[Auto] Mini Cooper 1991 opknapproject

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mini Cooper 1991 opknapproject
Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/lergn004/got/mini/1topicstart.jpg

Lijst met updates
Update 1
Update 2

Doel:
Plezier, zowel tijdens het restaureren als daarna. De auto moet er van binnen en van buiten origineel uitzien, eventuele kloononderdelen zijn geen probleem als ze van goede kwaliteit zijn. Het resultaat moet een 1275cc motor hebben, met misschien nog een stage 1 / 2 kit erop. De Mini gaat gebruikt worden als weekend / mooi weer auto, voor de dagelijkse zaken heb ik een andere auto.

De projectauto:
De projectauto is een 1991 Mini Cooper met een 1275cc carburateurmotor (is precies tot en met ’91 geleverd, in dat jaar is ook de injectievariant geïntroduceerd).
Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/lergn004/got/mini/2fronttn.jpgAfbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/lergn004/got/mini/3reartn.jpg

Samengevat:
  • Mini Cooper
  • Bouwjaar 1991
  • Plaatwerk redelijk
  • APK tot 06-2010
  • 1275cc carburateurmotor
Projectaanpak:
Het doel is in ieder geval om de auto op de weg te houden, dus niet schorsen. Helaas heb ik geen garage tot mijn beschikking waar de auto de hele tijd in kan staan, dus hij staat buiten op een parkeerplaats. Voor klussen heb ik wel de garage van mijn vader tot mijn beschikking, maar ’s nachts moet daar zijn eigen auto weer in (er is hier af en toe wel een uitzondering op te maken, maar dat moet geen weken duren).

Planning:
De auto is ondertussen aangeschaft (22-12-2009). Het is nog wel van belang om voor goed gereedschap te zorgen, gelukkig kan ik een hoop spullen van mijn vader gebruiken, en wat ik verder nodig heb zal tijdens het sleutelen blijken en zal op dat moment worden aangeschaft. Het project wil ik in mijn vrije tijd rustig aan doen, er zit geen haast bij, ik nog een dagelijkse auto, en deze komt er simpelweg voor het plezier bij. Liever een maand langer wachten zodat het goed geregeld is, dan alles snel en slordig te moeten afronden.

Planning in fases:

Fase 0 – Voorbereidingen
Aanschaffen boeken over Mini
• Haynes Mini Restoration Manual
• Haynes Service and Repair Manual

Lid worden van een Mini-club
Mini Seven Club Nederland

Basisgereedschap kopen
• Momentsleutel
• Compressor
• Assteunen

Fase 1 – Aanschaf
Zoeken naar geschikte Mini
Beslissing nemen & aanschaffen

Fase 2 – Uitgebreid onderzoeken projectauto
Auto opruimen en schoonmaken
• Opruimen
• Schoonmaken
½

Verwijderbare delen uit interieur en exterieur weghalen
• Interieur
• Exterieur
½

Plaatwerk onderzoeken
ToDo-List opstellen voor eerste werkzaamheden
Anti-roest, plamuur, primer en lak zoeken en aanschaffen

De overige fases in dit project zullen duidelijk worden nadat fase 1 en 2 zijn afgerond.

Wensen voor latere fasen:
  • Vervangen / opknappen interieur
  • Vervangen laatste sectie uitlaat voor een uitlaat met een beschaafder geluid
  • Opknappen motorruimte
  • Verstralers aansluiten
  • Grill zwart maken (hierover twijfel ik nog)
  • Velgen opknappen
  • Inbouwen passende radio (zonder CD, vind ik niet bij een Mini horen)
Updates zullen allemaal in deze startpost worden gezet.

Topic gestart met toestemming van Steffie

Update 1: Interieur strippen en opruimen
Gisteren heb ik het interieur van de Mini helemaal gedemonteerd (op deurbekleding en dashboard na) om te kijken in welke staat het plaatwerk is, en om de zooi die de vorige eigenaar erin had achtergelaten eruit te halen.
Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/lergn004/got/mini/5opruimentn.jpg
In de bovenstaande foto komt dus alleen het doppenset niet uit de Mini, de rest (afval in het tasje, bruikbare zaken in de doos) had de vorige eigenaar allemaal in de auto achtergelaten.

