Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Access] Tekstvak koppelen aan tekstvak..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goededag,

Voor mijn werkgever ben ik bezig met een Access-applicatie/portal, maar mijn kennis is helaas niet toereikend genoeg om een aantal (waarschijnlijk simpele) puntjes op de I voor elkaar te krijgen.

De applicatie is een simpele relatie-database waar gegevens (personen, afspraken etc) ingevoerd kunnen worden. Ik ben op zoek naar de functie dat als er bij Geslacht M of V wordt ingevuld het tekstvak er onder (aanspreektitel) automatisch op Mevrouw of De heer komt te staan.

Hoe pak ik dit aan??

Bij voorbaat is mijn dank groot.

Floris

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 10:32:
Voor mijn werkgever ben ik bezig met een Access-applicatie/portal, maar mijn kennis is helaas niet toereikend genoeg om een aantal (waarschijnlijk simpele) puntjes op de I voor elkaar te krijgen.
offtopic:
Maak je geen zorgen, T.net stuurt vanzelf een factuur voor scholingskosten.. :+
De applicatie is een simpele relatie-database waar gegevens (personen, afspraken etc) ingevoerd kunnen worden. Ik ben op zoek naar de functie dat als er bij Geslacht M of V wordt ingevuld het tekstvak er onder (aanspreektitel) automatisch op Mevrouw of De heer komt te staan.
Hoe ziet het datamodel eruit? Is er een apart veld voor geslacht en voor aanspreektitel? Zijn beide van het type byte/lookup-wizard?

Idealiter zou geslacht een byte zijn en 4 mogelijke waardes hebben volgens ISO 5218. In access heb je dan type number/byte, met 0 als default waarde, en required op true, en met bij lookup de volgende opties:

Lookup Source TypeValue List
Row Source0;"onbekend";1;"man";2;"vrouw";9;"nvt"
Column Count2
Column Widths0cm;2,542cm
Limit to ListYes
Allow Value List EditsNo

Aanspreektitel is dan eenzelfde lookup, met naar ik aanneem meer opties dan "Mevrouw" en "De heer". Als er alleen maar deze 2 opties zijn, dan kan die hele column weg. In bijvoorbeeld een query kun je dan de functie IIf of Choose gebruiken om de juiste aanspreektitel te krijgen.

Op een formulier kun je de event-procedure OnChange van geslacht gebruiken om de juiste aanspreektitel te selecteren. Iets als:
Visual Basic:
1
2
3
Private Sub Geslacht_Change()
    Aanspreektitel.Value = Geslacht.Value
End Sub

Als de getallen bij aanspreektitel handig zijn gekozen. :)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten