere modellen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

goeievraag schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 17:13:
[...]
<>
Mocht dit erg veel ruisen, dan zul je toch een weerstand langs de volumepotmer moeten zetten.
Niet er langs maar ervoor of erachter lijkt me aangezien je de weerstand wilt verhogen ipv verlagen.

Schiet me net ook te binnen, zit er geen volume regeling op de actieve speakers? Misschien dat je kan posten welke dat zijn, moet wel een schema van te vinden zijn. Is ivm ruis een betere aanpassing (of een weerstand per luidspreker aan de luidspreker zijde plaatsen ipv in de versterker te prutsen) ..?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Niet online
Je kunt een weerstand tussen de massa en loper zetten. De potmeter gedraagt zich dan logarithmischer, oftwel makkelijker een laag volume kiezen, terwijl je nog steeds even hard kunt. Vandaar erlangs, al zou je dit ook erachter kunnen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

okido - zo kan het idd wel lijkt me. Bij erlangs dacht ik aan eroverheen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Paar opmerkingen:
De versterker is niet oud. Ik denk dat ie pas twee jaar in gebruik is. De maker had al wel een plan bedacht om het probleem op te lossen, maar heeft helaas niet meer de tijd gekregen om dit uit te voeren.
De luidsprekers zijn ook zelfbouw, dus daar is ook niks over te vinden.

Ik zal het idee van goeievraag een gaan proberen. Dus 10k potmeters tussen voorversterker (in deze behuizing) en eindversterker (in de luidspekers) zetten en kijken of dit het gewenste resultaat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je hebt actieve luidsprekers :? Zoja, hoe heb je die dan aangesloten aan je versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De luidsprekers zijn met normale speakersnoer aangesloten op de versterker, maar de luidsprekers zijn ook op het lichtnet aangesloten.

Zoals ik al zei is het allemaal zelfbouw en eigen ontwerp enzo (alleen niet door mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Anoniem: 46308 schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 20:08:
De luidsprekers zijn met normale speakersnoer aangesloten op de versterker, maar de luidsprekers zijn ook op het lichtnet aangesloten.

Zoals ik al zei is het allemaal zelfbouw en eigen ontwerp enzo (alleen niet door mij)
Je hebt dus active luidsprekers aangesloten op een eindversterker ipv een voorversterker?
Dat zou goed verklaren dat het vollume niet normaal te regelen is.

In dat geval zou je het signaal (uit je versterker) ongeveer 20x moeten verzwakken voor het de active luidsprekers in gaat.
Dat kun je doen met een weerstand van 20K in serie en een weerstand van 1K parallel aan de ingang van de active luidspreker. Met potmeters kan ook maar lastig om gelijk te kijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

voodooless schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 19:44:
Je hebt actieve luidsprekers :? Zoja, hoe heb je die dan aangesloten aan je versterker?
Daar heb ik ook finaal overheen gelezen... :')

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Als ik die foto's zo bekijk lijkt me dit een voorversterker te zijn. Ik zie wel een massive elcobrug maar ik kan nergens een eindtrap en/of de koeling ervan vinden.

Mocht dit alleen een voorversterker wezen dan is een weerstand tussen de versterker en luidspreker een goede manier.

Is dit daarintegen een normale versterker met een laag vermogen dan zou ik de volume potmeter aanpassen, eventueel weersyanden ertussen of maak een brugje tussen de flatcabel en print.

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Misschien heb ik het niet duidelijk genoeg uitgelegd.