Om overal goed bij te kunnen en het plaatwerk goed te kunnen onderzoeken moesten ook de stoelen en de achterbank eruit.
Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/lergn004/got/mini/6stoelentn.jpg

De radio deed het al een tijdje niet volgens de vorige eigenaar, en de draden voor de speakers bleken ook niet netjes gelegd te zijn (over scherpe raden e.d.), dus we hebben maar besloten deze helemaal te verwijderen. Zo kunnen we een andere keer eens kijken of deze nog aan de praat te krijgen is.
Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/lergn004/got/mini/7radiotn.jpg

Uit verdere inspectie bleek dat de raamrubbers van de achterraampjes allebei te kort zijn, zodat ze niet helemaal rondom sluiten. Aan de rechterkant wordt dat met het sluiten van het raampje wel voldoende afgesloten, maar aan de linkerkant niet. Er bleek geen rek in het rubber te zitten om dit te verhelpen dus we moesten naar een andere oplossing zoeken. Mijn vader heeft toen een stukje lood op maak geknipt en gebogen:
Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/lergn004/got/mini/8raamrubbertn.jpg
Deze hebben we erop geklemd, en nu sluit het in ieder geval weer goed af zodat er geen water binnen kan komen.
Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/lergn004/got/mini/9raamrubberloodtn.jpg
Zodra het weer beter is gaan we ook het stuk roest wat hierbij naar boven kwam opknappen, en kijken of we met hitte het rubber wel goed kunnen krijgen. Mocht dat niet lukken zijn twee raamrubbers ook de grootste kosten niet.

Voor de rest troffen we geen verrassende punten aan, alles bleek roestvrij te zijn, dus dat is erg goed nieuws :). De onderste matten voorin bleken wel nat te zijn, dus deze hebben we drooggemaakt, en met een laag kranten ertussen weer terug gelegd. Over een paar weken kijken we of de kranten ook nat geworden zijn, en dan kunnen we op zoek naar de oorzaak. Voorlopig gaat het vocht dan in ieder geval niet verder.

Update 2: Mini-(:))update interieurvocht wegwerken
Vandaag weer even een kleine update. Vanwege het weer van de laatste tijd heb ik helaas niet veel aan de Mini kunnen doen. Omdat het vandaag droog was, en de zon scheen, ben ik samen met m'n pa weer eens in het interieur van de auto gedoken om te kijken hoe het staat met vocht.

Aan de bestuurderskant viel het reuze mee, het was bijna vochtvrij. Het enige vocht wat te zien was bleek te komen van de passagierskant. De kranten die we de vorige keer hadden neergelegd waren daardoor wel aan vervanging toe, maar daar bleef het ook bij.

De passagierskant was een heel ander verhaal. De bekleding is uit meerdere lagen opgebouwd; een sierlaag, een 'harde' laag en een zachte vochtopnemende laag. Deze vochtopnemende laag was samen met de kranten uit de vorige update volledig nat. Er moet dus aan deze kant een plek zitten waar vocht binnenkomt. Na verdere inspectie bleek er een bevestigingsmoer voor iets in de motorruimte te zitten bij het stuk plaatwerk tussen de motor en de voeten van de passagier. Hiervoor is een gat gemaakt in deze plaat, en daar steekt deze moer dus een klein beetje uit. We konden de afdruk van het bijbehorende rubber dopje (om het interieur dus vochtvrij te houden) nog zien, maar het dopje zelf bleek afwezig te zijn. Hier hebben we zelf een stuk rubber voor op maat gesneden, en met een warm-plastic-lijmpistool (hoe heet zo'n ding) afgedicht. We hebben vervolgens de kranten vernieuwd, en de vochtopnemende bekledinglaag vervangen door een stuk ondervloerbedekking.

Zoals in de vorige update al beschreven was het raamrubber achter aan de passagierskant te kort, waardoor het niet perfect afsloot. We hebben dit rubber verhit, en wat uitgerekt, en het past nu perfect. Dit zullen we dus binnenkort ook doen aan de bestuurderskant, waar we het de vorige keer met een stukje lood snel hebben opgelost.

Al met al hopen we dat met deze maatregelen de hoeveelheid vocht in het interieur tot het minimum beperkt wordt, we hebben in ieder geval het idee dat we weer goede vorderingen maken.

