Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Afknijpen internet verbinding

Pagina: 1
Acties:

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-11 01:40
Gisteren viel het mij op dat ik nog maar op halve snelheid via NNTP (nieuwsgroepen) kon downloaden. Mogelijk wordt dit veroorzaakt doordat mijn twee internet providers het NNTP-verkeer afknijpen. Beide verbindingen haalden ongeveer de helft van de normale snelheid.

Zijn er meer mensen die hiervan last hebben? Het is bekend dat er providers zijn die op drukke tijden bepaalde verbindingen afknijpen. Ik ga er dan vanuit dat het niet ligt aan mijn news-providers.

Het gaat om de volgende twee service providers :
  • Concepts ICT ( eigenaar is KPN ? )
  • UPC

[ Voor 12% gewijzigd door One_Gandalf op 28-12-2009 17:15 ]

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-11 21:57
Misschien even hier kijken? Newsservers met binaries [deel 9]

• One_Gandalf
Ik zie daar dat er meer mensen zijn die mogelijk werden afgeknepen door UPC op zondag 27 december 2009. Voor Concepts ICT (volgens mij onderdeel van KPN) zal dit lastiger te controleren zijn omdat dit een kleinere provider is.

Bestaat er een overzicht van providers die de internet verbinding niet afknijpen? Of een overzicht van providers die bekend staan om het afknijpen van de internet verbinding?

[ Voor 18% gewijzigd door One_Gandalf op 28-12-2009 17:16 ]

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-11 23:02
Ik heb Online adsl en trek me verbinding open met hitnews >:) . Modem traint in op 14 MB en haal draadloos 1440Kb/s dus ongeveer 12 MB. Vind ik wel netjes.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ConceptsICT knijpt naar mijn weten niet af, ik download nog gewoon op mijn normale snelheid. Bel anders effe hun helpdesk, zo eng is een telefoongesprek niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wacht even... je hebt hier twee verschillende ISP's en bij beide zie je dezelfde vertraging bij NNTP verkeer. Dat lijkt mij er iig erg sterk op te wijzen dat het probleem niet bij de ISPs ligt, maar bij je USP, die om welke reden dan ook niet in staat was om meer dan de helft van de reguliere snelheid te leveren :o

Heb je met meerdere USPs gecontroleerd :?

Zo ja, welke en wat haalde je? Zo nee, begin daar eens mee voordat je complottheorieen over twee verschillende (en concurrerende :z ) ISP's gaat rondbazuinen...

Oslik blyat! Oslik!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
dion_b schreef op maandag 28 december 2009 @ 13:52:

Zo ja, welke en wat haalde je? Zo nee, begin daar eens mee voordat je complottheorieen over twee verschillende (en concurrerende :z ) ISP's gaat rondbazuinen...
Eén Usenet aanbieder, één test locatie en twee ISP's. De kans dat twee ISP's het dezelfde dag opeens toepassen en uit de ruimte gevallen apparatuur inschakelen waarmee ze dat kunnen op 3de kerst dag is natuurlijk enorm _/-\o_

Ik zou het ook eerder thuis zoeken, bij de Usenet aanbieder of toevallig de verbindingen tussen die aanbieders wat vol geraakt door de zondag drukte.

UPC heeft een tijd dit jaar 'testen' gedaan met trafficshaping, dat hebben ze uitgezet was te lezen na heel veel beklag en niet openlijk communiceren hierover. Zegt niet gelijk dat het zo moet zijn omdat je even op zondag in je achterkamertje geen volledige snelheid haalt zonder te onderzoeken.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• One_Gandalf
bjck schreef op maandag 28 december 2009 @ 15:41:
Eén Usenet aanbieder, één test locatie en twee ISP's. De kans dat twee ISP's het dezelfde dag opeens toepassen en uit de ruimte gevallen apparatuur inschakelen waarmee ze dat kunnen op 3de kerst dag is natuurlijk enorm _/-\o_
Dit is echt een prachtige volzin. Waarvan ik overigens niet veel begrijp. :+
Tsurany schreef op maandag 28 december 2009 @ 12:42:
ConceptsICT knijpt naar mijn weten niet af, ik download nog gewoon op mijn normale snelheid. Bel anders effe hun helpdesk, zo eng is een telefoongesprek niet.
Ik bel niet zo snel omdat ik eerst wil uitsluiten dat de oorzaak bij mijzelf ligt. Hetgeen zoals je hieronder kunt lezen niet is uitgesloten.

Nadere overwegingen

Ik heb vandaag bedacht dat het ook zo zou kunnen zijn dat beide usenet-providers via dezelfde internet-provider hebben gelopen. Beide verbinding hebben een maximum van ongeveer 10 Mbit dus dat zou goed verklaren waarom de snelheid werd gehalveerd.

Het zou inderdaad wel erg '3e kerstdag toevallig' zijn indien beide usenet-providers op halve snelheid zouden draaien.

Ik heb Giganews gekoppeld aan UPC en Astraweb aan Concepts ICT. Dus de stromen zijn netjes gescheiden. Beide usenet-providers krijgen een eigen kanaal (lees : internet provider) toegewezen

Echter soms verandert het IP-adres van de Astraweb-server waardoor de 'load balance tabel' in mijn Dual Wan router niet meer klopt.

Ik zal dit vanavond verder onderzoeken.

Het is overigens geenszins mijn bedoeling om complottheorieën te lanceren. Mijn excuses hiervoor. Mijn insteek was meer het verzamelen van informatie voor mijn 'ongoing investigation'.

[ Voor 73% gewijzigd door One_Gandalf op 28-12-2009 17:11 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

One_Gandalf schreef op maandag 28 december 2009 @ 16:51:
Ik bel niet zo snel omdat ik eerst wil uitsluiten dat de oorzaak bij mijzelf ligt. Hetgeen zoals je hieronder kunt lezen niet is uitgesloten.
Nouja als je denkt dat Concepts ICT knijpt dan is een belletje zo gedaan, kost je toch niks want ze hebben geen 0900 nummer. Sluit je dat uit en dan weet je dat het bij de usenet provider ligt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• One_Gandalf
Probleem is opgelost

In de 'load balance tabel' werd de usenet-provider Giganews niet meer gekoppeld aan UPC. Ik heb het IP-adres gewist en de koppeling via poort 119 gelegd. De usenet-provider Astraweb gaat via poort 1818. Nu worden beide lijnen weer gebruikt en bereik ik weer de gebruikelijk snelheid van 2 MByte/s.

[ Voor 9% gewijzigd door One_Gandalf op 28-12-2009 20:22 ]

Pagina: 1