De behuizing waarvan ik de foto's heb laten zien is de voorversterker met de kanaalkeuze, vu meter, balansknop ed.
In de luidsprekers zitten de eindversterkers. Beide zijn door dezelfde hobbyist (elektronicus van beroep, dus echt geen amateur ofzo) ontworpen en gebouwd. Bij gebruik bleek gewoon dat de totaal beschikbare versterking veel te veel is. Daardoor is moet het volume over een heel kleine hoek van de volume knop geregeld worden. Ook de VU meter komt niet over de helft van het bereik, dan kunnen de buren al meegenieten.
Ik wil dus het bereik veranderen dat de buren pas mee genieten als ik de volume knop helemaal open zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Anoniem: 46308 schreef op woensdag 30 december 2009 @ 12:22:
Misschien heb ik het niet duidelijk genoeg uitgelegd.
<knip>
Ik wil dus het bereik veranderen dat de buren pas mee genieten als ik de volume knop helemaal open zet.
bestaudio schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 21:26:
Is dit daarintegen een normale versterker met een laag vermogen dan zou ik de volume potmeter aanpassen, eventueel weersyanden ertussen of maak een brugje tussen de flatcabel en print.
Is dat dan niet de oplossing? De volume-instelling aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-06 16:27
@Wouterdeg. Ik zie dat je in Enschede studeert... Het zou me dan ook niets verbazen als jij de Wouter bent die af en toe mee pokert. Misschien dat je 1 van die elektroers :*) die daar bij zit er even naar kan laten kijken ;)

Lijkt er trouwens op dat je door de weerstandjes die aan de ingangen zitten te veranderen al je doel kan bereiken. ( die hele rij van 16 stuks )

[ Voor 24% gewijzigd door Zjosh op 30-12-2009 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:15

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 14-10-2018 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vermenigvuldig de waarde van potmeter maar met 4 ;).

Maar goed, meestal zie je 100Kohm.... zet er dan gewoon een voorschakelweesrand tussen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 35978 op 29-07-2011 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Zjosh: Jep dat ben ik. Jij weet dus ook wel wie de maker van de versterker ed is. Ik had Hanzel al gevraagd, maar die wist niks.

Ik heb nu de oplossing van goeievraag geprobeerd. Ik vond een vierdubbele 50k potmeter die ik dus tussen de voor en eindversterker heb gedaan. Het scheelt wel iets, maar niet genoeg. Daarbij staat ie dus helemaal op 50k.

Heb ik het wel op de goede manier gedaan?

Afbeeldingslocatie: http://www.wdegeus.nl/images/demper.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

En waar gaat de andere kant van de pot naartoe? Hij heeft 3 pootjes... het 3e pootje moet aan de massa.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zo?

Afbeeldingslocatie: http://www.wdegeus.nl/images/demper1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Zo is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het werkt!!

Hartelijk bedankt voor de hulp allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

yakky.... Dat is niet echt een goede oplossing. Je gaat nu je verstekers aansturen met een variabele uitgangsimpedantie van je voorversterker... Lijkt me eerlijk gezegd niet de meest ideale situatie, zeker niet als er lange kabels aan hangen. Hang die dingen dan zo dicht mogelijk bij de eindversterker, en niet bij de pre, dan zal de schade nog wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 19:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

voodooless schreef op woensdag 30 december 2009 @ 17:47:
yakky.... Dat is niet echt een goede oplossing. Je gaat nu je verstekers aansturen met een variabele uitgangsimpedantie van je voorversterker... Lijkt me eerlijk gezegd niet de meest ideale situatie, zeker niet als er lange kabels aan hangen. Hang die dingen dan zo dicht mogelijk bij de eindversterker, en niet bij de pre, dan zal de schade nog wel meevallen.
Dan zal de TS wel moeten controleren of de pre-amp niet gaat clippen bij acceptabel volume. Als je na de pre-amp gaat regelen moet je je wel bewust zijn voor dat gevaar.

Of zit er een fout in mijn denkvolgorde?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gevaar voor componenten is er niet. De pre ziet immers een constante impedantie, de eindtrap echter niet. Daar gaat ie niet kapot van, maar een lage (virtueele) uitgangimpedantie van de pre kan bij lange kabels wel wat invloed hebben op de frequentieresponse. Daarom die potmeters zo dicht mogelijk bij de eindversterker plaatsen, dan zou het eigenlijk probleemloos moeten kunnen werken.

Ik heb het zelf ook een keer gehad met wat potmeters tussen pre en eind, en dat klonk niet echt lekker, ondanks dat de kabels niet erg lang waren, en zowel potmeter als kabel behoorlijk hoogwaardig spul.

Topicstarter
Er zit denk ik zo'n twee meter kabel tussen. Het geluid is prima.
Dus als er geen gevaar is voor de apparatuur laat ik het mooi zo.
Pagina: 1