Eerder heb ik al even gekeken naar de radio die oorspronkelijk ingebouwd was. Het probleem (radio werkte niet, display gaf rare dingen aan) bleek te liggen aan wat slechte contacten tussen het radiofrontje en de unit zelf. Na dit te hebben schoongemaakt, en de antenne weer goed aan te hebben gesloten bleek de radio ook weer goed te werken. Dit is uiteraard goed nieuws. Ik zit er nog wel over te denken om voorin ook wat speakers te plaatsen zodat het geluid niet alleen van achteren komt.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2010 17:54 . Reden: Update 2 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Leuk project! :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Waarom ben je voor de carburateurversie gegaan?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:08

OcGuru

Giulietta Qv

Volgens mij zijn die een stuk beter (goedkoper) te tunen. :P

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
In wat voor mate moet deze mini gerestaureerd worden?.......Je mist namelijk 1 cruciaal element voor een goede restauratie.........een werkruimte waar je dat ding tot op het bot kunt strippen en laten staan.Die mini's zijn vaak zo door en door verrot,dat je hem gewoon niet rijdend "kunt" restaureren.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Juup schreef op maandag 28 december 2009 @ 15:04:
Waarom ben je voor de carburateurversie gegaan?
OcGuru schreef op maandag 28 december 2009 @ 15:56:
Volgens mij zijn die een stuk beter (goedkoper) te tunen. :P
Ik had voor mijn zoektocht naar een geschikte Mini al ongeveer bepaald wat ik wilde hebben, een 1275 Mini met bouwjaar tussen 1990 en 1996. Deze zijn over het algemeen in redelijke staat, en goed op te knappen voor een beginner. Dat het uiteindelijk deze carburateur versie is geworden heeft inderdaad als bijkomend voordeel dat er veel meer tuning onderdelen voor te krijgen zijn, al zal ik daar niet direct mee beginnen. Een iets oudere Mini betekende voor mij met name eentje in betere staat voor hetzelfde geld als een slechter en recenter injectie-model.
kendo schreef op maandag 28 december 2009 @ 16:56:
In wat voor mate moet deze mini gerestaureerd worden?.......Je mist namelijk 1 cruciaal element voor een goede restauratie.........een werkruimte waar je dat ding tot op het bot kunt strippen en laten staan.Die mini's zijn vaak zo door en door verrot,dat je hem gewoon niet rijdend "kunt" restaureren.
Voor een belangrijk deel ben ik het met je eens, bij een goede grondige restauratie heb je dat zeker nodig. In eerste instantie was ik ook op zoek naar een garagebox in de buurt, maar aangezien die niet echt voor het oprapen liggen (en als ze er zijn vaak wel erg duur zijn), heb ik toch besloten het over een andere boeg te gooien. Het budget voor de auto zelf is daarmee omhoog gegaan, zodat ik een recentere auto kon kopen waar minder aan het plaatwerk moest worden gedaan.

Hopelijk kan ik de auto zo op een goede manier opknappen. Ik denk dat het ook meer een opknapproject is dan een restauratieproject, vandaar deze topictitel.

Reparatie bezinelek
Vandaag was ik vol goede moed met de Mini naar m'n werk gegaan, om deze ook aan mij collega's te showen. In eerste instantie ging alles van een leien dakje, maar toen ik na de lunch in de parkeergarage kwam ontdekte ik een bijzondere plek onder mijn Mini:
Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/lergn004/got/mini/4benzinelek.jpg

Er lekte nogal wat benzine ter hoogte van de tank. Omdat ik op m'n werk niet echt de gelegenheid heb om onder mijn auto te kijken besloot ik hem maar even naar huis te brengen voordat ik al m'n brandstof verloren was.

Omdat ik vandaag wat overwerk moest doen, had ik voor de rest geen gelegenheid om dit aan te pakken. Mijn vader heeft echter vakantie, en het leek hem niet verstandig om de benzine zomaar te laten lekken, dus hij heeft er gelijk naar gekeken. Het vervangen van het slangetje vanuit de tank naar de doorvoerbuis, die over de lengte van de auto loopt, bleek de oplossing te zijn. De oude was helemaal vergaan.

Al met al gelukkig een snelle fix, zodat de rest van de geplande klussen geen gevaar lopen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2009 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bec80
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-01 20:25
Leuk om te zien dat je ook met een mini aan de gang gaat.

mijn broertje heeft ook een mini opgeknapt. Noja, van 2 heeft hij er 1 gemaakt.
Zal vanavond wat foto's posten.
Hij heeft hem helmaal kaal gemaakt en er een bodykit opgemaakt.

Het belangrijkste is een werkplaathandboek. Dan weet je hoe je alles in en uit elkaar meot halen

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Leuk project.
Kijk ook even naar de aflevering van wheeler dealers waar een mini onderhanden genomen wordt.
Niet dat je daar wat aan hebt, maar je kan een half uurtje vullen :)
Zelf vind ik plaatwerk altijd verschrikkelijk om te doen (is altijd zichtwerk, spuiten, komt altijd terug), maar ooit een mini cooper staat wel stiekum ergens op mijn verlanglijstje (hoe die dingen te combineren zijn weet ik nog niet).

Als je bokken koopt, moet je natuurlijk ook een goede krik hebben, en als je echt plaatwerk moet doen, heb je eigenlijk ook een redelijk lasapparaat nodig (mig/mag), lasklemmen, plaatschaar, bankschroef etc.
Interessante winkel voor supplies en howto's: www.rustbuster.nl

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 31-12-2009 22:34 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op donderdag 31 december 2009 @ 22:31:
Leuk project.
Kijk ook even naar de aflevering van wheeler dealers waar een mini onderhanden genomen wordt.
Niet dat je daar wat aan hebt, maar je kan een half uurtje vullen :)
Die aflevering heb ik inderdaad al een paar keer gezien (ze hebben in het nieuwste seizoen nog een keer een Mini behandeld). Het is altijd een leuk programma, en als het om je eigen auto gaat kun je er nog weleens wat handige tips uithalen.
mr_petit schreef op donderdag 31 december 2009 @ 22:31:
Zelf vind ik plaatwerk altijd verschrikkelijk om te doen (is altijd zichtwerk, spuiten, komt altijd terug), maar ooit een mini cooper staat wel stiekum ergens op mijn verlanglijstje (hoe die dingen te combineren zijn weet ik nog niet).
Plaatwerk is inderdaad niet het meest interessante wat je aan een auto kunt doen. Maar als je een Mini wilt zul je je er toch overheen moeten zetten. Als je er nu eentje koopt zonder roest (die zijn zeldzaam en vrij duur), dan zul je toch over een jaar wat plekjes moeten gaan aanpakken. Nu is het wel zo dat de recentere Mini's meer anti-roestbehandeling af-fabriek hebben gekregen, dus ze roesten niet zo snel onder je vandaan als de eerste generaties. Zolang de roest net begint kun je het snel en eenvoudig aanpakken, laat je het (te) lang zitten zul je er veel meer werk aan hebben.
mr_petit schreef op donderdag 31 december 2009 @ 22:31:...Interessante winkel voor supplies en howto's: www.rustbuster.nl
Bedankt voor de tip.

Er staat een update in de startpost.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2010 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na een tijdje van afwezigheid staat er nu weer een update in de startpost. Vanwege het weer heb ik de laatste tijd niet veel aan de Mini kunnen werken. Hopelijk wordt het weer binnenkort wat beter, zodat er grotere vorderingen gemaakt kunnen worden.

Vandaag heb ik in ieder geval de volgende dingen gedaan:
  • Interieurmatten drooggemaakt
  • Kranten en enkele ondermatten vervangen omdat ze te vochtig waren
  • Vochtoorzaak weggenomen
  • Raamrubber rechts-achter opgerekt zodat het wel past
  • Radio gerepareerd, werkt weer. Weer terug inbouwen heeft op dit moment nog geen prioriteit.
Nogmaals; hopelijk binnenkort meer (en grotere) updates.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2010 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 13:43
Ik ben zelf ook bezig met een mini op te knappen. (Mini 1976, 2e hands een body gekocht en bezig om de donor mini over te bouwen)
Mijn body is geheel gestript en roestvrij. Hoe heb jij je mini behandeld tegen roest? Wij hebben thuis al een paar ideeen om ervoor te zorgen dat hij (vrijwel) niet meer gaat roesten, maar ben erg benieuwd naar hoe jij dat hebt gedaan en of het heeft geholpen?

Ps. Ik weet dit is 2 jaar terug maar dit vind ik een leuk project om over te lezen. :)

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Pagina: 1